(volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_Belle

Re: (volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:17

Wat een geluk, nu heb je meerdere weides !

Ergens een beetje jammer dat de bomen moeten gaan (ook al zie ik de foto's niet) gaan er nieuwe bomen komen?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 21:32

Er komen geen nieuwe bomen. :) We willen een vlakke tuin zonder al te veel onderhoud. Gewoon een grasrobot er over laten gaan, meer niet. :+
De bomen die uitgehaald zijn, zijn allemaal sparren (die deels aan het afsterven waren langs binnen uit) op 2 eiken na.

Op de weide zelf wil ik wel graag bomen planten aan de zijkanten, zodat ze ook daar schuilmogelijkheden hebben en dat de wind ook een beetje breekt, maar daar ben ik nog niet over uit. Aan de andere kant heb ik dan een strook minder gras heb en het ook even duurt vooraleer de bomen 'boom' zijn. :+ Dus ik ga daar nog eens goed over denken hoe en wat

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 10:08

*UPDATE*

Dit weekend hebben we erg hard doorgewerkt, en wauw wat een resultaat!

foto's van zaterdag:

De tuin, hier lag dat houten pad oa:
Afbeelding

Vooraan:
Afbeelding

Links en rechts zijn hier bomen weg
Afbeelding

Het onkruid op het andere stuk, stond op bepaalde plekken hoger als mijzelf en de maïs :+
Afbeelding

voorkant, intussen al 2 volle remorque's aan onkruid
Afbeelding

de hoopjes
Afbeelding

De andere kant. Grasplein wat je ziet is de weide
Afbeelding

Mijn vriend die de tuin aan het frezen is
Afbeelding

De tuin, gefreest, rechtgetrokken en ingezaaid *\o/*
Afbeelding

De andere kant, al het onkruid is weg en er is preventief ook gespoten. Normaal gezien zouden er deze week kiezelsteentjes komen
Afbeelding

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:30

Bomen bij de wei is wel erg fijn. De bomen zorgen er voor dat het land ook droger blijft. Jeetje jullie gaan hard.. Wordt echt al heel mooi, en ben erg benieuwd naar het eind resultaat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:39

Ziet er erg gaaf uit TS! :D

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 10:41

Bentuh: Ja daar heb je wel gelijk in! We beginnen pas aan de weide als het huis af is, dus ik heb nog even bedenktijd hoe ik dat zal aanpakken :+

Het gaat idd erg hard! Zeker na dit weekend, het voelt als een opluchting dat de tuin ingezaaid is, niemand had het gedacht dat dat nog ging lukken. Volgend weekend gaan we binnenshuis alles afwassen, schuren en schilderklaar maken :D

Dankjewel MarlindeRooz!

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:46

Wat super leuk! Ik ga dit zeker volgen! :D

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:09

Wat een gaaf project, jullie gaan ook hard. Ik ga zeker volgen.

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:19

Wauw ziet er supergaaf uit! :D ik ga zeker volgen

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:52

Ik volg!

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:18

Wauw, dat schiet op! Ik zou inderdaad ook een stel bomen aanraden voor in de weide, al is het alleen al om de gure wind in de winter te breken!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 11:08

Fijn dat jullie allemaal gaan volgen! :D

Bunn: Ja klopt, dat zou voor mij ook een hoofdreden zijn, maar ik moet nog bekijken hoe en wat, aangezien jonge bomen niet veel zullen tegenhouden. := Ook moet ik goed zien waar ik ze plaats, omdat 1 pony zomerexceem heeft, ondanks de sweetitch hoody goed onder controle te houden en gaat hij de winter in met volle manen en staart, maar vanaf hij de kans krijgt om te schuren aan een boom is het omzeep. Ookal heeft hij zijn deken op en wordt hij 2x/d ingesmeerd. :=

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:21

Leuk Project, ik kan alleen de foto's van de eerste updates niet zien, maar de rest wel!
Ik volg ook, ben benieuwd! :)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 11:22

Dat is wel jammer ja.. Ik zal even een pb sturen naar een mod hoe dat komt. :=

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:27

Wat leuk, ik volg

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:28

Kleine jonge boompjes worden hier gewoon gebruikt als buik krabbers _O- het is alleen jammer dat er dan niets van over blijft.

Hier idd ook jammer dat ik de eerdere foto's niet kan zien.

Maar van wat ik me kan herinneren knapt het al aardig op.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 11:30

Palousa_boy: precies ja, en dat is nu ook niet de bedoeling :')

Heb een mod gepb't, hopelijk komt er daarmee duidelijkheid!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:38

Wat leuk, en wat gaat het al snel! Ik volg ook mee :)

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:22

je zou in plaats van bomen ook een stukje (hoge) heg aan kunnen planten.. een heg groeit vaak veel sneller, dan bomen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:03

In overleg met TS verplaats ik dit topic naar VSW. :)

LZP -> VSW

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:09

Erg jammer dat ik je foto's niet kan zien want ik vind het leuk om te volgen, ik zie alleen maar de foto's van je eerste paar posts.

Qua weideindeling vind ik dat je wel een leuk idee hebt, maar wat ik je aan zou raden is om eerst met een tijdelijke binnenomheining te werken zodat je het land een beetje leert 'kennen' in het gebruik. Dus experimenteer eens (een jaar) met een paddock paradise en kijk hoe zich dat houdt. Of de indeling die je nu gemaakt hebt en zie hoe je middenpad zich houdt.

Iemand raadde je aan om je winterweide als paddock te maken, maar gezien jouw reactie daarop begreep jij volgens mij niet goed wat diegene bedoelde. Volgens mij bedoelde diegene namelijk dat je van dat stuk een zandpaddock maakt (dus met echt zand, niet enkel kaalgelopen weide) zodat dat stuk altijd goed blijft en je de rest kunt sparen bij slecht weer.

Ik zou er rekening mee houden dat je winterweide diepe modder wordt (in de loop der jaren) als je ze daarop laat lopen bij natte omstandigheden. Dus als je je rijbak niet intensief wil laten belopen door de paarden blijft er voor hen ofwel maar een heel klein stukje over op de bestrating, ofwel staan ze in de blub, ofwel maak je een zandpaddock van je winterwei.

Verder zou ik ruim bestraten, een stuk ruimer dan je nu berekend hebt. Liever meer bestrating ten koste van je winterwei/paddock zodat ze een lekker stuk hebben wat áltijd droog en begaanbaar is en waar je hooi kunt voeren met voor alle drie de paarden een voerplek.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 19:54

NiFallor: Ik heb een mod op dit onderdeel al gepb't daarvoor, maar heb nog geen weerwoord ontvangen. Zal straks eens sturen naar Bart :j

Tijdelijke binnenomheining is inderdaad wel een goed idee, ik neem het mee in overleg! :D Paddock paradise komt er sowieso niet. Na veel inlezen daarover lees ik enkel maar dat het pad rondom modderig wordt als je er geen zand op laat storten en dat is wat ik absoluut wil vermijden. :=

Er komt geen zand op de winterweide. Ik snap dat jij (en de andere bokker) het goed bedoeld, maar ik heb al weinig gras, en als ik in nood zit kan ik ze daar op zetten.
Op de andere stukken gaan ze sowieso niet met slecht weer en ook niet tijdens de winterperiode (en met slecht weer bedoel ik een dag regen). Hetzelfde geldt voor de winterweide. Rijbak dient als extra stukje, indien nodig, maar het is zeker niet de bedoeling dat ze er tijdens de wintermaanden 24/7 op lopen. :)

Verharde paddock kan ik inderdaad wel uitbreiden! Middenpad kan ik evt wel met zand maken en deze naast de rijbak leggen, zodat de winterweide andere afmetingen kan hebben.. Ik ga nogmaals aan de slag in Paint! :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:50

LOLLYYwood schreef:
Om het even te verduidelijken mijn plannetje in mijn hoofd, op "papier" gezet.
[ Afbeelding ]

het donkergrijze is de hangaar, bruine is de schuilstal, maar binnenin komt dezelfde bodem als op de paddock (lichtgrijze). De piste spreekt voor zich. Stukje tussen de piste en de middengang wordt de winterweide.

Roze streepjes zijn hekjes van 1m of 1m50 breed. De blauwe streepjes zijn hekjes van 3m breed. Het plan is om de gang altijd open te laten, zodat ze altijd kunnen schuilen tegen zon en regen (er zijn geen bomen op de weide en ik ben niet van plan om bomen te zetten).

Verder spreekt het wel voor zich denk ik? :D
Waar de mesthoop komt moet ik nog even bekijken, we weten ook nog niet wat we ermee gaan doen. Ofwel afvoeren, ofwel open slepen over de weide.

Je verhoudingen op de tekening zitten hier wel niet echt juist. Dat kan wel voor een vertekend beeld zorgen. Ik verveelde me, dus heb van de afmetingen die jij opgaf een beeldje gemaakt.

Edit, foto even aangepast.

Afbeelding

Ik wil ook wel eens mee kijken voor een handige indeling waardoor je genoeg gras kan houden.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:17

Ik heb even een ideetje gemaakt. Vooral gedacht aan makkelijk aan te leggen en gebruik.

Ik zou een brede gang maken welke goed gedraineerd is en met zand aangelegd is (zoals je piste, kan je gelijk ook laten aanleggen) waar ze makkelijk met 3 door passen en dus echt als uitloop kunnen gebruiken. Dan maakt het ook niet als ze in de winter wat langer van de weide af moeten om de weide te sparen. (Ook kan je dit wat makkelijker onderhouden door eens met je sleep door te gaan)
De winterweide heb ik in het midden getekend en wat donkerder om het even duidelijk te maken. Deze is nu net ietsje kleiner dan wat jij getekend had. Ook zou ik hier 2 ingangen maken omdat je vaak toch modderpoelen krijgt als er maar 1 ingang is. Dus ik zou een ingang maken aan begin en einde van de paddock, ofwel een ingang die grenst aan het verharde en dan 1tje aan de paddock

De maat voor de schuilstal, is die vast (7x3m)? Anders zou ik toch proberen om een paar meter groter te gaan, of werken met 2 ingangen (in dezelfde wand om tocht tegen te gaan) zodat er nooit eentje 'vast' kan zitten. Zeker omdat je zei dat je er nog eentje bij wou kopen, en dus nog niet weet hoe de andere of de nieuwe zal reageren.
Afbeelding

Persoonlijk werk ik liever met een goed plan voor als er geen gras is, dan kale weides nog kaler laten trekken. Dus wat ik zou doen is een ruim stuk bestraten, een fijne paddock aanleggen waar ze een sprintje in kunnen trekken maar de andere ook nog kunnen ontwijken. Als het dan regent kan je ze altijd een dag of 2 van het gras houden, zelfs in de zomer. Dan lopen ze de weide niet stuk en krijgen de plantjes ook nog eens water. Als je dan voor wat slowfeeders zorgt, kunnen gewoon netten in/tegen de stal zijn, dan merken ze nog niet eens dat ze niet op het gras mogen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 00:08

Wauw mooi plan leen!
Zou ik zelf ook aanraden.
Ik had bestraten aangeraden, maar de gang naast de piste leggen en meenemen met aanleg piste en daardoor een mooie gang/paddock creëren: ideaal!
Zo belangrijk in NL: een plan B met genoeg rol/ren/loop mogelijkheden.

TS: helaas kan ik je foto's niet zien