Slimste paard van de weide... what to do

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:24

Wat is zieliger dat hij misschien en anders 2x een flinke klap krijgt van het schrikdraad of dat we binnenkort lezen paard zwaar gewond door aanrijding en uit zijn lijden verlost na ontsnapping?

Zou kiezen voor optie 1

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:30

Lastig probleem voor je. Fjorden hebben dikke massa vacht, wat meer spek en veel durf en zijn slim! Dat draad in de voorpluk is een goed idee, krijgt ie niks van hoor. Weet niet of je stroom van het lichtnet komt of van een losse accu? Check eens met een meter of de stroom overal wel goed doorkomt. De dunne ijzerdraadjes van het stroomlint kunnen her en der gebroken zijn en dan verlies je snel veel stroom op je lint. Heb hier ook een uitbreker staan en zorg dat de stroom wat hoger staat dan normaal. Hij is een paar keer flink geschrokken van het stroom en dan houdt ie zich weer tijd rustig.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 16:41

Hij staat in kuddeverband van circa 15 paarden, dus bij heeft maatjes zat. Ondanks er wel wat deugnieten rondlopen (die zonder stroom er rustig door heen wandelen), durven de andere paarden er niet door heen!

rumay schreef:
Wat is zieliger dat hij misschien en anders 2x een flinke klap krijgt van het schrikdraad of dat we binnenkort lezen paard zwaar gewond door aanrijding en uit zijn lijden verlost na ontsnapping?

Zou kiezen voor optie 1

Daar ben ik het zeker mee eens! Maar wel prettig om meerdere tips te krijgen, zodat we meerdere opties hebben. Hij staat nu nog niet bij ons, dus we hebben nog tijd om het aan te passen.

Batlow schreef:
Hengst proof maken... Met hout en dan 3 planken ipv gebruikelijke 2... Maar dat kost wel wat

Klopt dat snap ik, de kosten zijn het hem dus ook. Als het echt niet gaat, kan hij beter terug naar de fokker. Begrijp me niet verkeerd, we willen hem heel erg graag houden! Maar ook voor ons geld dat er grenzen zijn. We hebben enorme weides, dus een draadje extra kan wel, maar extra houten hekken aanschaffen gaat hoog op lopen!

GDG

Re: Slimste paard van de weide... what to do

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:19

Plaats anders eens een paar foto's van hoe je omheining er nu uitziet, dan kunnen we gerichter meedenken over de verbeterpunten.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:30

Wat eng dat je er een paard tussen hebt staan dat hierin echt geen grenzen kent! Goed dat je naar oplossingen zoekt. Ik hoop dat de tips die al gegeven zijn je kunnen helpen. Wel wil ik je op het hart drukken goed uit te zoeken hoe hoog de omheining van jouw gemeente maximaal mag zijn. Kennissen van me kregen gedonder met hun opgehoogde omheining, waardoor ze veel onkosten hebben gehad en uiteindelijk nog geen oplossing hadden voor hun houdini-paard.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:19

Nog een draadje spannen? Heb voor de mijne de laagste op 25/30cm want anders ontsnapt de ijslander, en de hoogste op 1,60m ivm de merrie die erover heen komt anders. Geloof dat ik ze op 30cm, 60cm, 1,10 en 1,60 heb.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:25

Ik denk dat een ijzerdraadje in de voorpluk niet zo veel zin heeft als hij eroverheen springt :+
Misschien inderdaad een foto plaatsen?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 14:08

Update:
Meneer staat sinds 2 dagen weer in de kudde en houd zich flink koest! Volgens degene waar hij hiervoor een tijd heeft gestaan, was hij vanaf moment één telkens heel erg zoekende naar een geschikte plek. Hier heeft hij dat nog niet gedaan, dus hopen maar!

We hebben een extra draadje gespannen en er staat fulltime stroom op. Normaal haalden we het stroom er wel is af als er veel mensen reden, maar dat gebeurd nu ook niet meer. Het hek is doorgemeten en er zitten geen zwakke plekken (meer) in het hek.
We hebben besloten om nog even te wachten met een ijzerdraadje in zijn voorpluk. Momenteel staat hij in een weiland, omgeven door andere weilanden en zijn stal. Daarom is het geen ramp als hij ontsnapt, op die manier hebben wij de ruimte om de proef op de som te nemen.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 14:10

Basilicium schreef:
Wat eng dat je er een paard tussen hebt staan dat hierin echt geen grenzen kent! Goed dat je naar oplossingen zoekt. Ik hoop dat de tips die al gegeven zijn je kunnen helpen. Wel wil ik je op het hart drukken goed uit te zoeken hoe hoog de omheining van jouw gemeente maximaal mag zijn. Kennissen van me kregen gedonder met hun opgehoogde omheining, waardoor ze veel onkosten hebben gehad en uiteindelijk nog geen oplossing hadden voor hun houdini-paard.

Het hek van de buren is nog een kleine 15 cm hoger dan ons hek momenteel. Ik begreep van hun dat zij de maximale hoogte aanhouden, dus als het goed is zitten wij op veilig terrein. Toch heel erg bedankt voor de tip!

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:30

Weet je ook zeker dat er voldoende stroom op de draden staat? Vaak ligt daar het probleem. Je verliest veel spanning als de draden contact maken met de palen,oud draad, onkruid de draden raakt of wanneer de draden door breuk weer aan elkaar geknoopt zijn. Heb je de stroom wel eens opgemeten met zo'n apparaatje?

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:36

Klinkt een beetje zielig, maar hem op een kleiner stukje zetten? Kan hij er moeilijk pver heen springen en kan buiten blijven. Ik weet niet of hij alleen staat, dan er een maatje in die wei bij zetten. Het kan ook verveling zijn, daar misschien een oplossing voor vinden?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 10:55

Nieuwe update: blijkbaar doen een extra draadje en fulltime stroom wonderen. Meneer heeft nog geen pas verkeerd gezet, voorlopig blijven de paarden deze weide, maar we zijn bezig met een extra weide, omringt met sloten. *\o/*

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:01

Ik had een jaarling die er gewoon in volle galop onderdoor wipte, maakte niet uit of er stroom op stond, die had er een handigheidje in ontwikkelt.

Ik heb toen aan het halster 2 ijzerdraadjes geknoopt, die omhoog gezet en net wat langer dan haar oren. En dan een hengstenvlecht erin en daar door heen een ijzerdraadje geregen.

1 schok was er nodig... daarna heeft ze het nooit meer gedaan!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:05

Onze fjorden dame toen jaarling ging ook overal onderdoor en doorheen, wij hebben indd boven op het halster een schrikdraadje gedaan. Zo hebben wij het afgeleerd

anoukka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:28

Fijn dat het nu al beter gaat, en dat hij met andere paarden in een kudde staat :)

De vraag is natuurlijk waarom hij zou willen ontsnappen. Misschien is het verveling? Hij staat wel in een kudde, maar misschien kun je nog wat extra uitdaging in de weide brengen? Als je hooi in de weide voert kun je dit misschien in slowfeeders op verschillende plekken doen. Misschien wat boomstammen neerleggen waar je af en toe wat worteltjes in/onder verstopt zodat hij lekker gaat zoeken en een tijdje bezig is. Wat wilgentakken hier en daar neerleggen om aan te knabbelen? Ik vind het altijd erg leuk om zulk soort dingen voor de pony's te verzinnen, ze zijn dan lekker bezig en vinden het ook leuk :)

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:39

het kan erger en dat met geiten die hadden schikdraad nodig voor olifanten en als nog gingen ze er door heen.
een ging er ook nog vrolijk tegen aan schuuren als of er niks aan de hand was :+ mischien een optie???

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 14:03

Ik vermoed dat het gras gewoon groener is aan de andere kant. :9

Op zich bieden en boden wij hem voldoende afleiding aan met o.a. slowfeeders en speeltjes zoals een bal e.d. (niet alleen voor hem bedoeld, maar ook voor de andere paarden.). Dit proberen wij ook regelmatig af te wisselen.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 14:11

Maar hij raakt het draad nu dus niet meer aan. Voorlopig houden we dit weiland aan, op de manier zoals we het nu doen. We hebben nog een weiland, waarbij het ook niet erg is als hij ontsnapt. Deze weilanden kunnen we dus afwisselen. Als het over een paar maanden nog goed gaat, gaan we het ook op de normale weilanden over.