Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:52

Los van allerlei eisen, ik zou absoluut gaan graven. Had in verleden altijd een betonnen plaat waar ik het op reed. Dat was aan het eind van de winter niet leuk meer. Nu heb ik een gat laten graven. De wanden zijn van betonplaten. Ik heb er geen bodem in maar dat kan natuurlijk wel. Kruiwagen tot de rand rijden en kiepen maar. Tegen de tijd dat de mestkuil bijna vol is, leg ik er een plaat over zodat ik wat verder van de rand af m'n kruiwagen kan omkiepen.
Ik hoef nooit meer over een glibberige plank omhoog te wankelen in februari. Echt ideaal!

DubbelFun

Re: Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:03

@pendrag: als ik ooit nog eens een nieuwe mestput aan moet leggen laat ik hem ook dieper ingraven. Dat scheelt zoveel spierkracht.

Plien_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 19:40

Bedankt voor alle reacties!

Ik ga contact opnemen met de gemeente en een bedrijf wat mest ophaald. De mesthoop moet natuurlijk ook goed bereikbaar zijn voor een vrachtwagen of evt trekker die de mest ophaald.

Een verdiepte bak lijkt me indd ook wel handig oa ivm regenwater in de winter. Een container vind ik ook niet mooi staan, ook al komt hij achter een loods te staan.

Sphinxie, gaan jullie de nieuwe mesthoop uit 1 stuk laten storten?

Meggiemeg, bij welk bedrijf hebben jullie de betonnen elementen gekocht? Heb je een foto van jullie mesthoop?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:46

Plien_nl schreef:

Ik ga contact opnemen met de gemeente en een bedrijf wat mest ophaald. De mesthoop moet natuurlijk ook goed bereikbaar zijn voor een vrachtwagen of evt trekker die de mest ophaald.

Een verdiepte bak lijkt me indd ook wel handig oa ivm regenwater in de winter. Een container vind ik ook niet mooi staan, ook al komt hij achter een loods te staan.

Meggiemeg, bij welk bedrijf hebben jullie de betonnen elementen gekocht? Heb je een foto van jullie mesthoop?

Hou er met een verdiepte bak wel rekening mee dat de kans bestaat dat je het mestvocht/regenwater moet weg zuigen. Het hoeft niet, maar ik ben het wel tegengekomen (ik ben een toezichthouder bij de gemeente )

Plien_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 19:57

kaatjemuts, een mesthoop mag je niet aansluiten op riool toch? Dan zou je het apart op moeten vangen als je hem leeg moet zuigen? Als je hem niet verdiept loopt het regen/mestwater ook de bodem in, dus een riggel of verdiepte bak is dan wel verplicht denk ik?

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:24

Plien_nl schreef:
kaatjemuts, een mesthoop mag je niet aansluiten op riool toch? Dan zou je het apart op moeten vangen als je hem leeg moet zuigen? Als je hem niet verdiept loopt het regen/mestwater ook de bodem in, dus een riggel of verdiepte bak is dan wel verplicht denk ik?

Nee, dat mag idd niet.
Er loopt altijd n beetje water uit de mestopslag. Bij paardenmest is dat veel minder dan bij bijv koeienmest. Ook hangt t af van het strooisel, stro geeft veel meer mestvocht dan bijv vlas.
Een klein richeltje is idd wel handig, maar t geeft niet dat er wat vocht uitloopt. Zolang het maar niet direct de grond inloopt.
De meeste mestopslagen hebben echter een afvoer naar de mestkelder of een ander soort opslag, dan heb je dus geen uitloop van vocht. Let op, zo'n opslag moet wel volledig afgedekt zijn (dus ingegraven met deksel), ook o.a. voor de veiligheid.
Je kunt de mesthoop ook afdekken zodat er geen water inloopt, maar in de praktijk is dat niet echt handig...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:29

Als je je put op tijd laat legen (dat er geen mega kop op zit) dan heb je geen last van mestwater wat over de rand komt zetten. Als een loonwerker hem komt legen met een graafmachine gaat de nattigheid gewoon mee de laadbak in.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:35

Bij Bosch Beton uit Kootwijkerbroek komt die van ons vandaan, een foto staat in mijn profiel, niet echt een duidelijk maar toen was hij net geplaatst en er stond toen nog geen beukenhaag omheen.
Op de 4e foto van onderen zie je alleen een wit stuk beton staan, dat is dus de zijwand.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:26

Plien_nl schreef:

Het proces van hoe en wat loopt nog (samen met de bouw van een nieuwe schuur) dus hoe het precies gaat gebeuren is mij nog niet helemaal duidelijk (moet ook eerlijk zeggen dat ik me daar weinig mee bemoei, bouwproject is mijn mans ding).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:44

Heb iig extra aandacht voor de aan- en afvoer middels groot materieel; brede wegen/hekken en ruime bochten. Er moet minstens een tractor met bak van 20 m3 en graafmachine kunnen staan/draaien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:25

Wat DubbelDun zegt moet je zeker rekening mee houden. Loonwerkers zijn er niet happig op als hun materiaal beschadigd door bomen enzovoorts. Ik zal eens een foto maken hoe het er nu bij ligt en de ruimte er om heen. Ze komen inderdaad met een grote kraan en een tractor met aanhanger om de mest op te halen dus je hemt wel wat ruimte nodig.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:37

Wij halen regelmatig mest op bij particulieren. Een gat is handig, maar loopt wel vol met regenwater. De wanden van de silo niet te dun en ruim baan voor groot materieel. Vraag de loonwerker aldaar voor advies, misschien kent hij ook wel boeren die het op hun land willen hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:03

In een verdiepte mestput zal de mest idd wat vochtiger worden als wanneer het op maainiveau ligt, maar mest kan gigantisch veel vocht opnemen (en weer afstaan bij warm weer).
Dus regenwater zal echt niet over de rand gaan klotsen :)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:57

Wij hebben ook een mest put, die van ons is wegens een plaatselijk verordering wel overdekt(en uiteraard volledig vloeistof dicht). Put is 5m x 5m breed en 2m diep. Maar goed wij hebben ook 20 paarden staan...
Bij ons komt de Amco 1x in de week de mest wegknijpen, hou er wel rekening mee dat Amco echt alleen mest ophaald met stro. (dus geen vlas/zaagsel/hennep etc afval en mest)

Plien_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 14:59

Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar de gemeente en een bedrijf wat het op kan halen met de vraag wat hun eisen zijn. Nu wachten op antwoord.

Onze mesthoop komt naast gangpad (gras) te liggen wat naar de weide loopt. Als je de mesthoop niet verdiept ben ik bang dat het rond de mesthoop te vochtig word. Dus iets verdiept lijkt mij wel handig.

Ik zit nog wel te twijfelen hoe groot en hoog onze mesthoop moet worden. We hebben nu dus 3 paarden en evt in de toekomst 2 paarden (stalling) erbij. Dus uitgaand van 5 paarden en ik denk 2 x op laten halen in het jaar. Nog tips qua afmetingen?

Meggiemeg, ik ben wel benieuwd naar foto van jullie mesthoop. Wat zijn de afmetingen van die van jullie? En wat waren de kosten van de mesthoop aanleggen?

Plien_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 15:05

dieseltje09 schreef:
Wij hebben ook een mest put, die van ons is wegens een plaatselijk verordering wel overdekt(en uiteraard volledig vloeistof dicht). Put is 5m x 5m breed en 2m diep. Maar goed wij hebben ook 20 paarden staan...
Bij ons komt de Amco 1x in de week de mest wegknijpen, hou er wel rekening mee dat Amco echt alleen mest ophaald met stro. (dus geen vlas/zaagsel/hennep etc afval en mest)

Ik heb Amco gemaild met de vraag wat hun eisen zijn qua mesthoop om op te halen en de mest zelf.

Wij hebben 1 pony op vlas maar die is zo schoon dat we weinig vlas afval hebben, dus dat zou nog in de groencontainer kunnen. Wel staan onze paarden heel veel buiten, ook in de winter bij goed weer waardoor we veel pure mest hebben dus met weinig stro. De weien worden elke dag schoongemaakt. Dus weinig stalmest. Dus dat zullen ze denk ik niet willen hebben. Toch eens op zoek naar loonwerker die het voor het land wil hebben.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:07

Plien_nl onze put is dus 50m3 en wij moeten echte elke week laten ophalen omdat ie anders echt vol zit(dan ontstaat er een berg op de put boven het maaiveld) nou is dat voor ons niet erg maar wel voor plaatselijke verordering)
Dus met 2x in het jaar ophalen, a 5 paarden(die per stuk ongeveer 2/2.5m3 mest per week produceren) zit je op een opbrengst van ongeveer 300 m3 mest per half jaar. Dat is een behoorlijke hoeveelheid om zo op te slaan!
Overigens komen ze met een dergelijk productie 2 a 3 uur per dag in de paddock in de winter. Hoe meer buiten hoe minder mest(je hebt dan inmmers alleen de mestballen)

Plien_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 15:18

dieseltje09 schreef:
Plien_nl onze put is dus 50m3 en wij moeten echte elke week laten ophalen omdat ie anders echt vol zit(dan ontstaat er een berg op de put boven het maaiveld) nou is dat voor ons niet erg maar wel voor plaatselijke verordering)
Dus met 2x in het jaar ophalen, a 5 paarden(die per stuk ongeveer 2/2.5m3 mest per week produceren) zit je op een opbrengst van ongeveer 300 m3 mest per half jaar. Dat is een behoorlijke hoeveelheid om zo op te slaan!
Overigens komen ze met een dergelijk productie 2 a 3 uur per dag in de paddock in de winter. Hoe meer buiten hoe minder mest(je hebt dan inmmers alleen de mestballen)

Vaker op laten halen is ook mogelijk hoor, teveel mest wil je indd niet hebben liggen. Onze paarden staan zoiezo van april t/M oktober 24/7 buiten dus dan heb je alleen de mestballen. In de winter staan ze alleen avond's/s'nachts op stal en bij goed weer blijven ze ook wel eens op de weide.

Ik denk dat een mesthoop van jullie afmeting dus 5 bij 5 en iets verdiept voor ons prima zal zijn en dat de ervaring moet leren hoe vaak hij geleegd zal moeten worden.

Is jullie mesthoop van gestort beton? Of van betonplaten?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:38

Wij hebben de mesthoop niet verdiept en het gras waar deze in ligt is nooit nat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:48

Hoe snel een mestput vol is heeft alles te maken met wat voor bedding je op stal gebruikt en hoeveel de paarden op stal staan.

Ik gebruik geen stro, maar korrels(hout/stro), vlas en momenteel alleen nog maar houtkrullen (de rest eten ze op). De 2 E'tjes staan alleen op stal als de paddocks/PP-gang te nat is om op te liggen. Dus meestal in de winternachten, dat is ook de enige tijd dat ik bedding gebruik. Wel heb ik rubber op de vloer liggen.
Mijn 12m3 mestput (deels verdiept) moet 2x per jaar geleegd worden. Mijn loonwerker komt met een 20 m3 wagen en haalt de put zo leeg als zijn kar kan hebben. Soms blijft er dus een klein laagje liggen, maar meestal gaat ie schoon leeg :D (kosten 80 euro per keer).

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:59

TS neem anders contact op met het nVWA. Ik weet dat de AID, nu nVWA, een speciale meststoffenafdeling had en daar kunnen ze je precies vertellen hoe en wat je wel en niet moet qua regelgeving.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:17

DubbelDun schreef:
Als er geen mestvocht mag lekken is hij dus imo waterdicht ;)

Dan heet het vloeistofkerend.

Vloeistofdicht betekent gekeurd en gecertificeerd door een KIWA erkend keurmeester. Jaarlijkse inspectie volgens een voorgeschreven protocol en iedere 5 jaar herinspectie door de erkende keurmeester. En zo nog een hele waslijst :j .

Welkom in de wereld van de Nederlandse bodemregelgeving :7 .

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:29

Plien_nl die van ons is gestort beton, door de hoeveelheid paarden vallen wij immers niet onder de hobby houders maar worden wij gezien als een bedrijf met alle bijkomende wet en regelgeving...(ook de mestadministratie, aangifte van stikstoffen etc moeten wij allemaal bijhouden)

Tja en hoe snel die vol is met zoveel buiten en gebruik van een ander sort bodembedekking kan ik je niet doorgeven helaas. Wij gebruiken echt alleen stro, iets anders is bijna niet af te voeren voor ons als vereniging.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:13

Handig dit topic. Ik heb vorige week contact gehad met de gemeente omtrent het aanleggen van een mestbak. Wij hebben straks 1 paard en 1 shetlander aan huis en vallen dus niet onder de bedrijfsregels.

Mij is aangegeven dat er eigenlijk geen regels zijn m.b.t. het aanleggen van de mestbak behalve de plicht om te voorkomen dat er zo min mogelijk bodemverontreiniging in de grond komt. Wij dekken de mesthoop dus af en laten 3 betonwanden eromheen zetten. De ondergrond zijn we nog niet helemaal over uit of een betonvloer of betegelen....

Wat betreft de opmerking 5 meter vanaf de sloot is voor mij nieuw....

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:47

PPPeet schreef:
Handig dit topic. Ik heb vorige week contact gehad met de gemeente omtrent het aanleggen van een mestbak. Wij hebben straks 1 paard en 1 shetlander aan huis en vallen dus niet onder de bedrijfsregels.

Mij is aangegeven dat er eigenlijk geen regels zijn m.b.t. het aanleggen van de mestbak behalve de plicht om te voorkomen dat er zo min mogelijk bodemverontreiniging in de grond komt. Wij dekken de mesthoop dus af en laten 3 betonwanden eromheen zetten. De ondergrond zijn we nog niet helemaal over uit of een betonvloer of betegelen....

Wat betreft de opmerking 5 meter vanaf de sloot is voor mij nieuw....

dat geldt voor bedrijven ;)