Halsriem voor in de wei, ervaringen gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Re: Halsriem voor in de wei, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:13

mijn konik had deze in haar tijd in polen ook, zo stond ze in de winter ook op stands.ze is het gewend en zit er niet mee, hier is ze halster en riem loos en ze mist het niet.
zij heeft nooit vast gezeten maar ze is ook niet beslagen geweest in polen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:24

tamary schreef:
Koop bij een dierenwinkel 2 nylon halsbanden in de grootste maat met die plastic sluitingen. Die klik je aan elkaar, is groot genoeg en die sluitingen zullen breken als er teveel kracht op komt zoals met vast komen te zitten. Echt je paard er mee leiden zou ik niet doen, maar je kan je paard er lang genoeg aan vast houden om het halster om te doen.

Slim zeg. Dit vind ik nou echt n goede tip.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:39

leer is idd wat veiliger , kun je geen beugelriem inkorten?

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:47

Ik gebruik al jaren hals riemen. voor mijn paarden. Zo kan ik ze veilig vast zetten bij t optuigen en de kar achter de paarden hangen. Met een hals riem gaan ze ook niet hangen. Maar in t land hebben ze nooit wat om ze zijn gewoon blij als ze mij zien en komen vanzelf naar mij toe. Zodat ik zo een halster om kan doen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:53

Mijn verzorgpaarden werden voor het optuigen vast gezet aan koeien halsbanden.
Er zijn op de markt verschillende modellen, we hadden alleen het ''stropringetje'' eraf gehaald

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:58

Ik heb mijn shetlanderruintje heel lang een band om gehad. Ik had gewoon een grote hondenhalsband met zo'n plastic clipsluiting. Hij liet zich slecht vangen in de wei en met zo'n band kon ik hem snel grijpen. Ik vond het ideaal.

Er bestaan echte halsriemen voor paarden. Agradi heeft ze dacht ik ook.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:08

Ayasha schreef:
Zoe_97 schreef:
Allemaal er tussen gaat? De achterkant van een hoefijzer is niet zo dik hoor? Dat schuift er zo achter, beestje heeft toch plaats om te ademen nodig?

Voor de achterkant er tussen kan moet de voorkant er toch ook al tussen zitten. En nee, bij die v mij gaat er geen hoef tussen. En nee die band zit niet te strak. :D

Hier hetzelfde. Nooit een ijzer er tussen gehad. En deze merrie liep zomers altijd met ijzers.Dan zit ie echt wel te los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:18

Zoe_97 schreef:
Maar als een paard zich krabt heb je aan de achterkant van het hoefijzer die langere stukjes. En die kunnen er heus wel tussen hoor. Zeker bij ijzers aan de achterhoeven

:j

Kan met een halster trouwens ook gebeuren. Twee jaar geleden is een kennis van me dat overkomen. gelukkig op tijd ontdekt, waardoor het met een sisser afliep. En nee, daar was echt niet een hele hoef door het halster geschoven. De binnenste tak van het achterijzer zat achter het halster gehaakt. Ik vermoed dat het fataal was afgelopen als het een nekband was geweest, want dan had het dier zich ongetwijfeld verstikt.

Als ik iets zou moeten kiezen, dan is het in ieder geval iets dat relatief makkelijk breekt. Het is tenslotte alleen maar bedoeld om te vangen.

Ik hou om die reden sowieso niet van dingen om in de wei. Maar goed, ik hoef maar een handje brokjes in de voerbak te laten kletteren en ze komen naar stal gerend. Ik hoef ze niet eens te gaan halen, laat staan vangen. Dus ik heb misschien makkelijk praten. :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:15

Op het bericht van verstikkingsgevaar, jaren geleden had een kennis dit ook met zijn paard. het paard was niet beslagen en had altijd zijn halster aan 25 jaar lang en hoe het gebeurde is onbekend maar hij is gestikt gevonden met zijn onbeslagen achterhoef tussen zijn kaak en halster.
het is een piepkleine moment opname met grote gevolgen....en dat kan altijd onverwachts gebeuren halster of hals riem!

Tessxxxxxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 10:28

Mijn paard is altijd onbeslagen, dus dat in ieder geval. Ik denk inderdaad wat kwita zegt.. Dat het altijd kan gebeuren met halster of halsriem om. Ik ga het gewoon proberen en ik heb nu deze besteld:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:40

Tessxxxxxxxx schreef:
Mijn paard is altijd onbeslagen, dus dat in ieder geval. Ik denk inderdaad wat kwita zegt.. Dat het altijd kan gebeuren met halster of halsriem om. Ik ga het gewoon proberen en ik heb nu deze besteld:

[ [url=m/ApaDvE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het gebeurt niet als je halsriem relatief makkelijk breekt. Daarom vond ik die tip met die halsband voor honden met kunststof gesp een hele goeie. Deze voldoet daar niet echt aan als ik het zo zie, dit breekt niet makkelijk.

Maar goed, jouw paard, jouw risico natuurlijk. :o

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:31

safina schreef:
Tessxxxxxxxx schreef:

[ [url=m/ApaDvE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het gebeurt niet als je halsriem relatief makkelijk breekt. Daarom vond ik die tip met die halsband voor honden met kunststof gesp een hele goeie. Deze voldoet daar niet echt aan als ik het zo zie, dit breekt niet makkelijk.

Maar goed, jouw paard, jouw risico natuurlijk. :o

Ach ja, als hij ongelukkig over zijn eigen voeten struikelt en zijn been breekt kun je hem ook laten afmaken! :Y)