geen stal stevig genoeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:29

liekensancho schreef:
dus een muur van een halve meter??? wie heeft in hemelsnaam een muur van een halve meter staan???

Wij :+ die krijg je echt niet om

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:31

Zo te zien stond de muur idd gewoon zo "los" op de vloer gemetseld.
Je kan ook nog proberen om de muur met stalen pinnen in de grond te verankeren. Deze zou ik dan door laten lopen tot de bovenste steen (je metselt dus over de pinnen heen zodat deze in de muur verwerkt zitten)

Je kunt ook stalen balken aan de h balk lassen en uiteraard ook in de vloer vast zetten, en hier de wand tegenaan zetten. Net zoals aan de achterkant dus eigenlijk.

Of h balken gebruiken en hier tussen metselen..

Het had idd wel goed kunnen gaan, als je paard er niet tegenaan geduwd had :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:34

Dat muurtje houdt inderdaad geen paard :+ Ze hadden daar eigenlijk een of meerdere palen in moeten zetten die de grond in gingen.

Ik ken het probleem wel. We hebben hier een belg van 1.80 hoog en ruim 1000 kilo, en die krijgt tijdens de rui ook veel last van jeuk. Die heeft onze complete houten paardenstal (3 stallen + een garage) zo'n 10 cm verplaatst :=
Wij laten de paarden dag en nacht in een paddock rondlopen en hebben ook bezemkoppen ophangen, en op de wei een paar grote bomen. De hoeken van de stal hebben we afgezet met schriklint. En dat werkt allemaal prima :) Maar een paard opsluiten in een stal en dan rondom schrikdraad spannen, dat zou ik niet doen. Er komen ook wel eens vonkjes vanaf. Moet er niet aan denken dat zo'n draadje los komt en in het stro valt, en er daar iets begint te smeulen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:36

liekensancho schreef:
dus een muur van een halve meter??? wie heeft in hemelsnaam een muur van een halve meter staan???

Nou die staat hier tussen alle stallen hoor :+ zo'n smal muurtje houdt nog geen pony tegen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:24

Net je foto van de stal gezien en een enkele muur simpel op de grond,"verankerd" met alleen wat cement :+
Een bouwvakker is geen stallenbouwer...mensen onderschatten vaak de kracht die een paard kan uitoefenen.

Hier is een muur gebouwd en die is zo sterk als zijn zwakste voeg...beetje hefboomeffect geweest.
Ik ga mee met de rest...verankering door staal op wat voor manier dan ook.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:28

liekensancho schreef:
Morganlefay schreef:
En niet goed gemetseld(whatever). Geen raamwerk eromheen/ertegen
Verticale balken in beton gieten daartussen stenen metselen en horizontale balken ertegen gekruist en vastgedraaid met lange bouten.
Sorry jouw bouwvakkers zijn een stelletje klunzen.

Ben blijkbaar niet de enige.

Ja, zo'n advies hebben ze niet gegeven, immo, zo'n muur van bijna 1000 kg werd gewoon om gelachen toen ik vroeg of dat stevig genoeg zou zijn :-( , dat kreeg hij in zijn levensdagen niet omver... huh...

Dan zou ik toch de bovenstaande foto even doorsturen...

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 14:18

sommige reacties zijn geweldig :+ :+

bedankt voor de tips, het zullen idd ijzeren u balken worden en van daaruit kijk ik wat of ik alleen een dikke dwarsbalk erop laat lassen en buitenkant afwerk met hout.

Selka

Re: geen stal stevig genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:21

Geen tips voor je TS maar ik vind je onderschrift hilarisch.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:25

Die muren hebben kennissen van mij ook.
Miskoop van de eeuw :+
Die gaan 1 voor 1 allemaal om namelijk. Het enige wat nog staat zijn ultiem brave paarden. Dat houdt absoluut niet. De blokken zelf zijn wel sterk maar de voegen niet.
De paarden duwen er gewoon raampjes in :=

Een muur van 1000 kilo dat niet in de muur of vloer gezekerd is, is gewoon een stapel blokken voor een paard dat zelf immers ook 600 kg weegt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:35

Zo'n muurtje kreeg mijn Apony nog om, fanatiek merrietje als ze hengstig was.
Dit is mijn oplossing en die houdt zelfs een flink naar achter trappende welsh cob tegen.

Stenen van 30 bij 20 bij 10 en plat gemetseld.
Muur dus van 30 cm breed :P
Die kan je los neer zetten zonder dat ze die om krijgen.
Ik heb aan de voorkant er voerbakken aan gemetseld om er extra gewicht aan te maken maar de zijwanden hebben ze ook nooit kapot gekregen.

Afbeelding

Afbeelding
Spatter staat in de gemetselde voerbak, moest dus ook paardkrachtig gemaakt worden, wist dat hij dit zou doen.

Afbeelding

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 16:47

Selka schreef:
Geen tips voor je TS maar ik vind je onderschrift hilarisch.

Dank u Selka ;-) hahahahah.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 16:52

ok, aan al die ervaren stallenbouwers hier.
We zijn hier ( ik en de 2 handige mannen waaronder een lasser) aan het brainstormen...
Boven de stal ligt een enorme h balk, beetje evenredig aan hoe de voorkant loopt.
Optie 1 is :
3 stalen balken van 8 mm staal rechtop diep in de grond in de beton vastzetten : links U balk, midden H balk, rechts U balk. U balk erbovenop vastlassen.
Optie 2 : 2 U balken tot aan de H balk boven de stal, eraan vastlassen en dan alsnog halve meter de grond in, in de beton. Dan moet een dwarsbalk erin gelast worden op de 1.20. Afwerken buitenkant met hout zodat je die balken niet ziet.

Optie 2 lijkt ons bere sterk. Nadeel, daar zijn weer meer muscles voor nodig ;-).
Ik vraag mij af of optie 1 zou helpen en alleen op de buitenwand een stroomdraad, de zij en achterwand niet. De schuurborstel zit idd nog niet in de stal, ik wilde van die schuurmatten kopen om tegen de buitenwand te bevestigen of tegen een biels tegen de wand op.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:17

Een container is ook niks ? (als die nog niet genoemd is)

Ik moet wel zeggen dat je prachtige stallen hebt/had!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:21

hielkebro schreef:

:')

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 18:01

hielkebro schreef:

dank je wel :-), ik vind het ook heel erg treurig..

Ik denk dat ik met de knappe koppen om mij heen weer nieuw plan heb ;-). Ik heb ook ruime stallen bemeten voor de toch vrij grote paarden, een standaard 3 x 3 was voor de tink al te klein, laat staan voor de bwp van 1.74... hoewel dat toch nog standaard aangehouden wordt.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:13

Paard 24/7 buiten gooien met schuilstal/tent?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:45

Optie 2 is sterker maar ideaal voor een schuurder!