Ik heb het gedaan: mijn paard in een groepsstalling!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

Re: Ik heb het gedaan: mijn paard in een groepsstalling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:07

Ik heb afgelopen maand een vergelijkbare verhuizing gemaakt.

Van een plekje op een zandpaddock van 10x15m samen met nog een paard, met in de zomer 2,5 uur wei per dag heb ik een verhuizing gemaakt naar op dit moment 24 uur per dag op een arme wei met een groepje shetjes. In de winter staat ze dan ook deels op een paddock van 40x40m, maar ook dan mag ze gewoon nog op de wei. Op de vorige stal was de wei in de winter niet beschikbaar.

Ze heeft zoveel meer ruimte en heeft het enorm naar haar zin met haar nieuwe vriendjes, wat haar gezondheid weer verbetert. We waren al weer maanden aan het kwakkelen en in drie weken is ze al enorm opgeknapt.

De uitrijmogelijkheden zijn een stuk beter en de kosten flink lager, dus een win-win situatie.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 11:24

In overleg met de eigenaar gaat hij nu naar een andere groep. Als dit niet werkt gaat hij gewoon weer terug op stal. Helaas pindakaas. Ik heb dan alles geprobeerd denk ik.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:30

Ik zou het toch echt eerst wat meer tijd geven in die nieuwe groep. Het kan echt een aantal weken duren voordat je paard er goed tussen past en het zou erg zonde zijn om hem meteen weer op stal te zetten als je met een extra twee weken wachten wel een blij paard hebt :)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:32

Heeeeel goed! Hier moeten veel meer eigenaren voorbeeld aan nemen!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:43

Nou YellowGray.... als het paard van TS niet kan eten, drinken en in elkaar gemept wordt.... zou jij het dan "een paar weken" aankijken ? ikke niet !!!! TS, ik hoop dat je eruit komt !!!

KaiKarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:49

De kans dat hij in de nieuwe groep ook eerst weer wordt weggejaagd is groot (dat is natuurlijk kuddegedrag nu eenmaal).
Ik zou het dus ook aankijken, met als voorwaarde, dat het paard de eerste weken wel de kans krijgt om alleen (achter draadje) te eten en drinken.
Het heeft tijd nodig, je kunt niet zeggen dat je alles geprobeerd hebt, na een paar dagen.
Wennen aan een groep en een andere plek en een kudde kost tijd, eerder weken dan dagen.
Nogmaals, ik zou wel aandringen op eet- en drinktijd alleen , het is natuurlijk niet de bedoeling dat het paard enorm in conditie achteruit gaat!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:19

En eet- en drinktijd alleen..... dan bouwt het paard nooit een rang op in de kudde.... Hij zal dan altijd moeten vechten voor zijn eten als hij wél samen staat. Of....hij weet dat ie toch apart eten krijgt en wacht dat gelaten af.... het is niet zo eenvoudig, en ieder paard zit anders in elkaar.... in de natuur heeft zo'n dier pcht en krijgt de left-overs of niks....en gaat dood.
Zo werkt het hier niet natuurlijk.... ik zou mijn dier ook niet verrot laten trappen...en laagste in rang is niet leuk. En natuurlijk moet er eentje de sjaak zijn.... maar ik zou dit ook niet willen....

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 13:33

Dag allen,

dank voor jullie goede advies. We kijken aan hoe het zich verder gaat in de groep. dank!

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:39

No offense, maar een paard direct in een hechte, bestaande andere kudde gooien is toch niet echt paardwaardig te noemen. Tips zijn al genoemd, neem de tijd. Als je ergens nieuw op school komt, ga je toch ook niet gelijk iedereen af en ben je close met iemand. Je zoekt elkaar op.. als dat al een vaste kliek is, hoe kom je er dan makkelijk tussen... ? Zie verhaal van Machteld van Dierendonck, neem de moeite om je te verdiepen voordat je zo iets (weer) doet.

[VN] Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:59

alleen een buitenbak lijkt mij niet zo'n probleem. Ik heb op verschillende stallen gestaan, met en zonder binnenbak, maar sta nu al 8 jaar op een stal met enkel goede 20x60 buitenbak. Toen ik nog wedstrijden reed gewoon altijd doorgereden en kunnen starten :-) Wel vervelend dat je paard nog wat moeite heeft met wennen, hopelijk gaat het in de andere groep beter! Mag ik vragen in welke regio je paard nu staat?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:06

Hoe verloopt de introductie in een nieuwe groep op die stal?
Als er bij mij nieuwelingen komen, zet ik ze eerst achter een draadje zodat beide partijen kunnen wennen aan elkaar. Af en toe kun je een paard uit de kudde bij de nieuwe zetten, een ranglage of juist de leider.
Als er rust is na een week ofzo, ga ik eens lopen met de nieuwe door de kudde heen. Ik gebruik de wei, waar ze maar een paar uur per dag op staan, om ze voor het eerst bij elkaar te zetten. En pas als ik zie dat de reacties van de kudde rustig zijn, kunnen ze bij elkaar in het pp.
Er gaat dus echt tijd overheen, een paar weken minstens, en heel rustig opbouwen en goed observeren.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 07:15

Het makkelijkst gaat het in het begin van het weide seizoen. Hebben ze alleen maar oog voor het gras. Mijn paard werd vorig jaar in een koppel gedaan op de eerste dag dat alle paarden weer voor het eerst op de wei mochten. We hebben wel gemerkt dat er paarden die later werden toegevoegd meer moeite hadden om hun plaatsje te veroveren in de bestaande kudde.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 07:28

hoe gaat het nu met je paard, TS? Lijkt me best heftig, je paard zomaar in n bestaande groep te gooien. Als het werkt, heb je natuurlijk een super plekje daar.
Wbt wedstrijden rijden: kan makkelijk joh,met "alleen" n buitenbak. Ligt er natuurlijk aan, hoe die bak in de winter is. Maar gewoon sneeuwbeslag er onder ( of zonder ijzers) en dan kun je met sneeuw gewoon doorrijden.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 07:40

Bij mijn paarden duurde het ook een tijdje. Die werden in een groep van 6 gezet. Dat was flink afzien (voor de paarden, maar vooral voor de baas!), zeker als eigenaar vraag je je af of je er goed aan doet. Nu is de kudde weer in evenwicht en iedereen heeft zijn plekje. Ben zo blij dat ik doorgezet heb!
Succes, hopelijk komt het ook hier gewoon goed, vind je keuze erg goed.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 07:56

Wat goed! Waar staat je paard als ik vragen mag?

lieketje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:21

Super goed, had je paard meteen zijn plekje binnen de rangorde gevonden?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:51

lieketje16 schreef:
Super goed, had je paard meteen zijn plekje binnen de rangorde gevonden?

Lees het hele topic eens, dan vind je het antwoord op je vraag.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:23

Hè wat sneu.

Ik hoop dat mocht het niet lukken er een mogelijkheid is dat er een stukje afgezet kan worden zodat hij of zij tijdelijk met slechts èèn of twee andere paarden kan staan en bijvoorbeeld op dagen dat je er wel bent dat je hem of haar een paar uurtjes bij de groep kunt zetten en kunt kijken waar het probleem ligt. Zo heb ik dat ooit kunnen doen en uiteindelijk kon het paard 24/7 op de wei zomers bij de rest en swinter's in de buiten bak overdags.