Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

orsini schreef:wij hebben grote plakken stro op stal. Per dag mag je een halve pakken. Mijn paard was vroeger ook altijd onwijs vies maar nu heb ik een nieuwe manier van mesten en dat werkt supergoed?? Haal de eerste paar dagen alleen de mest eruit en het hele natte, gooi het oude in het midden en dan het nieuwe stro eroverheen. Na een paar dagen heb je zo een onderlaag gekregen die het vocht opneemt. Je moet niet in die laag gaan zitten vroeten, want daaronder is het echt smerig, maar mijn paardje staat daarbovenop lekker op z'n droge stro. Het voordeel hiervan boven je stal steeds leeghalen is dat je onderlaag veel meer vocht vasthoudt en dat je dus ook minder nat stro hebt. Hierdoor kan je een flinke laag opbouwen. Na een paar weken haal ik het grootste deel van de onderlaag eruit en begin weer opnieuw.
Hij staat echt superdroog en schoon sinds ik dit ben gaan doen!!
. Cinzano schreef:Als ik uitmest schep altijd eerst al het schone stro naar een hoek, dan haal ik al het vuile eruit, vervolgens verdeel ik het "oude" schone stro over de stal en gooi er een nieuw stro in.
Citaat:ik ben groot voorstander van een 'pot' stal, wat wil zeggen dat je de onderlaag er maar eens in de drie maanden word uithaald.
dit stinkt ongelovelijk als je het openmaakt, maar is de zuinigste manier [ook qua werk!] die er is.
om te beginnen zo'n vier á vijf balen erin, en elke dag de ballen eruit halen, dit moet je wel echt netjes en elke dag doen.
om de twee weken [minder als niet nodig] half baaltje eroverheen, dan zakt de pis naar beneden en vormt onderin de stal een dikke plak [uiteindelijk].
dit uiteindelijk is ook erg belangrijk, want als je de onderlaag gaat verstoren door er mee te klooien gaat alles door elkaar en word het een troep, zodra je ergens nat ziet moet je dat dus niet wehalen, dan verstoor je het proces, maar er iets overheen gooien.
als je dan uiteindelijk echt gaat uitmesten schone bovenlaag aan de kant, en de dikke koek eruit scheppen.
de eerste keer moet je even voorzichtig uitgraven, om precies te weten hoe die koek zich in jouw stal zich vormt, na twee keer ben je er precies achter waar hij ligt, in mijn box krijg ik twee plekken waarvan ik precies weet waar ze liggen.
je houd een ongelovelijke hoeveelheid over, die ikzelf nog in twee bergen verdeel, een die er vies uitziet maar nog niet nat is, dat gaat onderop voor de nieuwe koek, het schonere daaroverheen, en vanaf dan kun je volstaan met één nieuwe baal eroverheen [soms zelfs een halve].
zolang de koek goed afgedekt is ruik je niets en heb je een heerlijke frisse schone stal.
dit werkt niet met eetbaar strooisel [stro], alleen met mot, hempparade en vlasstro e.d., de laatste is trouwens het best, deze composteerd het snelst van allemaal.