Rosborstel op de benen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:00

mirriezz schreef:
Mij is ooit geleerd dat een echte rosborstel een metalen borstel is. In dat geval moet je inderdaad oppassen met de delen waar de botten dichter onder de huid liggen.

Testje: ga maar eens met je harde borstel en deze rubberen borstel over je eigen arm. Is het dan echt dat de rubberen borstel harder voelt, of voelt het wat "plakkeriger" aan, maar wel even hard?
Waarschijnlijk voelt het even hard, dus kun je hem ook op dezelfde plaatsen gebruiken.

Alleen niet doen als je paard zelf aangeeft dat hij het vervelend vind.

Een echte rosborstel is een er een met harde(stevige) haren. Je hebt een metalen rosborstel (die heb je ook in het rubber. Eigenlijk is dat geen rosborstel)dat zijn die metale harde. Die zou ik niet voor de bottige delen gebruiken. Je hebt ook een roskam en die is voor het schoonmaken van de rosborstel.

Op de bokt wiki staat het anders. Ik heb dit uit een heel oud boek wat ik van vroeger heb.

Nikki6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:03

Ik gebruik een zachte borstel en in 'noodgevallen :+ ' een harde borstel. Rosborstels gebruik ik niet, je voelt die over de botten gaan en dat voelt niet prettig vind ik :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:06

Marije_jiplover schreef:
Ja hoor, dat mag jij :j

Gelukkig ken ik mijn pony goed genoeg om te weten of hij iets wel of niet lekker vindt. En met een harde borstel over benen of hoofd vindt hij absoluut niet vervelend :n op zijn hoofd gaat hij er zelfs echt voor staan.
Ik zal dan maar niet vertellen dat ik in de ruiperiode met een metalen hark of riek over zijn rug en schoft sta te krabben. En ik weet zeker dat hij dat echt lekker vindt, want ik doe dat tijdens het uitmesten als hij gewoon los in de wei loopt en naast me komt staan en achter me aan komt lopen en tussen mij en de kruiwagen in komt staan als ik weer stop met hem te krabben om weer door te gaan met uitmesten.

Ik zal wellicht een raar exemplaar hebben, maar hij is gelukkig niet van porselein en kan wel tegen een stootje.

En ja, ik vind een plastic harde borstel heerlijk om mijn huid mee te krabben :j

Sterker nog, ik heb zo'n hard plastic rugkrabber waar ik lekker mee over mn ribbenkast op mn rug en mn schouderbladen mee krab, heerlijk!

_O-
Sorry, ik moet hier wel even om lachen. Kreeg meteen een beeld voor me :D

Ik gebruik de rubberen borstel ook gewoon voor benen en hoofd als het vies is. De furminator gaat in verharingsperiode ook gewoon over hoofd en benen. Wel met beleid uiteraard.
Paardlief vindt het heerlijk op zijn hoofd en gaat er voor staan.
Is familie van die van Marije denk ik :j

Marije_jiplover

Re: Rosborstel op de benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:36

https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... 2131_a.jpg
Deze borstel vindt mijn haflinger ook zalig op de benen, ik gebruik hem vnl in de ruiperiode, maar niet alleen om het behang te kammem, ook de benen zelf en bv zijn voorknieen en hakken 'ros' ik hiermee. En zijn hoofd en rest vh lijf ook :j

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:35

Met een rosborstel tot de knieen. Onderbeen met een borstel met 'harde' haren om het vuil eraf te krijgen. Omdat een rosborstel mij niet zo fijn lijkt op de botten.