Spaarrekening voor onverwachte kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:17

SandraVerl schreef:
Lusitana schreef:
Ik spaar 20 euro per maand, wat voor mij een rib uit mijn lijf is, maar dat is wel genoeg want ik heb eigenlijk voortdurend meer dan 100 euro op die rekening (waarvan je geld gewoon heen en weer kan zetten op je gewone rekening zonder kosten) en dat is hier genoeg voor iets onverwachts. Mijn DA is ook nog iemand die best tot het einde van de maand wil wachten voordat je betaalt (of zelfs langer indien nodig) of het in meerdere keren laat betalen. Sowieso is hij heel schappelijk en doet consulten als hij toch al die kant op moet en zo betaal ik alleen medicijnen. Vaker nog haal ik gewoon op wat ik nodig heb.

Spullen? Gewoon goed verzorgen en correct mee omgaan, zou ik zeggen, dan gaat het ook niet kapot, en een stalhalster (meeste kans op kapot gaan of slijten) kun je voor een tientje vervangen...

In Nederland lijkt mij een buffer van 1000 euro groot zat?

Als er echt iets mis gaat (in België dan) toch niet hoor. Ik zit nu al aan meer als 5.000 euro zonder de opname van nu erbij. Als hij nu behandeld kan worden, dan gaat dat nog eens richting 3.000 gaan vrees ik. En dan is het op, als paardlief dan hervalt, kan ik hem niet meer laten behandelen.

Is het dan geen betere optie om paard in te laten slapen?
Zelf ben ik totaal niet van kostbaar oplappen als het eindresultaat geen 100% garantie tot gezond lang leven daarna inhoud wat dat probleem betreft.

Los daarvan, de kans dat er "echt was misgaat" is niet zo heel groot en overkomt niet iedereen.
Daarbij kun je op dat moment wellicht ook nog wel van een andere bron geld komen, oftewel roeien met de riemen die je hebt. Om nou een kapitaal te gaan sparen voor als er ooit misschien eens wat mis zou kunnen gaan, vind ik zelf zonde van het geld.

Maar goed dat ben ik. Ik heb al bijna 40 jaar paarden en nooit een kapitaal uitgegeven. Duurste was een castratie van 250 euro en dat was mijn vakantie geld. Dus dergelijke ervaring vormt mijn mening natuurlijk ook.
Als je de pech hebt gehad dat je wel veel geld hebt moeten uitgeven, sta je er anders in. Snap ik ook.

KimD

Re: Spaarrekening voor onverwachte kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:02

Ik heb inderdaad ook een limiet, valt de behandeling daar €1,- boven laat ik ze slachten.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:13

KimD schreef:
Ik heb inderdaad ook een limiet, valt de behandeling daar €1,- boven laat ik ze slachten.

Echt 1 euro? :')

Met mijn vorige paard had ik dat wel. Die was oud en die heb ik laten inslapen, omdat ze oud en ziek was maar ook vanwege het geld want ik had in theorie nog wel kunnen dokteren maja wie wordt daar nou blij van?

Maar mijn jonge paard nu, is toch een ander verhaal.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:21

Roos_M schreef:
KimD schreef:

Echt 1 euro? :')

Met mijn vorige paard had ik dat wel. Die was oud en die heb ik laten inslapen, omdat ze oud en ziek was maar ook vanwege het geld want ik had in theorie nog wel kunnen dokteren maja wie wordt daar nou blij van?

Maar mijn jonge paard nu, is toch een ander verhaal.

Ja, want waar ligt de grens anders? Dan kan ik bij €100,- euro erboven ook zeggen 'het is maar €100,- euro'. Dus die grens is vast.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:28

Voor mij is of ik duur ga behandelen per paard verschillend.
Er jong paard dat koliek krijgt of een oud.
Die oude begin ik er niet aan. Aansterken is dan bijna onmogelijk.

Een aparte pot heb ik niet.
En mocht van de algemene pot alles tegelijk kapot gaan. Dus auto plus wasmachine plus verwarmingsketel ( wat we dus al samen hebben gehad) dan vinden we ook wel weer een optie voor het paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:32

Ik heb zelf geen vaste limiet wat geld betreft, het gaat meer om een oplaplimiet. Kwaliteit van leven vind ik belangrijker dan kosten wat het kost een paard iets langer in leven houden.
Als er geen uitzicht meer is op een normaal leven lijkt het mij meer onze plicht als eigenaar om het dier dan niet onnodig te laten lijden.
Wij kúnnen dieren uit hun lijden verlossen, ik zie niet in waarom we dat dan niet zouden doen in bepaalde omstandigheden.

Maar beslissingen van een eigenaar staan niet ter discussie.

Het gaat meer om wat is verstandig om achter de hand te hebben en het is helemaal niet erg dat daar verschillende antwoorden op zijn met hun eigen onderbouwing.
TS kan immers zelf het beste beslissen wat toepasbaar is voor hun situatie of wat haar logish of handig lijkt. Kan trouwens gaande weg ook nog veranderen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:47

Ja zo is het. Voorbeelden genoeg. Het is voor iedereen anders qua geldsituatie. Maar links of rechtsom een potje is wel nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:56

Mijn paard is nog 1 en al levenslust ondanks al zijn problemen, zelfs nu al zijn sinusholtes aan 1 kant van zijn hoofd ontstoken zijn, houdt hij zich goed. Hij is mijn maatje, mijn alles en zo lang hij zelf niet opgeeft, wordt hij behandelt, wat het ook kost.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:38

Tja, zoals eerder aangegeven spaar ik wel voor grote medische kosten voor m'n paard. Maar ik zou inderdaad wel kijken of zijn kwaliteit van leven het "waard" is. Een operatie kan bijv. goed slagen maar als hij daarna erg lang boxrust moet houden kan ik hem alsnog wegbrengen omdat zijn knieën dat niet trekken. Dan zou ik er voor kiezen om meteen afscheid te nemen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:49

Ik heb geen apart potje 'paard', maar een spaarrekening erop.
Qua limieten heb ik niet zozeer grenzen qua geld, maar wel qua behandelingen. Zo zal mijn pony geen behandelingen meer krijgen waarvoor hij onder narcose moet. Of grote dure behandelingen waarbij het perspectief twijfelachtig heb.

Laatst wel veel te veel geld uitgegeven om hem op de kliniek twee kiezen te laten trekken.
Ik heb niet heel veel geluk gehad met de DA kosten de afgelopen jaren en we zaten vaak bij de grens, maar hij is er gelukkig nog steeds.
Als ik een apart potje zou hebben voor 'paard' zou ik er min €1500,- in willen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:52

SandraVerl schreef:
Mijn paard is nog 1 en al levenslust ondanks al zijn problemen, zelfs nu al zijn sinusholtes aan 1 kant van zijn hoofd ontstoken zijn, houdt hij zich goed. Hij is mijn maatje, mijn alles en zo lang hij zelf niet opgeeft, wordt hij behandelt, wat het ook kost.

Een paard geeft ook nooit zomaar toe... Daar zijn het prooidieren toe, zwakte tonen betekend de dood. Maar dat betekend niet dat een paard op dat moment niet (ondraaglijk) kan lijden. Heb het zelf 2x meegemaakt met paard in laten slapen. Pas daarbij merkte je hoe kapot het paard was en het bij de eerste verdovingsspuit direct opgaf waarbij er een hele kalme tevreden blik te zien werd.

Een eigenaar kan niet snel te vroeg zijn met inslapen wél te laat.

Maargoed ik heb ook wel limiet in behandelen er zijn grenzen in kosten en in kwaliteit.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:03

Het is bij mij echt paard- en karaktergerelateerd hoe ver ik ga. Mijn oudste paard zou ik bijvoorbeeld niet meer laten opereren bij koliek, haar zie ik nu duidelijk ouder worden en mocht zoiets gebeuren is het goed zo. Maar mijn jaarling heeft nog een heel leven voor zich, is sterk en gezond en ik zie haar als mijn toekomst, dus zij wel. Maar mijn net gekochte veulen vind ik zoiets nog veel te jong en daarbij heb ik niet zo'n band met haar als met mn jaarling, dus bij haar zou ik het dan weer niet doen.

40 jaar paarden en 250 echt de duurtste rekening is echt enorm veel geluk hebben. Vorig jaar een keer koliek gehad met een weekendje kliniek. Is verder weinig mee gedokterd daar (op de eerste avond na), en niks geopereerd, maar toch wel 1000 euro armer.

Ik vind 1500 daarom ook wel een laag bedrag, als is dat mede afhankelijk van hoe snel je kan sparen natuurlijk.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:20

Heb geen spaarpotje speciaal voor mijn paarden, maar wel een goede spaarpot in het algemeen. Ik spaar eigenlijk al mijn hele leven omdat ik altijd iets achter de hand wil hebben, zowel voor mezelf als mijn paarden.

Voorbeeld: Helaas vorige maand voor het eerst een grote "gebeurtenis" met mijn 2 jarige gehad, waardoor we haar naar Utrecht hebben gebracht. In het begin was de prognose goed, kosten 3 tot 5.000 euro, wat ik er voor over had omdat de prognose goed was. 11u later hadden ze echter nog meer gevonden, ze mankeerde een hoop. De prognose was niet goed, weinig kans op overleving en ze zou altijd last blijven houden, zelfs geen normaal leven meer op de wei mogelijk. Afgezien van de kosten (7 tot 15.000, half jaar kliniek), had ze zo weinig kans op uberhaupt overleven en geen kans op een normaal leven, dat ze is ingeslapen.

De rekening was uiteindelijk nog pittig, zeg maar 100,- per uur. Het is echter puur een afweging die ik maak met mijn verstand (en bijgestaan door een nog verstandigere vader :Y) ), waarbij de prognose goed en zinvol moet zijn voor het paard, want ik wil geen lijdensweg. Maar daarnaast moet het ook qua euro's ook weer niet de spuigaten uitlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:46

Yvank_ schreef:
SandraVerl schreef:

Een paard geeft ook nooit zomaar toe... Daar zijn het prooidieren toe, zwakte tonen betekend de dood. Maar dat betekend niet dat een paard op dat moment niet (ondraaglijk) kan lijden. Heb het zelf 2x meegemaakt met paard in laten slapen. Pas daarbij merkte je hoe kapot het paard was en het bij de eerste verdovingsspuit direct opgaf waarbij er een hele kalme tevreden blik te zien werd.

Maargoed ik heb ook wel limiet in behandelen er zijn grenzen in kosten en in kwaliteit.

Tja, in mijn geval zijn 4 DA en een osteopaat het erover eens dat het paard, buiten nu met die sinusitis, pijnvrij is. En die sinusitis kan met een ingreep verholpen worden, ik zou het egoïstisch vinden om hem dan niet te laten helpen.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:53

Ik spaar sowieso 200 per maand. Dit voor mijn paard en scooter. En ik wil 25 per week weg gaan leggen in een spaarpot :)

BCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:50

Je kan mazzel hebben of niet. Mijn dieren zitten niet in de verzekering. Mijn eerste pony heeft nooit dieren arts kosten gehad, tweede pony wel. Misgelopen castratie en een zaadstreng ontsteking. Binnen 1 maand 2000 Euro armer aan medische kosten voor een 3 jarige. Die laat je ook niet inslapen maar is wel even zuur.
Gelukkig een behoorlijke spaarrekening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:52

SandraVerl schreef:
Yvank_ schreef:

Tja, in mijn geval zijn 4 DA en een osteopaat het erover eens dat het paard, buiten nu met die sinusitis, pijnvrij is. En die sinusitis kan met een ingreep verholpen worden, ik zou het egoïstisch vinden om hem dan niet te laten helpen.

Als het paard daarna volledig pijnvrij door het leven kan zou ik het ook doen ja, zo niet dan was het direct over bij mij.