Paard verhuizen naar 24/7 buiten met schuilstal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:31

Of je deken past is lastig te zien zonder foto. Mijn merrie en ruin verschillen 15 cm in schoft en hebben dezelfde dekens.
Scheef liggen kan of aan de pasvorm liggen, of aan scheefheid van het paard.

Zien dat ze het koud hebben kan niet, voelen is de truc. Ze moeten lekker, maar niet warm aanvoelen (ik voel altijd tussen de achterbenen en op de rug) en ook niet koud. Vragen over dekens kun je goed stellen in het centraal deken topic.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:32

Je hebt verschillende pasvormen.
Veel dekens hebben een wat diepe hals, wat meer uitgesneden. Die gaan bij onze paarden ook schuiven en scheef liggen na een rolsessie :o
De Amigo's en die van Epplejeck zijn hoger uitgesneden en passen keurig aan.

De maat is lastig te bepalen zo. Ik heb een draver staan van 1.58 en die droeg altijd een 185. Tegenwoordig heeft hij een 195 nodig."
Echter de IJslandse rijmeisjes zijn maar 1.48 en die hebben ook een 185, van de amigo. (de ijslanders hebben het eigenlijk niet nodig, ene rijden we mee, dus uit gemakzucht en de andere wordt swinters erg magertjes, valt niet tegenop te voeren en is nu drachtig, dus willen haar helpen de energie te bewaren voor dr dracht)

Het verschilt dus per merk.. wat ik je wel als tip zou willen geven, neem een deken met een hoger uitgesneden hals. Die gaan niet schuren op de schouders en trekken niet naar achteren, waardoor ze ook niet natregenen op de schouder en zo de deken van binnen wat nat wordt.

Als je wilt, pb maar, dan geef ik je de link van onze dekens even, zodat je een idee hebt ;)

Wat betreft het voelen. Is lastig uit te leggen. Ik steek mn hand altijd op de rug, het moet daar aangenaam aanvoelen. Niet heet, maar absoluut ook niet koud. Gewoon lekker.
Verder merk je het aan je paard. Je bent dit ritme van 24/7 nog niet gewend en bent de standaard dingen gewend.
Echter als je je weide hebt, merk je al gauw hoe snel je ingeburgerd raakt in de 24/7 buiten en meteen voelt wat je moet doen.

Ik heb voor het oudje standaard 4 soorten dekens liggen.
Een 0 grams regendeken met en zonder hals.
Een 100 grams
Een 200 grams
Een 400 grams.

De 400 grams heeft hij al jaren niet meer omgehad. We hebben zulke zachte winters gehad en hij is zo gewend om buiten te staan, dat hij de deken niet nodig heeft.
Overdag met dit droge weer staat hij zonder deken. Lekker luchten, vacht aanmaken. Zodra het regent gaat de deken weer om en blijft ie overdag ook om.

Bambi1995

Re: Paard verhuizen naar 24/7 buiten met schuilstal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 11:47

Ik wil het liefst zo snel mogelijk dat het zaterdag word. Mijn merrie lijkt niet gelukkig, ze heeft ook ontzettende dikke stal benen van op stal staan.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:24

Wat een extra fijn idee dan he, dat je haar zoiets kan gaan bieden.
Mazzel ook, want zaterdag schijnt het wel lekker weer te worden en de dagen erna ook. Kan ze vast wennen zonder meteen 247 in de regen te staan ;)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 00:18

Amy77 schreef:
Mazzel ook, want zaterdag schijnt het wel lekker weer te worden en de dagen erna ook. Kan ze vast wennen zonder meteen 247 in de regen te staan ;)

Ja erg fijn! ik had nog wel interesse in de link van jullie dekens

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 00:28

Mijn paard heeft één maal een longontsteking gehad,ze stond toen op een wei waar ze niet kon schuilen en is erg nat geworden.Sindsdien droeg ze op advies vd DA met regenweer een regen deken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 00:35

Ik zou voor een paardje wat altijd buiten staat zorgen voor 2 dikke dekens en 2 dunnere dekens. Dan heb je idd altijd reserve.

Wel heel fijn dat ze lekker naar buiten mag.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 00:44

Ik zou zeker investeren in een goede deken voor deze situaties zijn de smartex van bucas wel ideaal Zijn wel wat prijzig maar al je nog even wacht hebben ze wel weer korting bij Agradi voor de sinterklaas

Beter 1 goede deken die echt waterdicht is Dekens die scheef gaan hangen passen idd niet goed

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:34

Bambi1995 schreef:
Amy77 schreef:

Ja erg fijn! ik had nog wel interesse in de link van jullie dekens

Hier even wat voorbeelden. Ik zie die van ons er niet 1,2,3 tussen staan.
Hier het vb van een hoog uitgesneden hals, wat mooi aansluit. Moet je zelf even kijken naar de dikte die je zelf zou willen. (degene van EJ die wij hebben was 75euro)

http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _5483.html

Nog een voorbeeld van hoog uitgesneden hals:

http://www.agradi.nl/amigo-hero-6-lite- ... ue-190.htm

Deze hebben wij voor de ijslanders, maar zijn maar 0 grams:

http://www.agradi.nl/amigo-mio-turnout- ... en-115.htm

http://www.agradi.nl/horze-avalanche-re ... ps-165.htm

Dan heb je even een indruk van onze ervaringen met god aansluitende dekens..die je niet recht hoeft te trekken etc. Zit gewoon goed, hele winter door ;)

Moet je zelf even lekker rondstruinen voor de dikkere modellen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:46

smurffie schreef:
Of je deken past is lastig te zien zonder foto. Mijn merrie en ruin verschillen 15 cm in schoft en hebben dezelfde dekens.

Zien dat ze het koud hebben kan niet, voelen is de truc. Ze moeten lekker, maar niet warm aanvoelen (ik voel altijd tussen de achterbenen en op de rug) en ook niet koud. Vragen over dekens kun je goed stellen in het centraal deken topic.

Of ze het koud hebben kun je aan de oren voelen. Als je paard de inloopstal met anderen moet delen, is het wel belangrijk om op te letten of die haar\hem er wel inlaten.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 13:54

Amy77 schreef:
Amy77 schreef:

Hier even wat voorbeelden. Ik zie die van ons er niet 1,2,3 tussen staan.
Hier het vb van een hoog uitgesneden hals, wat mooi aansluit. Moet je zelf even kijken naar de dikte die je zelf zou willen. (degene van EJ die wij hebben was 75euro)

http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _5483.html

Nog een voorbeeld van hoog uitgesneden hals:

http://www.agradi.nl/amigo-hero-6-lite- ... ue-190.htm

Deze hebben wij voor de ijslanders, maar zijn maar 0 grams:

http://www.agradi.nl/amigo-mio-turnout- ... en-115.htm

http://www.agradi.nl/horze-avalanche-re ... ps-165.htm

Dan heb je even een indruk van onze ervaringen met god aansluitende dekens..die je niet recht hoeft te trekken etc. Zit gewoon goed, hele winter door ;)

Moet je zelf even lekker rondstruinen voor de dikkere modellen.

Oke, zijn mooie dekens, ik vind die van epplejeck wel heel prijzig. Ik zoek wel wat dekens op en dan zet ik hier wel linkjes neer dan kan je kijken of ze geschikt zijn. Ik denk dat ik voor een 300 gram ga, zou dat voldoende zijn? Ik vind het zo naar dat ik niet weet hoeveel grams deken ik nu heb, volgens mij doet welkoop niet aan grammen. Weten jullie misschien hoe ik zou kunnen zien wat voor gram het is?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 13:55

anjali schreef:
smurffie schreef:

Of ze het koud hebben kun je aan de oren voelen. Als je paard de inloopstal met anderen moet delen, is het wel belangrijk om op te letten of die haar\hem er wel inlaten.

Ze moet idd de stal delen, mijn paard is het 9 de paard. Er zijn daar 2 paarden die nooit in die stal komen, er zijn 2 paarden die soms in de stal komen en er zijn iets van 3 paarden die op het moment dat wij er waren in de stal stonden.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 14:11

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:10

De Pfiff is WATERAFSTOTEND. Dus biedt niet voldoende bescherming bij de weide opgaan in ons klimaat ;)

de 3000mm betekend dat hij tot bepaalde hoeveelheid water aankan. Dat is een nette waterdichtheid. Hoe hoger de mm, hoe meer hij aankan.. maar de 3000mm is al een hele nette waterdichtheid hoor.
Ik kijk ook vaak naar de hoeveelheid denier. Dan staat er bv 600D. of 800D. Hoe hoger de D, hoe sterker de dekens zijn.
Waar ik ook naar kijk zijn de naden. Als er staat getaped, dan zijn de naden dicht. Mooie dekens met bv borduursels erop, maken het zwakker.
Dus de dekens waar zo min mogelijk aan vernaaid is, zijn meestal de sterkste.
De Amigo's die ik heb zijn 600D en met een spelende ruin in de groep, zijn ze nog steeds na aantal jaar heel.

Ik zal vanavond even de 400 grams zoeken die wij hebben. Die is ook supergoed waterdicht en heeft al heel wat jaren zijn werk verricht en is nog steeds in perfecte staat. Was onder de 100euro ook.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:00

anjali schreef:
smurffie schreef:

Ik vind de oren goed te voelen als ze geen deken of een deken met hals op hebben. Maar eigenlijk vind ik tussen de achterbenen en op de rug fijner. Ik heb zelfs een keer een weekje getempt, valt ook veel uit te halen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:18

Sowiezo goed om te weten wat de temp van je paard ong is, mocht er eens wat zijn..

Oren idd werkt niet echt (althans, hier niet), onder maantop altijd lekker aangenaam bij oor aanhechting en oren zelf altijd fris in winter, terwijl rug en lendenpartij wel altijd lekker aanvoelen onder de deken ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:22

Ik sta op een stal waar alle paarden 24/7 buiten staan, dus ook de oudjes. Er is nog nooit een paard geweest met longontsteking. Onze schuilstal is ook dicht met 2 deuren, maar van tocht geen last. :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 23:44

Morgen ochtend gaan we haar verhuizen, ik hoop echt dat ik een goede keuze heb gemaakt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:57

Stel je er op in dat ze wel even zal moeten wennen, mijn paard was de eerste paar weken na de overgang bijv erg moe. Maar je zal over een paar maanden als ze helemaal gesetteld is zien dat het een goede keus is! Het is een paard he, die is er voor gemaakt om buiten rond te scharrelen, dus niet te veel zorgen maken hoor!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 08:59

En zeker de eerste 2 a 3 weken na de verhuizing geen werk voor haar, niet intensief in de bak. hooguit een klein stapritje buiten.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:10

smurffie schreef:
En zeker de eerste 2 a 3 weken na de verhuizing geen werk voor haar, niet intensief in de bak. hooguit een klein stapritje buiten.

Dat kan, maar hoeft misschien helemaal niet hoor ! Helaas zijn wij in 13/14 jaar een aantal keren verhuisd, maar nooit geen weken hoeven wachten hoor. Je ziet en of voelt het vanzelf bij je paard.

Soms dezelfde dag nog een ritje om de omgeving te verkennen, soms na 24 of 48 uur.
Als je op vreemd terrein gaat rijden, wedstrijd of strandrit, ga je ook niet weken wachten als je daar aangekomen bent.

Weet je wat het is, ik denk dat je dan misschien ook het vertrouwen geeft aan je paard, dat er wel veel verandert is, maar niet alles.... Jij bent er nog steeds en je bent er nog steeds voor je paard. Jij bent dan het enige bekende voor het paard.

In ieder geval succes vandaag. Zo'n eerste kennismaking vind ik altijd het spannendste !

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:18

Ik heb het ook niet over het vreemde terrein waaromniet moet rijden. Paard is gewend om 18 uur per dag op stal te staan en gaat naar 24/7 in een groep. Dat vreet energie en die energie kun je beter even besparen met werken.
Het is hard genoeg werken om 24/7 buiten te staan in het begin. Zeker omdat ze met slechter weer zelfs binnen stond en nu buiten gaat slapen waar het s'nachts tegen het vriespunt komt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:21

Precies smurffie, daar doelde ik ook op.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 15:40

Nou ze is verhuist hoor. Vanmorgen was ik vroeg op stal en heb haar klaar gemaakt om te verhuizen. Onze lieve stalgenoot (man) heeft ons paard in zijn trailer er heen gereden, Na drie keer met haar naar de trailer lopen stond ze er in. Veel sneller dan ik had gedacht dus was super trots. Toen we op het nieuwe plekje waren aangekomen hebben we haar eerst in de buitenbak gezet met de draden dicht maar ze konden wel kennis met elkaar maken. Ze gedroeg zich heel rustig. Na een uur hebben we de draden van de buitenbak los gemaakt en toen stonden ze dus bij elkaar. De paarden daar hadden niet eens in de gaten dat de draden open waren en bleven gewoon rustig eten.

Mijn paard liep op de track naar de verste voerbak. Eerst vond ze die bakken maar eng. Want zulke grote voerbakken had ze nog nooit gezien haha. Na ongeveer 10 minuten viel het de andere paarden op dat de draden open stonden en ze dus naar haar toe gingen. 1 voor 1 dat wel, niet allemaal tegelijk. Er waren ook paarden die het nog niet boeide. Ze maakt eerst kennis met een haflinger, mij is verteld dat afgelopen maandag het vriendinnetje van de haflinger is ingeslapen (had aan 4 benen zware artrose) Dus de haflinger was best verdrietig daar over. De haflinger vind mijn paard nu helemaal leuk en wil graag vrienden worden. In het begin ging dat goed, ze aten samen uit de voerbak. Na een uur net voordat wij weg gingen deed mijn paard opeens ontzettend boos en joeg hem weg, hij mocht niet meer bij haar staan. Toen liep de haflinger naar een andere voerbak. Dat vond ik helemaal niet leuk dat mijn paard zo gemeen deed. Ik hoop dat dit wel bij draait want ik vind het anders sneu voor de haflinger.

Ik hoop niet dat ze tegen alle paarden zo boos doet. Op de vorige stal waar we stonden stond ze altijd met een ruin die altijd gemeen tegen haar deed. Ik hoop echt niet dat ze dat gedrag heeft overgenomen wat denken jullie?

Voor de rest lijkt het mij een hele mooie plek. De mensen zijn super aardig en gezellig. De stal eigenaresse is heel aardig. Dit ben ik echt niet gewend meer mijn vorige staleigenaresse zat altijd op mij te zeuren en te chagrijnen, die had echt een hekel aan mij en ik aan haar.

Vanavond stuur ik even een sms naar de staleigenaresse over hoe het gaat. En dan gaan we morgenochtend er weer heen om haar te zien, kijken hoe ze haar eerste nacht is doorgekomen.

Ohja, ik ga nog niet gelijk rijden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:09

Je kunt best rijden, als je hem niet in het zweet werkt. Volgens mij is afleiding en bezig zijn juist goed om sneller te wennen.