Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tengeltje11 schreef:ik snap eerst en vooral niet dat mensen het zo ver laten komen dat een weide vol JKK staat.
van zodra je een plantje ziet,ga je het te lijf,ook al knip je bv de bloemen eruit,is een 2-jaarse plant,2 jaar doen en de plant is weg en geen bloemen is geen voortplanting.
buiten natuurgebied kan je toch gewoon de JKK-plantjes sproeien in het voorjaar?hebben een erg typisch blad,je herkent ze zo,ff sproeien en weg plantjes!
hier ook overal natuurgebied,maar toen ik natuurbeheer mailde hierover,kreeg ik toestemming om de planten te sproeien hoor!
ik zou mijn paarden er nooit of te nimmer opzetten.
zoals iemand al zei,ze trappen iets af,door gek te doen vliegt een takje weg,....
die dingen drogen op en worden opgegeten!
en hier 6ha,dus vraagt ook tijd om het bij te houden,maar als je 3x/j mooi de weides afloopt en heel selectief sproeit(ik sproei alleen jkk en distels),dan hou je je weide best proper,mooi en gevarieerd!
anneliesdj schreef:Als je paarden houd, wil je juist een gevarieerde weide en geen weide met 100% gras
Lekker milieuvriendelijk ook.
Ik zou het risico niet willen lopen mamamier, kwestie van tijd.
robert45 schreef:Elk jaar even de spuitcombinatie er over en je bent van alles af.
![]()
100 euro per hectare en het is schoon van alles wat geen gras is. Zou het werk er niet eens van willen hebben.
Azmay schreef:robert45 schreef:Elk jaar even de spuitcombinatie er over en je bent van alles af.
![]()
100 euro per hectare en het is schoon van alles wat geen gras is. Zou het werk er niet eens van willen hebben.
Je spuit dan wel alles kapot. Sta in een natuurgebied dus het mag ook niet.
Pandora2 schreef:robert45 schreef:Elk jaar even de spuitcombinatie er over en je bent van alles af.
![]()
You wish !4 jaar op rij gespoten, tot vorig jaar... elk jaar toch nog een heleboel kruiwagens afgevoerd ... en wat heb ik dit jaar ? Juist ! Een prachtig geel bloementapijt op sommige stukken !
![]()
Ik trek mij weer suf dus dit jaar![]()
Buurman zijn stuk land staat er vol van, doet er niks aan. Zaadjes kunnen tot 10 jaar in de grond blijven zitten...
Maar op de dag dat ik niet meer hoef te gaan werken of ik mij een stalhulp kan betalen, is mijn land volledig JKK-vrij !!
nuvel schreef:Ik heb ook een wei vol jkk. Wat moet ik doen? Zoals dat omhoog schiet kan ik niet bijhouden. Al jaren trek ik het handmatig er uit. Alleen eer dat alles weg is en ik de tijd heb gevonden om het allemaal weg te halen ben ik toch al even verder. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Paarden zijn slimmer dan je denkt.
Lig ik er wakker van dat er nu in mijn wei jkk staat nee eigenlijk niet. Ze hebben onbeperkt hooi tot hun beschikking en al mijn paarden zijn kern gezond. Dit jaar weet ik niet eens of ik er wel aan ga beginnen. Misschien als ik wat tijd over heb.
robert45 schreef:You wish !4 jaar op rij gespoten, tot vorig jaar... elk jaar toch nog een heleboel kruiwagens afgevoerd ... en wat heb ik dit jaar ? Juist ! Een prachtig geel bloementapijt op sommige stukken !
![]()
Buurman zijn stuk land staat er vol van, doet er niks aan. Zaadjes kunnen tot 10 jaar in de grond blijven zitten...
Maar op de dag dat ik niet meer hoef te gaan werken of ik mij een stalhulp kan betalen, is mijn land volledig JKK-vrij !!
Jet4You schreef:Het is trouwens ook zo dat als de grond minder schraal is er minder JKK groeit.
Bij ons wordt het land bemest en we hebben er nog nauwelijks last van.
Dit jaar maar een stuk of 20 plantjes in de berm gehad en die heb ik met de hand verwijderd.
Pandora2 schreef:robert45 schreef:Elk jaar even de spuitcombinatie er over en je bent van alles af.
![]()
You wish !4 jaar op rij gespoten, tot vorig jaar... elk jaar toch nog een heleboel kruiwagens afgevoerd ... en wat heb ik dit jaar ? Juist ! Een prachtig geel bloementapijt op sommige stukken !
![]()
F_inley schreef:bigone schreef:Jammer genoeg ziet de regering het gevaar niet van JKK, ik zie vanuit de auto steeds meer knalgele bermen met deze rotzooi, huppakee, in de bloei en waai maar raak.
Dat is koolzaad op de meeste plekken geen jkk
Loveyourself schreef:Bij mijn vorige stal stonden alle weilanden vol met JKK. Vond het niet kunnen en ben daardoor verhuist van stal. Ze maaide die weilanden ook en verkochten het voor een grote prijs en er zou geen JKK in zitten. Zulke oneerlijke mensen waren dan...
F_inley schreef:bigone schreef:Jammer genoeg ziet de regering het gevaar niet van JKK, ik zie vanuit de auto steeds meer knalgele bermen met deze rotzooi, huppakee, in de bloei en waai maar raak.
NiFallor schreef:tengeltje11 schreef:ik snap eerst en vooral niet dat mensen het zo ver laten komen dat een weide vol JKK staat.
van zodra je een plantje ziet,ga je het te lijf,ook al knip je bv de bloemen eruit,is een 2-jaarse plant,2 jaar doen en de plant is weg en geen bloemen is geen voortplanting.
buiten natuurgebied kan je toch gewoon de JKK-plantjes sproeien in het voorjaar?hebben een erg typisch blad,je herkent ze zo,ff sproeien en weg plantjes!
hier ook overal natuurgebied,maar toen ik natuurbeheer mailde hierover,kreeg ik toestemming om de planten te sproeien hoor!
ik zou mijn paarden er nooit of te nimmer opzetten.
zoals iemand al zei,ze trappen iets af,door gek te doen vliegt een takje weg,....
die dingen drogen op en worden opgegeten!
en hier 6ha,dus vraagt ook tijd om het bij te houden,maar als je 3x/j mooi de weides afloopt en heel selectief sproeit(ik sproei alleen jkk en distels),dan hou je je weide best proper,mooi en gevarieerd!
Grootendeels mee eens. Ik vind dat je de weide verwaarloost als je je wei vol JKK laat staan en ik zou mijn paard er dan ook echt niet opzetten. Hier ook last van JKK trouwens hoor, maar elke plant die ik zie wordt direct verwijderd in zijn geheel en ik controleer er geregeld op. Het gaat hier om enkele planten, maar als het hier zo vol zou staan dat er geen beginnen aan was dan liet ik het perceel spuiten. Variatie of niet, eerst die JKK weg, dan kun je dat bij gaan houden om komt de variatie ook wel weer.
Maar tengeltje, als je de planten bespuit, dan gaan ze dood en kunnen ze gegeten worden. Haal jij de planten die je bespoten hebt er wel alsnog uit nadat ze gedroogd zijn?
bigone schreef:F_inley schreef:
Ik weet toevallig het verschil tussen koolzaad en JKK, vooral de middenbermen van de rijkswegen zijn er mee bezaait, let maar eens op. Ik was vorige week toevallig onderweg naar Groningen en bij knooppunt Hoogeveen werd alles behoorlijk geel, en nee dit was geen koolzaad.