Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LdJ schreef:Als ik alle reactie's lees over te korte tijden naar buiten, die moeten dan niet bij ons op stal komenIk sta op een doe-het-zelf stal, dus als jij wilt dat je paard buiten komt, zorg maar dat je er bent.. Ik zou dolblij zijn met 3 uur paddock zonder dat ik er zelf ben. Ik bedoel, jij wilt toch een paard, dan mag je daar zelf toch wel voor zorgen?? Of ben ik nu heeel vreemde praat aan het doen?
![]()
PS. Wellicht is dat het 'probleem' van de randstad..
Bay schreef:Wat Miran zegt inderdaad, in de randstad is heel weinig te vinden waar je paarden genoeg buiten komen en zeker niet in combinatie met de luxe faciliteiten die jij beschrijft(ik ken in ieder geval geen een omgeving Hazerswoude die dat aanbieden...). Dus als jij die combinatie kan maken dan heb je zeker een gat in de markt.
Daf schreef:Zou het geen mogelijkheid zijn om minder stallen te verhuren, zodat er meer ruimte overblijft qua paddock / weide, zodat je minimaal 10u weidegang / buiten kan aanbieden en evt de mogelijkheid 24/7 buiten indien gewenst...??
Vind 3u naar buiten / vrij echt veels te weinig voor een paard. Kan het geen plek worden die EN voor de paarden EN voor de ruiters fijn is. Ipv alleen voor de ruiters en de paarden moeten het er mee doen (even heel zwart/wit).
ikke schreef:Ehm, die 4ha is dat effectief weiland of is dat de totale oppervlakte?
Om je even een beeld te geven: wij hebben 20 paarden effectief op 5ha land staan en dat gaat goed, inkl een deel van eigen hooiwinning. Bij ons staan de paarden overdag in twee groepen op de wei; 's nachts op paddock of op stal ('s winters).
35 paarden op effectief 4ha is dus al best krap, zelfs met jouw beeld van weidegang (wat voor mij een reden zou zijn om niet te komen).
Nikass schreef:Daf schreef:Zou het geen mogelijkheid zijn om minder stallen te verhuren, zodat er meer ruimte overblijft qua paddock / weide, zodat je minimaal 10u weidegang / buiten kan aanbieden en evt de mogelijkheid 24/7 buiten indien gewenst...??
Vind 3u naar buiten / vrij echt veels te weinig voor een paard. Kan het geen plek worden die EN voor de paarden EN voor de ruiters fijn is. Ipv alleen voor de ruiters en de paarden moeten het er mee doen (even heel zwart/wit).
Dit is direct ook mijn idee. Ik zou er niet gaan staan als mijn paard maar zo weinig naar buiten kan. Sowieso vind ik gewonen boxen voor een nieuwe stal uit de tijd. Waarom maak je er geen pp van?
hoefijzers schreef:Het kan zelfs nog gekker. In de ranstad zijn genoeg pensionstallen waar je rond de 400 euro betaald.
D_iantha schreef:ikke schreef:Ehm, die 4ha is dat effectief weiland of is dat de totale oppervlakte?
Om je even een beeld te geven: wij hebben 20 paarden effectief op 5ha land staan en dat gaat goed, inkl een deel van eigen hooiwinning. Bij ons staan de paarden overdag in twee groepen op de wei; 's nachts op paddock of op stal ('s winters).
35 paarden op effectief 4ha is dus al best krap, zelfs met jouw beeld van weidegang (wat voor mij een reden zou zijn om niet te komen).
Dat is echt puur weiland, en dan is er aan beide zijdes naast het huis ook nog een stukje. Maar het is niet de bedoeling dat ze in de winter het land op gaan, maar meer het vroege voor jaar en liefst zo lang mogelijk, maar met zo'n 'na zomer' als nu houd het al snel op.
Maak anders een pp waarmee er een paar groepen een rondje kunnen lopen en omstebeurte op de wie ofzo![]()
Maar als we dat loze stuk naast de spring tuin er bij pakken, krijg je toch weer een stuk van 10 meter breed en 40 of 60 meter lang!
smurffie schreef:Ik zit in dezelfde regio. Grond is voor 24/7 niet goed genoeg. Hier op 3/4e hectare 2 paarden eneen shet 14 uur op een dag buiten en dat is krap. Daarom gaat straks het land dicht.
20 bij 30 is niet heel groot voor groepen, daar kun je hooguit 4 hele lieve paarden op bij elkaar zetten, maar ik gok eerder op 2. Investeer in je paddock. Er zijn hier al zat stallen met binnenbak zonder buitengang, wat gaat jou onderscheiden?
Ik zou inzetten op minstens 8 uur op een dag buiten. Verder de zomer die tijd ook op de weide.
Prijstechnisch kom je dan denk ik rond de 300 per paard per maand. Je zit niet op een geweldige locatie en heb genoeg concurrentie indeze omgeving.
Maar ik moet zeggen, mijn grootste tip is om een plek te kopen voor jullie eigen paarden, en het pensiongedeelte achterwegen te laten
mingming schreef:Klinkt goed hoor!
Zeker de optie aanbieden om paarden 's zomers ook op de paddock te zetten (die van mij mag bijvoorbeeld geen gras). Heb je overigens alleen een binnenbak? Of ga je die buitenbak ook gebruiken? (ik weet niet of je die nou als paddock wilt maken?)
Qua prijs zou ik zeker rond de 375 zitten.
UK_eef schreef:Ik wil je als tip meegeven dat je goed naar de toekomst kijkt, zodat je de komende jaren vooruit kan en niet over een aantal jaar opnieuw een fortuin uit kan geven.![]()
Vergeet trouwens ook niet dat je als professionele paardenhouder gebonden bent aan nationale en Europese regels!
Richtlijnen voor de HUISVESTING en BEWEGING van paarden
1. De boxoppervlakte is minimaal 10 m2 voor paarden groter dan 1,56 meter. Per 1 januari 2012 wordt deze maat als standaard genomen bij toetsing van aanvragen voor nieuw- en verbouw van stallen.
2. Paarden in individuele huisvesting krijgen dagelijks minimaal 4 uur beweging buiten de box, tenzij dit niet mogelijk is door specifieke omstandigheden onder andere een gezondheidsrisico, ziekte of gebrek;
Change3x schreef:Ik vind 3 uur buiten echt niet weinig eerlijk gezegd, al helemaal niet als het winter is.
Het klinkt allemaal super!
Misschien is het ook een idee om een groot whiteboard op te hangen waar mensen vragen kunnen opschrijven of kunnen zeuren of wat dan ook over iets? Bij ons op stal hebben we dat ook, het werkt ideaal en zo zijn er ook nooit ruzies of gekibbel onder elkaar. Aan het eind van de week veegt de staleigenaar alles weer weg en begint de week weer met een schone lij.
Ik heb verder niet alles gelezen, maar ik zou aanbieden om de paarden zo'n 5/6 uur per dag naar buiten te doen en als de eigenaren meer willen dan moeten ze dat zelf doen. 'S nachts op de wei ben ik zelf geen voorstander van omdat je er dan geen zicht op hebt en je weet maar nooit wat voor een gekken er rond lopen.
Ik zou maximaal 270 euro vragen p.p.
Change3x schreef:Ik vind 3 uur buiten echt niet weinig eerlijk gezegd, al helemaal niet als het winter is.
Ik heb verder niet alles gelezen, maar ik zou aanbieden om de paarden zo'n 5/6 uur per dag naar buiten te doen en als de eigenaren meer willen dan moeten ze dat zelf doen. 'S nachts op de wei ben ik zelf geen voorstander van omdat je er dan geen zicht op hebt en je weet maar nooit wat voor een gekken er rond lopen.