Waarop kies jij een stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Re: Waarop kies jij een stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:56

Vakbekwaamheid van de stal (zit op de stal helemaal goed)
Elke dag meerdere uren naar buiten zowel zomers als winters (zit ook goed)
Minimaal 3 maal daags droog voer (is hier ook)
Grote stal met genoeg stalbedekking, ( stal van 3 bij 6 en onbeperkt gebruik van blad)
Kijken naar wat het paard nodig heeft en bij verwondingen od. Mij of da. Bellen.
Netjes en vriendelijk in omgang met zowel mens als dier.

Bij ons is dit allemaal. Ik hoef alleen zelf uit te mesten maar kan ik een keer niet dan all ik de groepsapp van stal en doet een ander het even. Woon nog 10 minuten van stal af dus ga elkevdag er heen

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 23:52

Op volgorde van prioriteit:

Met stip op 1 of de paarden samen met soortgenoten de hele dag (buiten) kunnen bewegen, dus geen stallingen waarin het paard (al dan niet 's nachts) alleen moet staan.
Vervolgens inderdaad afstand en prijs.
Voerbeleid, een paard moet de hele dag zijn spijsvertering op gang kunnen houden. Dus voldoende toegang tot goed ruwvoer vind ik heel belangrijk.
Schuilmogelijkheden tegen zon/regen.
Voor mijn oudere mini een niet al te grote groep waarin hij zichzelf kan terugtrekken.
Uitrijmogelijkheden en een bak(je).
Fijne sfeer op stal.

Als een plekje voldoet aan de criteria hierboven is dat in mijn ogen 'luxe', als ik daarvoor geen toilet of kantine op stal heb, geen binnenbak of uitmestservice en kilometers moet rijden om op stal te komen so be it. Als ik dit mijn paarden niet kan bieden slaap ik niet lekker 's nachts.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 00:04

Het zelf binnen en buiten zetten is denk ik voor de meeste mensen het grootste probleem. Mesten kun je op een voor jou gekozen tijdstip doen maar binnen/buiten zetten en voeren niet.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 00:21

* 24/7 buiten met inloopstal en vriendjes
* prijs betaalbaar-gevolg= doe het zelf stal
* uitrijmogelijkheden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 03:47

het liefst 24/7 buiten met schuilstal en andere paarden, er moet gevoerd worden, betaalbaar en aan te fietsen. ook belangrijk of ik mijn spulletjes kwijt kan en de omgeving geschikt is om te rijden

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 06:46

Ik volg dit topic even.. ben zelf een pensionhouder, Wat ik veel hoor is onbeperkt ruwvoer, ben zelf ook een voorstander van ruim voldoende ruwvoer onbeperkt is misschien wel weer het andere uiterste.. ruwvoer is enorm duur wij werken hier met haybars en of mega slowfeeders paarden kunnen uren vooruit. Ben benieuwd hoe jullie denken wat een redelijke prijs is?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 07:16

Ik heb nog nooit een stal uitgekozen als ik er niet meerdere malen was geweest.
Voor mij is het belangrijk dat de gemaakte afspraken worden nagekomen, rust op stal, dagelijks weidegang het hele jaar door, stalregels op iedereen van toepassing zijn, ruim voldoende goed ruwvoer wordt verstrekt, fijne buitenbak en een ruimte om te kunnen/mogen longeren, ruime stal met luik naar buiten en contact met andere paarden op stal, eigen afsluitbare kast om je spullen in op te bergen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 07:28

Ik kijk naar mijn paard. Luxe voor mijzelf hoeft niet.

Zomers hele dag buiten/swinters minimaal 8uur.
buiten box met veel frisse lucht (ivm stof allergie)
altijd een plek om droog te staan
Zelf mesten.
eeigen voer mogelijk.
onbeperkt hooi als ze op stal of paddock staan (Ook in de weide hooi als deze schraal is)

Helaas voldoen weinig stallen in mijn omgeving hier aan.
sta nu aan huis bij vrienden en bevalt prima. mis enkel de rijbak die niet aanhuis is maar die huur ik vlakbij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 07:40

@biscaya onbeperkt hooi is fijn, maar vind ik geen vereiste. 3x per dag hooi is al heel mooi

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 07:51

biscaya schreef:
Ik volg dit topic even.. ben zelf een pensionhouder, Wat ik veel hoor is onbeperkt ruwvoer, ben zelf ook een voorstander van ruim voldoende ruwvoer onbeperkt is misschien wel weer het andere uiterste.. ruwvoer is enorm duur wij werken hier met haybars en of mega slowfeeders paarden kunnen uren vooruit. Ben benieuwd hoe jullie denken wat een redelijke prijs is?

Onbeperkt ben ik mooi van terug gekomen. Wat werd mijn merrie daar dik van.
Ze stond echter op vlas...dus

Goed verspreid over de dag. Dat is wat voor dit paard beter werkt. En op stro. Daar eet ze ook van maar minder dan van het hooi en ze kan toch knabbelen.

Prijs is afhankelijk van het geen geboden word + faciliteiten.
Ik betaal nu 285 per paard voor:
een grote buitenbox.
Op stro
excl krachtvoer
2 a 3 x per dag een royale portie ruwvoer van erg goede kwaliteit.
Iedere dag van 7 uur in de ochtend tot 8 uur in de avond de wei op in de zomer er word binnen en buiten gezet. (behalve op zondag dan zelf buiten zetten)
In de winter uur of 5 a 6 op de paddock.
Bak redelijk. Wordt bij erge regen nat maar niet zwaar of ongelijk en goede vering.
Bak is verlicht
Geen buitenbak.
Zeer goede uitrijmogelijkheden in het bos.

Zelf mest verwijderen uit wei en paddock en op zondag zelf mestballen verwijderen en opstrooien.

Ik heb ruim 2 jaar op de wachtlijst voor eze stal ggestaan.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:17

Ok ik reken 300 daar heb je dagelijks 8 uur weidegang voor, in de winter zolang het kan in de paddocks met hooibakken gevuld, dagelijks wordt de box gemest, ruim voldoende ruwvoer, 2x daags brok + elke avond een portie slobber. Agterberg buitenbak+Agterberg longeerkraal, overdekte trainingsmolen, eigen kast voor je spullen, 10 min van t bos, je paard wordt dagelijks binnen en buiten gezet! Exl enten/ ontwormen. Paarden staan op strokorrel. Het enige wat gedaan moet worden is het mestvrij houden van je eigen stukje wei..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:18

biscaya schreef:
Ok ik reken 300 daar heb je dagelijks 8 uur weidegang voor, in de winter zolang het kan in de paddocks met hooibakken gevuld, dagelijks wordt de box gemest, ruim voldoende ruwvoer, 2x daags brok + elke avond een portie slobber. Agterberg buitenbak+Agterberg longeerkraal, overdekte trainingsmolen, eigen kast voor je spullen, 10 min van t bos, je paard wordt dagelijks binnen en buiten gezet! Exl enten/ ontwormen. Paarden staan op strokorrel. Het enige wat gedaan moet worden is het mestvrij houden van je eigen stukje wei..

Ik weet niet waar in het land maar klinkt netjes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:45

biscaya schreef:

Onbeperkt ruwvoer is geen heilige graal! Paarden moeten met grote regelmaat kunnen eten, maar niet per se onbeperkt.
Wat eigenlijk veel meer een punt is: krijgen paarden voldoende binnen aan voedingsstoffen; mineralen, vitamines e.d. Daar gaat nog weleens wat verkeerd.......

biscaya schreef:

Dan haak ik af. Paarden horen met een groep(je) te staan, waarbij je ideaal gezien ook nog kijkt of de paarden met elkaar om kunnen. Wij hebben er drie; twee kunnen wel met elkaar, de derde wordt geaccepteerd maar meer ook niet. Omdat ze in een groep van 10 staan, is er niks aan de hand.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:54

biscaya schreef:

Ik zou hier heel blij van worden :)

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:01

ik kies een stal op wat bij mij en mijn paard past met een redelijke prijs kwaliteit verhouding. Als groepsweides verplicht zijn haak ik af want dat kan niet met mijn paard.

ik heb wel een aantal eisen die ik het allerbelangrijkste vind:

- Dagelijks naar buiten (behalve met echt slecht weer), minimaal, 3 uur per dag
- minstens 3x per dag voeren, liefst 4x per dag
- goede rijmogelijkheden, binnenbak is geen pre maar goede buitenbak wel
- lichte stallen met buitenluik, ik zie zoveel stallen waar het erg donker is, je zou ermaar de hele dag moeten staan...
- het moet geen ongelooflijke bende zijn, ik heb een stal gezien waar ik nog geen nacht zou willen staan door alle troep die overal lag... als er een paard losbreekt had deze zichzelf zo op kunnen hangen in alles wat er rondzwerfde en kunnen spiesen aan alle landbouwvoertuigen die midden op de paden stonden. ( misschien vind ik veiligheid dan wel belangrijker dan netheid.)

eigenlijk de stal waar ik nu sta voeldoet ruim aan al mijn eisen, ik betaal ong. 230 per maand, wel moet ik zelf mesten, een aantal keer per week de paarden binnenhalen, zelf voer klaar zetten enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:15

Wat voor mij belangrijk is , is uiteraard dat er voldoende weidegang is.
- Elke dag schone stal
- Minimaal 3x per dag voeren van goede kwaliteit.
- Stal met luik.
- Kleinschalig

Máar ik wil ook niets zelf hoeven doen dus volpension en wil een goede binnenbak. Als deze twee zaken ontbreken dan kan ik hem net zo goed weer thuis neerzetten want dan schiet ik er niets mee op.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:16

- In de zomer ruime weidegang in een groep, waarbij het buiten zetten word gedaan.
- In de winter de hele dag op de paddock met voldoende ruwvoer/water en s nachts op stal.
- Bodembedekking stal: stro
- Zelf uit mesten. (slechte ervaringen met het uitmesten bij volpension :( )
- Eigen krachtvoer en hoeveelheid mogen bepalen
- Minimaal 3 voerbeurten (liefst 4) per dag in de winter en altijd zelf ruwvoer bij mogen pakken.
- Goede rij- en longeerbak.
- niet te grote stal (max 20 paarden).
- meedenkende, niet bemoeizuchtige staleigenaren waar je mee kunt overleggen.
- stalprijs tot 300 euro (regio Utrecht).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:20

Weidegang weidegang weidegang!

Dat is eigenlijk het allerbelangrijkste. Als er geen vrije buitengang is met soortgenoten op een groot genoeg oppervlak, maakt de rest niets meer uit ;).

Ik wil juist NIET dat de paarden naar binnen worden gehaald met slecht weer, nergens voor nodig.

Een verlichte (buiten)bak en uitrijmogelijkheden en goed ruwvoer zijn verder voor mij van groot belang.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:25

Ik heb zeer weinig eisen :)

De belangrijkste is wel 24/7 op een redelijk droge ondergrond buiten kunnen staan met schuilmogelijkheden het hele jaar rond. En voldoende ruwvoer van goede kwaliteit.

Een bak die aardig begaanbaar is, vind ik fijn en een tuinslang meer heb ik niet nodig :)
Laatst bijgewerkt door Bommeltje_ op 07-09-15 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:26

flappie28 schreef:
- In de zomer ruime weidegang in een groep, waarbij het buiten zetten word gedaan.
- In de winter de hele dag op de paddock met voldoende ruwvoer/water en s nachts op stal.
- Minimaal 3 voerbeurten (liefst 4) per dag in de winter en altijd zelf ruwvoer bij mogen pakken.

Precies dit met de aanvulling: goede uitrijmogelijkheden.

En graag 100 euro goedkoper, maar goed ik sta aan de rand van de Sallandse Heuvelrug. Exact op bovenstaand beschreven stal.

Alles was al geregeld daar behalve de bakverlichting, dit hebben we dus vorig jaar toen ik hier heen verhuisd ben met elkaar gedaan en nu kunnen we dus ook in de winter rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:31

flappie28 schreef:

Bijna goed :D
Regio moet je ruim zien en bij ons wordt er prima uitgemest. Prijs ligt ook lager.
Nadeel: je moet m'n stalgenoten met een eind hout van het terrein slaan anders komt er geen plek vrij (lees: verloop van een paard per jaar of zo)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:38

Om mijn lijstje compleet te maken

- volpension
- knappe buitenbak en binnenbak (jarenlang zonder binnenbak gedaan, maar het breekt me nu op, je kan in de winter heel slecht plannen met al het regen)
- dagelijks naar buiten, zomers op de wei (arm land, mijn paard is gevoelig voor hoefbevangenheid)
- in de winter op droge wei of paddock
- weidegang en in de paddock in groepen omdat ik het belangrijk vind dat mijn paard ook sociale contacten heeft met zijn vriendjes en vriendinnetjes
- stal ruim voorzien van strooisel (dus geen kale bodem)
- binnen en buiten zetten wordt voor je gedaan
- meedenken met de klanten (binnen redelijke grenzen natuurlijk)
- geen manegelessen zodat je alsnog geen gebruik van de binnenaccommodatie gebruik kan maken.
- pensionklanten die elkaar in hun waarde houden, ieder z'n ding laten doen
- uitrij mogelijkheden
- beslist niet in de zomer verplicht 24/7 buiten.
- trailerstalling
- zelf bepalen van lesgever, hoefsmid en dierenarts.
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 07-09-15 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:38

Waarom in de winter in een paddock? Ik neem aan dat als de grondsoort het toe laat iedereen (?) liever in de wei zou staan :o ?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:40

bij ons laat de grond het echt niet toe om in de wei te staan, het wordt een grote blubberbende en de weide is helemaal kapot.
Geef mij dan maar een paddock waar ze droog staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:40

Misschien omdat sommigen weten dat de grondsoort in de regio het niet toelaat? Ik weet gewoon dat in deze omgeving de grond één groot blubberfestijn wordt. En als je ze daar op laat lopen hele winter wordt het nog 10x zo erg en heb je in de zomer ook niks meer.