Snijmais

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:51

Citaat:
Een voer schep en nog een schep muesli. Anders at ze te snel.

Inmiddels heeft ze het niet meer nodig.

Ze werd er ook niet heet of vervelend van. Vond ik een fijne werking.

Oké bedankt!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:52

Subli seniores is inderdaad een soort slobber.
Ik maak het altijd de dag vantevoren. Flink wat water erbij, en dan 6 uur laten trekken, maar als je er heet water bij doet dan is het sneller klaar. Ze zijn er hier gek op, en het werkt érg goed!

RianneH

Re: Snijmais

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:55

SP is ook voornamelijk pulp toch?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:58

geen snijmais gaan voeren, is niet best voor je paard.
stoppen met voordroog of kuil, dit verteren vele paarden erg slecht
24/7 goed hooi aanbieden eventueel wisselen weide en graszaadhooi.
En als je dan iets bij wil voeren zou ik zoiets gebruiken als subli seniores.

Maar de meeste winst boek je, bij het continue aanbieden van goed ruwvoer

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:00

Kijk eens op www.gedizo.nl die hebben verschillende mixen die aan je vraag voldoen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:03

En alle andere dingen natuurlijk uitsluiten, zoals geen haken op de kiezen, wormbesmetting etc etc.
stress en pijn zorgen kunnen er ook voor zorgen dat een paard niet toeneemt in gewicht.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:06

Mais moet je niet doen is juist niet goed voor je paard. Bietenpulp, zoals al genoemd, wel. Ik weet niet waar annemiek het vandaan haalt dat een paard er niet dikker van wordt. Mijn paard (zieke) paard is er in korte tijd een stuk dikker van geworden. Dus bietenpulp is absoluut een aanrader!

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 20:07

Albert schreef:
Kijk eens op http://www.gedizo.nl die hebben verschillende mixen die aan je vraag voldoen.

Dankje zal eens kijken. Snijmais 29 kilo waar kan je die halen? Kan het nergens vinden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:08

RianneH schreef:

Er zit inderdaad bietenpulp in, maar niet enorm veel. De precieze hoeveelheden weet ik niet, maar de bietenpulp is niet meer te herkennen in de brok. SP bevat ook veel minder suiker dan bietenpulp. Ik weet niet wat de truc is, maar er zit echt iets in waar ze snel van aankomen zonder dat ze te veel suiker binnen krijgen :) Er lijkt ook iets van grasbrok in te zitten.

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 20:09

Maartje1990 schreef:
Mais moet je niet doen is juist niet goed voor je paard. Bietenpulp, zoals al genoemd, wel. Ik weet niet waar annemiek het vandaan haalt dat een paard er niet dikker van wordt. Mijn paard (zieke) paard is er in korte tijd een stuk dikker van geworden. Dus bietenpulp is absoluut een aanrader!

Ik.zit er wel aan te denken om dit te proberen maar je moet het goed laten weken. Ik wil het dan door de pensioen houder laten voeren 1 x dit ipv die 3 x brok.( dus 2 x brok) Maar als je het geweekt hebt kan je het dan in een bakje bewaren bijv?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:11

Ja hoor. Wij maken vandaag de bietenpulp die we morgen voeren. Vriendin voert SP, die maakt 1 emmer voor 3 dagen, dat vind ik eigenlijk 1 dag te lang (gaat zuur ruiken op dag 3).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:13

Ik wilde ook verwijzen naar de site van Albert, topvoer!;

Mix van mais-perspulp-bierbostel (Gedizo MPB-mix)
Gedizo MPB-mix is een uitgekiende mix van mais, perspulp en bierbostel. Gedizo MPB-mix zorgt voor een goede gezondheid en stimuleert de melkgift en het eiwitgehalte. Deze Gedizo MPB-mix is bijzonder geschikt voor schapen en vleesvee. Ook bij (oudere) paarden met voedingsproblemen of hogere energie-behoefte wordt Gedizo MPB-mix vaak ingezet.
Gedizo MPB-Mix is zowel in klein(25kg)- als grootverpakking (1000kg) verkrijgbaar.

Bij de dealers vindt je alle bedrijven die producten van Gedizo verkopen, daar kun je het ook per zak halen.
Laatst bijgewerkt door suffie op 26-10-15 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:15

8nnemiek schreef:
RianneH schreef:

Er zit inderdaad bietenpulp in, maar niet enorm veel. De precieze hoeveelheden weet ik niet, maar de bietenpulp is niet meer te herkennen in de brok. SP bevat ook veel minder suiker dan bietenpulp. Ik weet niet wat de truc is, maar er zit echt iets in waar ze snel van aankomen zonder dat ze te veel suiker binnen krijgen :) Er lijkt ook iets van grasbrok in te zitten.

Kan de exacte samenstelling online ook niet echt vinden. Mijn ervaring is dat ze met bietenpulp goed vol blijven, maar SP is miz wel dikmaker nummer 1.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:18

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:23

Maartje1990 schreef:
Bietenpulp, zoals al genoemd, wel. Ik weet niet waar annemiek het vandaan haalt dat een paard er niet dikker van wordt. Mijn paard (zieke) paard is er in korte tijd een stuk dikker van geworden. Dus bietenpulp is absoluut een aanrader!

Vroeger werd dit vrij vaak gedaan. Paarden die veel honger hadden, of die hun ruwvoer niet goed konden eten kregen bietenpulp tegen het hongergevoel en om de darmen te vullen, maar ze werden daar niet te dik van. Werd ook vaak aangeraden bij paarden die veel stro aten.
Op internet lijken de meningen nogal uiteen te lopen. Wat ik wel kan vinden is dat er meerdere soorten bietenpulp zijn. Pulp van voederbieten zet inderdaad weinig aan en dient vooral als buikvulling. Pulp van suikerbieten heeft een veel hoger suikergehalte en een teveel aan suiker wordt natuurlijk in vet omgezet. Het is dus echt puur de suiker uit de suikerbiet die een paard laat aankomen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:42

Die suiker is er al lang uitgehaald, pulp is een restproduct. En verder kan je wel zeggen dat het niet dikmaakt. Ik heb met eigen ogen gezien dat het dat wél deed.

Ts als je heet water gebruikt hoeft het niet zo lang te weken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:51

juist erg goede ervaringen met pulp, van de andere senior slobbers kreeg het paard hier jeuk. Bietenpulp en zemelen gemengd 12 uur weken of heet water erop en dan is het kwestie van afkoelen en klaar

mistral2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:59

Zelfde probleem gehad,
wij voerde onbeperkt droog hooi en bietenpulp brok laten weken
en maisbrokken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:09

Maartje1990 schreef:
Die suiker is er al lang uitgehaald, pulp is een restproduct. En verder kan je wel zeggen dat het niet dikmaakt. Ik heb met eigen ogen gezien dat het dat wél deed.

De suikerbietenbulp die je in de winkel koopt is verrijkt met melasse. Ik had er ooit een met 20% suiker := Ik weet niet of ze allemaal zo hoog zitten.
Als er bijna geen suiker in zou zitten, en uiteraard geen zetmeel, hoe kunnen ze er dan van aankomen vraag ik me af?

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:25

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:27

Ik weet niet waar je woont, maar bij http://www.paardengras.nl in Gassel kun je vacuum voorverpakt snijmais kopen, in pakjes van ongeveer 20 kilo. Prima spul. Ze hebben er trouwens ook vacuum voordroog/kuilvoer in kleine pakjes, speciaal voor paarden.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:31

8nnemiek schreef:
Maartje1990 schreef:

De suikerbietenbulp die je in de winkel koopt is verrijkt met melasse. Ik had er ooit een met 20% suiker := Ik weet niet of ze allemaal zo hoog zitten.
Als er bijna geen suiker in zou zitten, en uiteraard geen zetmeel, hoe kunnen ze er dan van aankomen vraag ik me af?

Speedybeet van Pavo is (uit m'n hoofd) 4% suiker.
Het zijn makkelijk verteerbare vezels.
Bovenop een rantsoen zet het aan.
Als vervanging van een gedeelte rantsoen zal het weinig aanzetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:32

Maar vezels zetten niet aan volgens het voedingscentrum.
Citaat:
Vezels leveren geen voedingsstoffen aan het lichaam en kunnen niet verteerd worden in de dunne darm. Wel zijn ze belangrijk voor een goede darmwerking. Ze dragen bij aan het verzadigingsgevoel en daarmee aan het behoud van een gezond gewicht

Dus ze zorgen inderdaad vooral voor een vol gevoel zonder er dik van te worden.
Wel kan ik me voorstellen dat ze de darmwerking zo verbeteren dat calorieën uit andere voeding beter worden opgenomen en daardoor toch aankomen. Dus je moet het dan inderdaad samen met krachtvoer/ruwvoer geven.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:44

Wij hebben echt een totaal ander verteringsstelsel dan paarden. Paarden kunnen cellulose wel afbreken en komen er dus wel van aan.

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 19:11

allemaal bedankt voor de reacties ! (Y)