3000 m2 ter beschikking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:56

Linien schreef:
maar zal ik in die track dan drainage aan leggen?? moet geen blubberzooi worden... is dan een grotere paddock weer geen beter idee???.. of beide en dan minder grasland en meer bijvoeren

Op een track lopen ze veel meer rond dan gewoon een paddock en ja dat wordt een blubberzooi maar dat deert mijn paarden niet hoor ;) zolang ze ook voldoende plek hebben om droog te staan is dit geen probleem. Drainage voor het hele track aanleggen bij een huur weiland lijkt me een kostelijke grapje, dat doe ik zelfs niet bij mijn eigen weide...

Linien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 10:58

zo pp klinkt wel aanlokkelijk ja.. dan hebben ze nog meer beweging dan alleen in een paddock... maar ergens is het ook wel lekker als ik iets heb om te trainen.. dat ik niet elke keer naar de rijbak moet om te huren... dus is het een idee om een stuk paddock/rijbak/longeer te maken.. wel wetende dat er minder grasland overblijft.. dan moet ik goed gaan uitzoeken wat ze p maand nog aan hooi gaan kosten..anderzijds wordt dat weer te groot misschien en blijft er amper wat over voor ze
Laatst bijgewerkt door Linien op 06-10-15 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Linien

Re: 3000 m2 ter beschikking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 11:00

hoe groot is jouw perceel tinky???

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:03

Grotere paddock heeft niet echt een meerwaarde...op een track maken ze veel meer kilometers.

Met regenachtig weer zet je ze gewoon even op het harde.Het is zandgrond he...zorg wel dat er ondehoud aan je baan gedaan kan worden.Paarden lopen de toplaag dicht en dit is funest voor je waterafvoer.
Hier wordt de baan 2 á 3x per jaar met de frees bewerkt en daarna gesleept.

Draineren is een heel kostbare aangelegenheid en als de toplaag helemaal dicht gelopen is,gaat er ook geen water meer door.

Linien...het zand/gras gedeelte is ongeveer 120x36m graspaddocks zijn 20x12,5m p/st

Linien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 11:12

maar waar train je dan met ze?? of rij je alleen maar buiten?? ik rij nu gemiddeld 2 x p week buiten en 3 x in rijbak rijden of longeren of grondwerk

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:17

Ik rijd niet zo heel veel,die paar maal dat ik erop zit,ga ik naar buiten.

Maar achterop is een stuk van 20 x 36 wat voldoende zou zijn als rijbak,bovendien kun je gebruik maken van de gehele baan.Ook wel eens gedaan,gaat prima.
Heb ik geen ovaalbaan voor nodig :o

Linien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 11:20

haha dat is idd ook een idee.. op de track rijden.. moet hij wel droog genoeg zijn... nou ik heb weer wat om over na te denken... bedankt tot dusver

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:22

Het is even afwegen hoe en wat...is er evt geen rijbak in de buurt waar je gebruik van zou mogen maken?

In de herfst/winter is het altijd wat schipperen als je veel wilt rijden en je hebt zelf geen bak.

Linien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 11:26

ja die is er wel maar daar moet je huur voor betalen ( 7.50 p uur) dus als ik dat 3 x p week zou willen komen er best veel kosten bij ( excl hooi en stro en muesli en landonderhoudt :-)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:29

Ik gebruik ook een rijbak in de buurt of ik rijd in de wei :) grondwerk enz doe ik ook in de wei en verder rij ik veel buiten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:29

Zul je iets meer buiten moeten trainen ;)
Best aan de prijzige kant,is er geen maand abbo?Misschien kun je wat afspreken als je 3x p/w gaat rijden :)

Linien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 11:39

ja daar zal ik dan achteraan moeten gaan... nou ik ga er even hard over nadenken.. is niet zomaar iets.. het biedt dus wel mogelijkheden maar ideaal blijft het dus nog niet.. waar ik nu sta heb ik wel veel kennissen opgedaan met wie ik buitenritten maak dat raak ik dan ook kwijt... maar goed een trailer hebben we dus ook daar valt wel weer wat in te regelen.. het is gewoon zo jammer dat ze maar zo kort buiten komen... qua locatie en verdere voorzieningen is het prima.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:22

In de basis klinkt het als een zeer mooie kans. Als je het goed aanpakt en indeelt kun je er echt een mooi plekje van maken mijns inziens. Je hebt ruimte om te bewegen, verharding (dat is zó super en geeft je ontzettend veel plezier), een ruime stal die je kunt gebruiken als schuilstal (ik zou je dieren niet opsluiten maar de vrijheid geven om zelf te kiezen) en waar je wat voer kunt opslaan, dan ook nog een bouwkeet om andere spullen op te slaan. Waarschijnlijk heb je in die stal ook nog stroom? Heerlijk luxe. Verder zul je vast toegang hebben tot water dus je hoeft het water niet vanaf thuis mee te nemen.
Ja, ik zou het doen +:)+ !

Ik zou je paard wel echt een maatje geven, dat vind ik persoonlijk wel een must. Maar misschien moet je even overwegen of dat wel een shet moet zijn of misschien beter een C/D pony (met oog op het uitbreken).

Misschien kun je even een plattegrondje geven met de indeling? Dan kunnen we wat gerichter meedenken. Ik zal zometeen alvast even een ideetje uploaden.

Linien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 12:24

ja het kriebelt ook enorm... in de schuur zit nu geen water maar kan denk ik wel heel makkelijk gecreëerd worden.. volgens mij zit er ook geen stroom... maar dat zou ik moeten nagaan.... ik zal een plattegrond proberen te maken.. eens kijken of het lukt met google earth oid...

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:49

Wij hebben een stuk grond van 60 x 60. Langs de buitenrand hebben wij een track aangelegd van minstens 5 m breed ( op deze manier hebben ze een 240 m lange track). In het binnenvlak hebben we nog voldoende ruimte over voor een loswerkbak van 15 x 15, een loswerkbak van 20 x 20 en een rijbak van 25 x 45. Alles op zandgrond met als bovenlaag gras. De loswerkbak en rijbak zijn dus gewoon van gras. Hier kunnen we ons prima mee vermaken! Met een Google maps plaatje en de afmetingen is het best makkelijk om een ontwerp te maken.

Linien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 12:51

en met hoeveel paarden staan ze daar??heb jij daar een foto van sakvis?? en hoe haal ik de foto af van google maps??

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:55

Ik weet natuurlijk de indeling van het stuk niet, dus ik heb even wat aannames gedaan.
Linksonderin de schuur van 50m2, linksboven de keet, ertussen de verharding van 10x25.

Vanaf de stenen heb ik een track gemaakt met daarbinnen je gras (dat kun je nog verder opdelen en evt. strookbegrazing op toepassen) en aan het einde van het stuk een gedraineerde paddock/bak van 20x40 (waar je dus ook in kunt rijden).
Voordeel is dat de paarden een reden hebben om naar achteren te lopen aangezien daar een fijne zandpaddock is waar ze kunnen rollen en dommelen. Nadeel is dat je zelf ook over het pad moet om daar te komen en dat pad natuurlijk nogal modderig kan worden. Daartoe heb ik twee oplossingen bedacht.

Afbeelding

De eerste (en naar mijn idee fijnste oplossing):
Door bij nat weer een zijde van de track te sluiten (het lichtgroene stuk) hou je dat stuk mooi vlak en goed begaanbaar. Met vorst kun je dit deel juist weer openzetten omdat deze goed vlak opgevroren is en evt. het andere deel afsluiten als daar een bevroren maanlandschap is ontstaan.

Afbeelding

Tweede oplossing:
De paddock aansluitend aan de stenen. Je kunt dan de track afsluiten met slecht weer, maar op deze manier is er minder reden voor de paarden om naar achteren te lopen én hou je minder gras over dan bij de vorige opties (het pad achterlangs gaat nu van het gras af). Ik vind dit minder uitdagend voor de paarden, maar het kan voor jezelf wel praktischer zijn om alles zo bij elkaar te hebben.

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:05

Ik zou persoonlijk de track rond laten gaan en niet betrekken bij de stenen.Als ik zie hoe mijn jongens regelatig een illigale derby houden,kijk ik soms bij de bochten maar even de andere kant op :+ .Het gaat echt snoeihard,dat wil je niet over de tegels hebben.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:14

Bij mij loopt het pad ook over m'n tegels en merk dat de paarden daar gewoon netjes afremmen als ze een wedstrijdje doen... Dus misschien valt het mee?

Mooie tekeningen hierboven!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:22

Bekijk het profiel van Samyoo eens :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:00

Tinky12 schreef:
Ik zou persoonlijk de track rond laten gaan en niet betrekken bij de stenen.Als ik zie hoe mijn jongens regelatig een illigale derby houden,kijk ik soms bij de bochten maar even de andere kant op :+ .Het gaat echt snoeihard,dat wil je niet over de tegels hebben.

Jasia schreef:
Bij mij loopt het pad ook over m'n tegels en merk dat de paarden daar gewoon netjes afremmen als ze een wedstrijdje doen... Dus misschien valt het mee?

Mooie tekeningen hierboven!

Of je de stenen wel of niet veilig in de track kunt betrekken is eigenlijk een kwestie van uitproberen: in de praktijk bekijken hoe je paarden ermee omgaan. Mijn paarden remmen ruim op tijd af en doen dit ook rustig. Dus hier gaat het heel goed.
Ik heb ook van iemand gelezen dat haar paard ook afremde voor de stenen, maar dat deze dat middels slidingstops deed en daar waarschijnlijk een peesblessure aan heeft overgehouden... %) Als je ziet dat ze er op die manier mee omgaan dan kun je de stenen inderdaad beter buiten de track houden.

Maar dat is dus het voordeel van een eigen stuk: je kunt het helemaal aanpassen zoals het bij jou en de paarden past <3 ! Ik zou het dan ook eerst middels prikpalen uitzetten, dan is het allemaal zo weer aangepast.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:13

Voor mijn paarden heb ik een paddock die nog een stuk kleiner is. Hier lopen ze de hele winter in, maar ook op hele warme zomerdagen zodat ze de stal ook in kunnen. Bijvoeren moet ik sowieso in de zomer. Maar ik heb er 2 paarden op lopen en dat wil prima. Ja het wordt een blubber zooi als het veel geregend heeft.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:16

Ik heb 1 HA

waar 6 stallen op staan een bak van 20x35 (nog) en 2 zadelkamers.

er staan bij mij 3 d/e ponys op en 1 groot paard.

qua gras staan ze 24/7 buiten en de wei is nooit kaal.

Het is maar net hoe goed je alles verdeeld. de paarden staan per 2 op de weilanden.

bij de stallen is meteen een paddock (verhard)

Linien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 16:25

ziet er prachtig uit.. met welk programma heb je dit gemaakt??? de werkelijheid is iets anders.. wil het graag even tekenen voor jullie maar weet niet zo goed welk programma ik hiervoor kan gebruiken

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:30