Paard trapt tegen deur.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardjes131

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 13:12

stefje schreef:
Als hij pas 's nachts gaat trappen lijkt het mij vooral een hongerprobleem. Je zegt dat hij stro krijgt, maar heeft hij ook voldoende hooi? Mijn oudere merrie krijgt steeds meer behoefte aan flink wat hooi 's nachts en trapt mij ook uit bed als het net niet genoeg is (varieert ook wel de ene of andere nacht).

Maar voor een ander paard op stal heb ik ook eens zo'n matras opgehangen, hier mijn verslag:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... ssing.html

honger kan ik me eigenlijk niet voorstellen...
hij krijgt genoeg hooi en stro.
hoelaat geeft u uw paard voor het laatst eten?
want wij geven ze voordat we op bed gaan nog best wat hooi. en dat is zeker niet vroeg op de avond.
en dankjewel voor de link !
Laatst bijgewerkt door paardjes131 op 24-10-15 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Memere

Re: Paard trapt tegen deur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:16

Hoeveel krijgt hij aan hooi?

Hier krijgen ze voor de nacht een bot van 20 kg in hun hooiruif.

paardjes131

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 13:19

LauLauu schreef:

juist ja

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:28

paardjes131 schreef:
LauLauu schreef:

juist ja

Bot is Vlaams voor een pak hooi haha :P

paardjes131

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 13:36

SuzieQ schreef:
Bot is Vlaams voor een pak hooi haha :P

oh sorryy..

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:44

Als ik mijn haf zoveel hooi geeft zodat hij niet tegen zijn stal gaat trappen dan zou hij zich ondertussen dood hebben gegeten.
Het is ook een vorm van aandacht ( verveling ) en zeker een stalondeugd
Laatst bijgewerkt door maresie op 24-10-15 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:45

Ik zou gewoon de deur open doen :+

paardjes131

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 14:15

jenn0dv schreef:
Ik zou gewoon de deur open doen :+

Dat willen we juist niet ;) krijgt hij z'n zin

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:38

Is er geen mogelijkheid om een verharde uitloop te maken? Kan hij zelf bepalen of hij buiten/ binnen staat en heeft hij toch ook net even wat meer loopruimte.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:44

InekeN schreef:
Oei, TS, half Bokt over je heen <<)

Wij hebben een paard dat 12 uur per dag buiten loopt en 's nachts nog tegen de deur aan staat te trappen wanneer we het bovenluik niet dichtdoen. TS, als hij wist te ontsnappen door een dichte deur dan is het materiaal ondeugdelijk. Wanneer je solide stallen hebt leert hij na een paar nachten (niet leuk, ik weet het...) vanzelf dat de deur echt dicht blijft.

Oei oei idd. ~~}>
Mijn 3 jarige komt er per dag nu (als het mee zit) 2 uurtjes uit.. Geen wei hier en bij de stallen die wei hebben is het ook te nat en zijn de paarden opgestald. Wel in de paddock. Wordt 3 dagen per week gereden, beetje gelongeerd en gaat los.
Staat tevreden naar buiten te kijken en schopt niet. Het is wat Ineke zegt: het is m een keer gelukt om uit te breken en hij zal het even blijven proberen. Wel vervelend voor de benen. Je zou rubberen matten kunnen hangen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:47

Babootje schreef:
InekeN schreef:
Oei, TS, half Bokt over je heen <<)

Wij hebben een paard dat 12 uur per dag buiten loopt en 's nachts nog tegen de deur aan staat te trappen wanneer we het bovenluik niet dichtdoen. TS, als hij wist te ontsnappen door een dichte deur dan is het materiaal ondeugdelijk. Wanneer je solide stallen hebt leert hij na een paar nachten (niet leuk, ik weet het...) vanzelf dat de deur echt dicht blijft.

Oei oei idd. ~~}>
Mijn 3 jarige komt er per dag nu (als het mee zit) 2 uurtjes uit.. Geen wei hier en bij de stallen die wei hebben is het ook te nat en zijn de paarden opgestald. Wel in de paddock. Wordt 3 dagen per week gereden, beetje gelongeerd en gaat los.
Staat tevreden naar buiten te kijken en schopt niet. Het is wat Ineke zegt: het is m een keer gelukt om uit te breken en hij zal het even blijven proberen. Wel vervelend voor de benen. Je zou rubberen matten kunnen hangen.

Tsja, wees er maar trots op. Te nat is mijns inziens gewoon echt geen excuus, er zijn namelijk talloze manieren om te zorgen dat paarden prima naar buiten kunnen onafhankelijk van de hoeveelheid regen. Denk aan een (gedraineerde) zandpaddock, bestrating, paddockmatten.... Maarja, dat vraagt om een investering (tijd/geld/ruimte) en om het begrip dat het not done is om een bewegingsdier zo ontieglijk lang achtereen op te sluiten :( .

Dus TS: offer een deel van je natte wei op voor een droge buitenplek voor je paarden (door het te bestraten of er een (gedraineerde) zandpaddock van te maken). Veel gezonder voor je paarden.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:22

NiFallor schreef:
Tsja, wees er maar trots op. Te nat is mijns inziens gewoon echt geen excuus, er zijn namelijk talloze manieren om te zorgen dat paarden prima naar buiten kunnen onafhankelijk van de hoeveelheid regen. Denk aan een (gedraineerde) zandpaddock, bestrating, paddockmatten.... Maarja, dat vraagt om een investering (tijd/geld/ruimte) en om het begrip dat het not done is om een bewegingsdier zo ontieglijk lang achtereen op te sluiten :( .

Dus TS: offer een deel van je natte wei op voor een droge buitenplek voor je paarden (door het te bestraten of er een (gedraineerde) zandpaddock van te maken). Veel gezonder voor je paarden.

Dat bedoel ik dus. Deur open lekker naar buiten met dat dier!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:39

NiFallor schreef:

Ja tuurlijk, als je een eigen bedrijf hebt of paarden aan huis kan dat prima %)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:42

Dan een andere stal zoeken, waar de mogelijkheid tot meer beweging er wel is? Maar dat zal ongetwijfeld niet makkelijk zijn

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:45

van dit soort topics wordt ik zo boos. je zegt dat je paard wel anderhalf uur buiten komt. Noi stel je voor dat jij dag en nacht in een wchokje staat waarin je de wc niet kan doorspoelen. 1.5 uurtje pper dag mag je door het huis lopen. Hoe zou jij je voelen? zou je ook niet eens een tik tegen de deur geven?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:25

Mee eens. Je paard is tegen je aan het communiceren dat hij dit niet leuk vind. Matrassen etc is gewoon een dier de bek snoeren, niet echt de manier waarop ik met mijn paard zou willen omgaan. Lekker naar buiten met dat dier! Anderhalf uur is niks voor een bewegingsdier als een paard!

Ik ben een paar maand geleden van stal veranderd. Heb heel wat moeten inleveren voor mezelf (geen binnenpiste meer, eigenlijk gewoon niks van faciliteiten meer want de nieuwe stalling is gewoon een wei en een buitenpiste) maar mijn paard staat nu ipv 10u per dag 24/7 buiten. Paardlief is veel gelukkiger! En dan wil ik daar gerust voor inleveren (die wei komt even duur uit als stal met binnenpiste en alle faciliteiten), een paard hoort gewoon buiten.

paardjes131

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 18:35

ik vraag om tips, en die van beweging heb ik nu al vaker gehoord. we proberen om ze zo lang mogelijk elke dag eruit te houden.
sorry voor degenen die vinden dat ik het nu nog niet goed doe maar ik doe me best.
van stalling ruilen is gewoon geen optie want ze staan lekker aan huis.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:36

aan huis kan je er zeker meer aan doen --' komop joh sluit jezelf dan ook zo op...

Aan huis heb je alle mogelijkheden om aanpassingen te doen zodat ze buiten kunnen. En dan lopen ze de weide kapot, dan loopt ze tenminste. Dit is gewoon zo zielig...

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:38

Dat ze dan nog eens aan huis staan en zoveel binnen staan,dat snap ik dus niet.

Ik heb de pony's ook aan huis maar die zitten echt nooit langer dan een nacht op stal met onbeperkt hooi.
Overdag staan ze gewoon buiten of het ze nu een stuk kapot lopen op niet..paarden aan huis betekend voldoende ruimte hebben.
Bij die ruimte kun je gewoon een stuk indelen waarop je ze heel de dag laat lopen,tot kapot aan toe..beter land kapot dan paarden die gek worden van zo weinig beweging.

paardjes131

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 18:39

Zoe_97 schreef:
aan huis kan je er zeker meer aan doen --' komop joh sluit jezelf dan ook zo op...

Aan huis heb je alle mogelijkheden om aanpassingen te doen zodat ze buiten kunnen. En dan lopen ze de weide kapot, dan loopt ze tenminste. Dit is gewoon zo zielig...

Dankjewel voor je reactie :o

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:41

Als ze dan lekker aan huis staan, zou je ervoor kunnen kiezen een deel van het erf/weide af te zetten als paddock of uitloop. Het is eigen terrein dus dan is de keuze aan jullie zelf. Hier elk jaar na de winter een halve hectare wat zwart gelopen is, maar wel tevreden paarden en prima nachtrust voor ons.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:56

Hoeveel land heb je dan? Wei waar mijn paard opstaat is alles bijeen ongeveer 1,5ha. Zij staat daar met 1 ander paard op.
's Nachts en in de winter gaan ze op een afgezet stuk van schat 20x35. Zo trappen ze niet heel de wei kapot, maar een klein stukje. Dat stukje gebruikt de staleigenaresse ook om ze op gewicht te houden, ons gras is erg vet en komen ze veel te veel van bij, mogen daar nu 10u per dag op en de rest op de paddock met een berg hooi. Beide paarden heeft ze geen last van, kunnen stal in en uit naar believen maar gaan er enkel in bij langdurige of hevige regenval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:12

Tja, dan ben ik sinds de laatste dagen ook een beul. Ponylief is hoefbevangen en mag niet meer continu eten, dus beesten staan minimum 10u per dag in stal met een kleine verharde uitloop (waar pony eigenlijk niet mag staan, maar meneer staat liever op de harde stenen als op de vlas).
Och TS, laat je hier niets aanpraten, als jij je paarden niet in het slijk wil en ze krijgen op stal alles wat ze nodig hebben, dan kunnen ze er best wel tegen om zo deze slechte periode te overbruggen. Ik zie dat mensen al een hooinet en een speelbal voorgesteld hebben om je paard bezig te houden, ik geloof dat er tegenwoordig ook voor paarden speelgoed is waar je voer in kan verstoppen en wat hen wat vertier geeft. Kan hij verder ook gewoon over een tussenschot kroelen met zijn vriendjes? Of staan ze samen op stal?? Mijne kleine breekt de boel af als ik hem alleen zet, maar staat hij samen met zijn grote vriend, dan is hij een engeltje.
Ik heb mijn paddock afgelopen zomer opgehoogt in de hoop op drogere voeten, het is er helaas nog steeds een slijkboel, maar ik zag onlangs wel iemand die grote rubberen matten in het paddock had liggen (zo van die rubberen honinggraat roosters), blijkbaar is dat een goede oplossing om je bodem droog te houden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:16

SandraVerl schreef:
Tja, dan ben ik sinds de laatste dagen ook een beul. Ponylief is hoefbevangen en mag niet meer continu eten, dus beesten staan minimum 10u per dag in stal met een kleine verharde uitloop (waar pony eigenlijk niet mag staan, maar meneer staat liever op de harde stenen als op de vlas).
Och TS, laat je hier niets aanpraten, als jij je paarden niet in het slijk wil en ze krijgen op stal alles wat ze nodig hebben, dan kunnen ze er best wel tegen om zo deze slechte periode te overbruggen. Ik zie dat mensen al een hooinet en een speelbal voorgesteld hebben om je paard bezig te houden, ik geloof dat er tegenwoordig ook voor paarden speelgoed is waar je voer in kan verstoppen en wat hen wat vertier geeft. Kan hij verder ook gewoon over een tussenschot kroelen met zijn vriendjes? Of staan ze samen op stal?? Mijne kleine breekt de boel af als ik hem alleen zet, maar staat hij samen met zijn grote vriend, dan is hij een engeltje.
Ik heb mijn paddock afgelopen zomer opgehoogt in de hoop op drogere voeten, het is er helaas nog steeds een slijkboel, maar ik zag onlangs wel iemand die grote rubberen matten in het paddock had liggen (zo van die rubberen honinggraat roosters), blijkbaar is dat een goede oplossing om je bodem droog te houden.

een paard met een ziekte is iets anders dan een gezond dier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:21

Zoe_97 schreef:
SandraVerl schreef:

een paard met een ziekte is iets anders dan een gezond dier...

Tja, mijn groot, niet hoefbevangen paard moet nu hetzelfde ondergaan en als mijn paddock in de winter net zo nat als vorige winter wordt, dan gaan ze ook het grootste deel van de dag op stal.