Eerste indruk,alles bepalend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:36

Hoihoi,

ruim 2 jaar geleden zou ik verhuizen vanuit Roterdam naar Etten-Leur. Mijn toenmalige verzorgpaardje zou eigenlijk meeverhuizen. Stalling gezocht, eigen huisje gevonden, nieuwe baan... Toen besloten om het verzorgpaardje toch maar niet mee te nemen en op zoek te gaan naar een eigen paard/ pony.
Uiteraard ga je dan hele dagen advertenties kijken, een paar interessante paardjes gevonden maar dat liep steeds uit op niets. Toen plots een advertentietje op Marktplaats, met een afgrijselijke foto erbij van een afgrijselijk uitziende Tinkerachtige merrie. Toch kreeg ik het helemaal warm bij het zien van die advertentie.
Het was een stukje rijden (Alkmaar), maar we zijn heel snel afgereisd ik kwam compleet verliefd terug thuis. Later die week het beestje laten keuren door een VA en die achtte het monstertje geschikt voor de recreatie. Ze zag er niet uit (een vacht van een afgeknuffelde teddybeer, compleet met urine en mestvlekken - afgekloven staart en manen - totaal groen, had zelfs nog nooit in een box gestaan), maar ik was helemaal in de wolken en wilde haar hebben!!
Op 1 november 2001 werd Chubby naar Etten-Leur gebracht. Eind januari 2002 verhuisde ze vanaf haar stalletje bij een boer naar de plaatselijke manege. Zelfs daar had niemand (behalve ikzelf natuurlijk...) verwacht dat Chubby uit zou groeien tot zo'n mooie, grote dame

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 13:12

Nou,dat is dan een goede koop geweest,wat een mooie tinker zeg!! Wauw!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:51

het paard van mijn vriend is ook zowiets...
we gingen kijken en er was ons al verteld dat ze pittig was enzo. nouw ja.. wat moet je daarverders van verwachten...
we zagenh aar ins tal staan.. en vonden haar meteen mooi.. ze was lief ooknog eens..

nouw.. we gingen naar de bak en toen werd ze voor gereden. voor ons waren ookkopers geweest maar die hadden haar te snel gevonden..
het voorrijden ging dan ook echt heel beroerd. wij prikten daar door heen.. want ze had al gezegd dat het niet klikte tussen hun.. een sprongetje neer gezet en daar sprong ze echt gigantisch over heen.. maar wel eerst rennen voor de sprong.

toen ging mijn vriend erop.. die ging bijna met paard en al om.. hij is ook van haar afgevallen met het springen...
en wat zegtie? ik neem haar Haha! ik er daarna opgezeten.. ze liep lekker in de stap.. ze wilde wel nageeflijk lopen.. je moet alleen niet te veel druk geven..

wij hebben nu dus een keigaaf paardje die steedsbeter gaat lopen. want wat bleek.. ze kreeg 1 en een kwart bbix per keer en muesli met haver.. daar kan merel niet tegen dus.. ze staat nu op 1/4 en haverloze muesli en slobber en ze is ontzettend rustig en met springen gaat het heel erg goed Haha!

ze is zelfs bezig met een goed dressuurpaard te worden.. en er was verteld dat ze het wel kon.. maar niet leuk vond.. nee ze snapte het allemaal niet.. en dat gaat steeds beter,... als je dat gangenwerk ziet dan ga je kwijlen.. echt waar Tong uitsteken en dan hebben we haar nog maar een maand of 4...

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:56

zo het is echt wel een hele mooie tinker! heb je geen foto's van hoe ze eruit zag voordat ze bij jou kwam Lachen

xJustMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:59

Toen ik mijn paard voor het eerst zag was hij nog hengst en alles behalve zoetjes.
De eigenaar haalde hem van stal en toen stond die recht op zn achterbenen: het enigste wat ik dact was: gaaf (normaal gesproken vondt ik dat doodeng)
Hij kon vanaf dat moment niets meer fout doen: die uitsraling en kracht die hij de eerste keer uitstraalde... *zucht* Kwijl
Uiteindelijk hebben we hem gekocht en begon de uitdaging... een echte uitdaging Haha!
Gewoon liefde op het eerste gezicht

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:14

Hoi HorseyLover en KellyenXena,

ik heb toevallig vorige week wat fotootjes gevonden van toen ze nog bij haar vorige eigenaar stond, we zijn toen nog een keertje extra gaan kijken en knuffelen (er zat anderhalve maand tussen de koop en de verhuizing naar Etten-Leur). En ik heb een schattige foto van hoe ze de trailer afliep op het moment dat ze bij ons aankwam. Helaas allemaal "gewone" foto's en niet digitaal.... Zal hopelijk binnenkort de scanner eens aansluiten op m'n compu, dan plaats ik ze wel in m'n profiel! Schijnheilig

Groetjes!

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:31

Ja, ik ben als bijrijder begonnen op mijn paard en ondanks dat het echt geen verstandige investering was is het helemaal goedgekomen.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:08

ik had toen ik buddy zag ook gelijk een klik!
alleen niet qua uiterlijk, maar hij keek me aan en ik was verkocht!
Hij had echt iets!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:22

Ik heb altijd moeite om toch ook mijn hersens te gebruiken in plaats van alleen de eerste indruk (anders had ik nu al een manege kunnen vullen met eigen paarden o:) .

Toen we bij Domingo gingen kijken had ik het gevoel van "wat is hij GROOT" (en dat voor een paard van 1.60 ).
Toen ik erop ging zitten vlogen we in gallop de bak meer dan 10 keer door (toen wou ik er eigenlijk direct af), maar na wat aanwijzingen van omstanders ging het rijden beter en langzaam aan was ik er verliefd op geworden (en het is nooit meer over gegaan).

Hij was echt een paard die ik in de bak zijn nek om kon draaien (vooral tijdens het springen), maar als we de bak dan uitliepen veranderde hij direct in het schatje die hij kon zijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:11

toen wij loulou gingen halen (voor de man waarvan ik paarden verzorgde) wist ik dat het de bedoeling was dat ik haar ging rijden.
maar toen ik der zag wilde ik der eigenlijk helemaal niet. ik vond der echt lelijk!! en ik wilde m'n vorige verzorgpony terug. maargoed, dat kon niet, dus ben toch maar loulou gaan rijden.
na een jaar of 2/3 (weet nie meer precies) heb ik der gekocht. en nou is 'die lelijke knol die ik niet wilde' alweer bijna 2 jaar van mij Haha!
en zou ik der echt niet meer kwijt willen Lachen

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:19

Verhaal van m'n tinker :

Van de eerste keer dat ik een tinker had gezien (op bokt dan nog) was ik helemaal Lovers op het ras. Die sokken en in klein formaat!!!!!! Ik ben er dan ook echt van gaan kleppen en niet meer gezwegen erover Haha! De pony die ik toen had klikten we niet echt mee en die was verkocht, haar veulen bleef hier achter en dus viel het woord ........ zouden we??? Voor een tinker'ke? ... Na wat zoeken kwam ik op een adres van een paardenmelkerij in Peer, van hier naar Peer is echt een behoorlijke rit, zagen we daar vele veulentjes, maar niet één was "ons" veulentje. Het ene exemplaar die we leuk vonden was notabene een hengst en hij mepte in z'n stal gewoon naar m'n zoon die voor z'n stal naar hem stond te kijken. Ik had er meteen genoeg van en we zijn na wat praten daar met een gouden tip weggegaan. Die mensen hadden nl een pracht van een dekhengst staan die ze (nog) niet wilden verkopen, en toen zei die man waar hij die hengst vandaan had. Na héél wat speurwerk met die man contact opgenomen. Het hele verhaal gedaan en toen op naar Stekene. Ook een behoorlijke rit, maar toch iets minder ver. In z'n stallen vond ik alweer m'n "ding" niet, hij had een zeer brave merrie staan van een maand of 6 oud, maar om één of andere reden was die het ook niet. Al bijna ontgoocheld stonden we weer klaar om te vertrekken tot de eigenaar kwam zeggen dat ie nog twee merrie's had staan in Hulst die hij verkocht had en dat die beiden een hengstveulen hadden staan die nog van hem waren. Ik wou niet echt een hengst, maar kom ... hij zou rijden en we konden met hem meerijden, dus toch maar gaan zien. Daar aangekomen zag ik de beide hengstveulens en BOY ... Wat was dat moeilijk!!!!! De ene ZEEEEEEEEER mooi getekend in m'n favoriete kleur zijnde vos/bont, maar die misten een tinkerkenmerk, behang. De andere was een driekleurtje, en sokken van hier tot in Tokio voor zo'n kleintje. Na héél wat twijfelen hebben we afgesproken dat ik zou bellen. En het is de driekleur geworden, m'n man heeft de doorslag gegeven met de zeggen "hoe zou je een tinker omschrijven" ... en als één van de eerste dingen kwam er het behang bij Haha! Volgens mij had m'n man meteen de klik met onze nog steeds hengst Haha! Die twee zijn echt "maatjes". Ik heb het eerste half jaar bewust afstand gehouden emotioneel van hem omdat ik vreesde dat een hengst helemaal niets voor ons was. Ondertussen hoort hij hier helemaal thuis, het is een grote schat geworden met z'n eigen streken, maar wat verwacht je met een twenterhengst Haha! Knipoog Hij is nog steeds goed handelbaar als hengst en ondertussen het maatje van heel het gezin geworden

De fjord :
Gezien in de koopjeskrant, helemaal niet wat we zochten, we zochten een beginnerspony voor m'n dochtertje. We hadden een mooi'ke gezien, een schimmelmerrie'tje, maar die man vroeg er te veel voor. Die hadden we gezien in het koopjeskrantje en de weg daarnaartoe had ik nog een aantal dieren uitgezocht gewoon onder het mom van "we zijn toch daar dan". Pony'tje was zeer braaf, maar veel te duur voor een vuilbakske, en was nog ziek ook, had rotstraal, hoeven erg slechte staat. M'n dochter vond het foto'tje van het "punkerpaard" leuk in het koopjeskrantje en ik had dus ook daar een afspraak gemaakt nabij Gent. Stond ie daar dus, mega rustig, kwam z'n kin in m'n handen leggen en "wrijf maar" stond in z'n ogen. Hij stond voortdurend zo te genieten Haha! Hij is beleerd geweest dan, m'n dochter heeft 'm bereden en dat ging erg goed in de binnenbak. Toen is ie naar hier gekomen en begon het duidelijk te worden dat een fjord geen kinderpony is. Zeer lief, maar zeer koppig ook, niet willen lopen in de wei, buiten dan weer liefst vlot gaan wat op zich leuk is maar voor een beginner is dat eng (vooral in combinatie van gaan en liever niet stoppen). Achteraf zijn we erachter gekomen dat die mensen een jaar van z'n leeftijd gelogen hebben en zijn we er helemaal afgebleven, verklaard meteen ook een deel z'n kuren (ander deel is fjordigheid Haha!). Gelukkig was het rijden wat gebeurt was op een paar keer na enkel m'n dochter geweest en steeds zeer kort. Nu is hij aan het puberen en omdat ie niet echt geschikt is voor wat we hem wilden kopen overwegen we hem weg te doen. Het is nog steeds een enorme lieverd, zeer betrouwbaar maar gezien z'n puberale gedragingen en z'n kracht niet geschikt voor een beginner. Ware het niet dat de tinker hier ook staat en die écht een blijver is zou ik de verkoop nooit overwegen. Ik hoop nog steeds op weiland te komen extra zodat het probleem zich niet meer zou stellen (in combinatie met een bijrijder, maar blijkbaar is niemand erg happig op een bijrijdpaardje hier). Komende lente gaan we wel weer zien .... Of wie weet duikt ineens het ideale baasje op voor hem die hem een betere thuis kan bieden dan wij ... dat zien we dan wel weer Knipoog Ik zal 'm in ieder geval de kans niet ontzeggen als die zich aandiend. Het zou zelfs beter zijn voor hem omdat de bouwtoelating voor extra stallen geweigerd werd en je zonder bouwtoelating enkel 6m2 groot bouwsel mag zetten. Hij staat dus de winter buiten en het een behoorlijke moddertoestand is met dit weer. Iemand zoekt hém, kwestie dat wij iemand vinden Knipoog Hij is me behoorlijk dierbaar, heeft een bijzonder braaf karakter, heeft nog niet één voet verkeerd gezet hier, alleen niet die kinderpony ....

De shet :
Gezien op Kapaza omdat de fjord dus als beginnerspony niet geschikt bleek te zijn keek ik af en toe 's uit naar een "kinderpony". Kom ik dus langs dat shetlandertje van 105 cm. Zijn we gaan kijken en toen ging daar een manegeruiter op dat shetje rondhupsen zonder zadel. Shetje ging ineens z'n eigen weg Haha! Clown maar was toch erg braaf, had ervaring in ponykampen. M'n dochter er even op, ging prima. Toen wou ik 'm even zien galoperen (het ruitertje slaagde er niet in hem in galop te krijgen), en dus aan de longeerlijn ermee. Ging ie als maar sneller draven, maar galoperen??? NOPE, doe het zelf Haha! Na héél wat drijven ging ie in galop. Zag er prima uit, stabiel, geen te grote bewegingen in de rug (makkelijk uit te zitten voor een kind). Dus toen was de keuze gemaakt. De prijs viel héél erg mee en hij viel op te knappen Knipoog. Hij is hier aangekomen een kleine maand later, hoeven zwaar knudde, al jaren niet geënt en ontwormd, dus meteen DA erbij, eerste prikje (kind hield 'm vast zonder problemen!), de hoefsmid erbij (was eventjes wat bangig), en ontwormd, ondertussen al een tweede keer geënt, en helemaal gezond galopeerd ie hier nu dat het een lieve lust is Knipoog Het is echt de ideale kinderpony gebleken. Hij was wat bang van grote mensen, maar de kinderen doen er alles mee wat ze willen. Nu is hij niet meer bang van ons Vingers aflikken, en nog steeds doet ie alles netjes voor de kinderen. Houden ze er de zot mee gaat ie heel even een bokje doen Clown ... zo van "netjes vragen of ik ga niet akkoord". Een goede leermeester!!!!!!