Merrie valt buurvrouw (stal ernaast aan): laten staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 11:13

Die eigenaren waren er ook bij, maar die vinden dat normaal paarden gedrag (= ja die van hen doet altijd zo gek :P )

Ze waren wel zo vriendelijk die merrie weer in eigen box te zetten toen die probeersessie uit de hand liep... maar echt met een vrolijk gezicht ging dat natuurlijk niet.

Mioux

Re: Merrie valt buurvrouw (stal ernaast aan): laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:13

waarom waren ze boos dan?

Is er zoveel verschil ook tussen de stallen dan?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:14

Jouw titel zegt: laten staan? Alsof dat nog ter discussie staat.

Maar zo te lezen heb je al lang de beslissing gemaakt om het merrietje er niet te laten staan. En terecht. Bij 15 stallen leeg, wat heeft het voor nut om twee paarden over de flos te laten raken?

En dat die eigenaren jou nu als spelbreker zien... dat boeit jou toch niets? Jij hebt toch verder niets met die mensen te maken?

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 11:15

Nee, alle boxen zijn gelijk, alleen in die box die nu vrij is zit een extra raampje. Ietsje meer licht, maar scheelt amper wat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:15

SG1985 schreef:
Dat die mensen nu pissig zijn omdat ik terug heb gekoppeld het niet te willen (aan de staleigenaar) :P
Ik ben de spelbreker...

Beide paarden kunnen hier door geblesseerd raken en gezien de koliek is dat bij een al het geval. Maar ook als stalhouder zou ik niet blij zijn met die zware klappen, kunnen de boxwanden niet zo goed tegen nl en die dingen vervangen kost zo een paar maanden inkomen uit die boxen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:15

Ik vind het netjes hoe de stalhouder dit probeert te regelen, hij betrekt iedereen erbij en laat je ook nog eens een keuze/stem hebben.
Je hebt het aangegeven te proberen, het werkt tot nu toe niet dus ja dan mag je toch voor je eigen paard opkomen en ook voor de rust van de gehele stal?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:16

Nou dan snap ik niet waarom het voor hun zo probleem is? Als de stal grootte het zelfde is en ook wel gewoon licht naar binnen komt?

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 11:16

@Amaris, je hebt helemaal gelijk... ik hou te veel rekening met gevoelens van andere mensen... Dat is een persoonlijke eigenschap die vervelend is voor mijzelf.
Ik denk ook graag voor andere, wat zij denken :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:23

Hier ook een merrie die het best staat tussen 2 ruinen. Van andere merries en schimmels moet ze niets hebben. Mijn paard staat al een aantal jaren in dezelfde stal en is ook al vaker gewisseld van buurtjes. Met sommige merries gaat het goed met sommige niet. Met ruinen nooit problemen (tenzij ze constant heeeel onrustig zijn).

(Hier ook een stal met tralies aan de binnenkant stal zodat er contact met de buren gemaakt kan worden)

Wanneer ik zie dat mijn paard om iedere scheet al staat te dreigen naar dr nieuwe buurtje vraag ik aan de stalhouder of ze kan wisselen met een ander paard waarbij het verzoek is of het een ruintje mag zijn. Soms is dat wel zo, soms niet. Ze komen daarna ook altijd vragen hoe het gaat met het nieuwe paard.

Tot op heden heb ik daar nooit iemand over gehoord :) en stalhoudster loste dat ook keurig op.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:50

Maar je hebt toch aangegeven het eerst te willen proberen?
Proberen is in mijn ogen dus nog steeds een: Nee heb je, we kijken het aan dan kan je ja krijgen. Werkt het niet blijft het nee.

Jammer voor hun is het dus een nee geworden.
Als het mijn merrie was was ik pissig geworden omdat dat paard dus niet samen kan met anderen. Maar dan ging ik daar wel mee aan de slag :')

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:57

Je hebt aangegeven het te willen proberen :) dat hebben de andere mensen waarschijnlijk opgevat als een ja, dus dan is het nu natuurlijk even een teleurstelling voor hun dat het niet gaat. In die teleurstelling kan ik me wel inleven, jij wil als paarden-eigenaar natuurlijk het liefst dat jouw paard goed met andere paarden overweg kan. Maar die teleurstelling van deze mensen dat hun paard zich niet gedraagt, hoeven ze vervolgens niet af te reageren op jou. Als jij hen verteld ( met enig begrip uiteraard ) dat je het toch niet ziet zitten, ligt er naar mijn idee geen verdere schuld bij jou :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:04

Als het niet gaat dan gaat het niet. Je ze verder toch niets verplicht?

Tja als je het echt wil zal het misschien het nog best goed komen tussen die twee als je het wat langer aankijkt, maar ik snap heel goed dat je niet wil dat je paard verwond raakt. Zo in de box kunnen ze ook nergens heen.
Hebben ze buiten de box wel eens naast elkaar gestaan? Aangrenzende weilanden / paddocs? Dat lijkt me fijner om eerst te proberen, dan hebben ze igg wat meer ruimte.

Maargoed als ik het zo hoor zijn er nog tal van andere plekken waar deze merrie kan staan, dus er is vast een betere buur-match!

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 13:00

Mijn merrie heeft wel eens naast haar in de paddock gestaan. Dan zorgt mijn dame dat ze in de andere hoek gaat staan, ver uit het zicht van dit kleinere merrietje.
Ze negeert haar dan gewoon, al blijft dat merrietje dan wel met haar voetje schrapen of boos kijken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:04

Ik denk dat het voor alle partijen beter is als deze twee dametjes niet naast elkaar staan!
Ik heb zelf ook wel eens een ruin en een merrie bij mij op stal gehad die elkaar niet mochten; toen ik het zo inrichtte dat er één lege stal tussen kwam was het probleem opgelost. Op stal althans want de liefde was meteen voorbij als ze samen in de wei kwamen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:07

SG1985 schreef:
@Amaris, je hebt helemaal gelijk... ik hou te veel rekening met gevoelens van andere mensen... Dat is een persoonlijke eigenschap die vervelend is voor mijzelf.
Ik denk ook graag voor andere, wat zij denken :P

Herkenbaar 8-)

Want ik zou me ook niet prettig voelen als ik wist dat mensen mij 'niet zo aardig meer' vinden. Ook al weet je in theorie dat je er eigenlijk niets mee van doen hebt.

Maar kom op: je kunt het! :)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 08:20

Inmiddels een leuke update:
Paardje heeft door de stress met koliek gestaan. De staleigenaren hebben uitgelegd dat dit kan zijn veroorzaakt door de situatie. Helaas geloven zij daar niet in.

Zodoende hebben z ij hun paardje dezelfde dag nog naar een andere merrie gezet (hoe ziek zij zich dus ook voelde). De staleigenaren werden dus pislink. Punt 1) Dierenwelzijn 2) Je kunt niet zomaar een box opstrooien en verplaatsen.

De merrie is in haar oude boxje gezet, waar zij heerlijk tot rust kwam en uiteindelijk beter is geworden.
Nu mogen zij dus naar een box, naast een ander paard, met een dicht wandje.
Eind goed, al goed...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 08:26

Waar TS zich mee bemoeit? Euh, zij staat toch ook op die stalling, of niet dan? Zo'n kreng van een paard wil ik ook niet naast die van mij hebben staan. Niet vanwege de veiligheid, niet voor de gemoedstoestand.

Ik geef je groot gelijk dat je die merrie niet naast je wil hebben staan. Je hebt het netje aangegeven aan eigenaar en staleigenaar, zoals het moet. Niks geen achterbaks gedoe.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 08:36

Oei ongeacht of ze wel of niet zou mogen blijven staan. Als mijn paardje zo de tralies in zou vliegen dan zou ik ze sowieso weghalen, je moet er niet aan denken dat haar halve gebit eruit komt of dat er een hoefje vast komt te zitten.

Is het een idee om de 2 merries eerst eens gewoon rustig kennis te laten maken, in de bak met een draadje ertussen.
Blijkbaar heeft het merrietje geen paardenmanieren geleerd maar is jou alpha merrie wel erg geschikt om haar die te leren. Ze geeft overduidelijk aan wat er wel en niet gewenst is.
Zou fijn zijn als het merrietje ook leert wat meer paard te zijn.....uiteraard binnen een veilig kader maar als ik het goed begrijp voed jou merrie op en zal zij ook heel duidelijk haar grenzen bewaken, het merrietje zal dit denk ik snel genoeg leren

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:59

SG1985 schreef:
Inmiddels een leuke update:
Paardje heeft door de stress met koliek gestaan. De staleigenaren hebben uitgelegd dat dit kan zijn veroorzaakt door de situatie. Helaas geloven zij daar niet in.

Zodoende hebben z ij hun paardje dezelfde dag nog naar een andere merrie gezet (hoe ziek zij zich dus ook voelde). De staleigenaren werden dus pislink. Punt 1) Dierenwelzijn 2) Je kunt niet zomaar een box opstrooien en verplaatsen.

De merrie is in haar oude boxje gezet, waar zij heerlijk tot rust kwam en uiteindelijk beter is geworden.
Nu mogen zij dus naar een box, naast een ander paard, met een dicht wandje.
Eind goed, al goed...

Super dat het zo opgelost is.
De eigenaren van dit paard zullen altijd wel eigenwijs blijven denk ik, ze varen hun eigen koers en dan vinden het vreemd dat dit niet altijd geaccepteerd/gewaardeerd wordt.