Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
wortelsussie schreef:Maar het is wel zo als je je paard helemaal afspuit en dan vol nat in de zon zet je paard het nóg warmer krijgt. Water trekt zon aan. Dus met echt heet weer kan, ik zeg kan, je paard verbranden op de rug....
Zou m eerst laten rollen in de zand en dan pas op de wei zodat die een beschermende zandlaag heeft.
Duhelo schreef:wortelsussie schreef:Maar het is wel zo als je je paard helemaal afspuit en dan vol nat in de zon zet je paard het nóg warmer krijgt. Water trekt zon aan. Dus met echt heet weer kan, ik zeg kan, je paard verbranden op de rug....
Zou m eerst laten rollen in de zand en dan pas op de wei zodat die een beschermende zandlaag heeft.
Ik denk net het tegenovergestelde. Je kan een paard vergelijken met een blikje cola. Vaste buitenkant,vloeibare binnenkant. Leg een blikje cola ingewikkeld met natte doeken in de zon, dan zal het water van de doeken gaan verdampen, en de warmte uit het blikje trekken. Resultaat, een fris blikje cola.
Volgens mij heeft de natgespoten vacht dezelfde werking als de natte doeken, dus voxht verdampt eruit en onttrekt warmte aan hetgeen eronder, in dit geval het paard.
Batlow schreef:Door met koud water te spuiten vernauwen de aders en dat is nu net niet de bedoeling
rien10 schreef:Ja, paneren, zo noemen wij dat ook altijd. En die van ons is Schnitzel kleurig, en ook nog eens een Duitser. Dus..... "we gaan even een schnitzel maken" als we hem laten rollen.
Sonja schreef:Batlow schreef:Door met koud water te spuiten vernauwen de aders en dat is nu net niet de bedoeling
hmmmzzzz dat moet je even detailleren...
Dat gaat op voor de achterhand en (lage) rug, en heeft te maken met de afvoer van afvalstoffen, niet met de koeling an sich.
Koelen is het meest effectief op hals, borst, buik en benen. Op de grootste aderen die je kunt 'bereiken' met waterkoeling.
Batlow schreef:De aderen verwijden om warmte af te geven, als jij met koud water je paard afspuit vernauwen de aderen wat er voor zorgt dat ze weer niet genoeg warmte afgeven, waardoor ze het weer snel warm krijgen + dat het water opwarmt
fransje23 schreef:Batlow schreef:De aderen verwijden om warmte af te geven, als jij met koud water je paard afspuit vernauwen de aderen wat er voor zorgt dat ze weer niet genoeg warmte afgeven, waardoor ze het weer snel warm krijgen + dat het water opwarmt
De aderen vernauwen pas als de temperatuur in het lichaam daar laag genoeg voor is. Nu gaat het ook nog eens om een paard wat al is uitgestapt en normaal gesproken dus al redelijk op temperatuur is.
Wat wel kan is dat het water als het waren een "filmpje"legt tussen huid en vacht waardoor het lichaam minder snel afkoelt. Even een zweetmes er over of rollen en dat probleem heb je ook niet meer.