Ontwormingsbeleid op pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:21

Wij hebben de paarden nu aan huis maar op de pensionstal waar ik stond regelde de stalhouder de wormenkuren. Daar werd/wordt geen mestonderzoek gedaan maar het schema is wel opgesteld in overleg met de dierenarts. Ik vond het eigenlijk wel gemakkelijk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:22

ruitje schreef:
Dit schema is overigens ook opgesteld met een DA :) .

Ik verbaas mij erover dat mensen het prima vinden als de penionstalhouder het bepaald, had
daar meer weerstand in verwacht :)

Nee hoor, mijn ervaring is dat mensen het wel prettig vinden als er dingen geregeld zijn -scheelt ze zelf geregel en gedoe- geeft duidelijkheid. kunnen ze het zelf niet vergeten en de mensen die laks zijn hoeven niet herinnerd en aangespoord te worden. Geeft ook geen gedoe achteraf

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:24

Pensioneigenaar ontwormd 4x per jaar, ik krijg achteraf de rekening, en hoef zelf nergens aan te denken. Wij hebben veel verloop op stal, dus geen vaste kudde, anders zou hij naar 2 x per jaar gaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:27

hier tweemaal per jaar op stal..
collectief moet er ontwormd worden.
Dit mag jezelf doen, maar wel tegelijk met de anderen, zodat het voor iedereen duidelijk is, dat ze allemaal behandeld zijn..

anders zit je toch met een risico dat je besmettingen krijgt omdat bepaalde mensen het dan toch niet doen.
'
ik geef gewoon aan dat ik graag wil dat die van mij in de groep meegaat met ontwormen.. vond keurig netjes de lege spuit, de verpakking en een kopietje van de aankoopsbon in mijn kast.. en betaling werd gewoon geregeld met het stalgeld mee (geen extra kosten voor het geven verder, alleen de kosten voor de aankoop).

ruitje

Re: Ontwormingsbeleid op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 16:36

Hmmm, het is zeker een boeiend topic.
Ik denk dat we dan toch meer in eigen hand gaan nemen.

We zijn het inderdaad gaan controleren het wat banketstaaf was voor de mensen die wel trouw ontwormden om de dupe te zijn van de collega stalgenoot die het niet deed :)

Zou jullie voorkeur uitgaan naar iets bij het stalgeld in( wat lastig is, want de een moet misschien meer ontwormd worden dan de ander) of losse betaling( is weer meer gedoe voor zowel ons als de klant) ?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:49

ruitje schreef:

Ik verbaas mij erover dat mensen het prima vinden als de penionstalhouder het bepaald, had

Bij ons op stal wordt het ook bepaald, een paar keer per jaar (2 of 3, weet t even niet zeker) worden de paarden door de staleigenaar ontwormt. We krijgen dan een berichtje met de kosten die hieraan verbonden zijn. Ik vind het juist ook heel prettig. Ten eerste, omdat het me zelf een hoop geregel scheelt en ik er niet aan hoef te denken. Ten tweede omdat ik weet dat alle paarden dus goed ontwormt worden en het risico op wormbesmetting zo dus klein is. Als je het mensen zelf laat bepalen en iemand doet er amper wat aan, zou ik dat paard niet graag met de mijne op de weide hebben.

Edit: ik vind de losse betaling prima. Zo kan ik goed bijhouden waar het geld precies heen gaat en word ik dus ook altijd op de hoogte gesteld als er ontwormt wordt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:54

Bij de stal waar ik het over heb werd het eerst apart afgerekend. Kregen we een klein briefje met de extra kosten (ook trailerstageld en geld voor de menwagen stalling).

Nu hebben ze volgens mij de stalling verhoogd en is het wel inclusief maar dat weet ik niet zeker.

Ik vond dat briefje wel handig. Konden we precies zien waarvoor we betaalden. Meestal telden we dan aan het begin van de maand dat bedrag bij de stalling op en in één keer gegeven.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:58

Ik zou een apparte rekening makrn. Dan os duidelijk wat er gedaan wordt, Is ook overzichtelijk voor de eigenaar. ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:04

ruitje schreef:
Hmmm, het is zeker een boeiend topic.
Ik denk dat we dan toch meer in eigen hand gaan nemen.

We zijn het inderdaad gaan controleren het wat banketstaaf was voor de mensen die wel trouw ontwormden om de dupe te zijn van de collega stalgenoot die het niet deed :)

Zou jullie voorkeur uitgaan naar iets bij het stalgeld in( wat lastig is, want de een moet misschien meer ontwormd worden dan de ander) of losse betaling( is weer meer gedoe voor zowel ons als de klant) ?

ik vind het persoonlijk prettig zoals het nu gaat..

wij krijgen via de stal app bericht wanneer er ontwormd gaat/moet worden..
of we het zelf willen kopen en toedienen, of je het zelf wilt kopen maar laten toedienen, of dat je volledig mee wilt in de groep (je krijgt dan bericht welk ontwormingsmiddel er gebruikt gaat worden en hoeveel de kosten zijn).

aan de hand van de antwoorden koopt de stalhouder x aantal in, en checkt een dag van te voren of het bij diegene die het inkopen maar toedienen overlaten, aanwezig is..

en de kosten worden betaald als extra bedrag die maand, tegelijk met het stalgeld..

zo heb je als klant er geen omkijken naar, of je houdt in de hand wat er ingaat/ hoe het erin gaat. en het is duidelijk wat de extra kosten zullen zijn.

en het lege doosje en lege spuit kun je dan bij de box achterlaten, zodat het voor de klant gelijk ook zichtbaar is dat het paard datgeen heeft gekregen wat in rekening is gebracht (je hebt altijd mensen die die zekerheid willen).

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:05

veranadautje schreef:
over het algemeen is het het beste om de paarden nov. dec. te ontwormen met equest pramox. dit omdat een mest onderzoek dan onbetrouw zijn. dus dat doe ik zo. verder laat ik haar maart/april na kijken en juli en soms tussendoor ook nog wel eens

Dit heb ik ook van de DA begrepen. Dus in het najaar zo wie zo ontwormen en voordat hij de wei opgaat laat ik mestonderzoek doen. Ik sta op een grote pensionstal daar blijft de mest ook gewoon in het weiland liggen. Het is je eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat je paard ontwormd is. Persoonlijk zou ik er niet blij mee zijn als er zo maar meerdere keren per jaar zou worden ontwormd. Het is toch niet voor niets dat je niet zomaar nog een wormenkuur bij je DA kunt halen zonder onderzoeK vooraf, en als het echt zo onbetrouwbaar zou zijn .... Wormenkuur verkopen lijkt me minder bewerkelijk dan mestonderzoek doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:25

ruitje schreef:

Nee, denk dat je als pensionhouder ook veel beter op de hoogte bent ( of moet zijn :D ) van zo'n dingen. De gemiddelde hobbyruiter heeft, volgens mij dan, niet altijd de nodige kennis van die zaken.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:37

ruitje schreef:
Wij laten klanten dus kiezen voor mestonderzoek of ontwormen, op 1 moment in het jaar na.

Dit omdat we het idee hadden dat als we ontwormen zouden verplichten/of het compleet in eigen hand zouden nemen dit niet voor alle klanten prettig zou zijn?

Vinden jullie het niet erg dat de pensionstalhouder dat dan voor je beslist?

Wij zien zelf ook het nut van een mestonderzoek niet zo in en ontwormen liever, maar kun je dat voor een ander beslissen?

De pensionstal waar ik stond zat hier ook mee.. zij ontwormde eerst 4x per jaar.. ik vond dat eigenlijk teveel maar het was verplicht en verder was de stal perfect dus heb me daarbij neergelegd.. het was jammer dat daar destijds niet over te praten was en t schema echt achterhaald was..

ik denk dat je als stal daarin zeker een bepaald beleid in moet maken.. t zijn tenslotte jullie weides die besmet raken.. maar je kunt daarin klanten natuurlijk wel een keuze geven..

Sinds dit jaar hebben ze echter een nieuwe da en daarmee een nieuw schema wat ik echt alleen maar kan toejuichen.. als klant heb je een keuze binnen het beleid en de stal verminderd risico's op besmetting van land/paarden

Moxidectine in oktober en wormeitelling/ivermectine in mei.. in mei konden de klanten dus kiezen wat ze wilde.. ik heb toen aan de DA ook gevraagd wat het risico was als er in mei een vals negatieve uitslag zou zijn en dat zou niet zo'n probleem zijn aangezien ze dan in oktober alsnog moxidectine kregen.. en op die manier gingen de paarden dan weer wormvrij de winter in

Uiteraard kun je ook 2 meetmomenten doen + de verplichte in t najaar
Ik vind dat iig een logische zet.. snap t belang voor de stalhouder namelijk ook heel goed.. en als t een logisch en onderbouwt schema is zou ik hier als klant niet moeilijk om doen

Edit: wij kregen achteraf een rekening
Wij hebben echter nooit van te voren te horen gekregen van ik ga zaterdag ontwormen wil je t zelf doen/erbij zijn oid.. doordat we een rekening kregen wist ik dat het gedaan was.. dat heb ik wel altijd als negatief ervaren

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:46

elenaMM77 schreef:
en het lege doosje en lege spuit kun je dan bij de box achterlaten, zodat het voor de klant gelijk ook zichtbaar is dat het paard datgeen heeft gekregen wat in rekening is gebracht (je hebt altijd mensen die die zekerheid willen).

Dat is best fijn eigenlijk! Bij ons ging dat niet omdat er zelfs meerdere paarden met 1 spuit gedaan werden.. t voordeel is dat we dan ook moesten afrekenen op gewicht.. gewicht wat stal overigens zelf bedacht (mijn paard kreeg standaard veel te veel daardoor en daar was helaas niet over te praten).. maar eigenlijk is t achterlaten van zo'n spuit een stuk netter/professioneler.. kun je als klant meteen zien hoeveel en wat je paard gekregen heeft

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 00:13

ruitje schreef:

ja hiero :wave: ik sta kleinschalig/particulier, nu doen wij alles in overleg etc , maar ik beslis uiteindelijk gewoon zelf en geef de spuiten ook gewoon zelf ...nu is dit allemaal geen issue, we zitten hier allemaal op 1 lijn... maar ik zou dus niet op een stal gaan staan waar ik niets heb in te brengen op dergelijke zaken en waar mijn paard zomaar een wormspuit in haar giechel krijgt van de stalhouder...
noem me een controlfreak, maar als ik hem geef, weet ik dat ze hem gehad heeft en in de juiste dosering... heeft een ander dat gedaan zonder dat ik er bij was...weet ik dat dus niet

Elena geeft een voorbeeld waar ik dan weer wel mee zou kunnen leven...dus collectief, maar wel de mogelijkheid tot zelf regelen

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 00:16

Wij moeten dit zelf regelen, en er wordt ook niet op onze vingers gekeken of wij het wel of niet doen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:00

Maar Sonja_vR, moeten jullie dit dan wel allemaal tegelijk geven.

Anders heeft heel de ontworming geen zin.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:05

Noubidd... Anders werk je juist resistentie in de hand. Niet alleen door onderdoceren, maar ook door maar een deel te ontwordne en een deel niet...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:18

Selka, Ik ben dagelijks op stal dus dat is geen probleem :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:21

Nee maar mijn vraag was ook meer of dat dit wel gebeurd. Dat jij er dagelijks bent wil natuurlijk niet zeggen dat al je andere stalgenoten er toevallig ook allemaal tegelijk zijn :) Of ben jij de uitzondering en wordt de rest wel centraal gedaan?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:30

Wij doen het eigenlijk gewoon gezamelijk, kan een uurtje verschil in zitten of 1 van ons pakt de paarden van pensionbaas er bij.
Maar wij zijn niet echt de standaard pensionstal. Kleinschalig en doe het samen zeg maar.
Op een grotere stal... of echte pensionstal (of hoe je het noemen wil ;) ) zal het vast weer anders werken, maar hoed, dat speelt ook mee in de keuze van stal die ik maak(ik zal niet zo snel op een gewone pensionstal gaan staan)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:37

Vroeger stond ik altijd op kleine stallen en daar was ik zelf verantwoordelijk, maar in de praktijk regelden we het onderling.

Nu sta ik op een grote stal en toen ik hier 2 jaar geleden kwam werd er standaard een aantal keer per jaar ontwormt. Alles door de staleigenaar en volgens een schema van de DA. Nu is er gekozen voor de optie mestonderzoek erbij. Je kunt hier aan mee doen, maar dat hoeft niet, dan wordt je paard mee genomen in het oude ontwormschema.

Ik geloof dat we 3x per jaar mest aan moeten leveren. Als de uitslag goed is wordt er in principe 1x per jaar ontwormt.

Dit werkt voor mij prima. Voordat dit nieuwe systeem (de keuze) werd aangeboden is nog een informatieavond gehouden voor iedereen door een dierenarts, waar iedereen vragen kon stellen. Collectief ontwormen is op een grote stal wel belangrijk vind ik.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:39

Bij ons op stal wordt het ook 4x per jaar door de staleigenaar gedaan. Het wordt wel ruim van te voren aangegeven. Ik heb er zelf helemaal geen moeite mee....ben van het vergeetachtige soort. :)
Vind het wel een fijn idee dat in ieder geval alle paarden gedaan worden. Ook als er een nieuw paard aankomt wordt deze eerst ontwormt en komt dan twee of drie dagen niet op de wei.... Zou het paard dan wormen hebben dan heb je die niet gelijk in de weides liggen. Dit wordt natuurlijk wel gelijk verteld aan de nieuwe eigenaren en die weten dat dus voordat ze bij ons gestald staan.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:19

Interessant topic.
Ik heb een pensionstal waar de paarden 24/7 buiten lopen. Het pp wordt een paar keer per dag uitgemest en de wei (waar ze een paar uur per dag op staan) om de dag. Het besmettingsrisico is dus niet groot volgens mij.
Ik ontworm in principe 2 x per jaar; in dec met een breedspectrummiddel ook tegen lintwormen (pramox bijv) en voor ze de wei op gaan met ivermectine. De jonge paarden t/m 3 jaar krijgen 2 x extra tussendoor met pyrantel.
Ik heb veel met mestonderzoek gewerkt, maar ben daar toch wat van teruggekomen na het lezen van negatieve berichten er over. Doe het nu af en toe als ik twijfels heb.
Bij mij zit het ontwormen bij de stalprijs inbegrepen. Ik meld aan nieuwe klanten hoe ik het aanpak, en doe het ontwormen zelf. Allemaal in 1 x dus. Ik laat dan geen lege spuiten zien oid, dat gaat in goed vertrouwen en heb daar eigenlijk nooit vragen over gehad. Ik heb het idee dat mijn klanten het wel makkelijk vinden, maar mochten ze wel bemerkingen hebben dan sta ik daar altijd voor open. En dat weten ze.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:45

Op ons huidige stal voeren wij ons eigen beleid, maar dat is ook omdat we met maar 3 paarden staan. Dit doen we met elkaar in overleg en heeft de staleigenaar dit ook aangegeven dat ze het helemaal oke vindt als we het zelf regelen. We ontwormen nu we een stabiele kudde hebben 2x per jaar standaard, maar gezien we tijdelijk een ander erbij hebben gehad is er natuurlijk risico geweest op besmetting. Denk dat we daarom het kort aan moeten passen.

Stallen waar ik eerder heb gestaan hadden allemaal een verschillend beleid. De ene stal ontwormde alleen na wormeitelling en was heel voorzichtig met het ontwormen. De andere stal moest je het onderling regelen en kon het zijn dat de groepjes in de verschillende weides hun eigen beleid voerden. Je hield dan wel je eigen weide, dus er was geen kruisbesmetting.

Denk dat je bij grotere stallen bijna niet aan onderuit komt om het door de staleigenaar te laten regelen. Zoals entingen kon het toen los op de rekening komen. Wij kregen een rekening van de kale stalhuur die komende maand en van het verbruikte strooisel van de afgelopen maand, plus extra gemaakte kosten zoals enten.