Hengstenvlecht blijft niet zitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:32

Ah ja daarom had ik dus ook dat eerder al geprobeerd met elastieken ertussen. Dus inderdaad kort stukje hengstenvlecht, dat eindigen met een elastiekje en dan van dat staartje zegmaar weer het volgende stukje hengstenvlecht maken. Ik was er echt van overtuigd dat dat zou blijven zitten, maar die uitkomst is de onderste foto....

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:33

Mando schreef:
Eerst inspuiten met haarlak. .. dan niet je scheiding maken maar hoog vlechten.
Je kan er touw op mee vlechten en als je klaar bent dan weer haarlak erover spuiten

Persoonlijk denk ik dat de manen te dun zijn voor een mooie hengstenvlecht

Hoe zeg jij dat ik de manen wat dikker en langer kan gaan maken? Want echt heel dun zijn ze niet vind ik maar dikker kan uiteraard wel.

Debbie00

Re: Hengstenvlecht blijft NIET zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:37

Je hebt ook van dat stug maak spul gewoon bij kruidvat ed. Bij de kapper heb ik het er ook wel eens in gekregen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:37

Loopt jouw paard nageeflijk?
Zodra je paard nageeflijk loopt neemt hij een andere vorm van hals aan. De manen zijn te kort om dan fatsoenlijk te blijven zitten.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:43

Ja King loopt gewoon nageeflijk.

Dus oké, probleem is dat zijn manen nu nog iets te kort zijn om tijdens die nageeflijkheid ook normaal te blijven zitten.
Hebben jullie ook tips wat de groei en dikheid van zijn manen bevorderd?

Ik heb 3 juli weer wedstrijd, ik denk dat ik het nu nog net kan knotten maar het is nu ook wel weer iets langer dan op die eerste foto.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:48

Het moet kunnen, ik heb het wel eens voor elkaar gekregen met nog dunnere en iets kortere manen. Het enige wat ik doe is mijn handen een beetje nat maken en dan heel strak vlechten, dus niet in 2 stukken verdelen en gewoon bovenhands vlechten. Veel oefenen helpt ook en niet helemaal tot aan de schoft door vlechten want als ze dan hun hoofd omhoog doen (bovenlijn langer maken) gaat het daar trekken en kan de vlecht los gaan zitten. Probeer zo strak te vlechten dat je eigenlijk geen ruimte meer hebt tussen de vlecht en de hals.

Urielle

WD-V >>> VSW

MariekeS_

Wat je nog kan proberen is de vlecht vastnaaien met pektouw ipv meevlechten. Dus eerst vlechten en dan van de oren naar de schoft om de vlecht heen naaien en af en toe een extra steek maken dat het vastzet.
Dat deed ik bij een paard met fijne manen op ongeveer deze lengte

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:54

ik knot paarden gewoon als hun manen dit doen. En dat kan je heel lang volhouden. De knotten gaan dan alleen tegen elkaar aan zitten op den duur.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:55

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:57

MariekeS_ schreef:
Wat je nog kan proberen is de vlecht vastnaaien met pektouw ipv meevlechten. Dus eerst vlechten en dan van de oren naar de schoft om de vlecht heen naaien en af en toe een extra steek maken dat het vastzet.
Dat deed ik bij een paard met fijne manen op ongeveer deze lengte

Ja het pektouw er dan gewoon omheen draaien zegmaar? Dat vind ik alleen erg lelijk. Ik heb dan wel wit pektouw maar toch zie je het nog wel...

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:57

Mizora schreef:
ik knot paarden gewoon als hun manen dit doen. En dat kan je heel lang volhouden. De knotten gaan dan alleen tegen elkaar aan zitten op den duur.

Ja en dat tegen elkaar aan gaat zitten vind ik ook echt lelijk. Vandaar dat ik bij lange manen graag een hengstenvlecht erin wil hebben.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:58

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:58

Talkpoeder of droogshampoo erin doen, niet wassen of antiklit erin.

Misschien dat een klein beetje pommade ook helpt. bv showtime of murrays.

en haarlak,

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:00

_Linn_ schreef:
Daphne__ schreef:

Hmm ik heb het idee dat dit niet zoveel uit gaat maken.

Kan zeker wel helpen. Als de manen aan de korte kant zijn én glad, dan glijden de manen sneller uit de vlecht of knot. Als de haren goed stug zijn, gebeurd dat een stuk minder snel.
Maar het is aan jou om het te proberen of niet, het is maar een tip.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:02

Hey !
Hier spreekt een ervaringsdeskundige :o
Meet Iwan ;
Afbeelding
Hij is een kleine Kwpner van 26 . Toen ik hem nog reed was hij 22 .

Iwan had nog kortere manen als king , deze hingen soms ook verschillende kanten op en meneer schuurde wel eens .... Met als resultaat ; ongelijke manen .
Nou heb ik toevallig nog een foto kunnen vinden .... Let alsjeblieft niet op mij , dit is echt al 4 jaar terug ... Ben nu wel opgedroogd haha . Ik weet niet of je het ziet maar hier heb ik z'n manen in een hengsten vlecht , boven op zijn hals .
Afbeelding

Hier komen de tips :
-1. vlecht zo veel mogelijk boven op de hals , zo strak mogelijk . Niet de manen eerst verdelen gewoon vanaf een kant vlechten . En daarna heel veel spraygel er in spuiten . Deze kun je in elke supermarkt krijgen .
-2. spuit er een zout spray in voor dat je gaat vlechten of iets met zee zout er in ( beach waves) hierdoor wordt het haar stugger .
- 3. hele pot gel er in smeren , voor en na dat je gaat vlechten .
En als laatste , de punten waar het losser komt kun je misschien ook wel al wat losser vlechten . En dan vooral veel spray gel erin , dit werkte voor mij het peste.

Ook hele kleine stukjes pakken zodat het een fijne vlecht wordt , hierdoor zit ie strakker en gaat ie minder snel los . Voor mij werkte de bovenstaande het beste in combinatie met kleine plukjes en strak vlechten. En spray gel .

Hoop dat ik je hiermee geholpen heb en dat het wat duidelijk is ,namelijk op m'n telefoon geschreven .

Oja : Het ging bij ook niet los als ik het zo deed , en veel spray gel gebruikte . En iwan liep ook hele tijd nagevelijk (op de foto waren we net klaar ). Ondanks dat iwan hele zachte en fluffy manen heeft

Edit: het zijn dus een paar manieren , mij persoonlijk beviel manier 1 het beste
Laatst bijgewerkt door LadyKim op 17-06-15 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:02

Denk dat je ze niet dikker kan maken. .. Dit is de structuur van zijn manen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:03

PocoGaucha schreef:
Talkpoeder of droogshampoo erin doen, niet wassen of antiklit erin.

Misschien dat een klein beetje pommade ook helpt. bv showtime of murrays.

en haarlak,

Antiklit heeft die inderdaad al nooit erin zitten, is ook niet nodig. Hij wordt voor een wedstrijd wel altijd helemaal gewassen want het is echt een varken, dus ook zijn manen worden dan gewassen.

Wat is pommade?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:03

Oefening baart kunst een tijdje terug dikke tinkermanen 20cm geknot en waren heel netjes!
Denk dat de manen te dun zijn voor een hengsten vlecht
Of pekdraad mee vlechten of na elke 3 slagen vast zetten
Andere ideeën heb ik ook niet

Haarlak gaat niet werken vrees ik

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:04

Je kan ook gewoon een matje maken. Is ook netjes. :)

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:05

Hengsten vlecht kan , moet je alleen even kijken naar m'n tips :p

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:08

Ik ga het denk ik eens proberen met van dat talgpoeder (voor nu maar even langs de kruidvat dan en het eerst wat goedkoper proberen), toch vanaf 1 kant vlechten (maakt dat echt uit? Ik heb altijd het idee dat ik strakker kan vlechten als ik het vanaf twee kanten doe) en neem de gel van mijn broertje wel eens mee :P

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:12

Pommade is een beetje vettig en plakkerig. wordt gebruikt om van die elvis kuiven te maken

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:19

_Linn_ schreef:
Ik ga het denk ik eens proberen met van dat talgpoeder (voor nu maar even langs de kruidvat dan en het eerst wat goedkoper proberen), toch vanaf 1 kant vlechten (maakt dat echt uit? Ik heb altijd het idee dat ik strakker kan vlechten als ik het vanaf twee kanten doe) en neem de gel van mijn broertje wel eens mee :P

Gel spray raad ik voor aan ;)
Ja en dunne stukjes pakken , mocht zo strak mogelijk niet lukken probeer dan eens het wat losser te doen op de stukjes waar het niet blijft zitten

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:20

PocoGaucha schreef:
Pommade is een beetje vettig en plakkerig. wordt gebruikt om van die elvis kuiven te maken

Elvis Kuiven ken ik ook niet haha :+
Waar is dat te koop?