Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Plien_nl schreef:Bedankt voor alle reacties!
Ik ga contact opnemen met de gemeente en een bedrijf wat mest ophaald. De mesthoop moet natuurlijk ook goed bereikbaar zijn voor een vrachtwagen of evt trekker die de mest ophaald.
Een verdiepte bak lijkt me indd ook wel handig oa ivm regenwater in de winter. Een container vind ik ook niet mooi staan, ook al komt hij achter een loods te staan.
Sphinxie, gaan jullie de nieuwe mesthoop uit 1 stuk laten storten?
Meggiemeg, bij welk bedrijf hebben jullie de betonnen elementen gekocht? Heb je een foto van jullie mesthoop?
Plien_nl schreef:kaatjemuts, een mesthoop mag je niet aansluiten op riool toch? Dan zou je het apart op moeten vangen als je hem leeg moet zuigen? Als je hem niet verdiept loopt het regen/mestwater ook de bodem in, dus een riggel of verdiepte bak is dan wel verplicht denk ik?
Plien_nl schreef:Bedankt voor alle reacties!
Ik ga contact opnemen met de gemeente en een bedrijf wat mest ophaald. De mesthoop moet natuurlijk ook goed bereikbaar zijn voor een vrachtwagen of evt trekker die de mest ophaald.
Een verdiepte bak lijkt me indd ook wel handig oa ivm regenwater in de winter. Een container vind ik ook niet mooi staan, ook al komt hij achter een loods te staan.
Sphinxie, gaan jullie de nieuwe mesthoop uit 1 stuk laten storten?
Meggiemeg, bij welk bedrijf hebben jullie de betonnen elementen gekocht? Heb je een foto van jullie mesthoop?
dieseltje09 schreef:Wij hebben ook een mest put, die van ons is wegens een plaatselijk verordering wel overdekt(en uiteraard volledig vloeistof dicht). Put is 5m x 5m breed en 2m diep. Maar goed wij hebben ook 20 paarden staan...
Bij ons komt de Amco 1x in de week de mest wegknijpen, hou er wel rekening mee dat Amco echt alleen mest ophaald met stro. (dus geen vlas/zaagsel/hennep etc afval en mest)
dieseltje09 schreef:Plien_nl onze put is dus 50m3 en wij moeten echte elke week laten ophalen omdat ie anders echt vol zit(dan ontstaat er een berg op de put boven het maaiveld) nou is dat voor ons niet erg maar wel voor plaatselijke verordering)
Dus met 2x in het jaar ophalen, a 5 paarden(die per stuk ongeveer 2/2.5m3 mest per week produceren) zit je op een opbrengst van ongeveer 300 m3 mest per half jaar. Dat is een behoorlijke hoeveelheid om zo op te slaan!
Overigens komen ze met een dergelijk productie 2 a 3 uur per dag in de paddock in de winter. Hoe meer buiten hoe minder mest(je hebt dan inmmers alleen de mestballen)
DubbelDun schreef:Als er geen mestvocht mag lekken is hij dus imo waterdicht
PPPeet schreef:Handig dit topic. Ik heb vorige week contact gehad met de gemeente omtrent het aanleggen van een mestbak. Wij hebben straks 1 paard en 1 shetlander aan huis en vallen dus niet onder de bedrijfsregels.
Mij is aangegeven dat er eigenlijk geen regels zijn m.b.t. het aanleggen van de mestbak behalve de plicht om te voorkomen dat er zo min mogelijk bodemverontreiniging in de grond komt. Wij dekken de mesthoop dus af en laten 3 betonwanden eromheen zetten. De ondergrond zijn we nog niet helemaal over uit of een betonvloer of betegelen....
Wat betreft de opmerking 5 meter vanaf de sloot is voor mij nieuw....