Hoe houd je een wit paard wit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:43

Ojajoh schreef:
Ketchup!!

Ja dit heb ik dus ook gehoord haha.. :') nooit gezien of uitgeprobeerd (maar heb zelf een bruintje )

Basilicium

Re: Hoe houd je een wit paard wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:49

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:51

Oh wauw daar heb ik nog nooit van gehoord. Dat ga ik eens uitproberen! Ze zien mij al aankomen op stal, met een fles ketchup :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:52

ik heb bij mijn schimmel nieteens shampoo nodig :D Eerst metale roskam en harde borstel, dan met een magic brush over de vieze vlekken churen tot je ze ziet verdwijnen en dan zachte borstel erover!

Afbeelding

(knieën zijn geen vuil, daar is ie nog donkergrijs :p)
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 26-05-15 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:53

Groene zeep <3 *\o/*

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:54

Wij gebruiken eigenlijk altijd de grijze haren shampoo van de kruidvat, nog geen euro per flesje. Het ziet er alleen raar uit, t is paars Maar het werkt erg goed!
Manen en staart worden altijd nog extra goed uitgekamd met antiklit en daarna nog een klein beetje glansspray erover :)

Lois0804

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 08:40

Basilicium schreef:
Lois0804 schreef:
Die van mij heeft echt spier witte vlekken :D
Ik poets ook minimaal een half uur alleen die poepvlekken krijg je er gewoon niet van af:( t zit vooral op der achter benen en haar kont :')
Ik ga de tips hier boven eens proberen :D

Ik denk dat je al veel resultaat gaat zien van de dingen die genoemd zijn :) Verder blijven schimmels en bonte/witte paarden een continue uitdaging op dit gebied. Wat ik nog toe kan voegen aan wat er al gezegd is, is dat je bij sommige paarden zelfs met herhaaldelijk wassen en uren poetsen geen witte achterbenen zal zien. Het werkt in dat geval zelfs averechts om de vacht van je verzorgpony te vaak te wassen. Ze raakt dan de natuurlijke, vettige beschermlaag van haar huid kwijt en zal als gevolg daarvan dingen doen die juist niet bijdragen aan een mooie, witte vacht. Denk hierbij aan rollen door zand en/of modder en zelfs schuren. Houd het dus zoveel mogelijk bij poetsen en gebruik wasbeurten alleen als het weer echt de hoogste tijd wordt daarvoor.

Soms zie je overigens pas écht resultaat van nieuwe maatregelen, zoals poetsen/wassen/stal schoner houden, wanneer een paard weer een verharing doorgemaakt heeft. Het paard krijgt dan in korte tijd een vernieuwde vacht. De normale vacht verhaart natuurlijk ook, maar vooral bij witte achterbenen merkte ik dat je soms gewoonweg een ruifase nodig hebt voordat je een paard weer wit hebt...vervolgens blijft het een werk om haar wit te houden, dat wel.

Het is overigens een heel mooi paardje hoor :) Staat haar goed zo, die ingevlochten manen op de foto!

Haha dankjewel! :D ,
Ze loopt er nu altijd bij met poep vlekken op haar kont haha,
Dus vriendinnen van mij zeggen Hey waneer maak je der nou eens wit :p ze hoeft dan natuurlijk niet spik en span te zijn en altijd mooi wit, maar voor een keer zou leuk zijn :D

Lois0804

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 08:44

Basilicium schreef:
Lois0804 schreef:
Die van mij heeft echt spier witte vlekken :D
Ik poets ook minimaal een half uur alleen die poepvlekken krijg je er gewoon niet van af:( t zit vooral op der achter benen en haar kont :')
Ik ga de tips hier boven eens proberen :D

Ik denk dat je al veel resultaat gaat zien van de dingen die genoemd zijn :) Verder blijven schimmels en bonte/witte paarden een continue uitdaging op dit gebied. Wat ik nog toe kan voegen aan wat er al gezegd is, is dat je bij sommige paarden zelfs met herhaaldelijk wassen en uren poetsen geen witte achterbenen zal zien. Het werkt in dat geval zelfs averechts om de vacht van je verzorgpony te vaak te wassen. Ze raakt dan de natuurlijke, vettige beschermlaag van haar huid kwijt en zal als gevolg daarvan dingen doen die juist niet bijdragen aan een mooie, witte vacht. Denk hierbij aan rollen door zand en/of modder en zelfs schuren. Houd het dus zoveel mogelijk bij poetsen en gebruik wasbeurten alleen als het weer echt de hoogste tijd wordt daarvoor.

Soms zie je overigens pas écht resultaat van nieuwe maatregelen, zoals poetsen/wassen/stal schoner houden, wanneer een paard weer een verharing doorgemaakt heeft. Het paard krijgt dan in korte tijd een vernieuwde vacht. De normale vacht verhaart natuurlijk ook, maar vooral bij witte achterbenen merkte ik dat je soms gewoonweg een ruifase nodig hebt voordat je een paard weer wit hebt...vervolgens blijft het een werk om haar wit te houden, dat wel.

Het is overigens een heel mooi paardje hoor :) Staat haar goed zo, die ingevlochten manen op de foto![/

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:38

Da's een makkelijke vraag. Het antwoord is…. niet :D
Tenminste, niet als je ze niet van top tot teen inpakt oid.
Ketchup wil ik ook nog eens testen :)
Afbeelding

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:07

Oh my, Kinke, die foto doet me denken aan toen ik nog een witte schimmel had... Als ik haar zo aantrof in de weide als jouw paardje op deze foto, kon ik aanvankelijk wel door de grond zakken...maar dan raap je jezelf bij elkaar en denk je: ze heeft wel lekker paard kunnen zijn :)

En, TS, heb je al één van de tips in de praktij kunnen brengen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:09

Mijn veel met wit zijnde bonte heeft gelukkig een zwarte staart :+
Ik was haar zo min mogelijk en als dit gedaan wordt of met biotex groen of anders groene zeep.

Lois0804

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 17:00

Heb der vandaag en flinke poets beurt gegeven :D
Het was helaas te koud om der beentjes te wassen :P

Dit is het resultaat :D

Afbeelding

Afbeelding

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:19

Van schimmels krijg je goeie armspieren, haha! Maar je hebt goed je best gedaan! Als je flinke piesplekken hebt, kan je ze ook schrobben met gewoon natuurazijn, wat je ook door de sla doet. Wordt mooi wit en mooie bijkomstigheid, geen vliegen meer in de buurt van je paardje!

Lois0804

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 22:28

Hahah jaa dat geloof ik wel! Oh das misschien ook wel een idee ja!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 22:30

ik ben ooit een verdacht wit paard gaan bekijken tijdens mijn zoektocht naar een nieuw beestje en stelde die vraag ook aan de eigenaar
"Oh heel simpel.. ik was ze met dettol" 8)7

Ja.. VOLGENDEUH

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 06:40

Goed bezig! Het resultaat mag er zijn hoor :) Ik verwacht dat ze iedere keer een stukje witter wordt en dat het daarna vooral een kwestie van bijhouden is, dus hopelijk hoef je niet iedere keer topsport te leveren tijdens het poetsen ;). Heeft ze trouwens een tweekleurige staart? Wat gaaf!

Lois0804

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 10:16

Sinnej das niet bestt haha

Lois0804

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 10:18

Basilicium schreef:
Goed bezig! Het resultaat mag er zijn hoor :) Ik verwacht dat ze iedere keer een stukje witter wordt en dat het daarna vooral een kwestie van bijhouden is, dus hopelijk hoef je niet iedere keer topsport te leveren tijdens het poetsen ;). Heeft ze trouwens een tweekleurige staart? Wat gaaf!

Jaa hoop ik wel hahah!
Jaa ze heeft een twee kleurige staart :D
De onderkant/achterkant is zwart bruin en daar over heen hangen witte plukken :P

Lois0804

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 10:19

Zoe_97 schreef:
ik heb bij mijn schimmel nieteens shampoo nodig :D Eerst metale roskam en harde borstel, dan met een magic brush over de vieze vlekken churen tot je ze ziet verdwijnen en dan zachte borstel erover!

[ [url=m/VenSW2.jpg]Afbeelding[/url] ]

(knieën zijn geen vuil, daar is ie nog donkergrijs :p)

Wauuw wat is ie mooi wit!

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:30

Niet.. :')
Afbeelding
Ik ben maar gestopt met zo veel wassen, ik heb echt een smeerkees en ja, dan heb je pech met een schimmel :')

Ik was hem nu alleen nog voor wedstrijden. Dat doe ik met groene zeep. Ik begin altijd met zijn staart zodat die kan intrekken, ik was zijn lijf altijd 2x en dan is de staart ook helemaal schoon.

Maar ik probeer hem wel zo schoon mogelijk te houden. Hij staat altijd met een deken op zodat iig zijn zadelplek schoon blijft. De vieze plekken op hals en billen poets ik goed zodat het meeste vuil los laat en niet kan intrekken. Benen was ik wel geregeld zodat die schoon blijven, ook zodat de beschermers niet gaan schuren. Maar vaak helpt afspoelen al heel veel. Na elke training spuit ik zijn benen af en dat houd ze redelijk schoon.

Afbeelding
Dit is het resultaat van 2 wasbeurten :D

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:36

Ik was de staart van mijn paard met zilvershampoo van kruidvat eigenmerk! Werkt perfect

Daarnaast gebruik ik de sponsjes van de eeuw!! Van die witte vlekkesponsjes van de aldi of met roze en wit van de action! Je maakt het sponsje nat en veegt de vlek zo weg:)

ozette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:43

De gele pisvlekken "insmeren " met houtskool en na een tijdje weer uitpoetsen. Deed mijn man vroeger met zijn schimmel, voor hij op wedstrijd ging, houtskool adsorbeert de gele piskleur.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:44

Als er één ding is die ze van eigenaars van bontjes en schimmels kunnen zeggen is dat we verdorie toch doorzettingsvermogen hebben :')

Mijn ervaringen? Weg met Cowboy Magic, dat is echt troep. Je paard lijkt er schoon mee, maar als ie begint te zweten komt al het vuil weer naar boven.
Wil je je paard echt spierwit krijgen kan je best een stevige wasbeurt met (mensen)zilvershampoo gebruiken. Heb je niet de mogelijkheid om te wassen? Gebruik dan een emmertje met water en zeep voor de meest hardnekkige vlekken weg te krijgen, en ga erna eens met een vochtige handdoek over je paard, dat neemt al het stof op. Verder is een pruimsteen ook nog een wondermiddel als je weinig tijd hebt voor een uitgebreide poetsbeurt.
De dag voor een wedstrijd leg ik ook een 0 grams waterdichte deken op zodat mijn paard niet meer terug in de mest kan gaan liggen.

Veel poetsplezier en succes! ;)

Just_inHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:47

Had ooit een filmpje gezien iemand die met cowboy magic waste. Was echt wonderspul

Lois0804

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 11:47

Bedankt voor alle reactIes!!!