van aardappelgrond naar weide??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Re: van aardappelgrond naar weide??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:44

Indd ts. Wij gaan dinsdag ook een bid op een huis doen, maar heb het al helemaal ingericht haha

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 15:51

Ik ben niet zo weg van het huis an sich.
Mijn man wel, die heeft al grootse plannen.
De schuren, tuin en weide maken dan wel veel goed voor mij, maar er zal veel moeten gebeuren wil ik er 'mijn' huis van maken.

Paar weken terug ander huis bekeken inclusief een mooie grote weide (moet alleen nog worden omheind) die wel absoluut mijn smaak was.
Deze heeft dan ook mijn voorkeur.
Deze had alleen een stuk minder grond maar alsnog genoeg voor mijn paard.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:16

ClaudiaHS schreef:
Gelijk een rijbaan aanleggen kan natuurlijk ook. :)
Alleen staan de aardappels er nu al in dacht ik.
Stel dat we het huis kopen. Dan weet ik natuurlijk niet of de huurder het zo leuk vind als ik zeg, joh ik wil nu een deel van m'n grond terug voor een rijbaan.
Ondanks dat de grond dan wel van mij is.

Bodemonderzoek zal ik dan inderdaad moeten laten doen.
Had ik via Google allemaal al gevonden.

Zal sws nog veel dingen moeten uitzoeken omdat het Duitsland is.

ClaudiaHS schreef:
De grond wordt verpacht aan de buurman iets verderop.
De verkoper gaf wel aan dat bij verkoop van het huis dit wel uiteraard per direct wordt gemeld aan die buurman.
En hij zei dat wij dan ook per direct de grond mogen/ kunnen opeisen.

Laat je dat even zwart op wit zetten??? Als buurman de grond pacht via het grundbuch is het off ingeschreven en dan hangt het er echt vanaf voor hoeveel jaar dat nog is. Denk erom hier in Dld is dat echt even anders en veel officieler geregeld dan in NL. Als er een pachtcontract op ligt kan je daar niet zomaar even vanaf.

Schapen ed. Forget it. Ook hier tis Duitsland. Regelgeving is hier veel moeilijker daarvoor. Schapen/koeien ed kunnen en mogen ze niet zomaar even ergens parkeren. Dr is mss wel een boer te vinden die ze erop willen laten lopen, maar wees er echt wel voorzichtig mee en ook hier leg alles goed vast op papier. Dat je geen rare dingen achteraf krijgt.
Daarbij is ook echt niet nodig. Mijn paarden zijn het jaar na het opnieuw inzaaien gewoon weer op de wei gegaan. Ligt echt aan de bodem en zo te horen zit je op aardig droge grond.

Pacht van land gaat overigens van oktober tot oktober. Dus als het dit jaar opgezegd kan worden is dat opnieuw inzaaien geen enkel probleem.

De opnieuw opkomende aardappelen. Ja die zijn giftig voor paarden. Familie nachtschade. En ja ik mocht 3 Ha over om de planten eruit te trekken.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 17:04

Rina, jij woont dus ook in Duitsland?

Ik begreep van de verkoper van de woning dat zodra de woning verkocht is ik de grond mag gebruiken.
Dit weet degene die de grond nu huurt/pacht ook.
Ach we moeten dan sws nog een x een nieuwe afspraak maken/2e bezichtiging dus dan alles nogmaals navragen.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:25

ClaudiaHS schreef:
Tamary. De grond is 2 jaar geleden nog volledig weide geweest.dus dit is pas het 2e kaar dat er aardappels op groeien.
Ook ligt het perceel behoorlijk hoog in vergelijking met de buren met mooie brede sloten er langs.
Ik verwacht dat het nattigheid dus heel erg meevalt.

Koetjeboe, wanneer heb je de eerste x gehooid?

Er mogen nooit 2 keer achter elkaar (jaar op jaar) aardappels op geteeld worden. Wij zijn zelf aardappelteler, dit zit in verband met aardappelmoeheid. De keuringsdienst zal dit niet accepteren , ook niet in duitsland. (europese wetgeving)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 20:47

Dat is wat ik er van heb begrepen.
Maakt mij verder ook niet uit wat ze er op verbouwen en hoe lang achter elkaar.
Zolang ik er straks maar een weiland van kan maken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:59

ClaudiaHS schreef:
Rina, jij woont dus ook in Duitsland?

Staat geloof ik onder mijn naam ;) Ja dus al 12 jaar.

ClaudiaHS schreef:
Ik begreep van de verkoper van de woning dat zodra de woning verkocht is ik de grond mag gebruiken.
Dit weet degene die de grond nu huurt/pacht ook.
Ach we moeten dan sws nog een x een nieuwe afspraak maken/2e bezichtiging dus dan alles nogmaals navragen.

Ja die grap zijn wel vaker mensen ingetrapt. En dan achteraf zitten ze met een pachter die ze niet zomaar van het land krijgen. Ik zou zwart op wit, ondertekend bij de notaris, willen hebben dat je dit jaar met ingang van uiterlijk 1 december het land vrij is om zelf te gebruiken. En je kan ook bij het Grundbuch navragen of er een pachtcontract op ligt, en per wanneer die dan afgelopen is. Is er niks ingeschreven in het Grundbuch kan je ze eraf krijgen.

Overigens 1 december omdat het met aardappelen afhankelijk is welk soort er geteeld wordt. Er zijn aardappelsoorten die er niet zo vroeg uitkomen. De eerste december zijn ze wel helemaal klaar daarmee. En het toont een goodwill die je mss later weer nodig bent.
Verder wat Itske zegt. Kan me niet voorstellen dat ze 2 jaar achter elkaar aardappels erop hadden. Dat mag idd ook hier in Dld niet.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 21:15

Ga ik dan navragen of er iets beschreven staat :)

Poeh, dan hoop ik wel dat de aardappels er aug/sept uit gaan.

Heb je ook enig idee hoe het zit met vergunning voor een rijbaan, longeercirckel?

(En het aanleggen voor een zwembad, wil mijn man graag)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:43

Aardappels gaan eruit bij de eerste nachtvorst als het laat gepootte zijn, die staan 5,5 maand ong. Bij ons was dat destijds in november. Toen nog ingezaaid voor het écht winter werd en het jaar erop in mei gehooid en eind juni de paarden erop, nooit problemen gehad en ook geen terugkerende aardappels. Je kunt je buurman die het land huurt tegemoet komen door hem rustig de aardappels te laten rooien op normale tijd in ruil voor een klein stukje dat hij eerder vrij maakt voor je ;) hij blij en jij blij, als ie 2000 m2 vrij maakt zodat je een paddock kunt maken voor de winter en hij mag de 2 hec gewoon rooien zal ie allang blij zijn dat ie nauwelijks verlies heeft.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:57

ClaudiaHS schreef:
]

Heb je ook enig idee hoe het zit met vergunning voor een rijbaan, longeercirckel?

(En het aanleggen voor een zwembad, wil mijn man graag)

Vergunningen liggen geheel aan je Bundesland en Landeskreis. Kan ik dus geen zinnig woord over zeggen. Kan je navragen bij de Gemeinde waar je gaat wonen.

Ja wat de aardappelen aangaat is het echt afhankelijk van welk soort er gepoot is. Vorig jaar kon je in november rustig nog inzaaien, maar dat is dus heel erg weerafhankelijk.
Buurman tegemoet komen dat hij een stukje eerder vrij maakt is alleen maar nodig als er geen Pachtcontract is ingeschreven in het Grundbuch. Maar denk erom je maakt je echt niet beliefd als je zulke dingen gaat voorstellen. Dan zou ik zelf wachten tot het eraf is en ze over de winter dan maar een zwart stuk paddoc geven. Zo vroeg mogelijk in het voorjaar inzaaien, en zodra de grasmat opkomt met een zitmaaier alvast een gedeelte maaien. Daarmee krijg je een dichtere grasmat en kan je ze ook nog redelijk snel erop laten. En een zitmaaier is niet zo zwaar dat je sporen in het land rijd. Dat heb ik vorig jaar zelf ook gedaan. Je ziet hier nog steeds verschil in dichtheid in het stuk wat ik wel gemaaid heb met de zitmaaier en het stuk wat niet gedaan is. Het gemaaide stuk heeft een veel dichtere grasstructuur.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 23:14

iig bedankt voor alle info!

Het huis van de aardappelen :) ligt in Twist en het andere huis in Emlichheim.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:52

Wel beide Niedersachsen, maar andere gemeente dan waar ik zit :D Ik zit een tikkie noordelijker.