Mijn eigen pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loveyourself

Re: Mijn eigen pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 19:25

Mijn vriend blijft werken, dierenarts. Ik doe het meeste werk en dat vind ik leuk. Heb zo'n 3 jaar op een grote stal gewerkt en ken de weinig vrije dagen, de lange dagen.
Als je een hengst stalt, moet je zelf binnen + buiten zetten. De hengsten gaan apart in een paddock. Ik vind dat ik te weinig ervaring ervoor heb.
3 ha is puur en alleen grasland, paddocks, bak, stallen etc zitten daar niet bij inbegrepen :)
Wat zouden jullie qua geld vragen?
Wou in de zomer niet gaan bij voeren, tenzij ze te weinig gras hebben.

Bedankt voor de tips, hier kunnen mijn vriend en ik veel mee!

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:39

Loveyourself schreef:
Heb zo'n 3 jaar op een grote stal gewerkt en ken de weinig vrije dagen, de lange dagen.

Als je een hengst stalt, moet je zelf binnen + buiten zetten. De hengsten gaan apart in een paddock. Ik vind dat ik te weinig ervaring ervoor heb.

Drie jaar op een grote stal gewerkt, maar geen hengst in handen gehad?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:42

Als je dus niet al te veel ervaring hebt dan niet aan de hengsten beginnen. Eigenaren kunnen dan wel buiten en binnen zetten maar jij hebt niet de kennis om in te grijpen als er eentje de boel vernielt(of erger, uitbreekt om bij de merries te komen) en daarnaast kun jij de eigenaren niet verplichten om stipt op dezelfde tijd er te zijn. Dat betekend vervolgens onrust want de één staat om zeven uur buiten en de ander om acht. Houd het bij merries en ruinen , dan loop je minder risico, wel een pro dat de vriend da is, vooral als hij dan ook nog verstand van paarden heeft.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:56

Heb alle reacties niet doorgelezen, maar hier wat van mijn opmerkingen: persoonlijk zou ik voor groepen van drie of vier paarden gaan in de paddocks, twee zou ik te weinig vinden + aan kleine paddockjes heb je minder dan aan twee à drie grote. Die kun je immers altijd indien nodig nog opdelen.
Qua landoppervlakte moet het volgens mij wel lukken als je op goede grond zit, zeker omdat er voor de winter paddocks zijn.

Ik zou ook voor matten in de stal kiezen, scheelt tijd en geld en is vaak nog wel zo schoon en lekker voor de paarden.

De longeerbak heeft een onhandige maat, ik zou voor 20 x 20 gaan.

Wat betreft de honden, zorg er wel voor dat deze niet bij de paarden kunnen komen. Ik heb op een stal gestaan waar dit wel het geval was en vond het alles behalve prettig en met mij andere stalgenoten. Zelfs een klein kindje door zo'n grote hond omver gelopen, das nie grappig nie.

Verder klinkt het prettig en zou ik het overwegen als het in de buurt was :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:27

Ik zou ook aanraden de groepen op de paddocks groter te houden... stel je maakt 3 geoepen van vier paarden dan kun je de paddocks ook groter houden , draadje door het midden kan altijd als get even nodig is.
Longeerpaddock 20 bij 20 i s handiger qua maat.
Verder kun je 12 paarden echt wel kwijt op drie hectare... wij hebben er nu 5 op nog geen hectare staan en we komen om in het gras... werken wel met drie weides met strookbegrazing.
Dus wei 1, telkens een strook erbij, zodra deze kort is, wei 2 telkems een strook er bij en als die kort is op naar wei 3.
Tegen de tijd dat we rond zijn en bij 1 terug aanbeland zijn heeft die lang genoeg leeg gestaan ivm evt wormen en staat het gras weer hoog genoeg.

Als je zelf vind dat je niet voldoende ervaring hebt met hengsten of je niet zeker genoeg voelt met, zou ik die gewoon niet plaatsen..
Zelf binnen en buiten zetten is leuk... maar als er tussendoor iets loos is , zul je er zelf mee aan de bak moeten, nu zijn hengsten eigenlijk gewoon net paarden ... maar jij moet er nee uit de voeten kunnen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:42

Ik denk dat je tegen heel veel dingen gaandeweg wel aanloopt.

Wat erg belangrijk is, kijk heel goed naar je dagelijkse werkzaamheden en de route die je daarbij loopt. Een mesthoop weggestopt in het verste hoekje achteraan ziet leuk uit, maar bedenk wel dat je iedere dag een hoop extra meters maakt. Zelfde verhaal voor ingangen van de weides, paddocks etc.
Ook ik zou paarden met meer dan 2 buiten zetten om de doodeenvoudige reden dat als er dan één weggehaald wordt (om te rijden bijvoorbeeld) de ander niet alleen achterblijft.

Bij hengsten is het binnen- en buitenzetten absoluut niet het grootste probleem, wel het waar, wanneer, hoe. Als een pensionklant zijn hengstige merrie niet voorbij de stal/paddock krijgt bijvoorbeeld, dan moet jij capabel genoeg zijn om in te grijpen. Ook je stalindeling moet er op aangepast zijn (tenminste, wel afhankelijk van wat voor tussenwanden je hebt natuurlijk) zodat de rust op stal gewaarborgd blijft.

Verder lijkt de inkoop van voer en fourage me ook een belangrijk punt. Zorg voor een leverancier waar je van op aan kunt, die kwaliteit levert en weet waar je hooi vandaan komt. Onbeperkt hooi is voor veruit de meeste paarden geen optie, ik vind het wel belangrijk dat er zoals je al zegt regelmatig gevoerd zal worden.
Ik ben ook wel benieuwd waarom je eenmaal per week de stallen helemaal leeg wilt halen. Dat kost enorm veel (nog schoon en bruikbaar) stro, laat je onkosten enorm stijgen, is heel veel werk en je hebt er eigenlijk niks aan aangezien je stallen sowieso al schoon en droog zijn omdat je er iedere dag mest/natte plekken uithaalt.

Tot slot zie ik iets over een hooi/stro zolder. Ik weet niet of dat letterlijk opgevat moet worden maar met deze aantallen paarden ga je echt met grote pakken willen werken. Zolderopslag is (boven de paarden tenminste) sowieso erg af te raden ivm stof maar het is qua kosten en werk ook heel erg onvoordelig om kleine pakken te gebruiken. En grote krijg je de zolder niet op.

Oh, toch nog iets vergeten, verdiep je ook gerust in de aanschaf van een tractor of shovel met bijbehorende hulpmiddelen. Afhankelijk van wat je wel en niet zelf kan qua kosten te overzien of juist een erg grote aanschaf, maar enorm de moeite waard. De bak slepen, weides eens bloten, hooi/stro verplaatsen, je kan er al snel niet meer zonder waarschijnlijk.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:44

Plan is leuk maar ik snap niet helemaal wat je doel is. Zoveel berichten heb je niet op bokt en omdat ik toch even niet anders te doen had heb ik die eens nagelezen. Dat varieert van een paard op pension tussen al jaren een eigen stal thuis en nog wat meer onvolkomenheden.

Wat klopt hier en wat klopt hier niet want het is onmogelijk dat al jouw berichten kloppen want ze rijmen niet met elkaar.

Hoor graag tegenargumenten die mij in het ongelijk stellen. Vroeg het me alleen maar af.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:10

Jet4You schreef:
elenaMM77 schreef:
ik vind dit al wel wat doordachter dan het andere topic..

allereerst kun je met 10 paarden nog voldoende tijd overhouden voor een job ernaast..
de inkomsten van die 10 paarden dekken de kosten van je eigen paard goed zonder problemen en je kunt er je bak van onderhouden, zelfs laten slepen als je daar geen mogelijkheden toe ziet..

het maakt je eigen hobby kostendekkend zonder direct een volle dagtaak te worden...

Ok maar TS heeft het niet over ander werk ernaast. Maar als droom een eigen pensionstal. Ik denk dat je je er snel op verkijkt hoeveel werk het is in verhouding met wat het oplevert als je maar 10 paarden in pension hebt.

om er van te kunnen leven (om maar te zwijgen van de hypotheek) zal het niet uit kunnen.. wel om het kopje 'paard' te dekken in je leven.. ik neem aan dat ze erbij zal werken, immers de hypotheek is niet mis, die moet op een goed inkomen gebaseerd zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:14

Ik heb 5/6 paarden/grote pony's lopen en heb 3ha grond voor de paarden waar nog bak, paddock en zandpaden vanaf gaan.
Ik gebruik in de zomer ongeveer 1 tot 1,25 ha om te beweiden. De rest wordt alleen gemaaid als hooiland en vaak ook nog een stuk van het graasland omdat dat dan te lang wordt en dreigt om te vallen. Daar lopen ze echt de hele dag op en hoef alleen voor de nacht een plak hooi bij te voeren omdat ze dan op de paddock staan. Ik kan mijzelf voorzien van de hele jaar voorraad ruwvoer met 2 snedes maaien.
Ik heb vaak nog een derde snee die ik weg geef en de paarden lopen dan in het najaar/winter tot het te nat wordt nog een paar uur per dag op het hooiland, voor de afwisseling en om te voorkomen dat het te lang de winter in gaat.

Als je niet je eigen ruwvoer hoeft te maken maar alles voor de weidegang moet gebruiken dan denk ik dat 3ha weide voor de zomermaanden echt wel toereikend is voor 10/12 paarden. Zeker bij strookbegrazing icm omweiden en voldoende rusttijd per stuk. Op zandgrond die goed draineerd lopen ze de zode niet snel stuk.

In de winter wil TS de paarden op paddocks zetten. Dan spaar je de weide ook en krijgt hij voldoende rust om in het voorjaar weer goed te kunnen groeien.

Ik zou gewoon de weidegroepjes aanhouden en de paddocks voldoende ruim. Liever wat meer paarden in een grotere ruimte die je nog wat leuk in kunt delen om het spannender/afwisselender te maken met beplanting, verspreide voerpunten, etc., dan met 2/3 in een kleine saaie zandrechthoek...

Klinkt echt als een prima plekje en zou voor prijzen inderdaad goed om je heen kijken wat er geboden wordt voor welke prijs en dat vergelijken met wat jij te bieden hebt.

Over dat uitmesten: als je elke dag natte plekken en mest weg haalt is het overbodig, en zonde van je stro om elke week alles leeg te halen. Wat je laat liggen is immers droog en vrij schoon? Gewoon het oude stro elke dag aanvullen met een frisse schone laag. Ik zelf had graag een pak fijn zaagsel onder het stro op de plasplek zodat de stal veel schoner en droger bleef. Dat scheelt enorm in je stroverbruik en je stal blift echt veel frisser en droger.

Klinkt als een ideale plek!

MaricoGraphy schreef:
Voor 10 paarden lijkt 3ha grond idd wat klein zoals mijn voorgangers zeggen.
Ik sta met mijn new forest ruintje bij mijn kennissen die ongeveer 3HA grond hebben. Er zijn 4 paarden allen zijn D-ponies. We hebben de grond ingedeeld in 5 weides waarvan 1 enkel gebruikt wordt om in te trainen omdat die grond te veel onkruid en St Jacobs Kruiskruid bevat en omploegen ook niks helpt om de grond te verbeteren. Er blijven dus 4 weides over waarvan 2 kleintjes en 2 grote. De grote kunnen nog in 2 gesplitst worden.

Om de 3 maanden worden de paarden van weiland verwisseld en is de weide waarin ze stonden ook zo goed als kaal gegeten. (behalve de grote weides maar daar staan ze in de winter het meest in) Dus 3 ha voor 10 paarden is dus wel klein.
Voor max 6 paarden zou wel nog gaan.
En als hengsten welkom zijn zou je die al in een aparte wei moeten zetten met ruinen en een stevige en voldoende hoge omheining tegen uitbreken.

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 08:03

Heel erg bedankt voor jullie reactie's! Ik heb besloten om niet hengsten te doen, heb wel ervaring maar niet genoeg. Hooi en stro zolder is inderdaad boven de paarden. Vind dit zelf totaal niet handig,
maar gelukkig hebben ze ook plek buiten.
3 of 4 paarden is inderdaad handig alleen is het veel hekwerk want je er niet zo 1, 2, 3 uitsloopt. Kan het altijd proberen maar het is erg stevig.
Stro is handiger als je het elke dag goed bijhoudt i.p.v alles eruit.

Percy, ik stuur je een pb'tje.
Voer leveranciers zijn we naar op zoek maar we hebben het huis nog niet, wel bijna ( :D ) dus daar ga ik me later echt in verdiepen, maar ben al op zoek naar leveranciers.
Bedankt voor de tips. Ik ga er zeker wat mee doen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:12

Klinkt goed. Ben wel benieuwd waar het is op de veluwe (veluwe is nog flink groot).

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:15

Ik weet niet of het wat is voor jou, maar met een paddock paradise benut je de ruimte vaak beter. Het is een inverstering om een goede track aan te leggen, maar de paarden kunnen uiteindelijk ook in de winter op dat stuk lopen. In de zomer zou je de weides ook open kunnen zetten, eventueel met strooobegrazing.

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 08:30

Hoi allemaal!

Helaas ga ik mezelf verbannen van bokt, doordat mensen via de pb zo ontzettend gemeen zijn dat ik bokt niet meer leuk vind. Ik wou jullie op de hoogte houden, maar helaas. Heel erg bedankt voor de tips!

Groetjes,

Loveyourself

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:36

Loveyourself schreef:
Hoi allemaal!
Helaas ga ik mezelf verbannen van bokt, doordat mensen via de pb zo ontzettend gemeen zijn dat ik bokt niet meer leuk vind. Ik wou jullie op de hoogte houden, maar helaas. Heel erg bedankt voor de tips!
Groetjes,
Loveyourself

Huh? Hier in het topic gaat het er helemaal niet zo rottig aan toe. Waarom dan achter de schermen (kennelijk) wel?
Jammer TS. Ik was wel benieuwd naar je vorderingen. Ik wens je veel succes!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:36

Meld t aan bij de mods. Dan kunnen die mensen worden aangepakt :)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:06

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:38

jammer ts, helaas zitten er op bokt kennelijk een aantal rotte appels.
veel succes met al je plannen!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:49

Percy schreef:
Plan is leuk maar ik snap niet helemaal wat je doel is. Zoveel berichten heb je niet op bokt en omdat ik toch even niet anders te doen had heb ik die eens nagelezen. Dat varieert van een paard op pension tussen al jaren een eigen stal thuis en nog wat meer onvolkomenheden.

Wat klopt hier en wat klopt hier niet want het is onmogelijk dat al jouw berichten kloppen want ze rijmen niet met elkaar.

Hoor graag tegenargumenten die mij in het ongelijk stellen. Vroeg het me alleen maar af.

Heb je nu werkelijk waar niets beters te doen?

harbourlight schreef:
Jammer, wilde nog aan je vragen hoe het zit met dit bericht van jou: [VSW] [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?
Daar schrijf je een pensionstal te hebben met ongeveer tien hectare aan de rand van de Veluwe?
Jammer voor wie? Jammer van jouw bericht ;)

TS, voor mij klinken je plannen goed doordacht en zeker realistisch. Hier in dit topic zijn al veel goede adviezen gegeven, hier kun je zeker je voordeel mee doen :)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:55

Waarom is dat jammer van mijn bericht? Het lijkt mij een normale vraag als blijkt dat iemand al een pensionstal heeft/had met tien hectare weiland?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:59

harbourlight schreef:
Waarom is dat jammer van mijn bericht? Het lijkt mij een normale vraag als blijkt dat iemand al een pensionstal heeft/had met tien hectare weiland?
Je zit gewoon te stoken en verpakt het met een schijnheilige jammer.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:10

TS,trek je de commentaren niet aan.

mensen reageren vaak heel gemeen omdat ze gewoonweg jaloers zijn!

velen dromen van zo iets,weinigen kunnen het realiseren.

doe gewoon je ding.

je ziet ook zelf wel hoe het loopt,wat er lekker gaat en wat even herbekeken moet worden.

3ha is niet overdreven,maar kan prima.
hengsten zou ik persoonlijk(voor de 'vrede' binnen de kuddes) ook niet doen,maar wil je het een kans geven,doe het dan!veel zal ook afhangen van de hengsten die er staan,je hebt er hele brave en je hebt er die de boel zouden slopen omdat een ruin scheef kijkt naar hun.

en wat maakt het verdorie uit dat TS 3 jaar ergens gewerkt heeft en geen hengsten in haar handen gehad heeft?zo'n dingen doen er toch niet toe?
menig boer die amper een paard van dichtbij gezien heeft,die ook een pensionstal start in een oude varkensstal,en menig mens gaat daar staan met zijn paard,zelfs soms ook hengsten.

veel succes TS!je plannen zijn goed doordacht,het lukt je wel!

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:40

Jammer, trek het je niet te veel aan hoor TS.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:50

Heel jammer TS, maar ik wist het al.

Als je wil weten waarom het lijkt dat ze een "dubbelleven" heeft, moet je haar pb sturen, zodat je weet waarom en de reden is echt ronduit poedersuiker voor haar, dus bemoei je lekker met je eigen leven en laat haar.
Het is nu te laat, want ze reageert niet meer.
Heel jammer.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:44

Ailil: jij bent behoorlijk voorbarig zeg. Ik heb haar hier in het topic een vraag gesteld, heb net haar antwoord in een pb gelezen en haar daarop, vijf minuten geleden, geantwoord op een manier die zeer beslist niet unfair is. Ik zit niet vol continue op bokt en ik zal nooit iemand afbranden via pb.

Bij mij had ze het overigens niet over een dubbel leven maar was ze schreef ga ik hier ook niet neerzetten want dat is aan haar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:26

We zullen nu wel nooit antwoord op de vragen krijgen aangezien ts een permanente ban heeft gekregen of genomen( weet niet of zoiets kan)