wandelen met je veulen....of omgedraaid!!??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:16

Misschien moet de topicstarter maar 's in 'r omgeving rond gaan zien en iemand om hulp vragen voor een paar keer? Eenmaal een gedrag bevestigd is zal het paardje normaal wel netjes meelopen en aanvaarden dat de mens hem begeleid en niet omgekeerd.

PS ontmoedigen om te proberen is zeker ook de oplossing niet, een mens leert erg veel uit z'n fouten en een dier ook. Ik vind het een goede zaak dat ze om advies vraagt en ze kan POGEN het advies te gebruiken. Misschien best beginnen in een veilige omgeving en als het daar helemaal goed gaat ...........

EDIT <WHAAAA ... STOMME Typo weggehaald Bloos!>
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 03-01-04 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:19

Precies sonja........

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:22

idd, wat Sammm al zegt, de hengstenketting is een optie, en als je die goed gebruikt kan het misschien nog wel het beste van alles zijn. Maar dan moet je er dan ook wel echt goed mee omgaan.
Met ons Fries (bijna)-jaarlingetje moet ook gelopen worden. Hij staat wel op wei en op stal enzo en we wandelen er niet mee, maar van de wei naar de stal of terug is toch wel een stukje en daarom moet hij goed aan de hand gelopen kunnen worden anders krijg je de grootste ongelukken aangezien ook wij een weg moeten oversteken.

Wat we nu bij Jelle doen is aan elke ring bij het halster een touw bevestigen, waardoor je dus druk op de neus kunt uitoefenen.

dit is dus op de manier hoe sommige mensen hun paard rijden als ze met halster rijden.

veel succes ermee!

xx Dees

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:47

Mijn persoonlijke mening is dat ik voor een veulen (het gaan om een JONG VEULEN) geen hengstenketting zou willen gebruiken. Liever een touw over de neus of onder de kin door dan. De botten van een jong veulen zijn nog broos en breekbaar, stel je voor dat vanwege het foutief gebruik van een hengstenketting op een jong en dartel veulen het diertje zo z'n koppie aan flarden krijgt Bloos!
Ik heb nu pas een hengstenketting en enkel als m'n twenterhengst het echt te bont maakt zal ik hem gebruiken wat tot op heden absoluut niet nodig was. Hij kan zeer sterk zijn, maar een korte gemene ruk aan het touw wat hem overigens geen schade kan toebrengen is er tot nu toe niet nodig om hem terug tot de orde van de dag te roepen!
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 03-01-04 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:48

Dat bedoel ik ........ maarja.

Pocahontas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 20:52

nou,nou,wat een gediscussieer!!
even ter verduidelijking..
mijn paardje is anderhalf,staat 24 op 24 uur buiten,komt uit de ardennen,heeft daar ook altyd buiten gestaan...
met haar is nooit wat gedaan geweest...
nou vind ik,en ik ga al 24 jaar met paarden om,en heb voor mijn eigen ook altyd paarden gehad,dat ik met ,mijn veulen wel degelijk langs de weg mag,kan,en moet lopen..
ik doe nu zoveel mogelijk waar ik straks onder het zadel en de verdere omgang alleen maar profyt van heb..
IK gebruikte deze keer mijn gewicht om het veulen tegen te houden,en niet andersom!!!
ik werk veel met mijn stem,zoals ik dat met poetsen(stil staan),met voetjes geven ,en al het andere ook doe...
ik ontneem mijn paardje niet haar jeugd door iedere dag een half uurtje met haar bezig te zyn,waarna ze daarna weer lekker de wei in kan..
ipv de stal.... Verward
daar heb ik het al heeeeleemaal niet op!!Maargoed,dat is ieder voor zich)
ze is nu al heel verkeersmak,ze reageert al byna niet meer als een tractor of vrachtwagen langskomt,en dat vind ik al heel wat!!
dit had ik nooit met haar bereikt door haar alleen maaar op de wei laten staan!!!
als iedereen nu wat meer tyd en aandacht aan een veulen zou spenderen,zou menig ~volwassen paard~zich op de weg al beter gedragen..
want geloof me of niet,veel problemen kun je voorkomen door er lekker vroeg by te zyn...
voor degene die mij een nuttige tip hebben gegeven hartelijk dank!!! OK dan!
dat was ook alles waar ik naar vroeg,dan heb ik tenminste wat meer controle voor als het weer mocht gebeuren,
en voor de rest.....BOEIE!!!!!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:01

Bij sommige vragen gaat de discutie nog wat dieper en in het algemeen verder ... Niet alles is persoonlijk bedoeld, deels ook in het algemeen. Er zijn nog mensen die met het zelfde probleem zitten en niet iedereen is zo verstandig om er een topic over te beginnen Knipoog ... Kunnen ze aan de reacties in het algemeen hier zien hoe andere zoiets dergelijks aanpakken .

Veel succes met je twenter, want als ie anderhalf is is hij/zij vanaf 01.01 ook echt een twenter Knipoog

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:18

ik vind dit een goed onderwerp. Maar het ging erover ze met het veulen liep of het veulen met haar. Sommige mensen hebben er op gereageert met het advies in het weiland oefenen. Wat ik op zich een super advies vind. Als je veulen nog ergens van schrikt en zo hard aan het touw trekt (omdat het wegrent) dan staat hij niet midden op de weg, maar gewoon in een omheinding.

Ik heb ook een veulen van 6 maanden en een paar dagen. We hebben haar na 2 of 3 weken laten wennen aan een halstertje. Dit vond ze erg eng. Kan ik me goed voorstellen. Met ongeveer een maand, toen ze ook vertrouwen kreeg in de mensen, hebben we haar leren vaststaan. Aan 1 touwtje aan een ring en tussen 2 touwtjes. Dit ging best goed. Ook is ze naar de keuring geweest (hebben haar gewassen onder de spuit met 3 maanden) en in de trailer 1,5 uur vast gestaan. Was erg braaf. Hadden hier goed mee geoefend. Anders had ik het ook niet zomaar gedaan.
Ondertussen hebben we haar geleerd mee te lopen aan een touwtje (dit gaat nu al beter, ze vond het erg moeilijk en steigerde maar wat in het rond) nu is dat al wel minder. Ook hebben we haar geleerd voetjes te geven. Nou dat is eigenlijk nog steeds het grootste probleem. Ze vind het erg moeilijk om haar everwicht te bewaren en even haar hoofd erbij te houden. Ze gaat lopen hangen en tja, dan is er gelijk angst van haar. Tja, hoefje even vast houden totdat ze rustig is en dan hoefje los en belonen.

Ik zet haar iedere dag buiten en 's avonds binnen, ja, is dit echt onnatuurlijk.? ik denk dat je er later alleen maar voordeel van hebt. Ze staat nu met een ruintje in het weiland en haar moeder het weiland ernaast. Dit gaat aarig goed. Ze is sinds zaterdag van d'r moeder af

graag hier reacties op

Pocahontas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 21:19

dank je wel!!! *LOL*
maar ik vind dat sommigen wel eerst wat meer informatie mogen vragen,voordat ze over alles en nog wat beginnen te leuten...
ze weten zelf niet waar ze zich mee bemoeien,en de topicstarter heeft er ook niets aan...
en trouwens cissy...
ik wilde dat alle veulens by jou vandaan kwamen!!! OK dan!
TOPPIE!!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:30

Pocohontas als je had geweten wat je moest doen dan had je niet je gewicht in de strijd gegooit......... En DAT staat er en dat is niet goed.

Maargoed je weet het zelf het beste......... veel succes

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:21

Ik zou als het met wandelen niet lukt, gewoon nog ff een tijdje wachtten en over een maand of 2 weer proberen, haast heb je denk ik niet echt, want waarschijnlijk hoeft hij pas echt mee te lopen met je als hij een jaar of 3 is.

Wij gingen ook wel eens met ons veulentje wandelen een stukje over het erf en een beetje spelen in de bak ofzo, en veel bezig zijn met em, poetsen en knuffelen enzo, omdat we wisten dat ie naar 3 kleine meisjes ging, dus die pony moest wel een beetje gewend zijn aan mensen enzo, maar echt wandelen langs de weg ofzo hebben we niet gedaan..

Pocahontas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 23:13

waarschijnlijk weet jij het het beste!!!! Verward
maar op dat moment dat ze op de plaats begint te galopperen,en er ryden auto`s langs je heen,kon ik niet anders,dan haar eerst zo by me te houden,(met mijngewicht dus)..
als dan het verkeer voorby is geef ik pas een lel aan het touw en straf ik met mijn stem,omdat dat op het moment het veiligste is..
wat als ik meteen een lel geef en ze schrikt van mij ,en springt dan nog eens even de weg op?????
weer een typisch voorbeeld van je dat je je weer ergens mee bemoeit,waarvan jezelf geen benul van hebt...
of was je erby ??? het moment dat het gebeurde???
ik dacht het niet!!!!
maar je wenst me nog succes..
evengoed bedankt!! Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:18

Ik had nooit in die situatie gezeten.......... omdat ik erover nadenk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:26

Nou pocahontas, dan had je het allemaal precies zo moeten beschrijven in je eerste bericht.
GK reageert gewoon op het gebeurde beschreven in je eerste bericht. Daar komt het wel wat anders over dan wat je nu schrijft!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:29

De inprint fase van een veulen zijn de eerste DRIE levensdagen. Alles wat je een veulen deze dagen leert zal hij zijn levenlang niet vergeten en als heel normaal beschouwen. Zelf laten wij een veulen zodra het droog is aan een halster wennen. Diverse malen aan en afdoen. Verder wordt het veulen overal verschillende malen aangeraakt/geaaid net zolang tot het hier niet meer op reageerd. De eerste dag met halster aan naar buiten en gelijk aan het touwtje leren wennen....(wel af op de wei natuurlijk). Houd dit vol en je hebt geen problemen met je veulen. Hetzelfde geldt voor voetjes geven etc.....

Je voorkomt een hoop ellende en gestress op latere leeftijd

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:36

Weetje , ik heb een paard dat echt zo bang is voor alles wat herrie maakt en vreemd is , en dat ik ONTZETTEND baal dat ze als veulen nix met hem hebben gedaan om hem te laten wennen aan die dingen.. en leer dat NU nog maar eens af, ik weet zeker dat als jij met je veulen elke dag even oefent dat je het makkelijker aanleert dan dat je een paard van 5 jaar weer afleert.
En ik spreek uit ervaring.....

Edit 1 : Ik ben het helemaal met Pegassa , Cissie en Pocohontas en deze Topicstarter eens , en wat GijsenKim vindt , dat is haar mening , maar jij zegt zelf dat je lastige paarden op de goede weg heb moeten zetten , nou zet jij mijn paard maar eens op de goeie weg omdat ze hem vroeger aan nix hebben laten wennen...

Edit 2 : Dit betekend overigens niet dat ik niet met hem oefen , ik oefen en ik oefen en ik oefen , langzaam maar zeker gaat het beter ... maar zoals ik al heb gezegd , het had een hoop tijd en gestress gescheeld voor hem als ze vroeger hem wat hadden aangeleerd...
Laatst bijgewerkt door Splash_ op 03-01-04 23:40, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:38

pegassa schreef:
De inprint fase van een veulen zijn de eerste DRIE levensdagen. Alles wat je een veulen deze dagen leert zal hij zijn levenlang niet vergeten en als heel normaal beschouwen. Zelf laten wij een veulen zodra het droog is aan een halster wennen. Diverse malen aan en afdoen. Verder wordt het veulen overal verschillende malen aangeraakt/geaaid net zolang tot het hier niet meer op reageerd. De eerste dag met halster aan naar buiten en gelijk aan het touwtje leren wennen....(wel af op de wei natuurlijk). Houd dit vol en je hebt geen problemen met je veulen. Hetzelfde geldt voor voetjes geven etc.....

Je voorkomt een hoop ellende en gestress op latere leeftijd

precies

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:38

splash heeft niks daarmee te maken.... helemaal niks.....

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:41

Jawel heeft ie wel , want het is een goed voorbeeld van wat ze anders hadden kunnen doen.. had Splash en mij een hoop verdriet , ellende en gestress bespaard !!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:44

Nee heeft er niks mee te maken. Jij bent bang en daarom je paard. Als jij buiten ontspannen blijft rijden zal je paard veel minder reageren......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:45

dan wil ik weleens weten op WAT voor manier jouw paard alles heeft geleerd splash...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:51

Met HEEEL HEEEL HEEEL VEEL GEDULD en liefde, en steeds herhalen en dat ongeveer 100x per dag hetzelfde doen, en heel erg consequent zijn... en ik moet zeggen , het gaat nu echt wel een stuk beter

Edit : 'Alles heeft geleerd'... nou hij moet nog zo veel meer leren, hij heeft nog lang niet alles geleerd , maar we zijn hard op weg

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:54

gijsenkim schreef:
Nee heeft er niks mee te maken. Jij bent bang en daarom je paard. Als jij buiten ontspannen blijft rijden zal je paard veel minder reageren......

Ik ben bang ? , sorry maar ik vind dat jij erg rare reacties geeft.. en het heeft niks met rijproblemen te maken , met rijden heeft ie geen problemen.

Enne , wat ik me afvroeg.. waar is de topicstarter gebleven ? Schijnheilig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:57

ik begrijp dat dit niet de reactie is zoals jij m wilt horen en dat ie in jouw oren raar klinkt maar misschien moet je het er eens met je instrukteur over hebben........ die zal vast hetzelfde zeggen

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:59

Nee want nogmaals , het zijn geen rijproblemen... Ik denk dat jij had moeten zien hoe Splash bij mij kwam , en hoe is nu is.. dan zou je reactie heel anders zijn geweest..

Maargoed, ieder zn eigen mening toch.. ? Ik ben trots op wat er tot nu toe van Splash is geworden, en vanaf die tijd dat ik hem kreeg en nu , kan het alleen maar beter gaan... en daar ben ik trots op ! Haha!