Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
NathanLover"]
[quote="Yorghos schreef:Wat was de reden dat het werd afgeraden in dat tv programma?

Maya"]
[quote="NathanLover"][quote="Yorghos schreef:Wat was de reden dat het werd afgeraden in dat tv programma?

. Omdat een autist geen uiterlijke kenmerken heeft (dus geen scheve ogen, of andere opvallende dingen) ZIEN mensen er zo snel niets verkeerds aan. Alleen het afwijkende gedrag valt op en mensen veroordelen snel! Maar autisme is een ernstige, psychiatrische aandoening die nooit meer overgaat en het is geen opzet dat ze snel geirriteerd raken. Een beetje meer begrip van de buitenwereld zou zeer welkom zijn.Imoontje schreef:Misschien mag ik me als moeder van een autistische jongen van 10 jaar even mee bemoeien? Maya, ik snap niet zo goed wat jij bedoelt met 'geestelijk gestoord', onze Brian is verstandelijk ook beperkt maar 'gestoord' vind ik een nogal ongelukkige woordkeuze. Ik vind dat Renske het heel goed heeft gezegd, er zijn altijd mensen die je maar beter niet in de buurt van paarden kunt laten. Autistisch of niet autistisch. Misschien moet ik erbij vertellen dat er inderdaad heel veel soorten autisme zijn en dat een grote groep (Aspergersyndroom) zelfs hoogbegaafd is. Onze Brian is dat niet, hij is klassiek autist maar maakt wel contact, hij is verstandelijk beperkt, heeft ADHD en is motorisch zeer zwak. Hij staat op de wachtlijst bij de Hazelaar in Rotterdam. Dit is een rijvereniging voor mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychiatrische aandoening. Dit gebeurt onder volledige begeleiding, iets wat ik echt noodzakelijk vind! En inderdaad, autistische mensen worden snel boos, dit is pure frustratie omdat ze zichzelf moeilijk duidelijk kunnen maken. Waarom zouden ze dan niet mogen paardrijden? Weet je wel hoeveel gezonde 'secreetjes' er op de gemiddelde manege's rondlopen? Die in het zicht lief glimlachend de pony's aan het poetsen zijn en als er even niemand kijkt gaan slaan, schoppen of andere gemene dingen doen. Mag ik misschien weten op welk t.v. programma dit beweerd werd want ik vind het een rare uitspraak. Mocht dit werkelijk gezegd zijn dan zal ik dit programma zeker een protestbrief schrijven. Er bestaan al zoveel vooroordelen over autisten... Omdat een autist geen uiterlijke kenmerken heeft (dus geen scheve ogen, of andere opvallende dingen) ZIEN mensen er zo snel niets verkeerds aan. Alleen het afwijkende gedrag valt op en mensen veroordelen snel! Maar autisme is een ernstige, psychiatrische aandoening die nooit meer overgaat en het is geen opzet dat ze snel geirriteerd raken. Een beetje meer begrip van de buitenwereld zou zeer welkom zijn.
Dus mijn mening is duidelijk, zolang het onder begeleiding gebeurt en de pony én het autistische kind het aankunnen dan zie ik geen enkel bezwaar! Er zijn heel veel autistische kinderen die paardrijden omdat het een positief therapeutische werking heeft.
Imoontje"]
Maya, ik snap niet zo goed wat jij bedoelt met 'geestelijk gestoord', onze Brian is verstandelijk ook beperkt maar 'gestoord' vind ik een nogal ongelukkige woordkeuze.
[/quote]
Sorry als je je gekwetst voelt door die woordkeuze. Maar het is wel de waarheid voor mij, hij heeft kenmerken van het Prader Willy Syndroom, hij heeft kenmerken van autisme, en we vermoeden dat hij misschien ook wat kenmerken heeft van het SMS-syndroom (ben de exacte naam vergeten, omdat we er nog maar kort achter het bestaan van dat zijn...) Hij is voor mij dus geestelijk gestoord, verstandelijk beperkt versta ik mensen op die wel normaal in een samenleving kunnen leven. Meer de mensen die gewoon niet zo erg geestelijk gestoord zijn...
[quote="duivelintje schreef:maya: wat houdt je tegen om je broertje te laten rijden? misschien zal je je erover verbazen hoe het gaat als hij dat zou doen (als hij het zou willen uiteraard). ze kunnen echt heel anders zijn dan zoals jij hem kent als ze bij paarden / dieren zijn (en dit zeg ik uit ervaring!!). als hij op een speciale manege / rijvereniging terecht zou komen dan kunnen ze ook heel goed uit de voeten met het feit dat hij bepaalde dingen niet ziet (bijv. door iemand ernaast te laten lopen) echt geloof me ik heb mensen met de meest opmerkelijke beprekingen zien rijden.

Imoontje"]
Hoi Maya, ik wil je absoluut niet aanvallen en ik ben heus ook niet zo'n moeder met lange tenen die over ieder 'vekeerd woordje' valt. Maar het gaat in dit topic over autistische kinderen en jouw broertje heeft alleen autistische kenmerken bij allerlei andere aandoeningen. Als er in een topic over autisme over 'geestelijk gestoord' gesproken wordt dan wekt men de indruk dat autisten geestelijk gestoord zijn. En de vooroordelen zijn al zo heftig! Daarom viel ik hierover
[/quote]
Begrijpelijk, maar voor de gemiddelde mens die geen ervaring heeft met geestelijk gehandicapten of autisten, is het allemaal een pot nat. En kunnen zij die verschillen niet onderkennen. Daarom sprak ik ook mee, ik geloof niet dat de gemiddelde bokker weet, hoe iemand is met enkel autisme...
[quote="Imoontje"]
Maar als het onder volledige en deskundige begeleiding gebeurt zou het veel voor hem kunnen betekenen. Boos worden heeft geen enkele zin. Hij doet de dieren niet bewust pijn, hij kan zich niet in andermans(of dier) gevoelens verplaatsen dus hij BESEFT niet dat hij ze pijn doet, ook al denken veel mensen 'dat hij het best wel weet'. Dat is maar schijn... autisme (of autistische trekken/kenmerken) is niet voor niets een CONTACTstoornis. Met veel POSTIEVE aanmoediging en begeleiding kun je heel ver met ze komen. Met NEGATIEVE (boos worden) aandacht zet je ze iedere keer weer een stapje terug... en dat is heel triest.
[/quote]
Ik weet het wel, maar het doet verdomd veel zeer als je ziet hoe onze beesten zich spannen, en in opperste angst blijven afwachten of wegrennen om aan mijn broertje te ontkomen. En ik weet donders goed dat je negatieve aandacht niet moet belonen, maar dat is soms wel eens enorm moeilijk. Met mezelf kan ik al aardig wat hebben, maar aan mijn dieren moet je niet komen, want die begrijpen er heelmaal niets van. En ik vind je wat belerend in je tekst overkomen, alsof ik er geen weet van heb, hoe je ermee moet omgaan. Dat valt mij niet zo lekker, ik heb hordes hulpverleners en alles zien voorbijkomen, ik weet wel hoe ik met mijn broertje moet omgaan, maar ik blijf ook een mens met gevoelens...
[quote="Cassidy schreef:Maya, je kunt de ervaringen die jij met je broer hebt gemaakt niet projecteren op een algemene vraagstelling.
Denk dat dit zelfs heel goed voor ze kan zijn. Voorzover ik er wat vanaf weet (wat heel erg weinig is) denk ik dat sommige autistische kinderen hier zelfs heel positief en gevoelig op zullen reageren. Dit geldt IMO volgens mij niet alleen voor autisten, maar ook voor andere gehandicapte kinderen.