afspuiten na het rijden ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: afspuiten na het rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:13

Die van mij gaat meestal na het afspuiten de Stapmolen in. Die van mij gaat overigens voor en na het rijden altijd de molen in zodat hij flink stapt. Hij is pas 4, dus spieren zijn druk aan het ontwikkelen

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:15

Ik spuit altijd af met warm weer (>18 graden), bij deze temperaturen zelfs 2 tot 3x om te zorgen dat ze goed af koelt. Daarna even lekker laten rollen, is ze mooi beschermd tegen de zon en beestjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:43

wortelsussie schreef:
Maar het is wel zo als je je paard helemaal afspuit en dan vol nat in de zon zet je paard het nóg warmer krijgt. Water trekt zon aan. Dus met echt heet weer kan, ik zeg kan, je paard verbranden op de rug....

Zou m eerst laten rollen in de zand en dan pas op de wei zodat die een beschermende zandlaag heeft.

Ik denk net het tegenovergestelde. Je kan een paard vergelijken met een blikje cola. Vaste buitenkant,vloeibare binnenkant. Leg een blikje cola ingewikkeld met natte doeken in de zon, dan zal het water van de doeken gaan verdampen, en de warmte uit het blikje trekken. Resultaat, een fris blikje cola.
Volgens mij heeft de natgespoten vacht dezelfde werking als de natte doeken, dus voxht verdampt eruit en onttrekt warmte aan hetgeen eronder, in dit geval het paard.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 16:13

Duhelo schreef:
wortelsussie schreef:
Maar het is wel zo als je je paard helemaal afspuit en dan vol nat in de zon zet je paard het nóg warmer krijgt. Water trekt zon aan. Dus met echt heet weer kan, ik zeg kan, je paard verbranden op de rug....

Zou m eerst laten rollen in de zand en dan pas op de wei zodat die een beschermende zandlaag heeft.

Ik denk net het tegenovergestelde. Je kan een paard vergelijken met een blikje cola. Vaste buitenkant,vloeibare binnenkant. Leg een blikje cola ingewikkeld met natte doeken in de zon, dan zal het water van de doeken gaan verdampen, en de warmte uit het blikje trekken. Resultaat, een fris blikje cola.
Volgens mij heeft de natgespoten vacht dezelfde werking als de natte doeken, dus voxht verdampt eruit en onttrekt warmte aan hetgeen eronder, in dit geval het paard.

Dat ken ik niet maar ik weet niet of dat waar is. Je kan een paard die veel warmte uitstraalt niet met een blikje cola vergelijken.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 16:15

Maar dat is toch gewoon de functie van zweten? Niet? :p

edit: ik bedoel dat je met afspuiten de functie van zweet nabootst (zonder dat het vliegen aantrekt)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:31

een paard is uiteraard geen blikje cola, maar de werking van natte doeken in de zon is volgens mij hetzelfde als een natte vacht in de zon. Vacht warmt op en verdampt, en ontrekt warmte uit iets anders, in dit geval het paard.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:45

Nou, laten we het zo zeggen.
Ik heb een zwarte die een paar keer door de hitte bevangen is geraakt. Zwart trekt natuurlijk warmte aan dus in de volle zon is dat al snel gebeurt.

Voorheen spoot ik hem altijd af, haalde het zweetmes er over en zette hem in de wei (mijn paard rolt helaas niet in het zand >;) ).
Echter raakte hij toch steeds door de hitte bevangen. Toen besloot ik hem af te spuiten met koud water en meteen de wei op te zetten.
Inderdaad met het blikje cola gewikkeld in koude doeken in mijn achterhoofd.
Paard is nooit meer door de hitte bevangen geraakt en elke keer als we hem savonds uit de wei halen is hij nog mooi koel :).

Ik ben dus voor afspuiten en daarna lekker laten drogen op de wei :)

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:57

Ik heb net mijn verzorgfries nog een kwartiertje gereden, daarna even afgespoten en laten rollen in het zand en dan weer het land op. Heeft het zand ook nog een werend effect tegen vliegen! In de winter spuit ik nooit af, paard draagt geen enkele vorm van dekens, ook geen zweetdekens.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:00

Als jij een nat paard in de zon zet, wordt het water in de vacht erg warm. Op deze manier kunnen zij goed verbranden. Het is altijd belangrijk dat je paard rolt of dat je droog stapt. Voor even is het lekker, maar als dat water gaat opwarmen is het geen pretje meer voor dat paard.

Ook heeft dit te maken met bloedsomloop. Door met koud water te spuiten vernauwen de aders en dat is nu net niet de bedoeling

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:08

Ik spuit ze ook af en laat ze rollen en daarna de wei in!

Ik zou persoonlijk wel met koud water afspuiten, dit is veel beter voor de spieren. De instant cool-down activeert het repareren van spierweefsel en koelt dus ook de spieren, waardoor ze ook minder snel stijf worden of spierpijn krijgen :) (Dit valt ook te zien in cooling-gels na en tijdens cross etc) In professionele voetbalclubs nemen ze ook een minuuteje of paar seconeden een duik in een bak met ijswater, werkt echt!

Edit: Inderdaad vooral op benen, borst en hals :)
Laatst bijgewerkt door WildDreams op 05-06-15 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:14

Batlow schreef:
Door met koud water te spuiten vernauwen de aders en dat is nu net niet de bedoeling

hmmmzzzz dat moet je even detailleren...

Dat gaat op voor de achterhand en (lage) rug, en heeft te maken met de afvoer van afvalstoffen, niet met de koeling an sich.
Koelen is het meest effectief op hals, borst, buik en benen. Op de grootste aderen die je kunt 'bereiken' met waterkoeling.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:17

rien10 schreef:
Ja, paneren, zo noemen wij dat ook altijd. En die van ons is Schnitzel kleurig, en ook nog eens een Duitser. Dus..... "we gaan even een schnitzel maken" als we hem laten rollen. :D

Haha, toevallig. Deze grap kwam bij ons op stal ook voorbij vandaag. Alleen wij hebben een fjord, en er werd dus ook nog gezegd dat de vergelijking pas echt zou kloppen als t' een Duitser was in plaats van een Noor _O-

Maar hier wordt er dus ook gepaneerd :j ze staan op een vrij korte/zanderige wei dus mogen gewoon lekker daar rollen, dan zijn ze vies zat. Onder de 15-20 graden spuiten we (afgezien van de benen, die doen we altijd) helemaal niet af, hooguit de singelplek als ze echt goed nat zijn, maar liever zet ik ze dan effe binnen en haal er een beetje stro overheen. Dan mogen ze effe blijven staan tot ik klaar ben met de werkzaamheden op stal en knikker ik ze weer het land op. Nooit problemen mee gehad op die manier! Maar ze worden hier maar zelden compleet in het zweet gewerkt.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:19

Ik vond het nu maar lastig..
Hier ook Fries en staat onder regen/zomer/vliegen deken dus in de avond spuit ik nu niet volledig af want wil geen deken op vochtig paard leggen

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:20

Sonja schreef:
Batlow schreef:
Door met koud water te spuiten vernauwen de aders en dat is nu net niet de bedoeling

hmmmzzzz dat moet je even detailleren...

Dat gaat op voor de achterhand en (lage) rug, en heeft te maken met de afvoer van afvalstoffen, niet met de koeling an sich.
Koelen is het meest effectief op hals, borst, buik en benen. Op de grootste aderen die je kunt 'bereiken' met waterkoeling.

De aderen verwijden om warmte af te geven, als jij met koud water je paard afspuit vernauwen de aderen wat er voor zorgt dat ze weer niet genoeg warmte afgeven, waardoor ze het weer snel warm krijgen + dat het water opwarmt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:23

Ben wel benieuwd naar je visie op koelen door enduranceruiters.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:32

Een zweetdeken is eigenlijk best een raar iets. Ik had van die wollen. Maar eigenlijk leg je een vacht van een ander dier op de vacht van je paard. Die daardoor zijn eigen werking verliest. Ik ben daardoor ook eigenlijk van dekens afgestapt. De vacht van een paard is een wonderlijk iets met een prachtige werking.
Laatst bijgewerkt door Heike op 05-06-15 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:34

Aan de ene kant geef ik je daarin meteen gelijk Heike, maar aan de andere kant... die vacht is berekend op regen in combi met weinig/niet poetsen.
En wij poetsen, en zetten de tuinslang er dusdanig op dat het paard tot op de huid nat wordt, wat in een normale regenbui eigenlijk nooit echt gebeurt.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:39

Ik ben ook niet tegen dekens hoor. Er zijn genoeg situaties waar dekens erg handig of gewoon nodig zijn. Maar het is wel goed om er bij stil te staan bij welke situatie dat is. Er zijn genoeg mensen die er zonder verder bij na te denken een deken op gooien omdat het zo 'hoort'. Of omdat de buurvrouw het ook doet. Gelukkig lees ik dat in dit topic niet terug hoor.
Laatst bijgewerkt door Heike op 05-06-15 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:40

Batlow schreef:
De aderen verwijden om warmte af te geven, als jij met koud water je paard afspuit vernauwen de aderen wat er voor zorgt dat ze weer niet genoeg warmte afgeven, waardoor ze het weer snel warm krijgen + dat het water opwarmt

De aderen vernauwen pas als de temperatuur in het lichaam daar laag genoeg voor is. Nu gaat het ook nog eens om een paard wat al is uitgestapt en normaal gesproken dus al redelijk op temperatuur is.
Wat wel kan is dat het water als het waren een "filmpje"legt tussen huid en vacht waardoor het lichaam minder snel afkoelt. Even een zweetmes er over of rollen en dat probleem heb je ook niet meer.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:41

Sonja schreef:
Ben wel benieuwd naar je visie op koelen door enduranceruiters.

Endurance ruiter koelen continu. En dat is het hem: continu, want met 1 keer afspuiten red je het dan niet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:42

fransje23 schreef:
Batlow schreef:

De aderen vernauwen pas als de temperatuur in het lichaam daar laag genoeg voor is. Nu gaat het ook nog eens om een paard wat al is uitgestapt en normaal gesproken dus al redelijk op temperatuur is.
Wat wel kan is dat het water als het waren een "filmpje"legt tussen huid en vacht waardoor het lichaam minder snel afkoelt. Even een zweetmes er over of rollen en dat probleem heb je ook niet meer.

Ja, dan moet je paard ook rollen, maar als je paard dat niet doet, niet laten staan. Althans ik haal hem er dan weer uit als hij niet gaat rollen, dan stap ik hem uit of de molen in om droog te lopen.