En dan zit je met je handen in het haar... Een bak aanleggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 00:32

alice0cullen schreef:
Ik zou het echt checken met de grond. Bij ons is er ook een bak neergelegd en was niet goedkoop.
Maar door slechte adviezen hebben we er verkeerd zand in gegooit. We zitten blijkbaar op een klei grond en de beste man heeft ons zand verkocht met klei erin. De snippers zijn hierdoor enorm zwaar als het regent.

We hebben de bak buitengebruik de laatste maand omdat hij niet meer wil drogen. En moet opnieuw afgegraven worden en ander zand in dus weer opnieuw de kosten.

Dus niet zo maar wat erin gooien, laat je goed informeren.

weet je toevallig welk zand jullie dan moeten hebben?

alice0cullen

Re: En dan zit je met je handen in het haar... Een bak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 01:23

Het is heel fijn zand zonder klei in ieder geval. Zal het ze eens vragen.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:56

Graag, wij zitten ook op klei namelijk nu is de bak van gewoon grond maar met slepen word hij enorm zwaar met slecht weer is hij zwaar en nat

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:25

Op kleigrond moet je toch rivier zand doen?
Dat is ons toen in ieder geval aangeraden ( we hebben echt horrorgebied hier, kleigrond van hier tot Tokio...) en ik geef toe.. Onze bak is het gehele jaar prima te gebruiken, OOK met hoosbuien, herfst en winter. Alleen vrieskou kan hij niet aan,maar volgens mij bestaat dat ook niet :+

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:09

ik heb net contact gehad mij is aangedraden om

eerst drainzand en vervolgens westerschelde zand of ophoog zand te gebruiken.

heeft iemand hier ooit iets over gehoord... van westerschelde zand heb ik wel wat gehoord en gezien na mijn idee zag het er goed uit.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 20:05

Niet gekeken, maar wel even gesproken met de buur-boer. Het zou een kleigrond met dikke teelaarde laag zijn, in combinatie met een natuurlijk drainage systeem omdat de weide 1m hoger ligt dan de omliggende gronden en afloopt naar de zijkanten.

Dus ik weet niet goed wat ik ga doen nu. Heb al even online gekeken voor zavel, maar vaak is dat dan 10 à 20 kuub maximum, en aangezien ik 80 kuub nodig heb. :+

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:30

heb jij maar 80 kuub nodig :o is dat niet wat weinig?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 23:38

LOLLYYwood schreef:
Niet gekeken, maar wel even gesproken met de buur-boer. Het zou een kleigrond met dikke teelaarde laag zijn, in combinatie met een natuurlijk drainage systeem omdat de weide 1m hoger ligt dan de omliggende gronden en afloopt naar de zijkanten.

Dus ik weet niet goed wat ik ga doen nu. Heb al even online gekeken voor zavel, maar vaak is dat dan 10 à 20 kuub maximum, en aangezien ik 80 kuub nodig heb. :+

4 x 20 is ook 80 of moet het echt in een keer ivm in gebruik zijn voor de paarden?

Ik heb met 15x15 al 75 kuub nodig gehad. 20 x 40 bak = 800m2 en dan geeft 80 kuub net 10cm, dat is zeker met iets als drainagebuizen te weinig en zonder wegendoek vermeng je de lagen met modder als resultaat. Of heb je een andere maat bak in gedachten?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 09:51

Volgens een berekening wat ik online gevonden heb is het l x b x de dikte, dus 40 x 20 x 0.10

tamary: 10cm klopt :j als je dikker legt zou dat een te zware bak geven, bovenop de 80 kuub komt er nog m3c zand of wat anders, als toplaag. Drainage buizen komen er niet in, grond wordt gefreest, 3 dagen laten zakken en dan gelijk getrokken. Al dan niet komt er een worteldoek op en dan het zand.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:23

Hoeveel cm word je top laag dan als ik vragrn mag

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 13:26

Hoe dik een toplaag ligt, weet ik niet. Het zal afhangen van de gangbare maat daarvoor :j