Brief DA: slachtdier of gezelschapsdier?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:44

Slachten gebeurt nooit met mijn paard. De vorige heb ik ook laten inslapen en is mij prima bevallen (zover je dat zo kan zeggen). En als bijkomende voordeel is dat mijn paard meerdere medicamenten kan gebruiken is mooi meegenomen. Pablo zal bij mij blijven tot de dood van een van ons, dus zal in zijn paspoort staan geen slacht.

Maar, dat een kliniek de klanten verplicht te chippen gaat mij echt tever. Er is namelijk alleen een advies gegeven om te chippen, het is nog NIET wettelijk verplicht. Zeker voor een kliniek zou ik dit veel te ver gaan dit te verplichten voor zijn klanten. Wat is nou het voordeel voor een kliniek om een gechipt paard te behandelen, behalve dat ze weer geld verdienen door het chippen en als het weer een fout gaat.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:00

Eleonoor schreef:
Maar, dat een kliniek de klanten verplicht te chippen gaat mij echt tever. Er is namelijk alleen een advies gegeven om te chippen, het is nog NIET wettelijk verplicht. Zeker voor een kliniek zou ik dit veel te ver gaan dit te verplichten voor zijn klanten. Wat is nou het voordeel voor een kliniek om een gechipt paard te behandelen, behalve dat ze weer geld verdienen door het chippen en als het weer een fout gaat.

Ookal is t nog niet wettelijk verplicht, je kan nu toch geen paspoort meer aanvragen zonder dat je paard gechipt is? Dus dan wordt je sowieso al verplicht tot chippen..

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:11

Dat is een juridische steekspelletje. Chippen niet verplichten maar wel alleen nieuwe paspoorten uitgeven met een chip! Dat klopt dus juridisch niet en dat mogen ze ook niet. Het wordt alleen geadviseerd om het gelijktijdig te doen, met als argument dat het voor de eigenaar goedkoper is om gelijktijdig te doen.

Maar, voor alle paarden/ponies met een paardenpaspoort en geen chip, die zouden dan ook niet bij deze kliniek terrecht kunnen. Dat vind ik dus vreemd. Mijn paard is DNA geregistreerd, zo staat het ook in het paspoort en mijn shetlander heeft alleen een paspoort. Beide worden dus niet meer door deze kliniek behandeld en zou ook gelijk een reden zijn om nooit naar deze kliniek toe te gaan.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:17

Hmm ok dus ik moet gewoon een paspoort kunnen krijgen zonder dat mn paard gechipt is? Ik heb de KNHS gemaild of dat bij hun zo kan, dus ben benieuwd wat ik terug krijg..

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:27

Volgens mij zijn er niet zo heel veel medicijnen die een paard niet zou mogen als hij voor menselijke consumptie geschikt is. Bute is sowieso al verboden, maar er is nog nooit 1 onderzoek gedaan naar of dat spul jarenlang in het lichaam blijft en of het dan schadelijk is voor degene die dat door de consumptie van het vlees binnenkrijgt.
Mijn paard hoeft ook niets tekort te komen, bij een acute blessure waarbij bepaalde medicijnen nou eenmaal nodig zijn, dan krijgt ie ze écht wel. Als het niet nodig is vind ik dat soort troep onzin, ook voor mezelf.
En als ik op een punt ben dat ik mijn paard zware medicatie moet geven zonder dat ik weet of het nut gaat hebben, dan gaat hij naar de hemel. Ik gun hem een kwalitatief goed leven en kan ik hem dat niet bieden, dan is hij beter af in het eeuwige groen. En op dat moment zie ik wel weer hoe of wat, je kunt het van te voren toch nooit zeggen...

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:13

Ik heb eergister de KNHS gebeld en ik kon gewoon nog een papoort aanvragen zonder chip. Ze zei dat dat eigenlijk nooit gedaan werd, dat mensen altijd lieten chippen, maar dat als je dat wilde het wel kon. Ze zei dat ik dan wel in april voor extra kosten zou komen te staan omdat dan het chippen van paarden ZEKER verplicht zou worden...
Ik heb het niet gelijk gedaan omdat ik nog wat meer rond moets bellen en als het nodig was een bezwaarschrift moets gaan opstellen wat chippen betreft maar ik ga gewoon een paspoort aanvragen zondr chip.
Ik heb ook een shet en ik heb contact gehad met het stamboek en ook voor hem kon ik gewoon een paspoort aanvragen zonder te chippen..
Misschien dat teveel mensen ze gewezen hebben op het feit dat het niet verplicht is om te chippem em zij dat dus ook niet kunnen verplichten? Ik weet het niet maar een paspoort aanvragen zondr chip is dus iig gewoon mogelijk.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:20

Okee das mooi!! Dan ga ik t van de week maar s even regelen..

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:56

gijsenkim schreef:
Ik zou gezelschapsdier neerzetten............ en als het puntje bij paaltje komt kan je m gewoon laten slachten maar dan als niet geschikt voor humane consumptie......... honden en katten doen het er wel prima op!

Slachten kan altijd, alleen je krijgt er waarschijnlijk niks voor terug

als je een paard laat inslapen en hij komt bij een destructiebedrijf wordt ie ook verwerkt in honden en/of kattenvoer. ik denk trouwens niet eens dat jee een paard in een slachthuis mag laten slachten voor niet humane consumptie.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:02

Paarden die worden ingeslapen worden NIET verwerkt in een destructiebedrijf. Dat werd vroeger wel gedaan, maar door de nieuwere regelgeving is dat verboden. Je paard wordt dan verbrand, massaal met vele andere dieren.

Kijk verder goed op de site van PVE, je bent nog NIET verplicht te chippen en paspoorten kunnen gewoon nog zonder chip worden verstrekt. Doen de bonden moeilijk, dan moet je ze verwijzen naar de PVE.

Estragon, sorry dat ik niet reageer op je mail, kan nl niet antwoorden met hetnet (storing). Probeer anders via PB als je nog vragen hebt.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 09:07

In hoeverre is de DNA-test geaccepteerd en wat kost die? Is die bij alle rassen mogelijk en welk bezwaar werd er al aangenomen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:04

hier nog een klein lijstje met data die misschien wel belangrijk zijn...

OVERGANGSREGELING IDENTIFICATIE EN REGISTRATIE PAARDACHTIGEN 2004.

Bij een stamboek of sportorganisatie ingeschreven paarden:

VANAF 01-01-2004:

- Bij vervoer in trailer of veewagen over de openbare weg, moet een paspoort aanwezig zijn

- Ieder veulen dat geboren wordt moet binnen 7 maanden een uniform paspoort en een chip krijgen en de merrie ook als het nog geen paspoort of chip heeft

- Ieder paard dat behandeld wordt met medicijnen waardoor de bestemming voor menselijke consumptie niet meer is toegestaan, moet een paspoort en een chip krijgen

VANAF 01-01-2005:

- Paarden moeten een paspoort en een chip hebben om ze te mogen houden en te mogen vervoeren

- Paarden moeten als ze bestemd zijn voor de slacht een paspoort en een chip hebben

- Paarden moeten als ze bestemd zijn voor de export een paspoort en een chip hebben.

- Paarden moeten om deel te nemen aan keuringen en wedstrijden een paspoort en een chip hebben.

VANAF 01-01-2006:

- alle paarden die in Nederland gehouden en vervoerd worden moeten een paspoort en een chip hebben.

paarden voor hobby en recreatie (niet ingeschreven bij stamboek of sportorganisatie)

VANAF 01-01-2004:

- Bij vervoer in trailer of veewagen over de openbare weg, moet een paspoort aanwezig zijn.

- Ieder veulen dat geboren wordt moet binnen 7 maanden een uniform paspoort en een chip krijgen en de merrie ook als het nog geen paspoort of chip heeft

- Ieder paard dat behandeld wordt met medicijnen waardoor de bestemming voor menselijke consumptie niet meer is toegestaan, moet een paspoort en een chip krijgen

VANAF 01-01-2005:

- Paarden moeten als ze bestemd zijn voor de slacht een paspoort en een chip hebben.

- Paarden moeten als ze bestemd zijn voor de export een paspoort en een chip hebben.

VANAF 01-01-2006:

- Alle paarden die in Nederland gehouden en vervoerd worden moeten een paspoort en een chip hebben.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:14

Bij bovenstaande moet nog het volgende worden toegevoegd:

Bij elke woord 'chip' staat een marker, die het volgende zegt:

"De verplichtingen met betrekking tot de chip worden op een nader te bepalen daum in 2004 van kracht. Uit kostenoverweging ishet aan te bevelen dit echter vanaf 1 januari a.s. gelijktijdig te latn doen met de schets."

Dus, bovenstaande overgangsregel is een verplichting naar het paardenpaspoort en de regels daaromtrent. Verplichting voor chippen is er dus NIET!!!!!!!

medruze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:05

Ik vraag me af wanneer het oormerk ingevoerd wordt... Ik heb ook schapen als hobby, maar dat wordt door de gd en de pve ook bijna onmogelijk gemaakt door allerlei regeltjes enz. Je hebt dan zelfs een vervoersbewijs in 3 voud nodig als je van het ene naar het andere weiland loopt wat geen 100 meter uit elkaar ligt.
Voor je paard moet je dan dus je paspoort bij je hebben, ook als je gaat buitenrijden. Waar moet dit eindigen, dat ik zelf straks ook alleen met een chip de weg op mag????

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:14

Estragon schreef:
Ik heb eergister de KNHS gebeld en ik kon gewoon nog een papoort aanvragen zonder chip. Ze zei dat dat eigenlijk nooit gedaan werd, dat mensen altijd lieten chippen, maar dat als je dat wilde het wel kon.

Grappig, of eigenlijk niet grappig Boos! want ik heb dus precies het tegenovergestelde te horen gekregen van de KNHS toen ik ze belde. Het was niet meer mogelijk een paspoort aan te vragen zonder direct te chippen.
Ze zijn bij die KNHS volgens mij een beetje boel de weg kwijt Verward

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:18

Nee Irene, KNHS heeft liever alles gechipt, dat ondersteunt ook beter hun regel om alle wedstrijdpaarden te voorzien van chips. Plus dat de bezuinigingen minder controleurs toelaten op wedstrijden en het chippen op zich ook weer hun kas spekt (Virbac is nog steeds hun hoofdsponsor). KNHS heeft dus allerlei financiele voordelen dat zo veel mogelijk paarden zijn gechipt en zal niet graag het tegenovergestelde adviseren. Verplichten kunnen ze echter NIET!!!!! Maar dat geven ze niet graag toe.