paard 24/7 bezweet na rijden, hoe te doen tijdens regen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivjenn

Re: paard 24/7 bezweet na rijden, hoe te doen tijdens regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 07:08

Bij mijn Shetten had ik iig altijd de borst geschoren. Na het rijden legde ik hooi in de schuilstal waardoor ze rustig uit de wind konden drogen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 07:12

Arabesk schreef:
Ik heb nooit problemen. Gewoon na het rijden terug op de wei, met zweet. Wel op adem stappen, droog hoeft niet. Wintervacht kan dat zelf oplossen

Dit dus.

Hier haan ze ook zeiknat terug de wei op.
Wel afgekoeld!!
De vacht regelt dit prima zelf.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 07:18

Hier ook nooit problemen. Ik zorg wel dat hij goed uitgestapt is, droog hoeft niet, als hij zijn warmte maar kwijt is. Geen dekens, nat terug (als je goed tussen zijn vacht kijkt is hij dan op de huid al gewoon droog)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 07:18

Mijn paarden staan ook 24 uur buiten. Gister eind van de middag was t even droog dus snel opzadelen, lekker rondje gehobbelt en goed uit gestapt. Bij terugkomst afgezadelt en gewoon laten lopen hoor. Ze waren flink nat.
Juist door hun vacht wordt het zweet naar buiten afgevoerd en is de huid in principe droog.
In de natuur is er niet iemand die ze een deken op komt doen en weer af, is er geen warme stal of iets. Ook die gaan na een stoeipartij of een angstige situatie gewoon staan grazen. Deze link vind ik ook erg leerzaam.
https://www.knhs.nl/paardrijden/verzorg ... ng/dekens/

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 07:29

Ook ik rij een paard die snel nat wordt en gewoon zo op de wei gaat, beest heeft nog nooit een deken of scheermachine gezien.

Nooit problemen mee gewoon goed op adem stappen, zijn huid is dan gewoon droog ondanks de natte vacht. Paard is er nog nooit ziek van geworden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 07:33

De vacht kan het prima zelf oplossen, maar dan moet je wel van de vacht afblijven. Dus NIET borstelen als niet absoluut noodzakelijk ivm vuil, zodat de vetlaag goed in takt blijft.

En te laat om met een deken te beginnen? Nee hoor, je kunt nu gewoon beginnen met een deken, en daar ook nog profijt van hebben. Wachten tot hartje winter zal niets uithalen, maar zolang de wintervacht nog niet helemaal op lengte is, merk ik dat eigenlijk ieder paard door het aandoen van een deken toch een kortere vacht behoud.

Toen ik nog meerdere paarden thuis had staan kregen ze ook pas eind oktober een deken op (recreatiepaarden, sportpaard ging eerder onder de deken), en hadden daar duidelijk profijt van.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:07

Zweer kan toch nergens naartoe als je een regendeken op legt?? Dan blijft het paard nat/bezweet

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:10

Heeft het paard overgewicht? Hoe lang traint ze?

Deken houdt alleen het vocht vast, ik zou uitstappen tot de HUID redelijk droog en KOUD is. De vacht is een hele goede isolatie voor een paard. Je zou een jachtpatroon kunnen scheren maar ik zou gewoon de natuur zijn werk laten doen.
Flink wat hooi in de schuilstal leggen na het rijden en daar lekker laten eten.

paardXXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:12

er zijn ook dekens waarmee je kan rijden. misschien een optie. of zeg ik nu iets doms :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 10:13

Jolliegirl schreef:
Arabesk schreef:
Ik heb nooit problemen. Gewoon na het rijden terug op de wei, met zweet. Wel op adem stappen, droog hoeft niet. Wintervacht kan dat zelf oplossen

Dit dus.

Wel afgekoeld!!

Ook als het dan waait en/ of regent?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 10:15

MarlindeRooz schreef:
Heeft het paard overgewicht? Hoe lang traint ze?

Deken houdt alleen het vocht vast, ik zou uitstappen tot de HUID redelijk droog en KOUD is. De vacht is een hele goede isolatie voor een paard. Je zou een jachtpatroon kunnen scheren maar ik zou gewoon de natuur zijn werk laten doen.
Flink wat hooi in de schuilstal leggen na het rijden en daar lekker laten eten.

nee geen overgewicht, rijdt op B nivo een half uur 45 minuten. paard vind sommige dingen nog lastig , zij ook, en is voor hun beide inspannend genoeg

Scheren gaat nu niet, is geen stroom aanwezig en op vreemde locatie wil ik het nu niet doen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 10:16

paardXXX schreef:
er zijn ook dekens waarmee je kan rijden. misschien een optie. of zeg ik nu iets doms :)

Ik denk dat jij een uitrijdeken bedoeld, ja, maar die is alleen voor de achterkant
Als het regent wordt die ook nat, dat is dus het hele probleem, wat doen als het regent na het rijden en paard nog warm of bezweet is?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:16

Juist ook als het regent en waait... dier heeft daar anders toch geen deken voor...
wel echt zorgen dat ze op adem is... en dat er genoeg te eten is (ruwvoer)
en ook in de winter bij slecht weer je training wat aanpassen zodat ze wat minder zweet. Dus geen galop en weinig draven maar vooral blijven stappen... daarin kan je ook veel doen.

Als je geen deken gebruikt moet je ook echt zorgen dat je er zoveel mogelijk vanaf blijft... zoals ook al eerder werd gezegd.. niet fanatiek poetsen, niet wassen of sprayen etc.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:26

Als stroom het probleem is zou je kunnen kijken voor een oplaadbare machine waarmee je in ieder geval de borst open kan scheren. Dan zweten ze vaak veel minder.
Persoonlijk zou ik zeggen laat haar even ergens anders scheren, het opbouwen van een paard is zeer intensief voor het lichaam daarom zou ik het fijner vinden. Als een paard al een goede conditie heeft is het anders. Dan is het goed uitstappen (ernaast, dan droogt het onder je zadel sneller en beter) en daarna even zonder deken buiten de tocht zadeleraf en na 10 minuten naar buiten. Kunnen ze vaak mooi even eten. Dan is de huid zeker niet nat meer en kunnen ze onder alle omstandigheden naar buiten.
Mits de vacht wel compleet is, je zegt dat ze kortstaat; is het paard gewend geweest om altijd binnen te staan? Zo ja kun je er beter nu gewoon een deken opgooien. Het eerste jaar is lastig omschakelen voor een paard.

Conclusie; echt naar het paard kijken voor je iets kan beslissen.

Miesje48

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:39

Toen ik dit topic las dacht ik; och jee, daar komt vast veel kritiek. Een paard bezweet buiten zetten, dat kan toch niet. Maar wat goed dat er zoveel mensen zijn die weten hoe een paardenvacht werkt!!!! Ik denk altijd maar zo: een paard in het wild gaat zichzelf ook niet eerst helemaal droogstappen voordat hij stil gaat staan. Onze paarden staan ook 24/7 buiten zonder deken en met dikke vacht. Ik geloof dat wij zo ongeveer de enige nog zijn op de vereniging die de paarden niet scheert. Dan hoor je vaak: maar anders zweet hij zo. Ja en? , denk ik dan, jou paard heeft het misschien de hele dag te warm of te koud met de deken die jij kiest. Volgens mij is de beste "deken" die er bestaat altijd nog de wintervacht . :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:57

Lynn_N
[quote="Jolliegirl schreef:
Arabesk schreef:

Dit dus.

Wel afgekoeld!!

Ook als het dan waait en/ of regent?[/quote]

Bij mij wel. Wbt het waaien alleen de buitenkant van de vacht is nat dus dat maakt niet uit. En de regen... Eigenlijk hetzelfe verhaal. Als de onderkant van de vacht droog is blijft dat ook droog en loopy de regen (met het zweet) gewoon van de buitenste haren af.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:02

Iemand bij mij op stal maakte laatst de opmerking over uitstappen/droogstappen/dekens opdoen:

" Hoe denk je dat paarden dat in het wild doen? Die gaan echt niet netjes een half uur rondjes stappen nadat ze gevlucht zijn voor een beest, die staan meteen stil en gaan eten.. "

Oftewel een paard kan dit prima zelf opvangen :j

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:02

Een paard in het wild zweet niet zo snel op de plek van het zadel maar eerder op de hals en flanken. En juist op de rugspieren wil je geen kou hebben. Zolang het paard uitgezweet is en op de huid droog is dan is er weinig aan de hand maar mijn paard gaat vaak juist nazweten zodra ik klaar ben. Dus hij wordt dan ineens weer natter en daar moet je wel mee uitkijken.

Makkelijkste oplossing lijkt mij om minder fanatiek te rijden met regenachtig weer zodat het paard minder zweet. Klooien met dekens zou mijn laatste oplossing zijn in dit geval. Voor paarden met een wintervacht is zelfs een dun fleecedekentje al snel te warm.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:03

Dee_Es schreef:
Een paard in het wild zweet niet zo snel op de plek van het zadel maar eerder op de hals en flanken. En juist op de rugspieren wil je geen kou hebben. Zolang het paard uitgezweet is en op de huid droog is dan is er weinig aan de hand maar mijn paard gaat vaak juist nazweten zodra ik klaar ben. Dus hij wordt dan ineens weer natter en daar moet je wel mee uitkijken.

Makkelijkste oplossing lijkt mij om minder fanatiek te rijden met regenachtig weer zodat het paard minder zweet. Klooien met dekens zou mijn laatste oplossing zijn in dit geval. Voor paarden met een wintervacht is zelfs een dun fleecedekentje al snel te warm.

Oh zag dat ik een zin vergeten was :')
Mijn bijrijdpaard zweet dus ook niet onder dekje/zadel maar juist flanken en hals :j

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:26

Bij mijn shet had ik een streep op de borst geschoren, dat scheelde onwijs veel qua zweten, en er hoeft geen deken op. Dat deed ik overigens gewoon met een draadloze tondeuse voor mannen :P van rond de 20/30 euro (marskramer/blokker etc). Daar kon ik 2 winters strepen mee scheren en dan was hij bot (wel even de plek die je wil scheren goed borstelen zodat het meeste vuil eruit is).
Na het rijden en uitstappen liet ik haar rollen in de paddock, zand neemt vocht op. Nooit problemen mee gehad.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 07:33

Als ze op adem en temperatuur zijn gestapt is het goed.
Zou niet snel met uitrij/zweet dekens etc gaan beginnen als het paard een goede vacht heeft

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:42

Gewoon gebruik maken van de functie van de vacht, zoals velen al aangegeven hebben. Waar ik zelf wel wat mee doe is de zadelplek: daar liggen de haren na het afzadelen plat en als het dan ook nog bezweet is dan heeft de vacht op die plek geen isolerende werking meer. Dat vind ik niet gezond (om het paard zo weg te zetten), zeker niet als het ook nog eens regent. Dus het eerste wat ik doe is (overdekt) afzadelen en de vacht op de zadelplek 'opruwen' met een borstel en een handdoek. Als het erg nat is onder het zadel wrijf ik wat langer/vaker met droge handdoeken. Daarna leg ik er nog een droge handdoek overheen zodat de spieren niet zo plots afkoelen en er nog wat vocht in de handdoek kan trekken. Ondertussen krab ik hoefjes uit en ruim ik mijn spullen op. Vervolgens neem ik paard mee naar de paddock zodat zij het af kan maken door in het zand te rollen en dan is het helemaal goed :P .

Met de rest van het lichaam doe ik dus niets qua zweet, behalve dus uitstappen totdat de huid droog is.