Weinig plek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:58

Het kan ook 15x40 zijn of zelfs 60x10 :D

Pesmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 16:05

Hengst en pony kunnen samen, dat is ook de bedoeling, alleen is geen optie, de kleine krijgt wel de mogelijk om te ontsnappen middels plastic afscheidingspaaltjes en schriklint, dat doen we nu ook en dat gaat goed, kleintje hoeft maar stukje te hebben om even te kunnen vluchten, hij daagt de grote altijd uit en soms gaat dan het knopje om he, maar na 5 minuten wil hij weer bij de grote..haha

Castreren heb ik over nagedacht, hij is geen dekhengst, maar in alles verder liever dan het gemiddelde paard dat ik ken, zoals gezegd, uit rijden geen probleem, ook met merries, op stal kan hij met alles samen, niet te lang snuffelen of iets dergelijks, maar hij gedraagt zich dan gewoon netjes, zet geen stap verkeerd, wil leren en voor je werken, kinderen van vriendinnen kunnen alles met hem en samen genieten, de verhalen over castreren verschillen enorm, dat ik daar beetje bang voor ben, gezien zijn leeftijd en verhalen over hengsten die toch hun manieren niet afleren??!!
2 jaar geleden bijna de stap gemaakt om te castreren, maar de toenmalige arts zei in samenspraak met met dierenarts, dat dit wellicht bij deze hengst niet over zou gaan, ze zijn op de wei geweest om hem te bekijken en bestuderen alvorens de ingreep te doen..en mijn dierenarts kent hem van stal natuurlijk ook...hij snapt ook dit dram verschil van paard niet, hij heeft overigens nog nooit gedekt, misschien is dat het wel ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:07

Castreren op die leeftijd is niet zonder risiko en het hengstzijn zit ook tussen zijn oren :D

Hier een voorbeeld van een PP waarin ze ruimte genoeg hebben om de benen te strekken en ook wat gras voor af en toe een uurtje happen.

http://www.imghost.nl/download/PP%20Pesmo.jpg

Pesmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 16:08

Ok DubbelDun, je maakt me toch erg nieuwsgierig, ik ga me er eens goed in verdiepen, heb er hier wel over gelezen, maar dacht dat het bij mij geen optie zou zijn...dus niet goed geregistreerd..haha
Thx!!

DubbelFun

Re: Weinig plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:10

Mensen denken altijd dat alle paarden alleen maar 24/7 op gras gehouden kunnen worden, maar er zijn zat andere mogelijkheden ;)
Je hebt zelfs nog meer ruimte als ik heb :D

Pesmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 16:11

Ik heb je plaatje bekeken en das idd een optie, ik ga eens googlen wat er allemaal kan en mag en mogelijk is, leuk!!!

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:47

Hier een verglijkbare situatie.
Mijn ponys lopen op een stuk van 30x10 ongeveer, ook niet recht toe recht aan zoals jij beschijft.
Ze kunnen ook altijd de stal in en uitlopen.
Ik heb dat hele stuk wel paddock, het word veel te klein om daar nog gras bij te doen.

Ze mogen elke dag een half uur op het gras aan de andere kant van de stal, dat is ongeveer 20x10, langer dan een half uur is echt niet te doen, dan maken ze de boel kapot.
Verder hebben ze gewoon hooi.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:04

Ik zou een PP maken of van het geheel paddock maken. Je zou elke dag met ze kunnen wandelen en dan vaste graas pauzes inlassen zodat ze toch een beetje gras naar binnen krijgen.
Verder is deze paddock een enorme vooruit gang ten op zichten van een stal.

Pesmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 11:11

Ik denk idd dat het een PP gaat worden, buitenste ring wordt houten afzetting, was al de bedoeling en de binnenste ring wellicht met schriklint, dit ben ik met googlen tegengekomen, op deze manier kan het kleintje toch even weg, als de grote wat lastig of opdringerig wordt.

Gek dat ik eerder dacht dat het niet ging, maar bijna alle voorbeelden zijn gigantische stukken land...
Nu een paar dingen tegengekomen die meer in ons straatje passen en ik ga er eens voor zitten met mijn vader, leuk heb er zin in!!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:15

Paar dingen om in de gaten te houden;
-maak de hoeken wat minder scherp (liever 2x 45 dan 1x 90 graden)
-maak de paden breed genoeg dat paarden veilig langs elkaar kunnen. 3 mtr is wel een minimum of bouw na een korte versmalling wel een verbreding in.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:17

Ook al heb je dan geen gras,jou paardjes kunnen tenminste wel lekker buiten staan.Zullen veel paarden die 23/7 op stal staan jaloers op zijn.
Natuurlijk is een groter stuk idealer en een weilandje erbij ook veel fijner.
Maar jou paardjes staan buiten!

Pesmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 11:51

Dat van die hoeken had ik gelezen ja, er was iemand die afval van stenen op een hele leuke manier gebruikt had om t ronder te maken, ertussen wat likstenen, verzin het maar allemaal..haha, dus superleuk.

Of de hengst veel gaat lopen ligt vooral aan waar ik over al hooi hang, want hij is echt lui :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:51

Daarom heb ik voor 2 paarden 8 eetplekken :D

Pesmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 11:59

8 zelfs..haha, dat kan ook!!
Het is natuurlijk zo, dat je hier echt je fantasie de vrije loop kan laten en als het dadelijk zover is, kijken hoe ze reageren en als nodig dingen aanpassen..vind het echt een beetje een speeltuin voor paarden, in mijn gedachtegang dan he ;)

Het is vandaag prachtig weer hier, ik ga zo even naar een schrikcursus van een vriendin kijken, altijd leerzaam en daarna eens lekker met de tekenblok aan de gang, heb een heerlijke overkapping die etage hoger ligt dan het land en ga eens lekker spelen met mijn fantasie...verheug me er echt op!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:00

Je kunt je er helemaal op uit leven met boomstammen, autobanden etc, maar hou ook in de gaten dat je er zelf ook makkelijk met een kruiwagen door moet kunnen :D

Pesmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 12:04

Kijk daar heb ik wat aan..haha, want het is natuurlijk allemaal nieuw en had idd ook aan boomstam gedacht, we hebben er nog een liggen vh kappen, niet aan kruiwagen gedacht :(
En die breedte is idd wel handig met draaien ed..

Vriendin van me opperde zelfs (naar aanleiding van dit gesprek) of ik geen water voor ze maken kon, we hebben een vrij nat stuk en als ik dat uit zou graven en eventueel als put zou laten werken, hebben ze een stukje waar ze het water in kunnen en drinken, maar eerst eens ff uittekenen, niet dat ik teveel aan plek kwijt ben..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:10

Stilstaand water gaat bederven, dat wordt vies!

En ook oppassen met autobanden ;)

Afbeelding

(Beestje is ongeschonden uit de strijd gekomen, hoor, anders zou ik het niet als grapje gebruiken)

Pesmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 12:13

Wowwwww, autobanden zou ik idd niet gebruiken, heb wel eens bij een gewone maat gezien dat ze erg struikelden..maar dit is wel heftig...gelukkig is hij er goed uitgekomen!!!

Het zou geen stilstaand water worden, als we het als put, rondom met kiezel en afvoer naar beekje (ligt achter het land) zou het steeds ververst worden door grondwater, maar ik weet ook niet of dit grondwater goed is, eerst informeren, en wederom thx voor de tip!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:31

Autobanden zijn een maatje kleiner als tractorbanden hoor :Die zou ik ook nooit gebruiken.
Boomstammen kan wel als je 2 kortere gebruikt waar je zelf met de kruiwagen doorheen kunt slalommen :D
Stilstaand water kan idd gevaarlijk worden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:35

Ik ben daar eerlijk gezegd ook geen voorstander van, ze kunnen ook lellijk klem komen zitten met een hoef als ze een beetje (on)handig zijn...

Hoe pas jij ze toe dan, DubbelDun?

Om een staande biels als stootkussen ofzo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:39

Ik heb ze zelf niet, maar idd rond een paal om te schuren kan, maar ook als 'stapstenen' gevuld met zand/aarde. Of rond een biels bij scherpe hoeken.

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:22

Bij mijn instructrice heeft ze een paddock paradise, is echt heel mooi! Paarden lopen bijna altijd of op steen of op zand. Tussen de steen/zand paden zijn stukken gras gemaakt met openingen. Misschien kan je ook zoiets realiseren? Je moet wel geregeld hooi geven als je zo'n klein stuk hebt...

Foto's vind je onder Equixantos.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:29

moet kunnen,zou er 1 helegrote paddock van maken. :)