Ervaringen 2 paarden op een relatief klein stukje land

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:22

20 x 15 meter is gewoon veel te klein :(

Misschien niet wat je wil horen maar zelfs al wil het onderdanige paard het dominante paard uit de weg gaan, kan dit niet omdat het stuk gewoon te klein is...

Ik zou mijn 2 paarden (die al 7 jaar samen staan) nooit op zo een klein stuk kunnen samen zetten, voor een korte periode zou het geen probleem zijn maar op lange termijn zou het ook problematisch worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:39

wij hebben al jaren de paarden zo in de winter, gaat harstikke goed :j wel staat de stal in het midden, dus ze kunnen hebben alle ruimte om elkaar uit de weg te gaan: de een staat soms voor de stal, de ander erachter dus ze hoeven elkaar niet eens te zien. Juist doordat je paden hebt, bewegen ze wel. Draven hard om de stal heen bv.
Hier 1 heel dominant paard en 1 heel onderdanig. Bevalt echt prima. Ja ik zou wel meer ruimte willen hebben hoor in de winter, maar wij hebben 1 hectare en dat is in de winter binnen 1,5 maand volledig aan gort :+
Zodra het vriest krijgen ze wel toegang tot een groot stuk land.

Heel jaar rond erop houden is geen optie voor ons, je merkt wel dat tegen het voorjaar ze wel echt graag weer de ruimte willen (en dus uitbreken, iets dat bv in december nooit voorkomt).

Calimero_

Re: Ervaringen 2 paarden op een relatief klein stukje land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 17:56

In de zomer hebben ze ook gewoon meer ruimte. Ik denk dat mijn paarden in de winter al veel meer ruimte hebben als de meeste paarden die vooral op stal staan. Mijn vorige Arabier was ook niks aan de hand in dezelfde ruimte met andere paarden. Natuurlijk had ik graag meer ruimte gewild maar dat het te weinig is ben ik niet met je eens.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 18:10

Mijn haflinger toonde hetzelfde gedrag toen hij met zijn nieuwe 'maatje' werd gezet. Hij is heel sociaal, altijd met andere paarden gestaan, dus geen probleem dachten we.

Stalhouder had zijn shetlander verkocht en een trekpaardveulen gekocht, een merrie. Ze hebben een paar dagen apart gestaan en konden toen wel bij elkaar dachten we. Niet dus. Mijn haflinger bleef jagen. Veulen was helemaal in paniek. Dit was na de zomer. We hebben ze toen de rest van de winter apart gezet.

Wij hebben ook 2 stallen met uitloop, daar is een hek in het midden gekomen zodat het 2 uitloopjes werden. En ze staan in de winter altijd in de bak van 20x40. Die 1e winter dus om en om. Overdag de ene, snachts de ander. Over het hek konden ze wel contact maken, maar stonden dus niet bij elkaar.

Toen ze in het voorjaar voor het eerst de wei op gingen hebben ze dus een half jaar zo gestaan. We hebben de wei open gedaan en ze samen gezet. Het gras bood zoveel afleiding dat er geen tijd was voor jagen. Daarbij was de weingroot genoeg om weg te kunnen rennen als het nodig was. En sindsdien is het dikke mik. Nooit meer problemen gehad.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 18:21

Wij gaan ook de boel zo verbouwen dat ze apart een afdak hebben met uitloop en op de wei een draadje er tussen. Dan kijken we later weer verder of ze samen kunnen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:50

Als er echt geen andere optie zou ik er een draadje tussen zetten zodat die wel contact kan zoeken met de andere paarden. Dan staat die toch niet helemaal alleen. Dat gaat vaak wel goed. Ken ook zo'n draak van een pony die echt elke maat opjaagde en helemaal lens trapte. Met een draadje ernaast ging het wel goed en kon ie ook nog snuffelen/socializen met de andere paarden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:58

Maar is dit gedrag ook op de wei of alleen in de paddock. En hoe groot is de wei dan?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 00:08

In de winter staan mijn paarden ook op een paddock van dat formaat, met inloopstal. Gaat prima!
Maar ik heb 2 merries, misschien is dat het verschil?
Ruinen kunnen echt blijven jagen. Is de ander ook een ruin of een merrie?

Mijn merries gaan zich als Jut en Jul gedragen, dat is de keerzijde. Neem je er 1 mee, staat de ander te brullen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 08:11

Ik weet niet precies hoe groot mijn land is maar in ieder geval een stuk groter dan de bak. Nu hebben we een merrie en ruin samen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:26

Je hebt een ruin zeg je he. Is een hengst (shetlander) dan geen optie? Al hoewel je ook rare types hebt. Mijn Arabier is met pensioen en vind het in de kudde ook niks. Hij woonde in de schuilstal en kon dan het land in. Zijn weidemaatjes (tinkers) willen niet in de stal. Daar is geen gras :D . Nu hebben ze de schuilstal aan de andere kant open gemaakt en loopt hij op het erf. Dit vind hij vele malen leuker en gezelliger. Hij eet de oprit en kantjes mooi schoon en speelt wat met de honden en kippen. Geen moment kijkt hij naar die tinkers om. Hij vind het prima zo.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 08:48

De merrie is van mijn moeder om straks weer te gaan rijden dus een shetlander hengst is geen optie.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:00

Nee dat is niet echt handig.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:06

Ik zou ze voor het koppelen tijdelijk ergens anders onderbrengen waar voldoende ruimte is en het terrein voor beiden niet eigen is.
Lekker op een weiland met voldoende gras. Als je jouw ruin dan eerst thuis een poosje op de paddock houdt dan heeft hij waarschijnlijk meer oog voor het gras dan voor het andere paard.

Het andere paard is dan geen indringer in zijn territorium. Gaat dit langere tijd goed dan kan je ze naar huis verhuizen.

Heb je ze nu trouwens alleen op de paddock staan of is je wei ook open?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:17

Je hebt de merrie pas net en de ruin ziet haar dus als indringer op zijn terrein. Bij voorkeur op een neutraal terrein (bijvoorbeeld bak) of weide koppelen, eerste 2 weken niet in een kleine ruimte bij elkaar laten zonder toezicht. Als je ze nu nog voor 2maanden het land op gooit met zijn 2e (een groot land, niet net groter dan een bak) heb je meer kans dat ze van de winter samen kunnen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 10:57

Ik heb helaas geen hectares land en ook geen mogelijkheid om ze ergens anders heen te brengen. Ik heb ze nu in het land met een draadje ertussen zodat ze wel kunnen snuffelen en we gaan de schuilstallen zo verbouwen dat ze 's nachts apart kunnen staan en over een hek wel kunnen snuffelen en kroelen als ze willen. Dan doen we ze als dat goed lijkt te gaan weer af en toe bij elkaar om te kijken hoe dat gaat.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:49

Ik heb de ervaring dat hoe kleiner de ruimte hoe nukkiger mijn paarden worden naar elkaar. Ik zou ze dan ook echt niet op zo'n klein stuk kunnen houden.

Ik zou in ieder geval eens heel goed kijken of het mogelijk is om een zichtbarrière te plaatsen, zoals iemand hierboven heeft met haar stallen midden in de paddock.

tiwi1969 schreef:
Ik zou ze voor het koppelen tijdelijk ergens anders onderbrengen waar voldoende ruimte is en het terrein voor beiden niet eigen is.
Lekker op een weiland met voldoende gras.

Dit lijkt mij ook heel verstandig in dit geval. Vooral ook omdat het dan een ruimte is die beide paarden niet kennen en ze dan op elkaar aangewezen zijn. Dat heeft hier ook gezorgd voor twee maatjes door dik en dun.

Calimero_ schreef:
Ik heb helaas geen hectares land en ook geen mogelijkheid om ze ergens anders heen te brengen.

Dat snap ik niet, in welke zin is daar geen mogelijkheid toe?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 14:10

Zoals ik in mijn laatste bericht heb gezet heb ik een oplossing voor nu gevonden en gaan bezig met een betere oplossing wat betreft de schuilstallen.

De reden dat we niet de mogelijkheid hebben is ten eerste omdat we geen trailer en auto met trekhaak hebben. Ten tweede is hier vlak in de buurt geen land wat gehuurd kan worden en zou het dus een aardig stukje weg moeten. Daarbij heeft de merrie zomereczeem en is het voor haar beter om niet de hele dag in de volle zon te staan, hier wordt ze echt niet vrolijk van.