2 paarden op 2 stukken van 500m², haalbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:08

Seltje schreef:
Ok, hopen dat ik mijn buurman te pakken krijg, en dat stuk hiernaast kan kopen. Hier zijn zoveel mooie stukken grond, maar niks dat verkocht of verhuurt wordt, terwijl er allemaal niks met gedaan wordt.

Ik ken dat probleem, het is in mijn gemeente idem. Normaal ben ik niet op zoek naar een wei, maar nu mijn paard ziek is en ik hem definitief op rust zet, kijk ik ook wat meer rond. Het enige wat ik tot hiertoe gevonden heb, is een stuk natuurgebied waar niet eens een schuilhok op mag. Kijk, daar moet ik mijne grote niet op zetten, meneer wordt gek als hij geen stal in de buurt heeft.

Geryon

Re: 2 paarden op 2 stukken van 500m², haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:15

Ik vind dit net een twijfelgevalletje. Als het voor de rest echt veel voordelen bied, zou ik het wel doen. :j

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:05

Seltje schreef:
Ok, hopen dat ik mijn buurman te pakken krijg, en dat stuk hiernaast kan kopen. Hier zijn zoveel mooie stukken grond, maar niks dat verkocht of verhuurt wordt, terwijl er allemaal niks met gedaan wordt.

Daar zou ik zeker op inzetten. Vier meter breed is m.i. gewoon echt te smal als verblijfplaats. Kijk, een pad van vier meter dat naar een breder stuk leidt is al wat anders, maar dat heb jij nu helaas niet en dat lijkt mij het grootste struikelblok.

In je OP schreef je nog dat je ze evt. op het andere weitje zou zetten als standplaats, maar dat kan m.i. ook echt niet aangezien dat altijd zo nat is.

Apart (of eigenlijk juist mooi) trouwens dat je in België wel dieren mag weiden op natuurgrond, dat mag hier in NL dus niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:29

Seltje schreef:

Hé da's zonde. Ik zou zeker eens gaan babbelen, wie weet.

Zelf heb ik op dit moment een paddock van ruim 500 m2 waar ze in de zomer s'nachts op staan, en in de winter hele dagen. Dit is nog redelijk te doen, ze kunnen er in rennen als ze willen. Wat ze niet veel doen, ze staan dag en nacht buiten en zijn daardoor vrij kalm. Toch waarderen ze het in de winter soms wel om in de 20 x 60 bak losgegooid te worden, daar kunnen ze net iets meer.
Dat zijn dus net die paar dagen droog of vorst dat je ze op de wei kunt gooien.

Een mooie ruime uitloopstal die op een droge (zand)paddock uitkomt is trouwens heerlijk voor jezelf en je paarden hoor. Ze worden veel relaxter, en jij hoeft je op je werk niet druk te maken over slecht weer, binnen gaan staan kunnen ze zelf wel. Volgens de smid hier is het ook het beste voor de hoeven. Ook voor de rest van de gezondheid is het veel beter.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:18

Behalve als ze zand koliek krijgen.

Persoonlijk zou ik mijn paarden nooit op 500 m2 willen houden voor langere tijd.
Ik heb duidelijk een andere definitie over kunnen rennen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:26

Mijn mannen staan al meer als 8 jaar op een zandpaddock, heb hier nog geen zandkoliek gezien. De grote heeft vorig jaar wel gaskoliek gehad na het eten van vers gras.
Gisteren was mijn DA bij ons voor een check-up, heb haar expliciet gevraagd of zij vindt dat mijn mannen te weinig ruimte hebben (heb dus ook ongeveer 500m2) en zij vindt dat ze prima staan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:34

Inderdaad contact met je buurman zoeken, via familie of het gemeentelijk register(als hij is uitgeschreven hebben ze ook zijn nieuwe adres) en vragen of je het land mag gebruiken warbij je dan meteen ook voor het onderhoud zorgt, met recht van eerste koop.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:31

bruintje123 schreef:

Persoonlijk zou ik mijn paarden nooit op 500 m2 willen houden voor langere tijd.

Tja, ik sluit mijn paarden dan weer nooit langer dan een paar uur op in een stal. Dat vind ik dan weer zielig.
In de winter, als ze niet op de wei kunnen rennen, gooi ik ze regelmatig los in de bak van 20x60, maar 9 v.d. 10 keer gebeurt er dan helemaal niks noppes nada, ook niet als ik ze opjut.

Ook nog nooit zandkoliek gezien, laat staan zand in de mest. Ook niet toen ik eens een zandweg kuur gaf. Maar goed ik voer dan ook niet van de grond maar uit een grote kuubskist.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:37

Gypsy schreef:
bruintje123 schreef:

Tja, ik sluit mijn paarden dan weer nooit langer dan een paar uur op in een stal. Dat vind ik dan weer zielig.
In de winter, als ze niet op de wei kunnen rennen, gooi ik ze regelmatig los in de bak van 20x60, maar 9 v.d. 10 keer gebeurt er dan helemaal niks noppes nada, ook niet als ik ze opjut.

Ook nog nooit zandkoliek gezien, laat staan zand in de mest. Ook niet toen ik eens een zandweg kuur gaf. Maar goed ik voer dan ook niet van de grond maar uit een grote kuubskist.

Ik ook niet, en toch vind ik dit te klein. Dat is niet eens een 20*40 bak kwa oppervlakte.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:42

Het is ongeveer 13 bij 50 meter, dus lekker scharrelen en wat spelen kan een paard daar sowieso in.

Om op snelheid te komen gebruik ik de wei, de bak, of een goede buitenrit. Maar meestal zijn ze daar toch niet voor te porren. Ben ik wel nieuwsgierig, hoeveel ruimte heeft jouw paard dan om een sprint te trekken? Wat is dan acceptabel?

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:51

Is het niet mogelijk om ze in de zomer bij jou thuis te zetten en in de winter op pension? Wij vinden het heerlijk om in de zomer op de wei te staan, in de winter is het helaas een grote modderpoel en dan geniet ik toch om zo goed als op de manege te staan!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:02

Onze paddock is 17x30m oid en daar worden even harde sprintjes in getrokken als in een groter stuk. Doen ze trouwens alleen als ze opgefokt door iets van buitenaf zijn. :+ Ik heb nog nooit een paard in vrijheid echt op snelheid gezien. Ik denk dan ook dat een harde galop kunnen doen voldoende is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:03

Gypsy schreef:
Het is ongeveer 13 bij 50 meter, dus lekker scharrelen en wat spelen kan een paard daar sowieso in.

Om op snelheid te komen gebruik ik de wei, de bak, of een goede buitenrit. Maar meestal zijn ze daar toch niet voor te porren. Ben ik wel nieuwsgierig, hoeveel ruimte heeft jouw paard dan om een sprint te trekken? Wat is dan acceptabel?

1,5 hectare. De snelheid die de rosse daarop maakt, doet ie op 20*60 nie.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:43

Nee maar in de zomer op de wei wel. Staat die van jou in de winter ook op de wei dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:46

Gypsy schreef:
Nee maar in de zomer op de wei wel. Staat die van jou in de winter ook op de wei dan?

Jep. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:56

Hier 3 hectare, niet allemaal als graas weide maar ook hooi weide.
Maar rond de 1 tot 1,5 hectare zit het wel. (ligt er aan hoe hard het gras groeit want ze krijgen elke dag wat bij)
In de winter juist groter, want dan kunnen ze ook op de hooi weide.
En ja daar staan ze ook in de winter de hele dag in. Weer of geen weer. Sneeuw storm, altijd.
En omdat het groot is geen natte zooi.

Ik heb ook een rijbak van 20 x 60 en ja daar rennen ze in, maar het echte sprinten is er niet bij. En als ze elkaar op aan het klöten zijn gebeurd dat toch regelmatig, op top snelheid door de wei.
Heerlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:41

Het is maar 4 meter breed he, dat is het grootste probleem lijkt mij.

Het ligt gewoon ook aan je paarden. De een zet misschien geen stap en de andere is iedere dag een halve randdebiel (daar heb ik er twee van).

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:24

Ik heb een paar jaar 2 shetlanders gehad op 500m2. Ik vond het al te klein voor 2 shets, laat staan voor 2 grote paarden.
Je houdt echt alleen maar modder over.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 00:28

Sizzle schreef:

Het ligt gewoon ook aan je paarden. De een zet misschien geen stap en de andere is iedere dag een halve randdebiel (daar heb ik er twee van).

Ik lijk ook een magneet voor randdebielen dan :+
Alles rent en speelt hier.
Misschien ook wel gewoon omdat het kan en zo niet afgestompt zijn op dat vlak.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 06:14

Hier staan ze altijd op een groot oppervlak en zo af en toe wordt er toch echt wel op volle snelheid door de wei geracet :wow: . Maar ik moet zeggen dat ik dat nou niet een eerste levensbehoefte vind. Ik vind het super dat ik ze dit kan bieden hoor en geniet ervan om ze zo te zien (naast dat ik mijn hart vasthou ;) ), maar het staat niet hoog op mijn prioriteitenlijst qua huisvesting.

Sizzle schreef:

Dat lijkt mij ook het grootste probleem. Kijk, qua oppervlakte is het sowiewo klein natuurlijk, verre van ideaal, maar die breedte is gewoon echt een struikelpunt.

Bar schreef:
Ik heb een paar jaar 2 shetlanders gehad op 500m2. Ik vond het al te klein voor 2 shets, laat staan voor 2 grote paarden.
Je houdt echt alleen maar modder over.

Nou, dat is maar net wat je eraan doet natuurlijk. Als je het hebt laten afgraven en zand in hebt gestort (evt. draineren) heb je geen modder. Ook nog een deel bestraten en een schuilstal en je hebt een mooie plek hoor.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 07:07

xSwanHeart schreef:
Zelfs als het 10x50 is, zou ik dat geen flinke sprint willen noemen. Dan komt een paard net een beetje op gang. En zeker als er twee paarden op zo'n stukje moeten staan, zal er van rennen niet veel kunnen komen.

Nog een ander aandachtspuntje: mijn paarden, die op een groot weiland prima samen konden staan, maakten elkaar op een kleiner stukje zowat af. Zeker als er weinig te grazen was. (We voerden dan uiteraard wel bij, maar uiteindelijk gaat dat ook een keer op.) Op zo'n klein stukje kunnen je paarden elkaar nooit ontwijken. Zou er niet vanuit gaan dat dat zomaar goed gaat.

Joh, ik heb 4700m2 ingedeeld,in 3 weides, een paddock en een piste. Ik heb nergens geen 50m tenzij ik de weides openzet die grenzen aan de paddock. Mijn paarden kunnen heus wel uit hun dak gaan hoor. De paddock is 28mx34m. Of zijn mijn paarden nu ook zielig?

Ts, het ligt er inderdaad aan hoe de stukken ingedeeld zijn. Ik heb bovenstaande altijd gehad voor een paard in combinatie met een pony en heel even voor nog een extra paard erbij. Ook heel erg natte grond en met 3 paarden was het een hel. Met een paard en pony was het te doen en nu met een paard en een Shetlander is het ideaal.
Dus ik vrees ook dat hoe ideaal je het ook kan indelen dat je toch te weinig ruimte gaat hebben.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 07:31

Yontheke schreef:
xSwanHeart schreef:
Zelfs als het 10x50 is, zou ik dat geen flinke sprint willen noemen. Dan komt een paard net een beetje op gang. En zeker als er twee paarden op zo'n stukje moeten staan, zal er van rennen niet veel kunnen komen.

Nog een ander aandachtspuntje: mijn paarden, die op een groot weiland prima samen konden staan, maakten elkaar op een kleiner stukje zowat af. Zeker als er weinig te grazen was. (We voerden dan uiteraard wel bij, maar uiteindelijk gaat dat ook een keer op.) Op zo'n klein stukje kunnen je paarden elkaar nooit ontwijken. Zou er niet vanuit gaan dat dat zomaar goed gaat.

Joh, ik heb 4700m2 ingedeeld,in 3 weides, een paddock en een piste. Ik heb nergens geen 50m tenzij ik de weides openzet die grenzen aan de paddock. Mijn paarden kunnen heus wel uit hun dak gaan hoor. De paddock is 28mx34m. Of zijn mijn paarden nu ook zielig?

Ts, het ligt er inderdaad aan hoe de stukken ingedeeld zijn. Ik heb bovenstaande altijd gehad voor een paard in combinatie met een pony en heel even voor nog een extra paard erbij. Ook heel erg natte grond en met 3 paarden was het een hel. Met een paard en pony was het te doen en nu met een paard en een Shetlander is het ideaal.
Dus ik vrees ook dat hoe ideaal je het ook kan indelen dat je toch te weinig ruimte gaat hebben.

Zielig zou ik niet direct zeggen, maar ik vind het verre van ideaal en zou er zelf nooit aan beginnen ;)
Daarnaast is het stuk van TS erg smal en zullen haar paarden dus telkens moeten afremmen en omdraaien, waar die van jou gewoon lekker schuin door de bocht kunnen. Imo maakt dat wel uit.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 09:50

Ayasha schreef:
Gypsy schreef:

Jep. :)

En hoe vaak maken ze er gebruik van?

Die van mij lopen over 't pad naar de wei, dat gaat dan wel in een galopje, maar eenmaal in de wei gaan die koppen naar beneden. In de lente als ze erg fris zijn rennen ze soms 1 of 2 keer op en neer, maar grazen vinden ze toch echt belangrijker.

Dus nee, zelf zie ik het niet als een superbelang iets.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:08

Toch zie ik nog altijd liever paarden die 24/24 buiten staan op een misschien wat kleiner stuk waardoor ze geen rengalop kunnen halen dan paarden die slechts 4 uur per dag op een gigantische weide staan en de rest van de dag in hun hok van 3x3m. Maar dat is een hele andere discussie.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:15

Yontheke schreef:
Toch zie ik nog altijd liever paarden die 24/24 buiten staan op een misschien wat kleiner stuk waardoor ze geen rengalop kunnen halen dan paarden die slechts 4 uur per dag op een gigantische weide staan en de rest van de dag in hun hok van 3x3m. Maar dat is een hele andere discussie.

Dat is inderdaad een hele andere discussie en volgens mij zegt ook niemand hier daar de voorkeur aan te geven ;)