Hoeveel stallingskosten kan ik vragen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Hoeveel stallingskosten kan ik vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:37

Pas op zoek gaan als je merkt dat je tekort komt dan ben je in mijn ogen te laat! Zorg dat je eerst alles op de rit hebt en weet bij wie je aan kunt kloppen als je daar voor komt te staan. Weet wel dat iets van je buurman kopen/huren duur uit kan pakken! Zeker als ze weten dat je omhoog zit. Denk er ook aan dat je wellicht niet iets kan vinden wat direct aan de grond grenst en dan moet je met de paarden gaan sjouwen, is dat wat je wilt?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:43

De prijs is niet zo zeer het probleem denk ik.. maar eerder dat alles kapot gelopen wordt in de winter.

Ik sta namelijk bij iemand aan huis enkel tegen onkosten voor 122,-! (onbeperkt hooi, 24/7 en brok a berekent met 1kg brok. + kleine bijdrage voor hekwerk etc) daar komt dan grote uitgaven nog bij en wordt het bedrag bij gesteld als het hooi duurder of goedkoper uitvalt.

Hoe ziet je stuk er uit? Zou het een mogelijkheid zijn om een paddock paradise achtig iets te maken?

Mijn paard staat op een stuk verharding (20 bij 6?), 2 paddocks 10 bij 10 en 1 van 5bij5 die overdekt is (veranda achtig) en een schuilstal van 3 bij 7. Swinters komt daar nog 3bij7 bij om te schuilen.
Op de grote verharding staan 3 slowfeeders.
Wij voeren expres niet in de schuilstal zodat ze de ruimte hebben weg te gaan als 1 het eten beschermt.

Met 4 paarden zou ik zorgen dat je minimaal 2 schuilplekken hebt. en minimaal 2 voerbakken (liefst 3)

op een halve hectare is vast echt wel iets leuks te maken voor je paard. het is een heel klus project waar wat centen in gaan zitten maar daar krijg je dan hele blije paarden voor terug :)

Overigens huur ik ook een rijbak in de buurt (25 per maand) waar ik in het donker over de weg naar toe moet savonds.

mits je een mogelijkheid maakt zodat ze niet alles kapot lopen denk ik dat je al snel 150-200,- kan gaan vragen (incl hooi en brok).

Ik heb ook gestaan op een stal met snel blubber, track van 500 meter bij 8 meter met 4 open plekken waar voer was. de rijbak die aanwezig was was 15bij30 ofzo dus eigenlijk net te klein. daar betaalde ik 225 exl. brok.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:27

Joyce B wat een fantaaastisch plekje heb jij zeg! Waauwie! <3 Horse heaven! One day hoop ik het ook zo soortgelijk voor mij zelf te kunnen maken :))

TS, samen met mijn zus huur ik ongeveer een halve hectare en onze 2 paarden krijgen de hoeveel gras niet op. 's Winters staat het wei gedeelte dicht en hebben ze alleen voorin een paddock met uitloop naar de stallen.
Zomers hebben we het gras ingedeeld in 4 vlakken en werken we met stripbegrazing en een paddock track rondom de gras vlakken. Hierdoor lopen ze niet alles kapot, eten zich niet overvol met gras en lopen ze meer om van gras-hooi-water te komen. Tevens ligt elk vlak zo'n 2/3 maanden op rust nadat het kort gegeten is, hierdoor wordt het niet overbegraasd en hoef ik nooit opnieuw in te zaaien.

De naastliggende halve hectare, exact zelfde grond, wordt door 2 stalgenootjes gebruikt. Zij hebben het zelfde systeem, maar werken minder secuur met de stripbegrazing en voeren geen hooi bij. Zij redden het eigenlijk net om met die hoeveelheid gras goed de zomer door te komen. Terwijl mijn zus en ik makkelijk een 3e paard bij zouden kunnen hebben op onze stuk, qua gras hoeveelheid. Alles valt en staat bij je gras beheer en het type paarden. Onze 2 arabiertjes trekken wel degelijk sprintjes, maar slopen de grond een stuk minder dan de haflinger en bonte paard weide buurtjes..

Om op je vraag te antwoorden, mits een grotere schuilstal, of beter wellicht 2 grote schuilplekken, zekerheid dat de boel 's winters niet 1 grote blubber bende is, met goed weidebeheer, een paddock track rondom en onbeperkt ruwvoer, denk ik dat het wel kan. Maar het hangt dus puur af hoe droog de grond blijft. De mooiste plekken kunnen na 3 dagen regen veranderen in grote modderpoelen.. en no way dat je dan blij bent met je paard 24/7 buiten of dagenlang op een klein stukje betegeld bij de schuilstal..

Wellicht heb je er wat aan, hier hoe wij onze halve hectare hebben ingedeeld voor 2 paarden. Een nr 3 kan er op deze manier zo bij. Voor 4 paarden zou ik het wel te klein vinden.

Onze weide ingang en track rondom was vorig jaar zomer zo. 1 Regenbui en het was al ellende:
Afbeelding

Na afgraven, ophogen, stuk betegelen ziet de boel er nu zo uit:
Afbeelding
De 4 weide vlakken in de zomer, voorste 2 alweer poos op rust en keer gemaaid:
Afbeelding

En het paddock gedeelte, wat in de winter ook gewoon blubbie wordt, maar door de tegels voorin met een hooibak erop, de betegelde uitloopt naar de stallen en de tegels bij de hooibak achterin, hebben ze nog voldoende ruimte om lekker de benen te strekken:
Afbeelding

Vanaf de tegels de andere kant op is dit de uitloop naar hun twee inloop binnen stallen. Ze gaan goed met elkaar, waardoor ze samen in 1 stal overweg kunnen. Voor 3 paarden zou ik de tussenwand binnen tussen de stallen vandaan halen en dan is het ook te doen.

Afbeelding

Deze verandering hebben mijn zus en ik zelfstandig voor nog geen €500,- gedaan, kostte veel veeel veeeel tijd, maar het was het zeker waar.

Wij betalen voor dit stuk wei waar we alles mee mogen doen wat we willen, 3.5x4m binnen stallen, verwarmde zadelkamer, rijbak (welke ook als paddock gebruikt mag worden) met verlichting, warm water en elektriciteit.. €175,- per paard.
Hooi, stro en onderhoud moet je zelf nog erbij rekenen en regelen.
Zeker niet goedkoop, maar 5min stappen vanaf het strand en alles in eigen beheer en paarden 24/7 buiten met onbeperkt hooi is mij veel waard. Voor mindere faciliteiten ga ik niet meer.

joyce B

Re: Hoeveel stallingskosten kan ik vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:00

mooi opgeknapt zo met die bestrating! Zo zie je maar weer dat je soms met een kleine aanpassing en investering best een groot resultaat kunt krijgen!