SandraVerl schreef:Lusitana schreef:Ik spaar 20 euro per maand, wat voor mij een rib uit mijn lijf is, maar dat is wel genoeg want ik heb eigenlijk voortdurend meer dan 100 euro op die rekening (waarvan je geld gewoon heen en weer kan zetten op je gewone rekening zonder kosten) en dat is hier genoeg voor iets onverwachts. Mijn DA is ook nog iemand die best tot het einde van de maand wil wachten voordat je betaalt (of zelfs langer indien nodig) of het in meerdere keren laat betalen. Sowieso is hij heel schappelijk en doet consulten als hij toch al die kant op moet en zo betaal ik alleen medicijnen. Vaker nog haal ik gewoon op wat ik nodig heb.
Spullen? Gewoon goed verzorgen en correct mee omgaan, zou ik zeggen, dan gaat het ook niet kapot, en een stalhalster (meeste kans op kapot gaan of slijten) kun je voor een tientje vervangen...
In Nederland lijkt mij een buffer van 1000 euro groot zat?
Als er echt iets mis gaat (in België dan) toch niet hoor. Ik zit nu al aan meer als 5.000 euro zonder de opname van nu erbij. Als hij nu behandeld kan worden, dan gaat dat nog eens richting 3.000 gaan vrees ik. En dan is het op, als paardlief dan hervalt, kan ik hem niet meer laten behandelen.
Is het dan geen betere optie om paard in te laten slapen?
Zelf ben ik totaal niet van kostbaar oplappen als het eindresultaat geen 100% garantie tot gezond lang leven daarna inhoud wat dat probleem betreft.
Los daarvan, de kans dat er "echt was misgaat" is niet zo heel groot en overkomt niet iedereen.
Daarbij kun je op dat moment wellicht ook nog wel van een andere bron geld komen, oftewel roeien met de riemen die je hebt. Om nou een kapitaal te gaan sparen voor als er ooit misschien eens wat mis zou kunnen gaan, vind ik zelf zonde van het geld.
Maar goed dat ben ik. Ik heb al bijna 40 jaar paarden en nooit een kapitaal uitgegeven. Duurste was een castratie van 250 euro en dat was mijn vakantie geld. Dus dergelijke ervaring vormt mijn mening natuurlijk ook.
Als je de pech hebt gehad dat je wel veel geld hebt moeten uitgeven, sta je er anders in. Snap ik ook.