Eigen pension stal, iemand nog aanvullende tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:40

Ik vind 3u net als een voorganger ook niet absurd hoor. Ik heb nu het geluk van de paarden aan huis, maar hiervoor heb ik op luxe stallen gestaan en doe het zelf en gingen de paarden in de winter ook hooguit 3u eruit. Eerlijk gezegd vind ik, ook gezien de locatie, dat je gerust rond €375 kan vragen als je ze ook uitmest en ze kunnen hele dag naar buiten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:42

Ehm, die 4ha is dat effectief weiland of is dat de totale oppervlakte?

Om je even een beeld te geven: wij hebben 20 paarden effectief op 5ha land staan en dat gaat goed, inkl een deel van eigen hooiwinning. Bij ons staan de paarden overdag in twee groepen op de wei; 's nachts op paddock of op stal ('s winters).

35 paarden op effectief 4ha is dus al best krap, zelfs met jouw beeld van weidegang (wat voor mij een reden zou zijn om niet te komen).

MissBambi

ben ik blij dat ik in Noord-Brabant woon, dan had ik meer dan mijn 24 u per week moeten werken :')

Ik betaal nu 200 p.m. voor goed ruwvoer - heel af en toe een baal wat minder, binnen en buiten zetten in de winter, wasplaats met warmwater op aanvraag en goede buitenbak ook sta ik dus op 15 min. stappen van het bos af en woon ik tegenwoordig in het ouderlijk huis van de staleigenaar
paard staat dus 24/7 buiten

mamamier

LdJ schreef:
Als ik alle reactie's lees over te korte tijden naar buiten, die moeten dan niet bij ons op stal komen :x Ik sta op een doe-het-zelf stal, dus als jij wilt dat je paard buiten komt, zorg maar dat je er bent.. Ik zou dolblij zijn met 3 uur paddock zonder dat ik er zelf ben. Ik bedoel, jij wilt toch een paard, dan mag je daar zelf toch wel voor zorgen?? Of ben ik nu heeel vreemde praat aan het doen? :=
PS. Wellicht is dat het 'probleem' van de randstad..

TS zit in de randstad. Ik ook en ook op een doe-het-zelf stal. Kwestie van roosteren en goed samenwerken. Die van ons staan los van de rest en hebben een paddock grenzend aan de stallen. Na het ochtendvoer gaan de deuren open en na het avond voer rond 21 uur gaan de deuren dicht. De andere paarden moeten wel van en naar de paddock gebracht worden, dit doen we volgens rooster. In de paddocks hebben ze hooi in slowfeeders.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:43

en in voorjaar zomer herfst? hartstikke mooi weer? paarden drie uurtjes buiten? dan zou ik de stallen niet kunnen verhuren, bij heel guur weer kan ik t me voorstellen maar verder? paarden moeten bewegen! gelukkig dat de meesten hier dat ook willen!

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:44

Wat Miran zegt inderdaad, in de randstad is heel weinig te vinden waar je paarden genoeg buiten komen en zeker niet in combinatie met de luxe faciliteiten die jij beschrijft :)) (ik ken in ieder geval geen een omgeving Hazerswoude die dat aanbieden...). Dus als jij die combinatie kan maken dan heb je zeker een gat in de markt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:57

Buiten het weinige buitenkomen wat door velen al aangehaald is denk ik ook dat je gewoon veel en veel te weinig grond hebt voor zoveel paarden.
Daar schiet snel geen grasspriet meer over. Kun je wel overal paddocks maken en constant bijvoeren, staan de paarden fijn buiten maar economisch gezien is weidegang dan niet voordelig.
Vind het ook een beetje zonde om paddocks te maken op een achtenbergbodem, maargoed die bodem ligt er al.

Bij ons op stal hebben ze te veel weiland voor het aantal paarden dat ze nu hebben maar ze kunnen met gemak een 20-tal paarden 24/7 buiten houden in de zomer zonder bijvoederen, paarden worden moddervet van het gras alleen al.
In de winter moet sowieso bijgevoederd worden.
Weet niet meer zeker of het nu 15 of 20ha weiland is, iets in die aard, hooiland niet meegerekend.

Vind het ook van de zotte dat je bij je paard zou moeten blijven als die buiten staat zoals hier *weet niet meer door wie* gemeld wordt.
Paard wordt 's morgens (bij ons door stalhouder) buitengezet en tegen de avond weer binnengehaald (eveneens stalhouder, of eigenaar als die toevallig op dat moment op stal is), vermaakt zich zelfstandig wel in z'n weiland. In de zomer komen ze helemaal niet binnen.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 24-09-15 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:57

Bay schreef:
Wat Miran zegt inderdaad, in de randstad is heel weinig te vinden waar je paarden genoeg buiten komen en zeker niet in combinatie met de luxe faciliteiten die jij beschrijft :)) (ik ken in ieder geval geen een omgeving Hazerswoude die dat aanbieden...). Dus als jij die combinatie kan maken dan heb je zeker een gat in de markt.

Heel simpel: ik wil mijn paard buiten, punt. Als dat niet kan, wil ik niet op die pensionstal staan. De rest is dan gewoon niet meer relevant.

En nog wat: het is goedkoper om buiten de randstad te wonen en wat meer woon-werk-verkeer te hebben (en je paarden op een goede stal) dan krampachtig maar in dat veel te volle stukje NL te gaan pielen.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:04

Begrijp me niet verkeerd, ik zou graag naar een stal gaan waar ze meer buiten komen! De toekomst ziet er ook gelukkig beter uit (lees; paarden bij huis, 1ha voor 2/3 pony's..)
Bij ons in de omgeving betaal je tussen de 200 en 300 euro met zelf uitmesten, soms een bak erbij, anders lid worden en een meerendeel zelfservice voor het buitenzetten (alleen 's zomers wei, 's winters alleen op de paddock indien aanwezig).

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:08

Ik zit in dezelfde regio. Grond is voor 24/7 niet goed genoeg. Hier op 3/4e hectare 2 paarden eneen shet 14 uur op een dag buiten en dat is krap. Daarom gaat straks het land dicht.

20 bij 30 is niet heel groot voor groepen, daar kun je hooguit 4 hele lieve paarden op bij elkaar zetten, maar ik gok eerder op 2. Investeer in je paddock. Er zijn hier al zat stallen met binnenbak zonder buitengang, wat gaat jou onderscheiden?

Ik zou inzetten op minstens 8 uur op een dag buiten. Verder de zomer die tijd ook op de weide.
Prijstechnisch kom je dan denk ik rond de 300 per paard per maand. Je zit niet op een geweldige locatie en heb genoeg concurrentie indeze omgeving.

Maar ik moet zeggen, mijn grootste tip is om een plek te kopen voor jullie eigen paarden, en het pensiongedeelte achterwegen te laten ;)

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:13

Het kan zelfs nog gekker. In de ranstad zijn genoeg pensionstallen waar je rond de 400 euro betaald.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:14

Daf schreef:
Zou het geen mogelijkheid zijn om minder stallen te verhuren, zodat er meer ruimte overblijft qua paddock / weide, zodat je minimaal 10u weidegang / buiten kan aanbieden en evt de mogelijkheid 24/7 buiten indien gewenst...??

Vind 3u naar buiten / vrij echt veels te weinig voor een paard. Kan het geen plek worden die EN voor de paarden EN voor de ruiters fijn is. Ipv alleen voor de ruiters en de paarden moeten het er mee doen (even heel zwart/wit).

Dit is direct ook mijn idee. Ik zou er niet gaan staan als mijn paard maar zo weinig naar buiten kan. Sowieso vind ik gewone boxen voor een nieuwe stal uit de tijd. Waarom maak je er geen pp van?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 24-09-15 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 17:20

ikke schreef:

Om je even een beeld te geven: wij hebben 20 paarden effectief op 5ha land staan en dat gaat goed, inkl een deel van eigen hooiwinning. Bij ons staan de paarden overdag in twee groepen op de wei; 's nachts op paddock of op stal ('s winters).

35 paarden op effectief 4ha is dus al best krap, zelfs met jouw beeld van weidegang (wat voor mij een reden zou zijn om niet te komen).

Dat is echt puur weiland, en dan is er aan beide zijdes naast het huis ook nog een stukje. Maar het is niet de bedoeling dat ze in de winter het land op gaan, maar meer het vroege voor jaar en liefst zo lang mogelijk, maar met zo'n 'na zomer' als nu houd het al snel op.

En mijn ogen zijn geopend, en gaan dus niet over de 25 paarden heen.

Maar als we dat loze stuk naast de spring tuin er bij pakken, krijg je toch weer een stuk van 10 meter breed en 40 of 60 meter lang!
Laatst bijgewerkt door D_iantha op 24-09-15 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 17:23

Nikass schreef:
Daf schreef:
Zou het geen mogelijkheid zijn om minder stallen te verhuren, zodat er meer ruimte overblijft qua paddock / weide, zodat je minimaal 10u weidegang / buiten kan aanbieden en evt de mogelijkheid 24/7 buiten indien gewenst...??

Vind 3u naar buiten / vrij echt veels te weinig voor een paard. Kan het geen plek worden die EN voor de paarden EN voor de ruiters fijn is. Ipv alleen voor de ruiters en de paarden moeten het er mee doen (even heel zwart/wit).

Dit is direct ook mijn idee. Ik zou er niet gaan staan als mijn paard maar zo weinig naar buiten kan. Sowieso vind ik gewonen boxen voor een nieuwe stal uit de tijd. Waarom maak je er geen pp van?

Als we inderdaad die extra aanpassing maken en een stuk extra paddock er bij voegen kunnen ze allemaal naar buiten en zo langs als gewenst. Zoals ik al aangaf, jullie hebben inderdaad gelijk en moet niet over de 25 heen gaan, 3 van ons zelf en 22 in pension.. Mijn eigen paarden( vooral de haflingers) mogen maar beperkt op gras, en zullen dat dus max 5 uur weidegang hebben en de rest in de paddock)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:25

hoefijzers schreef:
Het kan zelfs nog gekker. In de ranstad zijn genoeg pensionstallen waar je rond de 400 euro betaald.

En waar je paard helemaal net uit zijn box komt
(omdat er vijf natte paddocks zijn op 80 of meer paarden en er geen wei is)

TS: als je een echte pp maakt, met voldoende ruimte voor de paarden en voldoende schuilstallen, mag je mij vast op de wachtlijst zetten :)
(dan ga ik ondertussen even zoeken waar Hazerswoude ook alweer precies ligt... heb je er uitrijmogelijkheden?)

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:25

D_iantha schreef:
ikke schreef:

Dat is echt puur weiland, en dan is er aan beide zijdes naast het huis ook nog een stukje. Maar het is niet de bedoeling dat ze in de winter het land op gaan, maar meer het vroege voor jaar en liefst zo lang mogelijk, maar met zo'n 'na zomer' als nu houd het al snel op.

Maak anders een pp waarmee er een paar groepen een rondje kunnen lopen en omstebeurte op de wie ofzo :)

Maar als we dat loze stuk naast de spring tuin er bij pakken, krijg je toch weer een stuk van 10 meter breed en 40 of 60 meter lang!

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 17:26

smurffie schreef:
Ik zit in dezelfde regio. Grond is voor 24/7 niet goed genoeg. Hier op 3/4e hectare 2 paarden eneen shet 14 uur op een dag buiten en dat is krap. Daarom gaat straks het land dicht.

20 bij 30 is niet heel groot voor groepen, daar kun je hooguit 4 hele lieve paarden op bij elkaar zetten, maar ik gok eerder op 2. Investeer in je paddock. Er zijn hier al zat stallen met binnenbak zonder buitengang, wat gaat jou onderscheiden?

Ik zou inzetten op minstens 8 uur op een dag buiten. Verder de zomer die tijd ook op de weide.
Prijstechnisch kom je dan denk ik rond de 300 per paard per maand. Je zit niet op een geweldige locatie en heb genoeg concurrentie indeze omgeving.

Maar ik moet zeggen, mijn grootste tip is om een plek te kopen voor jullie eigen paarden, en het pensiongedeelte achterwegen te laten ;)

Dat hebben we al, althans ruime paddock met stallen naast mijn ouderlijk huis, en een stukje land van de achterbuurman, het enige is geen eigen bak :(

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:27

Klinkt goed hoor!

Zeker de optie aanbieden om paarden 's zomers ook op de paddock te zetten (die van mij mag bijvoorbeeld geen gras). Heb je overigens alleen een binnenbak? Of ga je die buitenbak ook gebruiken? (ik weet niet of je die nou als paddock wilt maken?)

Qua prijs zou ik zeker rond de 375 zitten.

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 17:39

mingming schreef:
Klinkt goed hoor!

Zeker de optie aanbieden om paarden 's zomers ook op de paddock te zetten (die van mij mag bijvoorbeeld geen gras). Heb je overigens alleen een binnenbak? Of ga je die buitenbak ook gebruiken? (ik weet niet of je die nou als paddock wilt maken?)

Qua prijs zou ik zeker rond de 375 zitten.

Nee binnen en buiten bak, beide met goeie bodem, en om daar paarden in te zetten vind ik zonde, ze gaan toch lopen rommelen en graven :D

Ja zomers mogen ze zeker op de paddock na het land! Mijn eigen zullen dat ook moeten!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:54

Ik vind 3 uur buiten echt niet weinig eerlijk gezegd, al helemaal niet als het winter is.

Het klinkt allemaal super!
Misschien is het ook een idee om een groot whiteboard op te hangen waar mensen vragen kunnen opschrijven of kunnen zeuren of wat dan ook over iets? Bij ons op stal hebben we dat ook, het werkt ideaal en zo zijn er ook nooit ruzies of gekibbel onder elkaar. Aan het eind van de week veegt de staleigenaar alles weer weg en begint de week weer met een schone lij.

Ik heb verder niet alles gelezen, maar ik zou aanbieden om de paarden zo'n 5/6 uur per dag naar buiten te doen en als de eigenaren meer willen dan moeten ze dat zelf doen. 'S nachts op de wei ben ik zelf geen voorstander van omdat je er dan geen zicht op hebt en je weet maar nooit wat voor een gekken er rond lopen.

Ik zou maximaal 270 euro vragen p.p.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:56

Ik wil je als tip meegeven dat je goed naar de toekomst kijkt, zodat je de komende jaren vooruit kan en niet over een aantal jaar opnieuw een fortuin uit kan geven. _/-\o_

Vergeet trouwens ook niet dat je als professionele paardenhouder gebonden bent aan nationale en Europese regels!

Richtlijnen voor de HUISVESTING en BEWEGING van paarden
1. De boxoppervlakte is minimaal 10 m2 voor paarden groter dan 1,56 meter. Per 1 januari 2012 wordt deze maat als standaard genomen bij toetsing van aanvragen voor nieuw- en verbouw van stallen.
2. Paarden in individuele huisvesting krijgen dagelijks minimaal 4 uur beweging buiten de box, tenzij dit niet mogelijk is door specifieke omstandigheden onder andere een gezondheidsrisico, ziekte of gebrek;

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 18:02

UK_eef schreef:
Ik wil je als tip meegeven dat je goed naar de toekomst kijkt, zodat je de komende jaren vooruit kan en niet over een aantal jaar opnieuw een fortuin uit kan geven. _/-\o_

Vergeet trouwens ook niet dat je als professionele paardenhouder gebonden bent aan nationale en Europese regels!

Richtlijnen voor de HUISVESTING en BEWEGING van paarden
1. De boxoppervlakte is minimaal 10 m2 voor paarden groter dan 1,56 meter. Per 1 januari 2012 wordt deze maat als standaard genomen bij toetsing van aanvragen voor nieuw- en verbouw van stallen.
2. Paarden in individuele huisvesting krijgen dagelijks minimaal 4 uur beweging buiten de box, tenzij dit niet mogelijk is door specifieke omstandigheden onder andere een gezondheidsrisico, ziekte of gebrek;

Het zijn allemaal boxen van 3,5 x 3 en 6 stuks van 3 x 4,5? ( merrie veulen boxen)

Zoals hierboven allemaal vermeld willen we er voor zorgen dat de de hele dag naar buiten kunnen!

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 18:06

Change3x schreef:
Ik vind 3 uur buiten echt niet weinig eerlijk gezegd, al helemaal niet als het winter is.

Het klinkt allemaal super!
Misschien is het ook een idee om een groot whiteboard op te hangen waar mensen vragen kunnen opschrijven of kunnen zeuren of wat dan ook over iets? Bij ons op stal hebben we dat ook, het werkt ideaal en zo zijn er ook nooit ruzies of gekibbel onder elkaar. Aan het eind van de week veegt de staleigenaar alles weer weg en begint de week weer met een schone lij.

Ik heb verder niet alles gelezen, maar ik zou aanbieden om de paarden zo'n 5/6 uur per dag naar buiten te doen en als de eigenaren meer willen dan moeten ze dat zelf doen. 'S nachts op de wei ben ik zelf geen voorstander van omdat je er dan geen zicht op hebt en je weet maar nooit wat voor een gekken er rond lopen.

Ik zou maximaal 270 euro vragen p.p.

White board is een goed idee! In alle reacties staat inderdaad vermeld dat we de hele dag naar buiten willen realiseren, en het moet ook zeker gaan lukken ;)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:48

Change3x schreef:

Dan staat je paard dus meer dan 20 uur op stal. Er zijn niet voor niets welzijnsregels opgesteld tegenwoordig. Dat is gewoon sneu voor je paard. Zeker als je in een omgeving woont waar meer dan genoeg stallen zijn waar ze meer naar buiten kunnen. Ik vind het egoïstisch.

beatje

Re: Eigen pension stal, iemand nog aanvullende tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:17

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat als je 25/35 paarden wilt houden op pension stalling, eigenaren hun eigen voer laten kopen niet werkt.Dat word vergeten ,niet gedaan en dan sta je daar met paarden die je niet kan voeren.Je kan beter 3 soorten voer nemen en ze daar uit laten kiezen.
Het mesten snap ik ook nog niet zo of je dat nu de eigenaren zelf wilt laten doen of dat je dat zelf wilt doen en dat de eigenaren dat extra zelf mogen doen.