Paard voor het eerst 24/7 buiten, hoe ervaarde jullie het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:16

Ik snap dat het wennen voor je zal zijn! Maar ik denk dat je je paard heel veel plezier doet met de vrijheid en zonder de verplichte uurtjes op stal 's nachts: dat maakt ze nu zelf uit.

Ik heb zelf mijn paard nu ook in ieder geval een regendekentje op gedaan, omdat het nu in de nacht wel erg koud wordt en hij nooit een hele goede wintervacht aanlegt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:19

Judass schreef:
Dus over het deken beleidt, inprincipe heeft een gezond paard geen deken nodig. Tenzij je hem natuurlijk geschoren hebt, dat lijkt me logisch.

Ben ik het niet mee eens. Mijn ruin heeft een super dun vachtje, maakt weinig winterhaar aan, in tegenstelling tot mijn merrie, die lijkt wel de genen van een shetlander te hebben wat betreft haar vacht.
Als ik mijn ruin geen deken op doe in de winter gaat hij enorm invallen, daar valt niet tegen op te voeren omdat hij veel energie moet steken in het zichzelf warm houden. Met een deken op nergens last van, blijft hij veel beter op gewicht.

TS veel succes voor je paard in de nieuwe kudde en omgeving, je ziet snel genoeg of het wel of niet goed gaat.

Daihyo

Re: Paard voor het eerst 24/7 buiten, hoe ervaarde jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:23

Ik heb mijn pony verhuisd in de sneeuw. Van stal naar 24/7 buiten. Heb toen een dikkere deken gekocht en geduimd dat het goed ging.
Wat in de praktijk betekende: wakker liggen met de 1e onweersbui, 3x per dag naar stal met de 1e storm, 5x deken checken met de 1e regenbui, enz :')
Op een gegeven moment zag je hem denken: ben je er nu alweer?? :roll: :x

Het went vanzelf. In het begin gewoon even goed in de gaten houden of het goed gaat, of ze het niet koud krijgt (eventueel dekens om doen of zwaardere op doen), of ze genoeg kan eten in de kudde, enz.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:36

Veel hooi eten is niet erg. Juist alleen maar goed.
Hooi laat het kacheltje branden, zeker oudere paarden kunnen vaak serieus onbeperkt op het hooi, ze zal ook meer bewegen, ze heeft energie nodig om warm te blijven.
Dus laat maar eten.

Tuurlijk moet je het in de gaten houden , ieder paard is anders en niet ieder oudje is slecht op gewicht te houden.
Dus kijk gewoon hoe het gaat... misschien zet ze in het begin wat aan maar stabiliseert zich dat als ze gewend is aan onbeperkt hooi.
Of misschien heeft ze naast het hooi nog wat extra nodig.
Daar kom je maar op 1 manier achter.

Maar als je paard enigszins sociaal is en er zijn voldoende eetplaatsen(hooi) en schuilmogelijkheden, dan gaat je paard het waarschijnlijk echt prima doen in de groep.

Gewoon blijven ademen en ontspan ;)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:09

meggiemeg schreef:
Judass schreef:
Dus over het deken beleidt, inprincipe heeft een gezond paard geen deken nodig. Tenzij je hem natuurlijk geschoren hebt, dat lijkt me logisch.

Ben ik het niet mee eens. Mijn ruin heeft een super dun vachtje, maakt weinig winterhaar aan, in tegenstelling tot mijn merrie, die lijkt wel de genen van een shetlander te hebben wat betreft haar vacht.
Als ik mijn ruin geen deken op doe in de winter gaat hij enorm invallen, daar valt niet tegen op te voeren omdat hij veel energie moet steken in het zichzelf warm houden. Met een deken op nergens last van, blijft hij veel beter op gewicht.

TS veel succes voor je paard in de nieuwe kudde en omgeving, je ziet snel genoeg of het wel of niet goed gaat.

Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, lees de 'inprincipe'. Mijn oudje is ook gezond maar heeft om dezelfde reden als jouw paard nu een deken op ;)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:19

Je weet niet wat je gaat meemaken!! Wat zal jouw paard opbloeien!

Voldoende ruwvoer om de kachel te laten branden, een goede schuilmogelijkheid, en een droge plaats om te liggen en dan komt het helemaal goed.
Als de paarden onbeperkt hooi krijgen dan stoppen ze vanzelf met eten. Dan nemen ze de tijd om tussendoor te rusten en later weer verder te knabbelen.

Een deken is in principe niet nodig maar mocht het echt waterkoud zijn (veel regen en kou) dan kun je een dunne regendeken opdoen. Wel moeten ze dan eerst zelf voldoende vacht aangemaakt hebben. Of mocht het warmhouden teveel energie kosten dan kun je ook voor een deken kiezen. Houd wel de temperatuur en het deken wisselen in de gaten. Hoeveel grams heb je nu op en hoe lang? Het is nu lastig om weer terug te stappen op dekenloos.

Verder is het enige wat je eventjes aan moet kijken is hoe ze in de groep ligt maar dat zie je snel genoeg.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:35

meggiemeg schreef:
Judass schreef:

Hier ben ik het mee eens. Geen een paard is gemiddeld. Dus kijk naar je Eigen paard. Mijn paard stond tot voor kort in een kudde en in de winter had ie technisch gezien de mogelijkheid tot 24/7 hooi. Hij had een lekker dikke vacht. Toch viel hij enorm in.

Ik ben in de winte begonnen met temperaturen en de hele winter zat ie eigenlijk onder de 36.5. En dat vond ik best laag, maar ja, gemiddelden zitten tussen uitersten, dus waarom zou mijn paard niet gewoon een lagere temp hebben? Inmiddels hebben we de temp ook opgenomen in voorjaar en zomer en doe ik het nu nog steeds. Blijkt dat vanaf het moment dat het beter met hem ging, de temp omhoog ging naar 37.5.

Dat arme beest, met onbeperkt voer, heeft het dus de hele winter stervens koud gehad. Dan voel je je schuldig!

Inmiddels sta ik op een andere plek, meer rust en kan ik wat rijker gras en rijker hooi voeren. Ik blijf hem in de gaten houden en zelfs nu nog is de temp van hem 37.5.

Dus houd je paard gewoon in de gaten. Krijgt ie het koud, dan extra voer erbij en lekker een deken op. Die van mij blijf ik controleren en als het deze winter ook weer mis dreigt te gaan, dan gaat er lekker een dek op. Wat "men" daar ook van vindt, sommigen redden het anders gewoon niet.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 09:35

Ik denk dat wij het al die jaren wat anders hebben gedaan als de meeste bokkers. Ik weet niet hoeveel gram de deken is, het is een winter regen deken van de Welkoop. We hebben altijd maar 1 deken gehad voor de hele winter. Nooit problemen mee gehad. Maar misschien gaat dat wel anders zijn als ze 24/7 buiten staat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:36

Mijn paarden stopten met kribbenbijten en luchtzuigen, werden relaxter.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:17

Ik ben niet anders gewend dan dat mijn paarden 24/7 buiten staan. Nu heb ik wel Fjorden maar voorheen ook arabiertjes gehad die dit prima vonden. Mijn paard gaat af en toe mee naar de stal waar ik werk en vind het verschrikkelijk om daar op stal te staan, hij is het ook niet gewend. Nu met dit slechte weer zou je denken dat ze in de stal gaan staan, maar dat doen ze juist als het heel warm is en er veel beesten zijn. Nu kiezen ze liever voor de bomen om onder te schuilen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:34

Mijn pony's schieten normaal bij de eerste drup gelijk de schuilstal in, maar tot mijn grote verbazing staan ze vandaag al de hele dag gewoon in de stromende regen. Willen zeker te graag bij mijn paard (de leider) in de buurt zijn

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:43

Mijn 30 jarige ex manegepony ook na zeker 25 jaar op een binnenstal met dekens, 24/7 naar buiten gedaan. Ik moet eerlijk zeggen, het eerste jaar is hij flink afgevallen door het vele bewegen/regen/kou. Maar hij is er zonder dekens (op een paar x een regendekentje na, als hij het echt koud had) enorm sterk, actief en happy uit gekomen. Nu alweer 3,5 jaar verder en hij heeft de dikste vacht van allemaal, blijft super op gewicht, en maakt niet eens meer gebruik van de stal.. Hij trekt met zijn 30 jaar nog enorme sprintjes en is gek op zijn vrijheid, het gras en zn vriendjes. Het is een heel andere pony als toen hij nog manegepony was. Veel blijer.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:43

Mijne staat ook 24/7 buiten met een schuilcontainer waar hij nooit in staat. :D Ik wil niet anders! Denk dat het veel gezonder is voor een paard om buiten te staan en te kunnen bewegen. De enige voor wie het soms vervelend is dat ben ik. Zeiknat paard uit het land halen enzo.. :')

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:46

Met dit weer heb ik ook gewoon een deken op hoor! Een keer een bui is geen probleem, maar als het de hele dag regent en koud is (zoals vandaag :brr: ) heeft ze lekker haar fleecegevoerde regendekentje op. Want je moet inderdaad niet rekenen dat ze gaat schuilen haha. Wordt het weer droog, gaat de deken weer af. Zo gaan we de hele winter eigenlijk door.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 17:30

Leuk alle verhalen te lezen, we gaan dinsdag even kijken bij de stal. Ben erg benieuwd

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:32

Mijn merrie wil toch wel aardig graag naar binnen, vooral met dit weer van deze dagen
Als de wei/paddock echt nat wordt dan wil ze nieteens naar buiten.. ze is trouwens 6 jaar en pre x nrps..

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 17:38

Ik hoop echt dat mijn paard de stal gaat gebruiken. Ik wil eigenlijk niet dat ze zo lang in de regen staat. Maar als ze het wel doet dan doet ze het wel zelf. Maar toch heb ik dan medelijden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:40

Bambi1995 schreef:
Ik hoop echt dat mijn paard de stal gaat gebruiken. Ik wil eigenlijk niet dat ze zo lang in de regen staat. Maar als ze het wel doet dan doet ze het wel zelf. Maar toch heb ik dan medelijden.

Dat gevoel heb ik hier ook hoor, maar ze kiezen er zelf voor, dus daar voelen ze zich het beste bij. Kun je dus wel zien dat ze zelf iets anders kiezen dan dat wij ze (in het verleden) oplegden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:43

Mijn 10-jarige KWPN merrie gaat nu de tweede winter in dat ze 24/7 buiten staat. Ik had haar niet blijer kunnen maken, vooral omdat ze in een vaste kudde staat. Van een paard dat altijd schraal stond heeft ze nu last van overgewicht. En dan heeft ze niet eens een schuilstal, alleen een bomenrij waar ze beschut kunnen staan, maar waar ze bijna nooit staan. Ik heb nog wel een stal om bij te kunnen voeren en eventueel opdrogen, maar meestal wil ze erg graag weer naar buiten (als in: ze hupst boven de bovenkant van de stal uit). Wel heb ik er voor gekozen om haar een deken op te doen omdat vooral regen haar spieren geen goed doen. Mijn 1,5-jarige staat gewoon zonder deken en als ze gezond zijn is dat over het algemeen geen probleem.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:10

spannend he ik ga "het" volgende week doen van pensionstal naar een eigen wei.
vind het dood eng haha

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 23:40

Ik heb gekeken op de stal waar ik zou willen staan, het ziet er goed uit en we gaan er definitief heen. Gelukkig want ik ben echt klaar met mijn oude stal de paarden komen opeens ontzetten weinig buiten en door mijn werk heb ik niet veel tijd om haar beweging te geven dus het is gewoon heel erg paard onvriendelijk.

Wat ze krijg op de nieuwe stal: paddock Paradise systeem (track) Mooie schuil stal, een vijver met water waar ze uit kunnen drinken en in de zomer kunnen ze er in zwemmen. Bomen om te schuilen, 8 soortgenoten, 24 uur per dag hooi en een beetje stro, Weidegang, een buitenbak. En in de toekomst maken ze er een groter stuk bij aan en dan maken ze ook nog een heuvel. Dus kortom ze krijgt echt een heel ander leven. Ben heel benieuwd hoe ze gaat reageren en het gaat doen.
Ik heb gemerkt dat het echt een ontzettende rustige kudde is. Zoveel onderlinge rust heb ik eigenlijk nog nooit gezien op stallen waar ze veel binnen staan.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:52

Klinkt als een prachtige plek. Dat gaat vast goed komen.

Ik vond het destijds ook wel spannend. Ik kocht mijn eerste eigen paard, een veulen die vanwege afspenen op stal stond.
Ze kwam bij mij in november, en ze kwam 24/7 buiten te staan met schuilstal.
Maar ik maakte mij druk om niks. Het ging helemaal super.
Ze maakte een dikke wintervacht aan en stond zelden in de schuilstal.
Ze vond 24/7 buiten staan (wel met genoeg ruwvoer) fijner dan op stal staan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:58

Mijn pony staat nu ca 1.5 maand 24/7 buiten met inloopstal.
Daar ligt hooi, grote uitloop en ze kunnen de wei op.
Ja af en toe mag hij van de andere 2 niet binnen eten maar er is buiten ook te eten, dat kan gebeuren als laagste in rang.
Verder krijgt hij af en toe vast en zeker een schop maar hij is nog nooit ergens stijf van geweest.
Daarbij is hij klein en wendbaar tov de andere twee.
Hij heeft alleen vandaag zijn hoofd gestoten, hij heeft vier hechtingen boven zijn oog nu, gelukkig geneest zoiets goed vaak.
Ik kreeg al vragen of ik hem nu buiten laat staan, ja dus.
Hij heeft zijn hoofd gestoten hij is 100% zeker niet getrapt, dat kan ook niet dan had zijn oog beschadigd geweest en mogelijk een dikke kaak ed.

Hij is veranderd van nukkig op stal naar dolgelukkig en hij glimt als een spiegel.
Ze hebben onbeperkt kuil en hij wordt ook niet dik.
Verder heb ik er zo geen werk aan, geen paddock ellende meer en hij is blij.
Nu staat hij op stal, hij was vanavond nog best groggy dus dat wilden we niet gokken.
Hij moet wel gewoon optimaal mee kunnen draaien in de kudde, dat kan niet suf.

Mijn pony is trouwens al weken geschoren.
Hij was echt zeiknat van het aangespannen werk, hij had echt een lange vacht.
In twee weken was zijn vacht een halve cm gegroeid.
Eerst alleen de borst geschoren dat was niet genoeg, dus na 2 weken helemaal.
Het verschil was dus echt een halve cm al tov de net geschoren delen.
Nu heeft hij een licht gevoerde regendeken, 50 of 100 gram en dat is warm zat voor hem gelukkig.
Tegen de tijd dat het gaat vriezen heeft hij dan weer een redelijke vacht zodat het bij deze deken kan blijven. :)
Gaat hij teveel zweten ga ik weer scheren, ik moest elektrolyten bijvoeren omdat hij zo vreselijk zweette, hij sloeg er wit van uit en het werd een smerig iets
Hij werd ook stijf, wat na de start met elektrolyten weg was, nou dat was voor mij de druppel.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 18:48

ik hoorde vandaag dat je op moet passen met een deken omdat de huid niet kan ademen. Is dit waar??