Weide "verarmen"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:06

Hebben jullie ervaring met horse master van Barenburg?

Zover ik weet geen kruiden.
Die dan ook niet kunnen overwoekeren.
Wel diverse soorten gras en een ouder soort raaigras?

Ik zaai in het najaar een nieuw stuk in. En liefst ook niet teveel fructaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:08

"Een ouder soort raaigras" geloof ik eerlijk gezegd geen hout van. Waarom zou je raai willen gebruiken als er ook andere soorten zijn die een goede zode geven?

bruintje123

Re: Weide "verarmen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:11

Er zit ook andere in.

Ergens heb ik gelezen dat je raai van vroeger had. Wat daarna veredeld is en door gekweekt naar de huidige koeien raai.

Op zich geloof ik dat wel.
Dat is ook zo met graan in ons brood.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:39

bruintje123 schreef:
Er zit ook andere in.

Ergens heb ik gelezen dat je raai van vroeger had. Wat daarna veredeld is en door gekweekt naar de huidige koeien raai.

Op zich geloof ik dat wel.
Dat is ook zo met graan in ons brood.

Als eens bedacht dat de grond bepaalt wat er groeit en niet het zaad dat je erop gooit?

Koper schreef:
Duhh. Het gaat om de inname van gras. Aangezien het gemiddelde Nederlandse paard Nederlands gras eet is dat voor elk gemiddeld Nederlands paard een probleem. Onder andere doordat in gemiddeld Nederlands gras en de bodem waar het op groeit vrij weinig klopt voor een paard. Onbalans in het ruwvoer kun je aanpakken met een balancer of krachtvoer of dergelijke. Het topic gaat over het verarmen van de WEIDE, niet over het verarmen van het HELE DIEET.

Joh, hoeveel mensen hebben daadwerkelijk een goed beeld van wat een paard zou moeten eten in relatie tot de arbeid die het moet verrichten?

bruintje123

Re: Weide "verarmen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:21

Ikke ja dat heb ik bedacht.

Maar er gaan geen rozen groeien als je afrikaantje zaait :)

Ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen van andere met horse master.
Omdat daar geen kruiden inzitten alleen maar diverse grassen.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:28

Kijk eens op de site van Bio-Ron. Hier staat veel interessante informatie over natuurlijk weidebeheer en organische bemesting e.d.
http://www.bio-ron.com/producten/bodemb ... rinfo.html

Waar ik ook veel goede dingen uit heb gehaald is het boekje 'zomereczeem opgelost met voeding'. Staat een geweldige hoeveelheid aan informatie in over gezond weidebeheer en natuurlijke voeding en is zeker aan te raden ook voor niet-zomereczeem paarden. Vooral omdat het erop is gericht om je paard zijn basis voeding erg sober te houden, zoals ze van naturen gewend zijn.

Mijn paarden staan op een stuk land wat swinters totaal onder water staat. Dus echt ideaal is het niet.. 8-10 maanden per jaar staan ze hier op d.m.v. een paddock paradise. Track rondom is kaal gelopen en staat vol met brandnetels, distels en kleefkruid (+ hierop krijgen ze onbeperkt hooi). Deze rand bosmaaieren we regelmatig en zo scharrelen ze al een hoop kruiden e.d. naar binnen.
Het weide gedeelte is opgedeeld in 4 vlakken en per vlak werken we met strip begrazing. Elke dag een strookje van 8m x0,5m erbij. Het gras laten we echt kniehoog doorgroeien voordat ze erop mogen, hierdoor heeft het alle voeding zelf al verbruikt en is het zo arm mogelijk, waardoor ze er langer op kunnen blijven staan en meer darmvulling aan over houden. Teven laten we de wei niet mega kort afgrazen, op tijd stukje erbij en zodra het gehele vlak redelijk is afgegraasd, vlak dicht en beginnen met stripbegrazing in het volgende vlak. Hierdoor heeft het kort gegraasde vlak weer ruim 2/3 maanden de tijd om bij te groeien en in de tussentijd maaien we het 1x, wat er ook weer voor zorgt dat je grasmat dichter word. Rust periodes, stripbegrazing, uitmesten en het gras uit laten groeien zorgen naar mijn idee al voor een stuk betere weide.

Hier vorig jaar eens niet bemest om te kijken wat dit met het land zou doen, aangezien ik geen fan ben van kustmest. Maar er kwam meer zuring, JKK en veel boterbloem tevoorschijn. Tevens verdween de klaver. Dit voorjaar bemest met de Pavo Field Care. Tot nu toe merk ik dat we meer paardenbloemen hebben en nog steeds veel boterbloem, we gaan het zien hoe alles zich deze zomer verder ontwikkeld. Waarschijnlijk het najaar de wei eens kalken.
Het liefst zou ik volledig bodemonderzoek willen doen en bemesten zoals Bio-Ron aangeeft, maar aangezien het niet mijn eigen land is, is dit een te grote investering en is het roeien met de riemen die je hebt.

In elk geval, het perfecte land is denk ik in NL niet helemaal te realiseren, maar door je te verdiepen in hoe alles in elkaar steekt kom je al een heel eind! Dus ik zeg, lekker mee aan de slag gaan :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:11

Goh Canisia, wat een fantastische tip! Ik had nog nooit van die ecostal gehoord maar het lijkt me absoluut wat. Mijn wei is ernstig ontregeld vanwege jarenlang geen onderhoud én ik heb een oude merrie die graag zacht ligt. Dus als ik de benodigde spullen ervoor te pakken kan krijgen ga ik zo'n stal maar eens proberen. De plaatselijke brokkenboer is ruim gesorteerd in bio ron spullen, maar eens kijken of ze dit ook hebben :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:31

In het natuurbeheer doen we verarmen door te maaien en maaisel af te voeren. Zo transporteer je nutriënten weg van je weiland. Moet je dan ook wel de mest ruimen he ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:11

Voedingstofloos of gras wat geschikt is voor paarden zijn natuurlijk nogal twee verschillende vormen van verarmen :+