Ik heb eens gehoord dat de DA hier een middeltje voor heeft?
snetter
Geplaatst: 06-06-15 13:13
Idd wanneer je hem laat ontspannen komt hij er vaak vanzelf uit. Ook een handige tip, wanneer het wat vaster zit de velletjes en of viezigheid, spuit wat babyolie in zijn koker, wanneer hij dan staat te schachten val t er vanzelf af. Deed ik met mijn dekhengst ook, en die had altijd een schone piemel.
@snetter, dat lijkt een goede tip, ik zou weer bang zijn dat er zand e.d. uit paddock in blijft hangen met rollen etc, maar jij hebt daar alleen goede ervaringen mee? of alleen 's avonds op stal evt. spuiten?
zomerbloem
Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-15 15:26
Ff wat geprobeerd. Meneer had hem toevallig hangen. Direct beloond en "piemel" gezegd. Uiteraard ging ie snel weer naar binnen maar met wat aaien tussen de benen kwam ie toch weer iets. En toen dus weer flink belonen en "piemel" zeggen. Daarna nog paar keer gedaan. Had volgensmij echt en flinke boei en heb echt nog een paar keer om me heen gekeken hahaha. Hij komt er nog niet helemaal uit telkens, maar toch iets. We gaan het zien of het gaat werken.
saskiakefie
Geplaatst: 06-06-15 16:15
haha toch maar piemel als commando
poes
Geplaatst: 06-06-15 16:26
je hoort wel eens over problemen bij ruinen omdat ze niet voldoende vaak uitschachten maar toch ook weer niet zo heel vaak toch? Ik durf héél zelden eens een los velletje eraf halen maar dat is echt eens per jaar of zo... de geur hangt ook nog neens dagen in je vingers als je er echt mee aan de gang gaat
Sanguine
Geplaatst: 06-06-15 16:42
Mijn ruin heeft totaal geen moeite om z'n ding te laten hangen. Als we oefeningen doen in het vrijheidsdressuur dan heeft ie 'm altijd hangen. Ik heb geen idee hoe je zoiets aanleert, ik zie mezelf al staan... "Frits, PIEMEL!! Pie-mel!"
Mijn vorige ruin liet "em" standaard na het rijden luchten. Na paar keer er langs te gaan deed hij hem vanzelf weer naar binnen omdat ie het genoeg vond. Maar soms kon ik een kwartier doorgaan!
Ik heb zojuist een hoop off-topic berichten verwijderd. Hierbij het verzoek om enkel te reageren als dit past bij de serieus bedoelde vraag van TS.
xGoldenHero
Geplaatst: 07-06-15 06:12
Goed dat je het hem leert! Die van mij wilde het echt niet doen en kreeg dus laatst een ontsteking aan z'n koker..
Nu schacht hij eindelijk uit als ik even net voor z'n koker kriebel. Meestal na het rijden. 1x in de week even velletjes en echt een grote schoonmaak 1x in de maand ofzo..
Foto van de ontstoken koker:
zomerbloem
Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-15 09:46
saskiakefie schreef:
haha toch maar piemel als commando
Tja zo heten die dingen nu eenmaal, piemeltje is ook een beetje banketstaaf als er zo'n lang dik ding moet komen whahaha
saskiakefie
Geplaatst: 07-06-15 09:55
Haha ja maar dat paard weet niet dat het zo heet he. Als je bij wijze van 'radio' aanleert dan kan dat ook he.
Heb je je al afgevraagd of schoonmaken wel goed is? Ik heb iig besloten om het zaakje niet meer schoon te maken. Ik houd het wel goed in de gaten of ik niks vreemds zie... Maar verder blijf ik er lekker vanaf!
pipo
Geplaatst: 07-06-15 10:00
Mijn paard schacht niet uit als ik de boel eens schoonmaak. Ik zit er verder niet aan, maar soms zie ik dat ie een probleem gaat krijgen en ga ik de boel wel wassen. Hij heeft wel ontstekingen gehad daar dus ben er wel allert op. Ik doe dan gewoon latex handschoenen aan en een emmertje warm water met wat aloevera. Pak een (speciaal voor deze gelegenheden) dun niet pluizend doekje en ga binnenin soppen. Er is ruimte zat om er binnenin te reinigen. Dat mag ik doen van hem, maar als ik zijn piel wel eens vast kan pakken is ie in no time weer binnen. Daar moet ie niks van hebben.
zomerbloem
Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-15 10:14
Maar meneer begint het al iets te snappen, bedankt voor de tips!
Hier ook een ruin gehad, die van nature niet veel schachten. Werd een smeerboel daar binnen. Als het tijd werd om te schoon te maken, zag je zwarte derrie op zijn witte vacht. Ik heb hem geleerd dat de tuinslang naar binnen mocht, lekker een tijdje laten spoelen! Hij vond het heerlijk, natuurlijk geen hoge druk op de slang