Wat verwachten jullie van een pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:40

Ik vind 24/7 of alleen snachts op stal op zaagsel met luikje erg belangrijk, mijn paard heeft een lichte stofallergie en ik heb een drukke studie, dus ik wil mezelf niet de verlichting opleggen dat ik elke dag mijn paard beweging moet geven.
Verder vind ik een goede buitenbak, poetsplaats en uitrijmogelijkheden belangrijk, klein of grootschalig maakt me niet uit, of het meer een sport of recreatie stal is maakt me ook niets uit, zolang iedereen maar normaal met elkaar omgaat.
Ook vind ik het heel belangrijk dat de staleigenaar open staat voor wensen en ideeën en zelf ook het paard goed in de gaten houdt (scheve dekens, paard wat vermagerd ect.)
Dit alles heb ik vrij snel gevonden voor een prima prijs (<250), ik ben gelukkig en mijn paard staat er ook goed.
Van de zomer ga ik twee maanden naar het buitenland en ik kan mijn paard met gerust hart achterlaten :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:48

Mijn stal is super voor mijn paardje.
Staat nu tot september 24/7 op het land met hooi. In de winter gaat hij 's nachts naar binnen. Vind het alleen jammer dat ik niet zelf mijn stal uit mag doen. Ik deed dit op mijn vorige stalling erg graag. :) verder is er een buitenbak. Het is kleinschalig. :)

donsje

Re: Wat verwachten jullie van een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:40

Ik vind luxe voor mijn paard belangrijk in de zin van; ruime, lichte stallen met luik naar buiten. Liefst buitenstallen. Daarnaast hele jaar door naar buiten. Zomer de weide en winter de paddock, en dan ook van bv 9 tot 5. Ook voeren op vaste tijdstippen en goed ruwvoer is erg belangrijk. Minimaal 2 tot 3maal daags. Voor mezelf is een 20x60 baan (buiten of binnen) een must en ook een binnenbaan van minimaal 20x40. Ik rijd fanatiek wedstrijd en wil ook swinters bij -10 fijn kunnen rijden en ik ben een giga koukleum. Kantine, ja maar meer dat ik me ergens kan opwarmen of ergens kan zitten om te wachtten op DA bv. Met wc graag! Lessen kijk ik niet zo naar, mits bak niet continue bezet is maakt het mij niet uit. Wil wel mn eigen instructice kunnen laten komen en een plek om mn paard te longeren. Hetzij in de bak of een cirkel. Als het maar ergens kan.
Volpension of doe het zelf, keuze daarin. En goed contact met stalhouder. Mocht mn paard speciale zorg nodig hebben of als ik advies etc nodig heb, dat dat ook kan. Bv paard in paddock ipv wei of medicatie geven. En idd leugens.. dan ben ik weg. Al is het maar dat ze zeggen dat ze buiten zijn geweest en achteraf blijkt van niet. Ik wil mn stalhouder kunnen vertrouwen!
Tis al een hele lijst zie ik.. maar nog een laatste ding, mn hondje.. die moet meemogen. En niet vast aan een ketting, maar los. beestje ligt te slapen bij de bak als ik rij en scharrelt verder altijd in een straal van 5 meter rond me en luisterd goed.

Discipline maakt me niet uit. Ik kom voor mn paard en niet voor de mensen. Ja een praatje is leuk maar ik kom niet om lallend achter de bar te zitten:)

Mariska_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:01

Ik wil eigenlijk alleen luxe voor mijn paard. Dat wil zeggen dat hij veel naar buiten kan. In de zomer 24/7, in de winter minimaal 8 uur per dag. Voldoende ruwvoer en een plek om te schuilen als hij buiten staat. Dit alles graag in groepsverband. Voor mezelf is een buitenbak die goed berijdbaar is voldoende. Liefst een kleinschalige stal omdat daar de sfeer meestal wat ongedwongener is. Een kantine is geen must, een wc uiteraard wel. Als ik dan ook eigen instructie mag meenemen ben ik al tevreden. Buitenrijmogelijkheden is in de randstad moeilijker op loopafstand maar als er trailerstalling mogelijk is, ben ik ook tevreden.

Ik ben lang op zoek geweest naar een stal. Stond eerst op een doe t zelf stal. Voor mijn paard prima, maar ik merkte dat ik veel tijd aan extra werk kwijt was en daarbij....vanwege het kleinschalige...vaak alleen op stal was. In de avonduren niet altijd fijn.
Heb gemerkt dat staleigenaren t soms iets mooier maken dan t is. Alle dagen naar buiten betekende in de praktijk in t weekeind zelf regelen. Dat hield dus in dat hij met veel gezeur soms maar 2 of 3 uur buiten stond. Dus dan reed ik maar extra heen en weer om hem beweging te geven. En dan nog was er soms discussie.
t liefst sta ik op een 24/7 buiten stal met voldoende schuilgelegenheid. En liefst niet te grootschalig, max 15 a 20 paarden.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:12

Ik vind het hier in de omgeving nog best moeilijk om iets te vinden wat echt voor 100% aan mijn eisen voldoet. Maar ik moet zeggen dat mijn huidige stal aardig in de buurt komt ;) Het is de 3e stal in een jaar tijd. :o

Wat ik idealiter zou willen is:
- een lichte goed geventileerde stal van minimaal 3x3
- een goed en strak voerbeleid, waarbij minimaal 3x per dag op vaste tijden ruim voordroog/hooi wordt gevoerd en de eigenaar bepaalt hoeveel het paard te eten krijgt. Ik vraag liever of mijn paard iets minder voer mag, dan dat ik moet betwijfelen of er volgens mijn opgave wordt gevoerd. Biks bij voorkeur ook 3x per dag, maar 2x is ook ok.
- weidegang gedurende april/mei t/m september/oktober, waarbij mijn paard overdag minimaal 4 uur buiten komt op een stuk dat groter is dan een postzegel. En dan heb ik mijn paard het liefste in een kleine stabiele groep. Liever niet alleen en te lang op het land aangezien hij daar een hekel aan heeft. Buiten én binnen zetten is een absolute pré aangezien ik fulltime werk. Het meest prettige zou ik vinden als alle paarden op een vaste tijd, allemaal tegelijk, naar buiten én naar binnen gaan.
- Rijbakbodems die niet te hard, licht, vlak en stofvrij zijn. Oftewel goed worden onderhouden dmv slepen en/of sproeien. Buitenbak met verlichting. Binnenbak vind ik erg prettig, maar kan ik laten schieten als de stal verder aan al mijn eisen voldoet.
- mogelijkheid om mijn paard in de winterperiode een uurtje buiten te hebben in bijv een zandpaddock. Helemaal fijn als dit verzorgd kan worden voor mij.
- Goede individuele voorzieningen (zadelkast) voor mijn spullen en een toilet is absoluut fijn. En ik heb ervaren dat een warme droge ruimte ook erg fijn is als je moet wachten tot je paard droog is o.i.d. Hoeft dus geen hele kantine te zijn ofzo. Een parkeerplek voor mijn trailer is wel absolute eis.
- Als paardeneigenaar wil ik vrij zijn in mijn keuze van hoefsmid, veearts, instructeur etc. Het liefst wil ik ook geen extra vergoeding hoeven betalen als ik mijn eigen instructie laat komen. Ook wil ik vrij zijn in het gebruikmaken van een bijrijder (mocht ik dat ooit willen) zonder dat daarvoor een vergoeding aan de stal betaald moet worden.
- Een goede sfeer, waarbij iedereen in zijn waarde gelaten wordt en op zijn/haar eigen manier voor het paard zorgt. Waarbij klanten elkaar, indien gewenst, helpen en ondersteunen bij bijv vakanties of andere problemen.

Een grote of juist kleinschalige stal maakt mij niet zo heel veel uit. Ik heb altijd vrij kleinschalig gestaan en sta nu megagroot zonder dat ik echt problemen heb met bakken die te vol zijn o.i.d. Als er voldoende ruimte is om fijn te kunnen rijden is grootschalig dus geen probleem. Wel of niet zelf uitmesten maakt mij niet uit. Als ik zelf mest wil ik niet bij elk schoon strootje gedoe hebben over te veel verbruiken.

Ik ben nu van stal veranderd omdat ik de juiste combinatie niet kon vinden. Welke consessies doe je?Elke stal had zo zijn voordelen maar zeker ook zijn nadelen. Geen goede bak was zo'n reden om te vertrekken, terwijl mijn paard daar ontzettend veel (te veel :+ ) weidegang en een hele mooie buitenbox had. Stal nummer 2 had het heel goed voor elkaar qua bakbodems, kleine groepjes weidegang en onderlinge sfeer, maar liet het voor mij weer afweten op het voerbeleid en de vrijheid om zelf over mijn paard en de manier van rijden te kunnen beslissen. Stal nummer 3 waar ik nu sta, sta ik met heel veel plezier. Voorzien van heel veel faciliteiten, goede ruime stallen (mijn stal zou wel iets lichter kunnen), goede bodems, goed voer- en uitmestbeleid etc. Nadeel van deze stal is dat de weilandjes erg klein en bij voorkeur individueel zijn. En dat de totale kosten vrij hoog zijn. Dit is mijn eerste weideseizoen hier, dus ik moet er nog even aan wennen en me aanpassen. Merk wel aan mijn paard dat hij minder moeite heeft dan ik. Ik wil hem graag langer buiten hebben, maar meneer wil graag met het overgrote deel van de paarden mee naar binnen om 2 uur. Ondanks dat hij met 1 weidemaatje buiten staat. Dit is voor mij best lastig te realiseren met mijn werk. Binnen laten zetten kost weer geld en ik zou dat nog even met het weidemaatje moeten overleggen.

Een pensionprijs van rond de 300 euro vind ik redelijk, maar op mijn huidige stal zit ik daar al ver overheen. :(

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:15

Ik sta al 10 jaar op mijn ideale plek ,24/7 buiten met inloopstal genoeg weilanden ,kleinschallig 5 paarden maar .een goed buitenbak het bos op loopafstand .dichte stallen als een van de paarden wat mankeert kunnen ze daar in .bijna onbeperkt hooi en dat voor een laag bedrag

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:16

Wij staan op n stal waar wij erg blij van worden.
Ruime stallen van 3 x 3,40 met tralie wanden.
Worden 3x in de week leeg gemest en alle dagen goed gestrooid.
Paarden komen in de winter 6 uur en zomer 9 uur per dag buiten.
Vor de stal kun je poetsen en buiten op twee plekken.
Paarden staan per geselecteerde groep in de wei waarvan de wei is opgedeeld.
Een super buitenbak. Die altijd behalve met vorst te rijden is.
Fijne uitrijmogelijkheden.
Het is kleinschalig.

Betaal 150 all in.

En later met n kleine binnen bak er misschien bij 170.

Ruwvoer is super fijn.

Ik klaag niet

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:48

Vickz schreef:
En wat vinden jullie dan betaalbaar? want hier in mijn buurt verschillen de prijzen nogal ;)
En zijn er onder jullie die ook graag op een stal staan waar je alles zelf moet doen? dan denk ik aan zelf mesten en je paard buiten en binnen zetten enz

Ik betaal nu minder dan 250 , voor een binnen en buitenbak, een longeercirkel en wasplaats, mooie uitrijmogelijkheden, ruime en lichte stallen, ruimte voor je eigen ding en doen, dagelijkse weidegang het hele jaar door.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:04

Wat ik belangrijk vind is dat elk paard de persoonlijke zorg krijgt die hij nodig heeft. Mijn paard met artrose moet bijvoorbeeld altijd kunnen bewegen. Ook aanpassingen op voer beleid zijn belangrijk. Mijn Eigen voer kunnen voeren staat dus hoog op de prioriteiten lijst. Ook voor het geven van medicijnen is het fijn als er mogelijkheden zijn. Verder natuurlijk alle dingen die belangrijk zijn voor een paard, zoals sociaal contact enz.Voor mijzelf ben ik minder veeleisend, ik hoef geen luxe binnenbak of kantine wat net een restaurant is. Met een klein hokje waar ik warm en droog kan staan in de winter ben ik al erg blij. Mijn paard woont er tenslotte 24/7, ik kom een paar uurtjes per dag op bezoek.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:09

Vanwege verhuizing heb ik ook een tijdje gezocht naar een geschikte pensionstalling. Ik vind het zelf heel belangrijk dat de paarden genoeg buiten komen en er goeie uitrijmogelijkheden zijn.

Uiteindelijk staan m'n paarden nu bij een vriendin, omdat het heel lastig was om een stalling te vinden waar de paarden ook in de winter 24/7 buiten kwamen (met schuilmogelijkheid) en wij dat wel belangrijk vinden. Is wel een stukje rijden (halfuur met de auto), maar paarden staan op een goeie plek waar ik prachtig kan rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:25

eisen in volgorde van belangrijkheid

stalbaas met hart voor en verstand van paarden
weidegang zomer en winter
- in kleine vaste groepen
- geen postzegels
- niet verplicht 24/7
- niet maar een uurtje
- aan de hand buiten zetten
voldoende voerbeurten en goede kwaliteit ruw- en krachtvoer
altijd goed berijdbare bak 20*40 (binnenbak gewenst, niet noodzakelijk)
goede sfeer (nit anti-wedstrijd of anti-recreant)
kleinschali
ruime stallen
vrije keuze smid, DA, instructie etc
uitrijdmogelijkheden
springmateriaal
trailerstalling

overige factoren
- kosten
- afstand

dus ik ga niet mee met je conclusie. Ik wil ruime weidegang maar geen 24/7 en voldoende trainingsfaciliteiten.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:43

Nog even een toevoeging van mijn kant;
ik wil altijd naar mn paard kunnen. Dus niet van 10.00 tot 21.00 en niet op zon en feestdagen. Ik ben een vroege vogel. Ik sta geregeld om 8 uur smorgens mn paard al te poetsen en dit ook op zondag, of met kerst, of met nieuwjaar. Heb ik een wedstrijd dan sta ik er soms al om 5 uur smorgens om mn paard te wassen en te vlechten. Ik kom altijd alleen dus niet met hele aanhang om 8 uur smorgens en ik help ook graag als dit nodig is. X buitenzetten of helpen binnenhalen geen probleem. Ik hou van rust en vriendelijkheid.

Ik heb nu een doe het zelf stal. Dus ik mest zelf, zet mn knol buiten en binnen zet dr voer klaar. Stro/hooi/brok regel ik zelf. Deels via stal (stro) de rest haal ik zelf. Wil zelf keus in voer hebben. Als ik eens niet kan, dan weet ik dat mn paard alsnog kostenloos buiten en binnen komt. Ik betaal 100 euro voor de stal per maand. Buiten/binnenbak/ half buitenstal/poetsplaats/extra stal voor opslag en mn tuig/elke dag van 9 tot 5 wei (al staat ze nu op paddock ivm blessure en dit kan ook gewoon) ze word gevoerd/medicatie gegeven/kantine/wc/kan altijd komen en als ik wil dat ze elke dag en dansje voor mn paard doen, dan zouden ze dat ook nog doen. Ik help soms met buiten/binnen van de rest vd paarden,veeg eens een gang en voor de rest benik absoluut niet lastig.

Voor stro betaal ik 40 euro en daar doe ik ruim anderhalve maand mee. Voordroog is 2.65 per plak waar 4 voerbeurten uitgaan maar ik ggebruik dit niet omdat ik hooi voer (3 euro per pak) dus ik sta hier prima.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:44

Ik betaal €150 per maand
Hij staat bij een pension aan huis met 8 boxen in een ruime lichte schuur met stro opslag en stroom/water
Dit is voor een eigen stal die elke dag word uitgemest en opgestrooid, elke dag weidegang met schuilstal en een stuk betegeld in een groepje, hooi en biks word voor je gevoerd (biks moet je zelf aanschaffen), stroom, water, een verlichte buitenbak met hindernismateriaal en binnen een wc en om gewoon wat te drinken en te kletsen. Dekens worden voor je gewisseld en hij krijgt netjes zijn springschoentjes om als hij naar buiten gaat rn weer af als hij weer op stal gaat. Ik fiets hiervoor een km of 10-12

Op een vol pension met binnenbak ben je hier wat meer kwijt, dat ligt hier zo tussen de €200-€300 per maand.

Ik woon in Drenthe trouwens :)
Edit : je mag bij ons op stal zelf je hoefsmid en da bepalen en laten komen. Ook mag je zelf instructrices laten komen!
Laatst bijgewerkt door dropveterr op 01-06-15 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:45

Mijn paarden staan aan huis dus ik kan zelf beslissen wat en hoeveel voer ze krijgen hoelang ze naar buiten gaan, plek voor de trailer, altijd de bak 20x40 voor mijzelf. Mooie wasplaats met warm en koud water, mooie stallen, kan zelf bepalen wat voor bodembedekking in de stal moet etc.

Als ik op een stal zou staan zou ik het volgende belangrijk vinden:
Mogelijkheid tot zelf mesten of laten mesten (uiteraard tegen vergoeding)
Paarden elke dag minimaal 4 uur naar buiten in groepsverband, als het heel warm is, staat madame liever op stal.
Voer inbegrepen en evt supplementen laten bijvoeren
Een goede buitenbak met verlichting is een vereiste, binnenbak zou fijn zijn maar niet perse nodig.
Ook wil ik graag zien dat ze zorg dragen voor het paard (deken af bij warm weer, mij ditect contacten bij ziekte oid)

Verder naar binnen/naar buiten brengen en halen zou handig zijn.

Ook voor mij geen staltijden dat ik er niet mag zijn.. of gesloten met kerst o.i.d.

Ik vergeet vast nog een hele hoop en over de prijs ben ik ook nog niet helemaal uit

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:52

Sinds gisteren staat de mijne weer bij huis, maar daarvoor stond ik op een heel toffe pensionstal.
(verlichte) Buitenbak, 5 stallen (dus ruimte voor 5 paarden), mogelijkheid om het paard te wassen, ruime zadelkamer, en veel land dus de paarden staan veel buiten (winter 's nachts binnen, verder altijd buiten). Vind het een superstal en hoop er van 't winter weer heen te kunnen (:

Pelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:46

Vickz schreef:
Pelientje schreef:
Toevallig ben ik tot voor kort nog naar een stalling opzoek geweest voor mijn paardje. Voor mij was de pgekochtgrijkste. Ik heb de goedkopere stallingen met elkaar vergeleken, dus hoe ze omgaan met de paarden, de weidegang, faciliteiten, de vrijheid die je hebt, etc.

De stalling die ik heb gevonden is vrij klein, maar ook heel gezellig. Het heeft gewoon de nodige dingen, binnen- en buitenbak, paddocks, weidegang, stalletjes, etc. Maar de eigenaresse wilt nog een paar luxere faciliteiten regelen zoals een trainingsmolen.

klinkt voor mij al niet meer zoals een goedkope stal ;)

Ik betaal €190,- pm. Maar in principe zijn de stallen daar zonder mesten €230,- en met €250,-. De stal is echter zo goedkoop omdat het net gekocht is en er moet nog van alles opgeknapt worden.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 16:44

Vind dit echt wel boeiend om te lezen. Wat ik nu wel concludeer is dat mensen hun paard graag iedere dag buiten zien en liefst zo lang mogelijk. Ze willen ook graag dat hun paard word binnen en buiten gezet. Vrije keuze van voer, da, Hoefsmid, instructeur. Een binnenbak hoeft voor de meeste niet. Een bar ook niet. En eigenlijk tot nu toe wil niemand een plek waar groepslessen zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:55

Vickz schreef:
Wil je liever een kleinschalige stalling of een plekje waar veel paarden/mensen zijn?ik ga voor kleinschalig, vind ik voor mezelf prettiger, maar ook voor mijn paard
Kijk je naar de prijs van lessen of stalgeld?stalgeld wel, wat krijg ik voor het geld wat ik er voor neer leg, lessen kijk ik echt niet naar , de kans dat ik gebruik kan of wil maken van de geboden lessen is klein.
Wil je graag luxe of houd je het graag sober?ik heb het liever wat soberder...mijn ervaring is dat hoe luxer de stallen zijn, hoe verder het welzijn in het gedrang komt qua bewegingsvrijheid en soicaal contact
Je paard op het land of liever op stal?land/paddock, paard is ene loopdier en mag van mij zo veel mogelijk vrij bewegen met soort genoten
Sport of recreatie?het 1 sluit het ander niet uit
Een bar of niet?voor mij geen must :n
Wat voor soort les wil je graag? Groepslessen of prive?lessen van instructie van mijn keuze, dus geen geneuzel zoals "alleen les van die en die of zus en zo...mijn paard, mijn keuzes, niet de beperking van de dochter van de staleigenaar etc
Heb je liever dressuur, springen, grondwerk, western,...?dressuur en gangenrijden
Kijk je naar de omgeving, de afstand van je huis?moet wel leuk aan te rijden zijn idd, liefst wel met uitrijmogelijkheden
De sfeer, klantvriendelijkheid, paardvriendelijkheid,...de sfeer moet me wel liggen, anders ga je dalijk met tegenzin naar stal
En noem zo maar op, je weet zelf wel wat voor jou belangrijk is ;) en ik ben er ook wel eens benieuwt naar :)

Dus ik zou zeggen brand los ;)

ik sta nu sober, schuilstallen, weide en paddock, buitenbak en that's it, water pompen we met een ouderwetse pomp. we draaien met zijn allen staldiensten , maar paardlief kan wel 24/7 met haar soortgenoten rondneuzen en mutsen , onbeperkt hooi, en bewegen , dat is me veel meer waard dan alle luxe die ik op andere stallen kan krijgen en het werk wat ik daar niet heb.

zaken als hoefonderhoud, dierenarts, instructie, daar wens ik geen enkele beperking op, mijn paard, mijn keuze , is ook echt een breekpunt wat mij betreft .

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 00:29

Mijn vorige pensionstal (Henriettehoeve in Wolfheze) was redelijk in de buurt van waar ik toen woonde (Arnhem). De paarden komen daar de kantooruren buiten in grote weides in een vaste groep, de stallen zijn ruim en licht, het voerbeleid is dik in orde en de sfeer op stal was erg goed. De paarden daar zagen er tevreden uit. De paardvriendelijkheid vond ik het belangrijkste. Immers moest mijn pony daar wonen en niet ik. Er staan ook veel paarden die met pensioen zijn.

Er zijn daar prachtige uitrijmogelijkheden op de Veluwe. Die had ik op de stal daarvoor echter ook, dus dat was niet zozeer de reden. Ook veel faciliteiten - gedraineerde, verlichte buitenbakken, binnenbak, wasplaatsen, longeercirkel, solarium, zelfs vakantiehuisjes zijn aanwezig. :D Deze stal was dus erg luxe. Dat interesseerde me eigenlijk niet zo. Ik heb er nauwelijks gebruik van gemaakt, alleen de buitenbak soms, haha. Het is ook behoorlijk grootschalig, maar dat maakte me niet echt uit. De veearts op stal gaf veel mensen les, maar je kon ook je eigen instructeur laten komen.

Na niet al te lange tijd verhuisde ik zelf naar Maastricht. Omdat het toch wel vervelend werd om zo'n weekendrelatie met mijn pony te hebben en ik haar wel erg miste ondanks dat ik wist dat ze het prima had, besloot ik iets in de buurt te zoeken. Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe plek was ik er al over uit dat ik haar alleen wilde verhuizen als ze dan 24/7 buiten in de groep kwam te staan. Ook wilde ik volpension. Zo'n plek heb ik gevonden, op 2km afstand van mijn huis. Het is er fantastisch! Een enorm gezellige manege en er worden heel interessante lessen gegeven in de richting NH western. Het is een stuk kleinschaliger. Ook veel minder luxe, maar aangezien ik daar toch al geen gebruik van maakte, mis ik het ook totaal niet. Dat er zo veel interessante dingen gebeuren vind ik mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk. Het belangrijkste is dat ponylief zich er vermaakt. Dat doet ze gelukkig! :)

ETA: op beide stallen had/heb ik een fijne vaste bekapper :P Dat vind ik ook wel erg fijn!

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 06:39

Wil je liever een kleinschalige stalling of een plekje waar veel paarden/mensen zijn? kleinschalig.
Kijk je naar de prijs van lessen of stalgeld? stalgeld rond de 200.
Wil je graag luxe of houd je het graag sober? hoef geen luxe maar de faceliteiten die er zijn moeten in goeie conditie zijn.
Je paard op het land of liever op stal? zoveel mogelijk buiten dus land
Sport of recreatie? beetje van beide ..
Een bar of niet? nee
Wat voor soort les wil je graag? momenteel de basis, straks dressuursmatig
Groepslessen of prive? prive
Heb je liever dressuur, springen, grondwerk, western,...? doe het liefst grondwerk, maar les in dressuur
Kijk je naar de omgeving, de afstand van je huis? omgeving = bos of strand is pluspuntje. Maar afstand huis niet langer dan halfuur.
De sfeer, klantvriendelijkheid, paardvriendelijkheid allemaal erg belangrijk. Ik ga graag met plezier naar een paard wat het ook fijn vind om op dat plekje te staan

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 06:46

Vickz schreef:
Vind dit echt wel boeiend om te lezen. Wat ik nu wel concludeer is dat mensen hun paard graag iedere dag buiten zien en liefst zo lang mogelijk. Ze willen ook graag dat hun paard word binnen en buiten gezet. Vrije keuze van voer, da, Hoefsmid, instructeur. Een binnenbak hoeft voor de meeste niet. Een bar ook niet. En eigenlijk tot nu toe wil niemand een plek waar groepslessen zijn.

Komt omdat als je wedstrijd gericht gaat rijden, je toch vaker graag 1 op 1 geholpen wil worden en dan is en plek met groepslessen onhandiger.
Een bar kost alleen maar geld :') en mensen nemen vaak toch hun eigen eten mee en een binnenbak.. Altijd een pluspunt maar geen verplichting? Hahah

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:24

Wil je liever een kleinschalige stalling of een plekje waar veel paarden/mensen zijn? - niet te klein en niet te groot, ik heb graag aanspraak, maar zit niet te wachten op 10 man tegelijk in de bak. Op de huidige stal staan er nu rond de 35 en dat is prima

Kijk je naar de prijs van lessen of stalgeld? - alleen stalgeld, les wil ik zelf kunnen regelen. (absolute eis)

Wil je graag luxe of houd je het graag sober? - niet te sober, was en poetsplaats vind ik fijn, deze winter hoop ik over een binnenbak te kunnen beschikken, anders was ik op zoek gegaan waar er wel een is.

Je paard op het land of liever op stal? - overdag op het land, 's nachts op stal, 27/4 land is geen optie.

Sport of recreatie? - beide als ieder elkaar maar in zijn/haar waarde laat dan geeft dit totaal geen problemen.

Een bar of niet? - maakt niet uit, plekje om iets te drinken zou fijn zijn, maar echt bar hoeft van mij niet

Wat voor soort les wil je graag? Groepslessen of prive? - priveles, zelf te regelen

Heb je liever dressuur, springen, grondwerk, western,...? - ik rij dressuur, maar mij maakt het niet uit, zolang ik maar niet zodra ik in de bak kom de troep van een ander op moet ruimen of er elke dag een heel parcours gebouwd staat

Kijk je naar de omgeving, de afstand van je huis? - beide, half uur rijden wil ik niet, maar ik sta nu op een plekje waar je wel mooie uitrijmogelijkheden hebt.

De sfeer, klantvriendelijkheid, paardvriendelijkheid,... - alles telt mee, afspraak =afspraak, er moet overlegt kunnen worden en de sfeer moet aangenaam zijn, tussen pensionhouder en klant en klanten onderling.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:58

Heb vrij lang gezocht naar een voor ons fijne plek.
Wat ik zocht was best moeilijk ....

24/7 buiten met andere paarden
Hooi middels slowfeeders
Rijbak
In of direct aan het bos
Binnen een straal van max 15/20 min rijden van thuis.
Doe het zelf principe en zelf paard voeren.

Beperkingen in de keuze van HS en of da is voor mij geen optie, dat bepaal ik zelf wel.
Eigenlijk wil ik alles zelf bepalen en doen, gelukkig kan dat gewoon op deze stalling.
Als je jarenlang je paarden aan huis hebt gehad valt het niet mee om een prettige stal te vinden.
Ik ben gewent om alles zelf te regelen en te doen.... En dan is de wijze waarop de gemiddelde pension eigenaar dat doet niet snel goed, kan beter denk ik dan.
Daarom past een volpension echt niet bij mij, ik wordt gek en de pension eigenaar van mij.

Doe het zelf verhaal met veel weidegang is er natuurlijk wel maar met goede rijbak en in het bos valt nog niet mee.

Maar het bestaat gelukkig wel, en sta al ruim 2 jr naar volle tevredenheid op onze huidige stalling, zelfs met binnenbak.. Waar ik niet te vinden ben want het bos is veelste mooi.
Voor 100,- pm excl hooi.
Laatst bijgewerkt door cissie op 07-06-15 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:04

Als ik pensionstalling zocht dan in ieder geval 1 met:

- 24/7 weidegang of snacchts op stal. Maar dan wel smorgens 8 uur de wei in en met donker worden naar binnen.
- rijbak met hindernismateriaal. Binnenbak zou fijn zijn maar hoeft niet per see.
- goede uitrijmogelijkheden.
- flexibel voerbeleid.
- niet te groot

Word zelf een beetje chaggi van te grote pensionstallingen.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:13

Het eerste wat voor mij echt een must is is weidegang samen met andere paarden. Minstens de hele dag, het liefst 24/7, in ieder geval in de zomer. Toch vind ik het wel fijn om een stal tot beschikking te hebben voor noodweer of boxrust oid. Ik heb liever een kleinschalige stal waar iedereen elkaar kent en helpt, en waar je ook wel regelmatig alleen op stal bent, met een staleigenaar die de paarden ook kent en die een echt paardenmens is en mee denkt.

Naar de prijs van een stalling kijk ik zeker wel, ik heb nou eenmaal geen gigantisch hoog budget. Veel luxe verwacht ik dan ook niet. Een verlichte buitenbak, een stal, een zadelkamer en een wasplaats zouden voor mij op zich al genoeg zijn.

Ik wil het liefst een recreatiestal of een gemengde stal. Ik zou niet als enige recreatieruiter op een sportstal willen staan, maar dit zou ik dan ook al niet kunnen betalen dus dat komt mooi uit.

Dingen als een kantine hoef ik niet, wc hoeft zelfs niet maar zou wel handig zijn. Ik wil wel alle kanten op kunnen, dus ook dingen als vrijheidsdressuur kunnen doen en kunnen longeren en dergelijken. Hier moet wel een ruimte voor beschikbaar zijn. Goede uitrijmogelijkheden vind ik ook erg belangrijk.

Naar lessen kijk ik niet als ik een pensionstal zoek, een goede instructie kan ik altijd nog ergens vinden. Daarom wel een must dat je een instructrice mee mag brengen.

Een stal zou ik natuurlijk het liefst zo dichtbij mogelijk hebben omdat ik er op de fiets naar toe zal moeten. Mijn verzorgpony nu staat overigens op een particulier weitje met een stal als enige luxe, dus met minder red ik het ook wel, maar een buitenbak en een wasplaats zou toch wel fijn zijn.