Hoe mesten jullie uit??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:40

Ik kan niet zeggen hoeveel stro ik gebruik voor 1 stal, aangezien wij alleen maar hele grote stro balen hebben.
Om de dag mest ik de stallen uit. De ene keer gaat er dan alles uit, de andere keer niet. Ligt er helemaal aan hoeveel ze buiten staan.
Ze staan iig altijd op een lekker dik bed van stro.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:48

Wat heb ik dan toch handige paarden zeg, ik mest niet Bloos!
Begin december zijn we verhuist en dus heb ik de stal netjes gevuld met zaagsel. Sinds die tijd is het nog niet vies geweest. Ze hebben een inloopstal en staan er vaak in, maar doen hun behoefte altijd buiten.
Oftewel ze plassen en poepen er nooit in. Dat betekend dat ik ook sinds begin december al geen nieuw zaagsel nodig heb gehad en dat het nog steeds schoon is, dus elke dag even glad maken (want ze spaaien het wel tegen de kanten omhoog als het effe kan) maar dat duurt een halve minuut en dan is het bedje weer klaar.
Zouden ze weten dat het geld uitspaard
Daarnaast hebben ze sinds december ook een nieuwe tik genaamd " ik eet alleen hooi als het buiten ligt" dat wil zeggen dat ik de eerste week steeds hooi aantrof in de stal waar niet van gegeten was, en nu sinds het buiten ligt is het elke dag netjes helemaal opgegeten.
Hoe schoon kan men de stal houden he OK dan!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:54

bij mij op de pensionstal wordt er uitgemest, mijn paard staat op vlas, dat moe tik zelf aanvoeren en bijstrooien, zij mesten uit. Ik wilde de zaak leeghalen en opnieuw beginnen vorig weekend, maar dat mocht niet van de boer, mooi onderlaagje kweken, Ik heb de natste plekken eruit gehaald en er 2 pakken bij gegooid.

Ik heb op een stal gewerkt met 20 gewone boxen en een paardenmelkerij met loopstallen en alles op stro, daar was je dus met 2 man de hele dag aan het uitmesten en opstrooien.......als je klaar was, kon je slapen en opnieuw beginnen....

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:14

niet Haha!
wordt voor me gedaan Knipoog

Maar volgensmij 1 baal zaagsel per week (bij mijn smeerding soms 2 per week)
1 keer per week alles eruit, en verder elke dag de drollen eruit.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:15

ik doe al het schone stro in een hoek en schep al het vieze eruit, dat is vaak bijna 2 kruiwagens wat ik dan eruit haal. ik verdeel al het stro wat ik over heb weer over de stal en hier overheen gaat dan schoon sto. hoeveel stro ik erbij gooi hangt er vanaf hoeveel ik nog over had, meestal is het zo'n 1,5 a 2 plakken (we hebben hele grote balen op stal. op deze manier gebeurd het elke dag. soms worden er s avonds nog wat drollen uitgeschept en/of nog wat stro erbij gegooid maar dit gebeurd niet iedere dag.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:27

al het schone stro achterin de stal in een hoek, en het vieze in de kruiwagen en naar de mesthoop, zijn meestal zo'n 2 a 3 kruiwagens. Het oude schone stro leg ik achterin stal, en het schone stro in de rest van de stal. Meestal is dat 1,5/2 plakken (van die grote balen), dat doe ik elke week, en de rest van de dagen gewoon opstrooien

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:15

mijn peerdje is best heel netjes. ze mikt al haar stront in 1 hoek van de stal, plast daar ook in die buurt dus om de dag 1 á 2 kruiwagens er uit, en 4 á 5 plakjes stro er weer er in. soms laten we het ook wel eens helemaal vies worden en vervolgens er een hele in te gooien. maar de staleigenaar is soms nogal langzaam met nieuw stro inslaan, dus je kan niet zomaar eens een keertje een hele baal er bij in gooien. groetjes

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:22

Bij ons op stal hebbenze balen stro van 400 of 500 kilo en die gaan er per dag volgens mij 2 en een half door (toen ik er nog meehielp in ieder geval) De stallen worden 1x per week gemest verder iedere dag opgestrooid

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:39

orsini schreef:
wij hebben grote plakken stro op stal. Per dag mag je een halve pakken. Mijn paard was vroeger ook altijd onwijs vies maar nu heb ik een nieuwe manier van mesten en dat werkt supergoed?? Haal de eerste paar dagen alleen de mest eruit en het hele natte, gooi het oude in het midden en dan het nieuwe stro eroverheen. Na een paar dagen heb je zo een onderlaag gekregen die het vocht opneemt. Je moet niet in die laag gaan zitten vroeten, want daaronder is het echt smerig, maar mijn paardje staat daarbovenop lekker op z'n droge stro. Het voordeel hiervan boven je stal steeds leeghalen is dat je onderlaag veel meer vocht vasthoudt en dat je dus ook minder nat stro hebt. Hierdoor kan je een flinke laag opbouwen. Na een paar weken haal ik het grootste deel van de onderlaag eruit en begin weer opnieuw.
Hij staat echt superdroog en schoon sinds ik dit ben gaan doen!!

zo doen wij het ook, en dan is het ook lekker warm op stal Haha!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:49

Elke dag de drollen eruit en de hele vieze plekken, dan gaat er een plakje bij, en dan 1 keer in de week helemaal leeg en een neiuwe baal erin.

Par is erg schoon dus.

Ellie gaat elke dag het grootste gedeelte eruit, heb weleens geprobeert wat vuil te laten liggen maar dat wroet ze dan naar boven en smeert ze de hele boel mee onder.
Dus elke dag de vieze zooi eruit en dan weer drie plakken erin.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:49

Ik sorteer het schone van het vuile stro en al het vuil gaat er uit.
Dan krijgt mijn paard 1 grote plak stro per dag.
Dit is eigelijk al te veel want vorrige week heb ik een kruiwagen schoon stro weg gegooit.
Hij moet ook weer niet te dik in het stro staan.

Mijn andere paard hoef ik niet uit te mesten......dat wordt gedaan Lachen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 21:57

Ik haal iedere dag de natte plekken weg en de mest. Het stro wat in de loop van de nacht naar de zijkanten is gegaan verdeel ik weer over de stal en iedere dag gooi ik er 2 nieuwe plakken stro bij. Op zaterdag haal ik de stal leeg. Of zondag. Ik heb Hemparade geprobeerd maar vond het veel te duur worden. Ik betaal voor een baal stro 2 euro.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:21

nog een tip voor degenen die een strostal helemaal uit moeten scheppen:
gaat stukken sneller met een sneeuwschep, als je een kleine kruiwagen hebt een smalle en als je een grote kruiwagen hebt een brede!

tandenborstelschoon worden de boxen dan

(4 jaar ervaring als uitmester op een grote stoeterij Clown )

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:11

Ik haal elke dag alleen de mest eruit. de pensionhoudster strooit elke dag heel dik op. aan het eind van de week worden de wanden van de stal naar het midden geschoven en gaat er een shovel doorheen die alles eruit haalt. weet niet hoeveel stro ik verbruik. ze hebben van die balen van een meter hoog en 2 meter lang staan.

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:34

Ik strooi heel veel op en de volgende dag gaat meestal bijna alles er uit.
Ik heb zo'n viespeuk Clown

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:10

Toen ik mijn tinker net had poepte en pieste ze ook haar hele stal onder, van voor naar achter dus. Nu doet ze het keurig achterin de hoeken. Ik denk dat dat komt doordat ik de stal iedere dag netjes in orde maak. Vindt ze zelf toch ook veel fijner staan, op droog stro. Als ik haar uit het land haal maakt ze na haar biks een rondje in de stal en gaat dan mesten. Altijd in dezelfde hoek. Dat deed ze vroeger ook niet, pas sinds ze in deze stal staat, sinds 2 maanden dus.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:19

Met een mestvork Haha!

Geintje.
Elke dag viezigheid er uit en ong. 3 plakken stro erbij.

Joyce1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 09:04

Prince had een stalletje en daar stond hij s nachts in. Ik had 1 baal in de week nodig. Ik gooide er 1 keer in de week een halve baal in en dan iedere dag stront eruit, schoon stro erbij Lachen

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 09:19

In de pensionstal waar ik sta is het eens in de twee weken mestdag. Dan worden alle stallen leeg getrokken met een tractor. Nadat alles is schoongeveegd gaat er nieuw stro in. De hoeveelheid hangt af van het weer; in de zomer wat minder, als het koud is staan de paarden tot hun buik in het stro. Tussendoor krijgen de paarden iedere dag nieuw stro bij, afhankelijk van hoe vuil ze de stal hebben gemaakt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:01

Citaat:
Met een mestvork

die heb je ook in soorten en maten hoor Haha!
mijn voorkeur gaat uit naar een 5-tand, met gelijke tanden

Daarbij moest ik altijd een schep en een bezem gebruiken, tot ik uitvond dat een sneeuwschep die 2 kan vervangen

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:04

Cinzano schreef:
Als ik uitmest schep altijd eerst al het schone stro naar een hoek, dan haal ik al het vuile eruit, vervolgens verdeel ik het "oude" schone stro over de stal en gooi er een nieuw stro in.

Zo doe ik het ook elke dag. Dan gaat er ongeveer een halve baal schoon stro over heen; ongeveer 5 plakken.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:33

dit heb ik zelf bij een andere vraag geschreven, en iemand hierboven zegt hetzelfde, maar ik had het zó uitgebreid beschreven, dat ik het nog een keer heb gebruikt...

Citaat:
ik ben groot voorstander van een 'pot' stal, wat wil zeggen dat je de onderlaag er maar eens in de drie maanden word uithaald.
dit stinkt ongelovelijk als je het openmaakt, maar is de zuinigste manier [ook qua werk!] die er is.
om te beginnen zo'n vier á vijf balen erin, en elke dag de ballen eruit halen, dit moet je wel echt netjes en elke dag doen.
om de twee weken [minder als niet nodig] half baaltje eroverheen, dan zakt de pis naar beneden en vormt onderin de stal een dikke plak [uiteindelijk].
dit uiteindelijk is ook erg belangrijk, want als je de onderlaag gaat verstoren door er mee te klooien gaat alles door elkaar en word het een troep, zodra je ergens nat ziet moet je dat dus niet wehalen, dan verstoor je het proces, maar er iets overheen gooien.
als je dan uiteindelijk echt gaat uitmesten schone bovenlaag aan de kant, en de dikke koek eruit scheppen.
de eerste keer moet je even voorzichtig uitgraven, om precies te weten hoe die koek zich in jouw stal zich vormt, na twee keer ben je er precies achter waar hij ligt, in mijn box krijg ik twee plekken waarvan ik precies weet waar ze liggen.
je houd een ongelovelijke hoeveelheid over, die ikzelf nog in twee bergen verdeel, een die er vies uitziet maar nog niet nat is, dat gaat onderop voor de nieuwe koek, het schonere daaroverheen, en vanaf dan kun je volstaan met één nieuwe baal eroverheen [soms zelfs een halve].
zolang de koek goed afgedekt is ruik je niets en heb je een heerlijke frisse schone stal.
dit werkt niet met eetbaar strooisel [stro], alleen met mot, hempparade en vlasstro e.d., de laatste is trouwens het best, deze composteerd het snelst van allemaal.

écht waar, potstal, kan het iedereen aanraden! doe ik dus ook al voor de tweede keer Bloos *LOL*

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:42

Al het vieze eruit halen (poep en pies) en dan weer wat plakken stro erbij. That's all! Aman is erg vies dus die wordt elke dag wel uitgemest als dat niet zou gebeuren :p

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:53

Ik sta sinds 2 weken weer op een stal waar ik werk met kleine baaltjes.
Ik mest momenteel zoals Orsini.. Potten dus.
San is een smeerkees en loopt al zijn mest door zijn hele stal heen. Ik kan dan ook bijna geen hele hopen terug vinden om eruit te halen.
Als ik elke dag de boel eruit zou trekken dan blijft hij elke dag smerig.
Je moet even door de eerste dagen heen maar daarna staat hij er heerlijk schoon bij.
Op deze manier is ook mijn stroverbruik niet zo hoog. Ik gooi er per dag 3 plakken bij. Soms maar 2... en dat gaat prima. Van het weekend heb ik er voor het eerst 2 kruiwagens uitgehaald na 2 weken. En nu zijn we weer aan het potten. Het stoom sloeg eraf dus het was lekker warm in die onderlaag. Zeker met de vorst vind ik dit ideaal !
Van de zomer zal ik hem wat schoner houden ivm de warmte..Maar dan staat hij alleen 's nachts binnen.

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:59

Ik haal elke dag de drollen en natte plekken eruit en het schone stro verdeel ik dan weer over de vloer.
Daaroverheen doe ik dan weer een plak of meer schoon stro.
Hoeveel ik per week gebruik weet ik eigenlijk niet dat is verschillend we mogen pakken wat we willen.