paard in wei vol jacobskruiskruid zetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:50

Wij hebben het ook in de wei. Paarden eten het geen van allen ondanks dat er nauwelijks gras meer staat. We houden het met zn allen bij. Iedereen haalt één keer in de week met de onkruidsteker een kruiwagen eraf. Kleine moeite en met succes want er staat nauwelijks meer wat. Dus tja, wij staan ook op "zo'n stal". Allemaal handjes uit de mouwen en niet zeuren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:51

robert45 schreef:
Elk jaar even de spuitcombinatie er over en je bent van alles af.

:)

100 euro per hectare en het is schoon van alles wat geen gras is. Zou het werk er niet eens van willen hebben.

Je spuit dan wel alles kapot. Sta in een natuurgebied dus het mag ook niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:51

Als je paarden houd, wil je juist een gevarieerde weide en geen weide met 100% gras ;)
Lekker milieuvriendelijk ook.

Ik zou het risico niet willen lopen mamamier, kwestie van tijd.

tengeltje11

Re: paard in wei vol jacobskruiskruid zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:58

ik snap eerst en vooral niet dat mensen het zo ver laten komen dat een weide vol JKK staat.

van zodra je een plantje ziet,ga je het te lijf,ook al knip je bv de bloemen eruit,is een 2-jaarse plant,2 jaar doen en de plant is weg en geen bloemen is geen voortplanting.

buiten natuurgebied kan je toch gewoon de JKK-plantjes sproeien in het voorjaar?hebben een erg typisch blad,je herkent ze zo,ff sproeien en weg plantjes!

hier ook overal natuurgebied,maar toen ik natuurbeheer mailde hierover,kreeg ik toestemming om de planten te sproeien hoor!

ik zou mijn paarden er nooit of te nimmer opzetten.
zoals iemand al zei,ze trappen iets af,door gek te doen vliegt een takje weg,....
die dingen drogen op en worden opgegeten!

en hier 6ha,dus vraagt ook tijd om het bij te houden,maar als je 3x/j mooi de weides afloopt en heel selectief sproeit(ik sproei alleen jkk en distels),dan hou je je weide best proper,mooi en gevarieerd!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:07

tengeltje11 schreef:
ik snap eerst en vooral niet dat mensen het zo ver laten komen dat een weide vol JKK staat.

van zodra je een plantje ziet,ga je het te lijf,ook al knip je bv de bloemen eruit,is een 2-jaarse plant,2 jaar doen en de plant is weg en geen bloemen is geen voortplanting.

buiten natuurgebied kan je toch gewoon de JKK-plantjes sproeien in het voorjaar?hebben een erg typisch blad,je herkent ze zo,ff sproeien en weg plantjes!

hier ook overal natuurgebied,maar toen ik natuurbeheer mailde hierover,kreeg ik toestemming om de planten te sproeien hoor!

zoals iemand al zei,ze trappen iets af,door gek te doen vliegt een takje weg,....

en hier 6ha,dus vraagt ook tijd om het bij te houden,maar als je 3x/j mooi de weides afloopt en heel selectief sproeit(ik sproei alleen jkk en distels),dan hou je je weide best proper,mooi en gevarieerd!

Grootendeels mee eens. Ik vind dat je de weide verwaarloost als je je wei vol JKK laat staan en ik zou mijn paard er dan ook echt niet opzetten. Hier ook last van JKK trouwens hoor, maar elke plant die ik zie wordt direct verwijderd in zijn geheel en ik controleer er geregeld op. Het gaat hier om enkele planten, maar als het hier zo vol zou staan dat er geen beginnen aan was dan liet ik het perceel spuiten. Variatie of niet, eerst die JKK weg, dan kun je dat bij gaan houden om komt de variatie ook wel weer.

Maar tengeltje, als je de planten bespuit, dan gaan ze dood en kunnen ze gegeten worden. Haal jij de planten die je bespoten hebt er wel alsnog uit nadat ze gedroogd zijn?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:10

anneliesdj schreef:
Als je paarden houd, wil je juist een gevarieerde weide en geen weide met 100% gras ;)
Lekker milieuvriendelijk ook.

Ik zou het risico niet willen lopen mamamier, kwestie van tijd.

We staan er namelijk al 22 of 23 jaar. Dus ik denk dat ik wel kan zeggen dat het bij ons prima gaat. Maar wel dankzij een goed weidebeleid waar iedereen aan bijdraagt. We staan er prima. Wie heeft er in de randstad überhaupt zoveel ruimte om ze zomer en winter de hele dag buiten te hebben. Je moet er wat voor doen maar zoveel moeite is het nu ook weer niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:18

Jammer genoeg ziet de regering het gevaar niet van JKK, ik zie vanuit de auto steeds meer knalgele bermen met deze rotzooi, huppakee, in de bloei en waai maar raak.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:27

robert45 schreef:

100 euro per hectare en het is schoon van alles wat geen gras is. Zou het werk er niet eens van willen hebben.

You wish ! :D 4 jaar op rij gespoten, tot vorig jaar... elk jaar toch nog een heleboel kruiwagens afgevoerd ... en wat heb ik dit jaar ? Juist ! Een prachtig geel bloementapijt op sommige stukken ! }>
Ik trek mij weer suf dus dit jaar :')
Buurman zijn stuk land staat er vol van, doet er niks aan. Zaadjes kunnen tot 10 jaar in de grond blijven zitten...
Maar op de dag dat ik niet meer hoef te gaan werken of ik mij een stalhulp kan betalen, is mijn land volledig JKK-vrij !! :+

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:27

Het is trouwens ook zo dat als de grond minder schraal is er minder JKK groeit.
Bij ons wordt het land bemest en we hebben er nog nauwelijks last van.
Dit jaar maar een stuk of 20 plantjes in de berm gehad en die heb ik met de hand verwijderd.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:52

Azmay schreef:
robert45 schreef:

Je spuit dan wel alles kapot. Sta in een natuurgebied dus het mag ook niet.

Als er zoveel staan dat je niet met de hand kan verwijderen moet je het risico nemen. Staan er een paar dan kan je prima met de hand de zooi verwijderen. Als ik het lees hebben sommigen hier meer JKK dan gras. Nou dan is spuiten het allerbeste. Ben je ook gelijk van alle zuring en troep af.

De meeste paardenweilanden zijn gewoon slecht onderhouden en barsten van het onkruid waar ook een paard niets aan heeft.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:55

Pandora2 schreef:
robert45 schreef:

You wish ! :D 4 jaar op rij gespoten, tot vorig jaar... elk jaar toch nog een heleboel kruiwagens afgevoerd ... en wat heb ik dit jaar ? Juist ! Een prachtig geel bloementapijt op sommige stukken ! }>
Buurman zijn stuk land staat er vol van, doet er niks aan. Zaadjes kunnen tot 10 jaar in de grond blijven zitten...
Maar op de dag dat ik niet meer hoef te gaan werken of ik mij een stalhulp kan betalen, is mijn land volledig JKK-vrij !! :+

Dan helpt het onkruidmiddel dus uitstekend alleen de buurman doet zijn werk niet. Overigens kan je ook je buurman er op aanspreken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:13

nuvel schreef:
Ik heb ook een wei vol jkk. Wat moet ik doen? Zoals dat omhoog schiet kan ik niet bijhouden. Al jaren trek ik het handmatig er uit. Alleen eer dat alles weg is en ik de tijd heb gevonden om het allemaal weg te halen ben ik toch al even verder. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Paarden zijn slimmer dan je denkt.

Lig ik er wakker van dat er nu in mijn wei jkk staat nee eigenlijk niet. Ze hebben onbeperkt hooi tot hun beschikking en al mijn paarden zijn kern gezond. Dit jaar weet ik niet eens of ik er wel aan ga beginnen. Misschien als ik wat tijd over heb.

Gelazer met alle onkruiden is dat als je 1 jaar overslaat je het jaar daarna 4x zoveel van die troep hebt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:21

robert45 schreef:

Dan helpt het onkruidmiddel dus uitstekend alleen de buurman doet zijn werk niet. Overigens kan je ook je buurman er op aanspreken.[/quote]

Is inderdaad zo, alleen zit de beste man in een rolstoel ... kan haast niks meer...en zijn weiland is ook niet toegankelijk met een tractor...vind het dan zo sneu om te gaan janken over zijn bloemen :')
Net weer een kruiwagentje getrokken...alles is hier dor en geel, behalve het JKK..gedijt super op verbrande zandgrond :Y)

De buuf heeft op zijn stuk land trouwens 2 ezeltjes lopen..beide 20+ ... vreten zich elk najaar te pletter aan die verdroogde JKK stengels...beestjes zien er nog steeds ok uit en hebben nog nooit een DA gezien :P Heb altijd gedacht dat een ezel ook een paardachtige was ... :+

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:51

bigone schreef:
Jammer genoeg ziet de regering het gevaar niet van JKK, ik zie vanuit de auto steeds meer knalgele bermen met deze rotzooi, huppakee, in de bloei en waai maar raak.

Huh, wat moet de regering er aan doen dan?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:57

bigone schreef:

Dat is koolzaad op de meeste plekken geen jkk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:58

Jet4You schreef:
Het is trouwens ook zo dat als de grond minder schraal is er minder JKK groeit.
Bij ons wordt het land bemest en we hebben er nog nauwelijks last van.
Dit jaar maar een stuk of 20 plantjes in de berm gehad en die heb ik met de hand verwijderd.

Precies.
Ze doen ze bij ons ook. 1 keer per jaar bemesten, regelmatig slepen en we totaal geen last van onkruid in de wei :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:08

Wij hebben ook planten in de wei staan, zodra ze lang genoeg zijn worden ze verwijderd. Maar het blijft toch wel terug komen, vooral als de andere weides er ook hebben. Maar ik ben heel voorzichtig hoor, mijn merrie heeft ooit St Janskruid gehad en een heftige reactie gehad toen ze net een paar weken ervoor bevallen was. Ze heeft er nooit wat aan overgehouden, het is ook al zo'n 8 jaar geleden nu en heb moeder en veulen nog steeds maar ik ben altijd op m'n hoede. Ik vind het ook heel jammer dat de bermen overal vol staan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:09

Pandora2 schreef:
robert45 schreef:

Hier idem! De weides die paar maand geleden gesproeid zijn, daar stond wat JKK (niet veel) dat dood was door het sproeien. Had de plant niet verwijderd, en wat zie ik vandaag? De ondingen waren blijkbaar "verrezen" en beginnen bloeien! Dus weer met de snoeischaar in de aanslag, pff.

Maar hier eten ze er gelukkig ook niet van, zelfs bij kale weides. Al een geluk, want is moeilijk bij te houden, zeker die kleine plantjes zie je snel over het hoofd.

Vroeger zei men dat het niet afgebroken werd in het lichaam, maar blijkbaar is die theorie inmiddels achterhaald, en breekt het toch (langzaam) af. Ik heb weet van een paard met leverproblemen door gedroogd JKK, en die is er weer helemaal bovenop (dankzij medicatie), zonder blijvende schade.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:12

F_inley schreef:
bigone schreef:

Ik weet toevallig het verschil tussen koolzaad en JKK, vooral de middenbermen van de rijkswegen zijn er mee bezaait, let maar eens op. Ik was vorige week toevallig onderweg naar Groningen en bij knooppunt Hoogeveen werd alles behoorlijk geel, en nee dit was geen koolzaad.

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:18

Bij mijn vorige stal stonden alle weilanden vol met JKK. Vond het niet kunnen en ben daardoor verhuist van stal. Ze maaide die weilanden ook en verkochten het voor een grote prijs en er zou geen JKK in zitten. Zulke oneerlijke mensen waren dan...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:21

Loveyourself schreef:
Bij mijn vorige stal stonden alle weilanden vol met JKK. Vond het niet kunnen en ben daardoor verhuist van stal. Ze maaide die weilanden ook en verkochten het voor een grote prijs en er zou geen JKK in zitten. Zulke oneerlijke mensen waren dan...

Dit is natuurlijk wel heel dom en unfair :x

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:41

F_inley schreef:
bigone schreef:

Koolzaad bloeit allang niet meer in juli...
En afgezien de gele kleur lijkt het totaal niet op elkaar.
Wij spuiten het op ons land zoveel mogelijk dood, en daarbij knip ik in de bermen rondom de koppen af zodra ze bloeien. Op deze manier is onze score zo'n 2-3 planten per jaar in het weiland. In de wei trek ik uit. Op hoop van zegen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:37

NiFallor schreef:
tengeltje11 schreef:

Grootendeels mee eens. Ik vind dat je de weide verwaarloost als je je wei vol JKK laat staan en ik zou mijn paard er dan ook echt niet opzetten. Hier ook last van JKK trouwens hoor, maar elke plant die ik zie wordt direct verwijderd in zijn geheel en ik controleer er geregeld op. Het gaat hier om enkele planten, maar als het hier zo vol zou staan dat er geen beginnen aan was dan liet ik het perceel spuiten. Variatie of niet, eerst die JKK weg, dan kun je dat bij gaan houden om komt de variatie ook wel weer.

Maar tengeltje, als je de planten bespuit, dan gaan ze dood en kunnen ze gegeten worden. Haal jij de planten die je bespoten hebt er wel alsnog uit nadat ze gedroogd zijn?

Ben ik het ook mee eens, als je een weide goed onderhoud is het doorgaans goed in te houden. Goed bemesten en kalken is het halve werk tegen onkruid. Alleen ik steek ze liever uit met een onkruidsteker dan dat ik ze spuit, maar dat is persoonlijk. En distels wil ik hier en daar wel laten staan, paarden zijn helemaal wauws van de knoppen (zaaien zich dus ook niet uit).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:41

bigone schreef:
F_inley schreef:

Ik weet toevallig het verschil tussen koolzaad en JKK, vooral de middenbermen van de rijkswegen zijn er mee bezaait, let maar eens op. Ik was vorige week toevallig onderweg naar Groningen en bij knooppunt Hoogeveen werd alles behoorlijk geel, en nee dit was geen koolzaad.

Het verschil tussen jkk en koolzaad is ook niet zo moeilijk te zien.
Er zijn heel veel soorten kruiskruid dus het hoeft niet perse jkk te zijn, alleen zijn alle kruiskruid soorten in meer of mindere mate giftig, dus voor het eindresultaat maakt het weer niet zoveel uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:45

nuvel schreef:
Ik heb ook een wei vol jkk. Wat moet ik doen? Zoals dat omhoog schiet kan ik niet bijhouden.

Ik hoorde dat je een wei met JKK goed moet bemesten. JKK houdt van droge en schrale grond.