Ervaringen diverse hooibakken/kisten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melissapupa

Re: Ervaringen diverse hooibakken/kisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:45

broodkist, vat zonder bovenkant, speci kuip of een kliko feeder keuze genoeg :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:10

Ik vond het ook moeilijk om die palletboxen betaalbaar te krijgen dus besloten te gaan voor IBC (1000L) vaten. Hij kwam ze ook nog brengen en was allemaal heel betaalbaar. We hebben er 1/3 van af gehaald en gebruiken ze nu al een tijdje. We hebben gaten onderin geboord zodat het water eruit kan, maar ik gok dat er wel meer in mogen voordat dat echt goed werkt, gezien er wel wat water in blijf staan. Schoonmaken en vullen gaat super snel en de paarden eten er ook braaf uit. Ben blij dat we voor deze goedkopere optie zijn gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:56

Heb je een idee van de maten? Zou je bv. ook 1 vat in 2 kunnen snijden of wordt het dan te klein? Zitten er dan geen scherpe randen aan? Met ijzerwerk of zonder? En indien zonder .. gaan ze er niet mee rond gooien? Of is dat toch nog redelijk van gewicht?

Hout is hier ook geen optie, speciekuipen te klein en kliko's en dat soort te onhandig (en te klein). Zit ook zelf beetje krap qua vervoer, kan zelf niks trekken met de auto en andere mensen lastigvallen wil ik liever niet, of enkel als de afstand beperkt is ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:01

Hier gebruiken we kunststof kuubskisten.
In de bodem hebben we een paar gaten geboord zodat het (regen)water eruit kan lopen.
In de hoeken op de bodem hebben we een ketting gemaakt zodat we het rooster eraan vast kunnen maken.

Af en toe gooi ik hem op z'n kant en zet ik de slang erin. Eenvoudig schoon te maken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:07

Je zou best 1 vat in tweeën kunnen snijden, dan zijn je randen alleen wat minder hoog. Plus dat het onderste deel een soort pallet eronder heeft waardoor het stabiel blijft staan. Bovenste deel heeft de draaidop waardoor ie wat gaat kiepen denk ik. Plus is een stukje lichter, maar dan zou je die op een losse pallet kunnen monteren.

Wij hebben de witte rand wat hoger dan de ijzeren ombouw, en die randjes rond geschuurd. Geen problemen met schuren of kapotte dekens, maar we hebben dan ook geen paarden die schuren.

Het formaat, geen idee, ze zijn dacht ik iets groter dan die palletboxen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:14

Zou het zonder kader ook werken? Ben toevallig iemand tegengekomen vlakbij die enkel tonnen heeft, voor 10 euro ..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:20

Vast, maar ze zijn wel erg licht dan. Kan zijn dat je ze moet verzwaren of bijvoorbeeld op een pallet moet schroeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:36

Ok, dan kijk ik even verder, heb al 2 mensen in de buurt gecontacteerd en dan straks even op stal bespreken en hopelijk komt daar wat uit :)