Paard en shet op 1600m2?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:24

_sharonnn schreef:
En daar doen ze het ook gewoon goed op? Jaar rond zijn ze bij huis? :)

Ja hoor! We hebben uitstekende kwaliteit hooi!

_suus19_

Re: Paard en shet op 1600m2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:45

Ik denk idd ook niet dat je echt gras overhoudt. En als het op kleigrond is moet er misschien ook wel gedraineerd worden, anders lopen ze het helemaal kapot. Maar verder is het best te doen denk ik. Ik heb een c-pony en een mini op 1600 m2. Ze staan hier permanent, het hele jaar door.
Wij zitten wel op zandgrond, dus drainage is niet nodig, paddock bestaat gewoon uit kaalgegeten weiland. Wij hebben 400 m2 paddock en de rest weiland voor de mini. De andere pony staat permanent in de paddock... Mini kan jaarrond op het gras en heeft dan ook altijd wel wat te knabbelen, maar voor een groter paard ligt dat natuurlijk wel anders..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:08

_suus19_ schreef:
Ik denk idd ook niet dat je echt gras overhoudt. En als het op kleigrond is moet er misschien ook wel gedraineerd worden, anders lopen ze het helemaal kapot. Maar verder is het best te doen denk ik. Ik heb een c-pony en een mini op 1600 m2. Ze staan hier permanent, het hele jaar door.
Wij zitten wel op zandgrond, dus drainage is niet nodig, paddock bestaat gewoon uit kaalgegeten weiland. Wij hebben 400 m2 paddock en de rest weiland voor de mini. De andere pony staat permanent in de paddock... Mini kan jaarrond op het gras en heeft dan ook altijd wel wat te knabbelen, maar voor een groter paard ligt dat natuurlijk wel anders..

En dan heb je in de winter geen modder joh? Wij zitten hier toch ook op zandgrond, maar hebben voor de echt natte periode toch wel een zandpaddock en bestrating aan moeten leggen. Maar misschien dat het ook uitmaakt dat we er paarden op hebben lopen ipv ponies. Dat kan net het verschil maken.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:39

Zal wel schelen dat paarden een stuk zwaarder zijn. Onze weides worden door de paarden ook wel een beetje stuk gelopen. In de paddock voor de pony's is 6m2 bestraat, hier krijgen ze hun eten op. Dit houdt net de ergste modder tegen. In echt natte periodes is er wel een beetje modder rondom het bestrate stuk, maar verder valt het heel erg mee (zie 5e foto in m'n profiel, dat is de paddock midden in de winter).

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:36

_suus19_ schreef:
Zal wel schelen dat paarden een stuk zwaarder zijn. Onze weides worden door de paarden ook wel een beetje stuk gelopen. In de paddock voor de pony's is 6m2 bestraat, hier krijgen ze hun eten op. Dit houdt net de ergste modder tegen. In echt natte periodes is er wel een beetje modder rondom het bestrate stuk, maar verder valt het heel erg mee (zie 5e foto in m'n profiel, dat is de paddock midden in de winter).

Ik denk dat wij dan toch een wat groter percentage aarde door de zandlaag hebben zitten (icm superhard aangestampte onderlaag door de paarden waardoor het water niet goed wegkon). Schitterend hoor, hoe het er bij jou bijligt in de winter.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:57

Ja dat aanstampen scheelt ook wel echt, ik moet eerlijk toegeven dat het bij ons ook ieder jaar een beetje natter wordt, maar tot nu toe mogen we echt nog niet klagen!
Maar ik denk dat als TS op kleigrond zit, het wel een grote investering wordt om zo'n stukje begaanbaar te houden voor een paard.. Al vind ik het kwa bewegingsruimte dus prima kunnen :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 18:14

Het zal dan waarschijnlijk een grote paddock worden die afgezet kan worden als er gereden wordt, dan wordt de schuilstal daaraan vast gezet en wordt er een deel van de paddock bestraat waar het eten op gegeven kan worden.

Volgen jullie m nog? Haha

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:14

_sharonnn schreef:
Het zal dan waarschijnlijk een grote paddock worden die afgezet kan worden als er gereden wordt, dan wordt de schuilstal daaraan vast gezet en wordt er een deel van de paddock bestraat waar het eten op gegeven kan worden.

Jahoor, ik volg 'm nog ;) . Het lijkt mij een prima plan trouwens.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:25

_sharonnn schreef:

Dikke prima! Leuk voor je zeg :D

Die van ons staan ook op ongeveer zoiets. Hebben een paar stallen met daaraan een heel klein stukje gras, en daaraan de zand paddock (omheind) die tevens als rijbak gebruikt wordt. Alleen zomers mogen ze ook op het gras.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:28

Sammyoo.bij jou ziet het er echt top uit +:)+
Ik dacht, ik volg dit topic even omdat wij morgen naar een huis gaan kijken met 3000 m2 grond (er is nog 6000 m2 bij te kopen).
Ik ging er eigenlijk al vanuit dat 3000 echt te weinig zal zijn maar als ik hier de voorbeelden zie dan valt het me heel erg mee. (Toch wil ik perse die 6000 erbij hebben := )
Ik heb maar 1 paard en er zal dan tzt als we het huis kopen een shet of a/b pony bij komen voor de Kids.

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:35

Sammyoo, wat mooi!!
Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:39

ik heb 2 grote paarden en ze staan nu op de paddock want de wei moet nog groeien, dat is geen vetpot want er staat ook een kersen- stoofperen- en oude appelboom in, de wei is 40 x 50 met nog een stuk schuur wat erin staat, ook geen vetpot maar wij konden niet anders dan dit beslissen. Omdat ik 1 grote uitbreker heb ( bij zijn oude eigenaren brak hij uit een weide van hectare met volop gras dus daar ligt het niet aan), wil ik ze niet van huis zetten, ook al heeft mijn hooileverancier stukje van half hectare voor me.
Ik heb een heel fijne longeer/ losgooibak van 18 x 20 meter, alleen zand, dan een paddock van... geen idee, meter of 15 x 10? met een buitenstal/ inloopstal eraan van 10 x 4 zoiets? ik heb het nooit precies gemeten. Dan heb ik nog ministukjes op het erf waar ze mogen grazen in prikweitje en voor het huis mogen ze in de bermen aan de hand grazen :-).
met goed management is dat echt wel te doen, ik heb hier wel zandgrond en dat is dus ook bagger hoor in de winter, daarom gaat de paddock voor de winter ook metamorfose door steenschotten neer te leggen ( ideaal!) en de rest gronddoek met zand erop, net als de longeerbak.

ik droomde ook altijd van een hectare land voor de mannen etc, maar dit is ook gewoon te doen. Je gaat gewoon meer erover denken en bent zuinig op je gras :-). Ze krijgen hier onbeperkt hooi, glimmen, bokken, steigeren, spelen met elkaar als 2 jonge hengsten en zijn gewoon supergezond :-) en ogen tevreden :-).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:06

Leuk dat jullie ons plekje mooi vinden! De paarden en wij zijn er blij mee!

Melle, als ik er 6000 m2 bij kon kopen zou ik dat zeker doen hoor! Als basis zou ik ze laten staan hoe ze nu staan, maar dan zou dat in de zomer met weidegang afgewisseld kunnen worden.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:00

Bij mij nog kleiner: ca. 1000 m2 voor grote KWPN merrie en minipaardje. Ik heb een grote inloopstal met daaraan een paddock van 8 bij 10 meter. Heel goed gedraineerd, staan nooit plassen. Daar staan ze in de avond en nacht. Overdag op het weiland(je). Ik doe aan strookbegrazing en heb nog 1/4 van het land niet gebruikt. Ze staan er vanaf half april op, eerst 1-2 uur, langzaam opgebouwd. En de eerste maand pas op het land nadat Taar had gewerkt, dan blijft ze rustig :D . De mini is pas 1 jaar en maakt regelmatig een sprintje.......
Ze krijgen 's avonds nog een hooinet met graszaadhooi.
In de winter staan ze dag en nacht in de stal met paddock, lekker scharrelen, onbeperkt hooi, samen een tukje doen in het zand. En ik haal ze iedere dag eruit zodat ze lekker de benen kunnen strekken.

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:15

Het is niet groot maar als je get praktisch indellt zoals sammyoo moet het lukken.
Wel veel bijvoeren, mest opruimen en beweging geven
Hit actief stal zal ideaal zijn dan

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 12:36

Hit actief stal, dat ga ik even aan Google vragen!