Ollytje heb je dat afdak zelf gemaakt, of gekocht? Ik heb vaker zo'n afdak gezien op foto's en zou dat heel graag ook zelf willen.
Ik heb een container in bruikleen van de stalbaas. Gewone afmeting, 2.40 × 6 meter. Deuren aan de korte zijde staan altijd open. Gebruik het als schuilstal. Maar omdat ze er niet zo snel met 4 tegelijk in zullen gaan staan lijkt zo'n afdak erbij aan de lange zijde mij ideaal.
wendely
Geplaatst: 23-10-15 10:38
Dit is onze containerstal.. Zal later een plaatsen van de hele stal.
goeroe
Geplaatst: 06-11-15 23:22
Wij hebben ook een containerstal, overgenomen van de mensen die ons weiland gebruikten voordat wij hier kwamen wonen. De stal bestaat uit twee kleine boxen met een betonplaat en overkapping ervoor waar ze kunnen schuilen. Ik ben blij dat het er staat 'voor het geval dat...' maar verder vind ik het eerlijk gezegd maar een onding. De boxen vind ik te klein om een pony (laat staan een paard) structureel langer dan een paar uur per dag in te laten verblijven, maar wat ik vervelender vind is dat onze pony's echt een hekel hebben aan dat ding. Ik denk dat het vooral met het geluid te maken heeft, want alles maakt gewoon een ontiegelijke herrie. Vooral als het regent en je hem dus juist zou willen gebruiken is het verschrikkelijk. Wij hebben hem als stal alleen een paar nachten voor de keuring gebruikt. Helaas staan onze pony's er niet echt op hun gemak. Bij twee van de vier kan de bovendeur niet eens open blijven omdat ze dan óf de deur eruit proberen te beuken, óf zelfs over de onderdeur heen komen. Beide pony's zijn overigens normaal gesproken superbraaf, goed opgevoed en hebben elders probleemloos op stal gestaan, voordat jullie denken dat het twee losgeslagen wilde beesten zijn. Ze vinden het gewoon geen van allen een fijne plek.
We hebben de stal tot nu toe dan ook vooral gebruikt om in te voeren, maar jammer genoeg heeft dat niet geholpen om onze pony's ervan te overtuigen om het schuilgedeelte te gebruiken. Mijn merrie die op een andere stal bij het eerste spatje regen onder de schuilstal stond laat zich liever verregenen dan in de herrie te staan. Ik ben blij dat onze grotere (en houten) schuilstal bijna af is. De containerstal blijft leuk voor erbij en voor noodgevallen, maar ik denk niet dat we ooit een nieuwe aanschaffen. Een foto kan ik nog maken als daar behoefte aan is. Het ziet er op zich keurig uit, maar dat is natuurlijk niet zo gek als er nauwelijks gebruik van wordt gemaakt. Even een heel andere ervaring dus. Ik hoop dat het jullie allemaal een stuk beter bevalt!
_Lorette_
Geplaatst: 06-11-15 23:26
Heb je nooit overwogen om er een extra daklaag op te zetten? Alleen vijverfolie scheelt al aanzienlijk in geluid, je hebt vrijwel geen condens en het garandeert de waterdichtheid. Afmeting van de stallen doe je helaas weinig aan. Ik vond de stallen van 4 x 2,5 wel heel goed te doen, zelfs met grotere paarden.
goeroe
Geplaatst: 06-11-15 23:40
Nee, nooit aan gedacht eigenlijk, bedankt voor de tip. Momenteel gaat alle aandacht (en geld) naar de andere stal, maar wellicht is het nog een idee voor de toekomst.
Ik had een vraagje, er werd ons een container aangeboden van 12 meter lang. Maar, mag je deze zo op je erf plaatsen of moet je hiervoor een vergunning bij de gemeente aanvragen oid. ?