Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:00

hmm als ik het zo lees is het tijd om eens verder te kijken.....er zijn meer stallen! ;)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:11

Billy schreef:
Ik lees een halve plak van een grote baal hooi....das mi niet weinig...

Nee, vind ik ook niet weinig, alleen het tijdstip van voeren is niet handig (15.00). Dat heeft ie in een paar uur op en heeft de hele avond en nacht niks meer.

Misschien wil je stalhouder de helft van dat hooi in de stal leggen, dan kun je zelf de rest naar binnen gooien als je 's avonds komt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:16

Cookies schreef:
Billy schreef:
Ik lees een halve plak van een grote baal hooi....das mi niet weinig...

Nee, vind ik ook niet weinig, alleen het tijdstip van voeren is niet handig (15.00). Dat heeft ie in een paar uur op en heeft de hele avond en nacht niks meer.

Misschien wil je stalhouder de helft van dat hooi in de stal leggen, dan kun je zelf de rest naar binnen gooien als je 's avonds komt.

Ik wil, mijn mini's moeten al minimaal 6 kg hooi hebben. Mijn pony al een stuk meer. Zo'n halve plak is niet eens zes kilo...

Billy

Re: Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:18

Van een grote baal? Das wel meer als 6 kilo hoor. Wij hebben op stal van die grote pakken van een paar honderd kilo dat is voor mij een grote baal

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:38

Als je paard niet heel mager is, kan ik me de reactie van de stalhouder wel voorstellen. Je zou evt kunnen proberen het hooi in hooinetten ofzo te doen. Als je paard een snellere eter is, dan is het relatief snel op. Het rantsoen an sich lijkt dus goed / genoeg te zijn, echter de snelheid van eten is te hoog.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:52

Ik ben best vaak van stal verhuisd niet omdat de staleigenaren niet aardig waren, of mijn stalgenoten niet (heb bijna altijd op leuke stallen gestaan) maar omdat ik steeds wat meer aan mijn paard wilde bieden. Eerlijk is eerlijk vaak betekende dat wel een stukje luxe voor mezelf in leveren maar dat is een keuze die je maakt. Dus afstand, binnenbak of buitenbak etc zijn voor mij dingen die ondergeschikt zijn aan de omstandigheden waarin mijn paard staat. Twee keer per dag hooi wat na een uur op is is voor mij niet oke.

Overigens ben ik ook zo een sukkel die 4 jaar op een stal heeft gestaan waar ik zelf elke week 5/6 balen hooi haalde omdat ik vond dat er te weinig hooi gevoerd werd. Nooit bij stilgestaan dat dat eigenlijk best raar is. Staleigenaar heeft daar ook nooit een probleem van gemaakt. (betaalde natuurlijk niks minder maar heb er ook nooit een punt van gemaakt)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:54

Hier word ik altijd wat triest van dat heel veel pensionhouders nog steeds bepalen hoeveel jouw paard moet krijgen. En dit is vaak te weinig ruwvoer en veel te veel krachtvoer.
Je betaald stalgeld en je staat all in dan zou het zo moeten zijn jij mede bepaald hoeveel hooi je paard krijgt.
Ik begrijp dat er paarden zijn (zoals de mijne) die alles door de stal gooien vandaar dat meerdere voerbeurten met kleinere porties beter is dan eten ze meer op en beland het niet op de mesthoop.
Ik zou het gesprek aangaan en ook vertellen over de kans op maagzweren en evt. stalondeugden die hier uit voort kunnen vloeien.

En hooinet klaar hangen die je dan 's avonds zelf geeft?

Succes met je gesprek vandaag en probeer op je strepen te staan het is jouw paard en jij betaald en je vraagt niet iets enorm raars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:00

KimD schreef:
Cookies schreef:

Ik wil, mijn mini's moeten al minimaal 6 kg hooi hebben. Mijn pony al een stuk meer. Zo'n halve plak is niet eens zes kilo...

hier weegt een groot plak ruim 20... een halve zou dan 10 zijn. + het hooi wat die in de ochtend krijgt. dat is niet weinig hoor! Alleen beetje rottijdstip

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:08

Een paard dat meerdere uren per etmaal zonder ruwvoer staat krijgt maagzweren en verveelt zich te pletter.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:09

Een paard mag ongeveer 2.5 a 3 procent ruwvoer aan lichaamsgewicht naar binnen werken. Wat voor soort en hoeveel is een beetje paard afhankelijk.

Weeg de plak eens...

Ik vind laatste voerbeurt om drie uur ook te weinig.

Hier krijgen ze ool hooi op het land.
18:00 naar binnen.
Beetje hooi en dan om 20:30 voor de nacht.

Daarnaast hooi inkopen op vol pension?
Wij voeren hooi/ voordroog.
Een paatd krijgt alleen hooi. Maar ook dat kon in overleg.

Ik zou verhuizen van stal.
Als het niet veranderd worden ergenissen groter.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:11

Oef ik vind dit wel serieus echt veel te weinig....dit zou voor mij echt reden zijn om of zelf bij te voeren of een andere stal te zoeken. Een stalhouder bepaalt niet hoeveel mijn paard te eten krijgt, dat doe ik zelf. En als er echt geen gras staat vind ik één keer hooi voeren op een dag ook echt veel te weinig.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:13

Hier voeren we bijna alles (onbeperkt) in slowfeeders. Is dat geen optie?
Dan heeft je paard langer werk. Als het qua hooi genoeg is kun je het ook nog mixen met wat stro. Dat doe ik ook voor de pony's die snel te dik worden. Dan hebben ze toch wat meer te knabbelen, zonder dat er qua voedingsstoffen meer in zit. En lekker door het hooi heen. Soms hebben ze geen zin in het stro, maar dan hebben ze alsnog langer werk om het lekkere hooi tussen het stro uit te puzzelen.

En als er verder echt geen overleg mogelijk is, zou ik inderdaad ook een verhuizing overwegen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:17

Ik zou altijd opeen stal gaan staan waar ze zomers op weides met gras komen. Mijn paard gaat van 8/6 naar buiten en heeft 3 plakken hooi als ie naar binnen komt. Wat je dan ziet is dat hij na zijn brok een dutje gaat doen. Ik kom altijd rond half 8 en dan staat ie te slapen en heeft z'n hooi niet Of nauwelijks aangeraakt. Na het rijden rond 9 begint ie pas aan dat hooi. Zo weet ik dat hij geen honger heeft
Als ze hooi naar binnen schrokken is dat misschien wel een teken van honger. En ondanks gras + veel hooi is mijn paard geen gram te dik.
Ik zou echt eisen hoor als het om mijn paard zijn welzijn gaat. Hoeveel krijgt ie overdag dan?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:19

Voldoende hooi is inderdaad een basisbehoefte en hoort bij volpension in te zitten. Helaas is mijn ervaring dat " voldoende hooi" nogal een ruim begrip is en iedereen denkt daar anders over.
Op de eerste stal waar ik stond heb ik gevraagd of ze de alle hooibeurten voor mijn paard konden laten vervallen, in ruil voor een vol hooinet per dag (let wel: een baggergroot hooinet waar ze rustig meer dan 24 uur van kon eten).
De 2e stal waar ik stond was duurder, en kregen de paarden nog veel minder. Ik mocht een hooinet ophangen, maar andere stalgenoten die ook vonden dat er te weinig gegeven werd zagen dit en gingen vervolgens ook een hooinet ophangen, en dat vond staleigenaar niet erg leuk. Na hevige discussie in overeenstemming gekomen dat ik voor 15,- per maand iedere dag dat grote hooinet op mocht hangen. Ik was het er niet echt mee eens omdat we al 320,- per maand betaalden, maar goed, je wil dat je paard er goed bij staat.
Stal daarna was een paddock paradise, 4 bakken (niet hele grote) vol voor 18 paarden, en dat 3 keer per dag. Mijn paard kreeg amper wat. Dus vrolijk het paard na 2 weken weer ingeladen.
Ze beloven altijd gouden bergen |o

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:22

Wat Faline zegt een slowfeeder is misschien een goed idee.
Of wat je kan doen is als ze hun normale portie hebben gehad, je de slowfeeder erin doet als je weggaat? Heeft hij voor de avond/nacht ook nog wat. En dan is dat pakje hooi misschien ook nog niet zo heel duur uiteindelijk omdat hij langer met een slowfeeder doet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:22

Misschien kun je vragen of ze om 3 uur de helft van het hooi geven?
Dan kun jij 's avonds de rest in een fijnmazig hooinet doen voor de nacht, dan is het beter verdeeld.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:23

Zo herkenbaar, ik zie zoveel stallen waar het voerbeleid gewoon heel wat te wensen overlaat, vaak is het allemaal goedbedoeld, maar ook vaak boerenverstand waar het al jaren zo wordt gedaan. Overigens is er niks mis met boerenbverstand, maar met alle kennis die er tegenwoordig is mag men soms best iets verder kijken, dan alleen of het paard te dik/dun is. Een slowfeedernet zou al wel heel wat op kunnen lossen, evt kun je er dan ook nog een deel stro bij doen, zodat je paard in ieder geval een heel stuk langer wat te knabbelen heeft. Wanneer de stalhouder geen zin heeft om deze te vullen zou je 'm wellicht de avond van tevoren al zelf kunnen vullen dat hij 'm ophangt wanneer er gevoerd wordt. Ik zou in jouw geval toch echt bang voor maagzweren worden wanneer je paard zoveel uren zonder eten staat, helemaal wanneer het stro ook niet zo schoon is, en daar dus ook weinig aan te knabbelen valt. Hopelijk valt er een oplossing te vinden met je stalhouder.
Hier een vergelijkbaar probleem, dit heb ik opgelost door m'n eigen hooi bij te voeren en 's avonds te zorgen dat het slowfeedernet lekker vol zit, zodat er de dag daarna nog een bodempje in ligt, ik laat m'n paard met een veel geruster gevoel achter :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:24

Zsazsa tot je een paard treft met overtollig suiker intolerantie. Dan ben je blij als er bijna geen gras is.

Wij hebben zon dame.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:27

Ik heb alleen jou 1e post gelezen en de reacties daarop niet dus sorry als ik in de herhaling val :=

qua stal doen wij vrijwel het zelfde, alleen wij strooien wel elke dag ongeveer 3 plakken stro op (hangt natuurlijk van het pak af hoeveel). Wij halen de drollen eruit en als het echt te gek is de dikste natte plek. De rest blijft liggen zodat je dus die warme bodem krijgt en je paard niet op de grond ligt.

wij voeren ongeveer2/3 plakken hooi. In de ochtend 2/3, evt in de middag als het slecht weer is 2/3 en in de avond in elk geval 3. (al werken we nu met kuil , we gooien er elke keer zo`n flexibele wasmand van de action met een dikke berg erop in.)

Wij hebben af en toe de paarden in de bomenwei staan met erg warm weer, zo hebben ze gewoon altijd schaduw, maar omdat wij ervoor hebben gekozen kleine weilanden te maken kunnen ze hier niet een week/2week in staan , dan is het gras op. Wij voeren dan nog 2x hooi/kuil bij .

Wij hebben de goede hoeveelheid hooi/kuil gepuzzeld door gewoon te kijken . Geef je 1 plakje , hoe lang duurt dat dan voor het op is? Wij streven erna om ervoor te zorgen dat er net 2 plukjes over zijn bij de volgende voerbeurt.

Maar , als je het niet eens bent met hoe het daar gaat, waarom zoek je dan geen andere stalling?

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:35

Als ik jou was zou ik een gesprek aangaan met je eigenaar van de stal. Jij bepaald hoeveel eten je paard krijgt, niet de eigenaar van de stal. Hij kan er hooguit wat van zeggen maar meer niet.
En die voer beurten vind ik niet echt logisch en er wordt dan wel heel weinig gegeven ja.

Wij stonden op een luxe manege maar we voerden gewoon zelf.
Alleen daar kon het paard niet fatsoenlijk naar buiten. Stond zo'n beetje de hele dag op stal op die luxe manege. Altijd als ik kwam had hij zijn hooi al lang op en stond maar een beetje te graven etc.

Nu zijn we verhuisd en krijgt hij een berg hooi smorgens rond 9 u, rond 12 u op de wei of op de paddock met z'n vriendjes en wanneer hij op de paddock staat krijgt hij rond 3 u een beetje hooi, rond 7 u op stal en dan kan hij wat van de ochtend is overgebleven op eten en dan voor dat je eigenaar van de stal naar bed gaat krijgen ze ook allemaal een berg hooi.

Hele dag hooi en of gras.

Dus goed naar het welzijn van je paard kijken. Is dat beter op een minder luxe stal? Dan is dat maar zo

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:39

Onze paarden staan om die reden inderdaad op een minder luxe stal met weinig voorzieningen.
Maar we kunnen zelf bepalen wat we voeren en ze staan veel buiten.
Dat vind ik zelf wel heel prettig, ik voer graag veel ruwvoer en dat het is lastig om een stal te vinden die dat ook doet...

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:42

Slowfeeder net op hangen? Dan heeft hij wat langer plezier van zijn hooi

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:52

Ik heb mijn paarden op onbeperkt ruwvoer staanen daarvoor is met 2 paarden (560 kilo en 500 kilo) en een shet 1 a 1,5e plak van een grote baal nodig, shet heeft niet onbeperkt want die kan niet bij de hoge bakken. Wel verschrikkelijk goed spul. Ik begrijp dus wel dat mensen zeggen dat het genoeg is; waarschijnlijk bunkert jou paard alles achter elkaar naar binnen.

Ik zou eens kijken wat er gebeurt als je het in zakken doet en het weegt. En aangeven bij de staleigenaar dat je meer wilt en het je zo dwars zit dat er echt wat aan moet gebeuren.
Ik betaalde in pension 20euro extra dan kreeg ik iedere avond 5 kilo extra hooi, zo had mijn paardonbeperkt hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:55

Maar als dit paard echt te weinig hooi zou krijgen, zou hij dan niet ondertussen graatmager moeten zijn?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:56

dat ligt er aan hoeveel krachtvoer het paard er nog bij krijgt en hoe veel het nodig heeft.
ik sta er bij ons op stal ook van te kijken hoe weinig hooi sommige paarden krijgen en hoe goed ze er (aan de buitenkant) nog uit zien.