Advies gevraagd. Shetlandpony in woonwijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:41

Agossie.
Moest er stiekem wel om lachen, wie wilde er vroeger nou niet een pony in zijn tuin? :D

TS; ik zou idd een melding maken. Deze is anoniem dus je hoeft je ook niet druk om hun reactie te maken.

Hafje85

Re: Advies gevraagd. Shetlandpony in woonwijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 12:13

In de APV van mijn woonplaats kon ik niks vinden. Afgelopen vrijdag heb ik een mail naar de gemeente gestuurd. (Ambtenaren schijnen niet zo snel te zijn, dus ik verwacht volgende week wel een reactie ;) ).
Mocht het tegen de regels in zijn dan zal ik zeker een melding maken. De melding is dan wel anoniem, maar ik loop de meeste tijd rond in mijn rijkleding dus ik denk wel dat ze direct weten wie de melding gemaakt zou hebben.
Ik ruik de bekende 'boerderijgeur' als ik langs hun poort loop, maar niet als ik op het balkon zit. Dus echt op overlast zou ik het niet kunnen gooien denk ik.

Bedankt voor jullie reacties, ze lopen erg uiteen wat ik ook wel verwacht had. Iedereen heeft natuurlijk zo zijn eigen visie wat goed is voor een dier. Gevoelsmatig vind ik dit dus een gevalletje verwaarlozing. Maar hij heeft een dak boven zijn hoofd, zaagsel om op te liggen en ik neem aan water en eten want hij ziet er goed gevoed uit. Lastig!

Ik houd jullie op de hoogte!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:15

Els1984 schreef:
Weet je zeker dat je je niet vergist? Op het bordje staat dat het een loslopende Duitse Herder is ;-)
Waar laten die mensen de mest?
Ik zou gewoon even informeren op het 0800 nummer van de politie wat je het beste kunt doen. Of bij de gemeente of het überhaupt is toegestaan. Ik kan me zo voorstellen dat de buren van deze mensen geen zin hebben in paarden(mest)-geur als ze in de tuin zitten.
Over het welzijn van de pony is volgens mij al genoeg gezegd.
Mest in de groene kliko?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:18

kwita schreef:
weet wel waar je aan begint als jij belt en een actie ontketend, jij woont daar ook.

Mensen van de dierenbescherming mogen nooit vermelden wie de beller is geweest!!!
Gaan ze om door jou genoemde reden ook nooit doen.
Er is altijd spraken van een "anonieme tip " en als ik de situatie zo schets uit jou foto's kunnen dat er aardig wat zijn.

Dit is belachelijk.
Te raar voor woorden.
Ik zou zéker bellen!

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:48

Ik ben wel benieuwd hoe de gemeente gaat reageren op je mail, kan me haast niet voorstellen dat ze dit goedkeuren. Heb je nog niemand van je buren/omgeving erover horen klagen oid?
Maar hoe dan ook, goed dat je er in ieder geval achteraan gaat!

Just_inHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:49

Hafje85 schreef:
In de APV van mijn woonplaats kon ik niks vinden. Afgelopen vrijdag heb ik een mail naar de gemeente gestuurd. (Ambtenaren schijnen niet zo snel te zijn, dus ik verwacht volgende week wel een reactie ;) ).
Mocht het tegen de regels in zijn dan zal ik zeker een melding maken. De melding is dan wel anoniem, maar ik loop de meeste tijd rond in mijn rijkleding dus ik denk wel dat ze direct weten wie de melding gemaakt zou hebben.
Ik ruik de bekende 'boerderijgeur' als ik langs hun poort loop, maar niet als ik op het balkon zit. Dus echt op overlast zou ik het niet kunnen gooien denk ik.

Bedankt voor jullie reacties, ze lopen erg uiteen wat ik ook wel verwacht had. Iedereen heeft natuurlijk zo zijn eigen visie wat goed is voor een dier. Gevoelsmatig vind ik dit dus een gevalletje verwaarlozing. Maar hij heeft een dak boven zijn hoofd, zaagsel om op te liggen en ik neem aan water en eten want hij ziet er goed gevoed uit. Lastig!

Ik houd jullie op de hoogte!

Dan mag die wel zo goed verzorgd worden, dan nog het is een veulen. Die hoort op te groeien bij soortgenoten. Niet alleen veulens natuurlijk ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:05

MD >> VSW

huppiejuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:16

Hebben jullie daar niet een wijkagent bij wie je het kan melden?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:23

Volgens mij staat het nergens dat het verplicht is om een veulen in de opfok te gooien of met soortgenootjes te zetten? Het is beter, maar geen wet.

Ik zou inderdaad ook eens met de politie bellen, in dit geval denk ik dat hun er wel wat mee kunnen! Heb je andere buren er nog niet over gehoord toevallig?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:37

Wat raar, zou echt niet bij me op komen om zoiets te doen. Zat inderdaad eerst goed te kijken of het geen knuffel was!

Zoals al gezegd zou ik inderdaad politie/wijkagent eens benaderen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:43

Diep en dieptriest om een pony zo te houden. Dit diertje moet op de weide lopen met soortgenootjes, niet op de stenen in een klein achtertuintje waar hij zijn benen niet kan strekken. Ik zou zeker een melding maken.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:48

Wat zielig.. de pony ziet er nu nog goed uit. Hopelijk wordt er iets gedaan voor dat verandert. Goed dat jij ermee bezig bent TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:49

Ik zou zeker niet op de gemeente gaan wachten, dat kan zo 2 weken of langer duren. Ik zou nu gewoon de politie op t 0800 nummer bellen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:51

Wauw wat een kleine tuin... Mijn tuin is 2 x zo groot met gras, ik zou dus ook gewoon een Shetlander in m'n tuin kunnen houden? :+

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:56

Ik zou melding maken bij 144 en daar je foto's heen mailen. Pony is misschien ziek en wordt daarom dicht bij huis gehouden. Maar zoals ik het nu zie ziet hij er gezond uit. Iemand van de (dieren)politie kan dit allemaal goed uitzoeken

Als ik je een tip mag geven, haal de foto's wel van bokt. Ondanks dat je de mensen onherkenbaar hebt gemaakt is de omgeving wel herkenbaar en dit kan als laster gezien worden en een eventueel proces belemmeren. (Ik spreek uit ervaring)
Laatst bijgewerkt door Jillsil op 31-05-15 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:57

Jemig wat een situatie dit. :| Ik zou het zeker niet rustig afwachten en direct een melding maken. Ik kan me níet voorstellen dat dit beestje zo gelukkig is en goed opgroeit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:57

Jillsil schreef:
Ik zou melding maken bij 144 en daar je foto's heen mailen. Pony is misschien ziek en wordt daarom dicht bij huis gehouden. Maar zoals ik het nu zie ziet hij er gezond uit. Iemand van de (dieren)politie kan die allemaal goed uitzoeken

Als ik je een tip mag geven, haal de foto's wel van bokt. Ondanks dat je de mensen onherkenbaar hebt gemaakt is de omgeving wel herkenbaar en dit kan als laster gezien worden en een eventueel proces belemmeren. (Ik spreek uit ervaring)

Zou ik ook doen idd.

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:58

Jillsil schreef:
Ik zou melding maken bij 144 en daar je foto's heen mailen. Pony is misschien ziek en wordt daarom dicht bij huis gehouden. Maar zoals ik het nu zie ziet hij er gezond uit. Iemand van de (dieren)politie kan dit allemaal goed uitzoeken

Jillsil heeft groot gelijk! Maar inderdaad wel meesturen met je melding.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:10

Het is niet zoals het hoort idd. Ik denk alleen niet dat db er iets mee doet, want dier Heeft z'n natje en z'n droogje.... mijn pony Werd de laatste dagen bij de vorige eigenaar in een stal gehouden 24/7 dus dan vindt ik dit (in de tuin) beter, maar niet zoals het hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:09

capopjekop schreef:
Dit diertje moet op de weide lopen met soortgenootjes

Zolang dit niet in een wet vastgelegd is, is dit slechts een mening. Dat is nou net de pest.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:14

Over het plaatsen van paarden in een woonwijk: daar hoef je geen officiële vergunning voor te hebben. Ik woon in een woonwijk, maar wel met een tuin van ruim 1240 m2. Gemeente is laatst de hondenbelasting komen controleren en aaide m'n paarden en riep nog dat we toch zo allemachtig mooi wonen. ;)

Maar back to the topic: bel 144. Dat heb ik ook gedaan voor een pony met dezelfde bewegingsvrijheid als de pony op deze foto's. Dierenbescherming is geweest en een week later was de pony weg.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:47

een jaar of 15 geleden hebben wij ook een shetlandveulen een winter aan huis, in de tuin gehad. De reden hiervoor was dat zijn koten doorzakte en hij van de dierenarts op een harde ondergrond moest staan om zn spieren sterker te maken, in de wei waar hij stond met andere paarden was dit niet aanwezig en zodoende is hij naar ons gekomen. Iedere dag namen we hem mee als we de hond uit gingen laten zodat hij wat kon grazen en lopen, en hij had zelfs aangepaste hoefijzers(voor naar Utrecht gereden) en spalken. Ideaal is de situatie nooit geweest, maar zijn benen zijn wél in de correcte stand gegroeid en zodoende hoefde hij dus niet naar de slager.

Nu zeg ik niet dat deze situatie bij deze mensen van toepassing zal zijn, maar het zou natuurlijk best kunnen dat deze pony ook wat extra zorg nodig heeft en daarom niet in de wei kan blijven staan..

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:48

boeflover schreef:
een jaar of 15 geleden hebben wij ook een shetlandveulen een winter aan huis, in de tuin gehad. De reden hiervoor was dat zijn koten doorzakte en hij van de dierenarts op een harde ondergrond moest staan om zn spieren sterker te maken, in de wei waar hij stond met andere paarden was dit niet aanwezig en zodoende is hij naar ons gekomen. Iedere dag namen we hem mee als we de hond uit gingen laten zodat hij wat kon grazen en lopen, en hij had zelfs aangepaste hoefijzers(voor naar Utrecht gereden) en spalken. Ideaal is de situatie nooit geweest, maar zijn benen zijn wél in de correcte stand gegroeid en zodoende hoefde hij dus niet naar de slager.

Nu zeg ik niet dat deze situatie bij deze mensen van toepassing zal zijn, maar het zou natuurlijk best kunnen dat deze pony ook wat extra zorg nodig heeft en daarom niet in de wei kan blijven staan..

Maar dan zullen de mensen van de dierenbescherming dat toch in overweging nemen?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:58

Toen mijn Tinker met 5 maanden oud (14 jaar geleden) bij ons kwam (was zonder moeder grootgebracht bij de fokker) kreeg ze een geitje als vriendje en een stukje achtertuin. Ons stalletje was in de achtertuin in een woonwijk :+ Wel veel groter dan hier en met gras en een geitje, en toen ze een paar maanden ouder was is ze naar een grote wei gegaan met een pony. Dus kortom wie weet waarom de pony daar staat, wie weet gaat deze ook naar een weiland binnenkort. Aangezien je niet langs wilt gaan om verhaal te halen kun je inderdaad wellicht beter even bellen. Ja, soortgenootje is nodig, maar dit paardje krijgt ten minste meer aandacht dan menig verwaarloosd paard dat hier ergens in de bossen in z'n uppie staat zonder verzorging (helaas maar al te vaak tegengekomen). Maar goed, weet verder het verhaal ook niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:36

Je kan er natuurlijk ook gewoon een keer heenlopen en belangstellend vragen ipv meteen de db eropaf te sturen...