zonder neusriem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:32

Dennis schreef:
Dennis wil een heel enkele keer z'n hoofd om hoog gooien en z'n mond open doen. Dan is een neusriem handig. Maar ik merk zelf ook weinig verschil. Dennis doet het met en zonder even goed(op een heel enkele keer na dus).

dan heb ik een raar paard, mijn paard doet zijn mond zowieso open,gewoon zelfs zonder dat ik een harde druk op mijn teugels zet, terwijl de neusriem netjes toe zit+sperriem... Nu rijd ik even zonder neusriem, maar hij doet het nog steeds. Ik weet van mijzelf dat ik een harde hand heb, maar zelfs als ik niet veel druk geef, doet hij dit Verward

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:35

Ik heb ook tijden zonder neusriem gereden op Hofnar (rijdt Hoffieeeh nu op), was helemaal geen probleem! Nu ik op Sikiley rijd gebruik ik wel n neusriem, omdat het zo'n pittige dame is geeft het me toch iets meer zekerheid en controle over haar!

Peerkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:26

Ik bedoel niet dat je het bit door de mond trekt met rijden, dan maak je het wel erg bont, maar meer als er iets gebeurt. Mijn paard springt weleens opzij als ik hem aan de hand heb, en dan zit het bit (zonder neusriem dus) soms ineens op een plek waar ik het niet heb gehangen! Vandaar mijn opmerking, vooral ook omdat ik heb gezien dat sommige (pony-) bitjes wel hele kleine ringen hebben. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Josée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 22:37

Jongens, wat een reacties, fantastisch!! Ik heb me al langer af lopen vragen wat het nut van die neusriem nou wel precies is. Als ik jullie zo lees, dan is dat niet zo groot. Ik ga het lekker eens uitproberen. Ik denk dat Noortje er schitterend uitziet zonder want ze heeft een geweldig leuk koppie en een hele lieve neus..... dus vandaar mijn vraag ook. Bedankt allemaal, jullie horen nog wel hoe het gaat. Groetjes, Josée.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:23

Nog even Josée, ik rijd de mijne ook zonder neusriem (recreatief). Ik vind het op haar hoofd veel mooier staan (reed ook al zonder sperriem). Neusriemen en sperriemen zijn allemaal ontwikkeld om je paard te dwingen. Als je goed rijdt, met je zit en balans bedoel ik, heb je al dat leerwerk niet nodig. Geniet van Noortje met lieve neus/koppie!

Joyce1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 01:28

Soxje schreef:
Nog even Josée, ik rijd de mijne ook zonder neusriem (recreatief). Ik vind het op haar hoofd veel mooier staan (reed ook al zonder sperriem). Neusriemen en sperriemen zijn allemaal ontwikkeld om je paard te dwingen. Als je goed rijdt, met je zit en balans bedoel ik, heb je al dat leerwerk niet nodig. Geniet van Noortje met lieve neus/koppie!

Mee eens, ik heb sinds van de week ook de neusriem eraf gehaald en ik vind het er veel mooier uit zien. Ook springen zonder neusriem is geen probleem Lachen

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 10:52

Ik rijd ook altijd zonder neusriem Bij mijn pony was er wel iets van verschil tussen zonder en met rijden. Zonder neusriem speelt ze wat meer met het bit en ondspant ze beter. Het verschil is niet zo heel groot, maar toch wel mertkbaar. Terwijl de neusriem nooit strak zat.
Het is inderdaad zo dat bij een rare zijspring het bit ergens anders terecht kan komen dan waar het hoort. Daarom heb ik van die rubber schijven aan mijn bit gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 11:35

Titsia"]
[quote="Dennis schreef:
Dennis wil een heel enkele keer z'n hoofd om hoog gooien en z'n mond open doen. Dan is een neusriem handig. Maar ik merk zelf ook weinig verschil. Dennis doet het met en zonder even goed(op een heel enkele keer na dus).

dan heb ik een raar paard, mijn paard doet zijn mond zowieso open,gewoon zelfs zonder dat ik een harde druk op mijn teugels zet, terwijl de neusriem netjes toe zit+sperriem... Nu rijd ik even zonder neusriem, maar hij doet het nog steeds. Ik weet van mijzelf dat ik een harde hand heb, maar zelfs als ik niet veel druk geef, doet hij dit Verward
[/quote]
ik zeg hier maar ff hetzelfde als wat ik van de week in gelijk topic heb gezegt over een paard wat het deed zonder druk.

Citaat:
Hangt je bit te hoog te laag?
Is het bit te dun of dik?
Is je bit niet versleten?
Heeft je paard geen haken?
heeft je paard een laag gehemelte en prikt het bit ertegen?

Dus genoeg reden om het nog steeds niet prettig te vinden en de mond te openen

Je zegt als je weinig druk hebt doet hij het nog.
Maar wat doet jou paard zonder druk?
Want weinig druk is misschien zelfs nog te veel voor hem.
En aan een harde hand moet je echt gaan werken, heel belangrijk.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 11:49

En is het ook beter als je een paard hebt wat zijn tong over het bit heen legt. Volgens mij kan hij dat nl ook doen als er een neusriem om zit...

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:09

Dus genoeg reden om het nog steeds niet prettig te vinden en de mond te openen[/quote]
Je zegt als je weinig druk hebt doet hij het nog.
Maar wat doet jou paard zonder druk?
Want weinig druk is misschien zelfs nog te veel voor hem.
En aan een harde hand moet je echt gaan werken, heel belangrijk.[/quote]
Aan de harde hand wordt gewerkt hoor, gelukkig maar! Maar hij heeft ook een hele harde mond (heb hem van een handelaar dus weet niet wat er allemaal mee gebeurd is). Als ik echt met bijna geen druk rijd en met losse teugel ontspant hij zich, maar aangezien ik soms wat proefjes met hem rijd, kan ik moeilijk met losse teugel rijden... Bij het inrijden begin ik dan wel altijd zo, maar bij de minste druk gaat hij in verzet met zijn mond te openen. Maar ik reageerde gewoon omdat ik las dat een neus en sperriem eigenlijk toch wel wat dient om het paard zijn mond niet te laten openen, bij mij helpt dit niet, momenteel rijd ik zonder neusriem

Josée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 22:21

Ik lees net iets over een harde mond. Kun je niet iets met een rubber bit. Ik heb mijn pony een aantal jaren met rubber gereden om een harde mond te voorkomen. Ik weet eigenlijk niet of je nu nog iets kunt veranderen maar het lijkt mij altijd de moeite waard om te proberen. Zodra ik weer ga rijden , laat ik de neusriem af hoor luitjes!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:37

Een rubber bit is helemaal niet zo zacht voor de mond als wij denken. Rubber wat nat wordt, is geen pretje om in je mond te hebben. Aangezien een paard ook speeksel heeft, wordt het dus nat... Niet doen dus bij een harde mond...

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:43

Sonja schreef:
ls je een neusriem nodig hebt om het bit niet door z'n mond heen te trekken, hoor je nog geen teugels in je handen te hebben.

Dat dacht ik ookal...