Wormenkuur, hoe en wat na de nieuwe regelgeving?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:54

Mestonderzoek is op zich niet onbetrouwbaar en als je twee shetlanders hebt waarbij je het mesten netjes bijhoudt, dan hebben ze waarschijnlijk ook helemaal niet zo vaak een kuur nodig. Ik ontworm zelf in het najaar standaard (met equest pramox) en in april en juli test ik op wormen. Sinds het paard aan huis staat en hij daardoor standaard 2x per dag gemest wordt, is hij wormvrij (eerste telling bloedworm tussen de 50-100 eieren/gram, ontwormen doe je vanaf 150 bij een probleempaard en 250 bij een gezond paard. Daarna altijd onder de 50 eieren/g, dat wordt niet gespecificeerd).

Het enige waar we bij onze paarden (2 shetten en een groot paard) op moeten letten is aarsmaden. Die worden namelijk niet gevonden door mestonderzoek. Maar gewoon ontwormen (met ivermectine/moxidectine) is ook nutteloos, want die bestrijden geen aarsmaden en ook ontwormen met pyrantel is vaak niet effectief. Alleen ontwormen met fenbendazole is effectief, maar die is weer niet effectief in enkele dosis voor bloedwormen.

Wat ik zojuist heb benoemd geeft direct aan waarom een wormenkuur kopen onvoldoende is, je moet weten wat je moet bestrijden om het te kunnen bestrijden. En dat gaat de komende jaren alleen maar erger worden, gezien het feit dat er in Engeland en Duitsland al bloedwormen zijn aangetroffen die resistent zijn tegen de -mectine groep (ivermectine en moxidectine).

Nu zijn de ontwormmiddelen nog voor deze wormen effectief:
ivermectine: volwassen bloedwormen (groot en klein) - gedeeltelijke resistentie bij spoelwormen en aarsmaden.
moxidectine: alle bloedwormen (groot en klein) - gedeeltelijke resistentie bij spoelwormen en aarsmaden.
pyrantel: spoelwormen, een aantal soorten lintwormen (bij dubbele dosis) - gedeeltelijke resistentie bij bloedwormen en aarsmaden.
praziquantel: alle lintwormen
fenbendazole 1 dag: aarsmaden en spoelwormen
fenbendazole 5 dagen: aarsmaden, spoelwormen en bloedwormen (groot en klein).

Bloedwormen worden met iver/moximectine bestreden, spoelwormen met pyrantel, aarsmaden met fenbendazole.

Als die resistente wormen uit Duitsland zich ook in Nederland gaan vestigen, moeten bloedwormen opeens behandeld worden met 5 dagen fenbendazole. Dat is dan nog het enige middel dat echt werkt, voor de rest is dan resistentie. Door veel met ivermectine te ontwormen, gebeuren er 2 dingen:
1) de kans dat er in een jaar een resistente worm tussenzit bij een ontworming is veel groter (is gewoon een mutatie, een foutje) en die kan zich dan voortplanten.
2) doordat er relatief weinig bloedwormen voor komen, is bij besmetting met een resistente worm de kans dat die veel mogelijkheden heeft om zich voort te planten veel groter.

Voorbeeld, het is kinderachtig maar duidelijk: als er in een gebied 100 konijnen kunnen lopen, en er komt een ziekte langs (het ontwormingsmiddel) dat doodt vrijwel alle konijnen, maar er blijven er 2 leven (man+vrouw). Dan hebben die 2 konijnen ontzettend veel voedsel en hebben de jonkies veel kans op overleven. Als de ziekte opnieuw langs komt, dan blijven er misschien 10 leven, want ze konden er wat beter tegen. Op een keer kan de ziekte zo vaak langs komen als hij wilt, maar sterven alleen de toch al verzwakte konijnen. De rest heeft er geen last meer van. En dan heb je dus 100 konijnen, een gebied vol, waar de ziekte niet meer de populatie kan uitdunnen.

Dat is het risico van resistentie. Die ene of die twee wormen die de wormenkuur overleven zijn het probleem niet. Het probleem zit hem in hun nakomelingen. En des te vaker er ontwormt wordt, des te vaker er selectie is op goed tegen de wormenkuur kunnen is, waardoor het creëren van wormen die er goed tegen kunnen steeds harder gaat.

Ontwikkelen van nieuwe ontwormingsmiddelen gaat heel langzaam (1 per 10 jaar is veel), maar resistentie ontwikkelen bij wormen kan veel sneller. Door dat te vertragen, blijven we voor de dieren die echt behandeld moeten worden (de zwaar besmette dieren of de zwakkere dieren) middelen houden om ze te ontwormen.

eline10

Re: Wormenkuur, hoe en wat na de nieuwe regelgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 19:30

Wow, wat een informatie Mizora!
Bedankt!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:39

ik heb 2 maanden geleden ook nog een wormspuit gehaald bij de veearts.ze vroegen wel om eerst
een mestonderzoek.ik heb gezegt dat ik dat niet nodig vond.en alleen een wormspuit wou hebben.
ik heb hem zo mee gegkregen.wel betaald natuurlijk :P

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:42

Wat raar, sinds wanneer is deze regeling? Ik ben 1,5 week geleden nog langs geweest om te halen en toen was er niets. Moets enkel afgetekend worden in het paspoort..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 00:12

Gewoon melden dat je geen mestonderzoek wilt laten doen, en dat als hij de ontwormingen niet voorschrijft je een ander belt.
Toen deed mijn dierenarts spontaan niet meer moeilijk :D :+

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 00:22

Wist niet eens dat die regel er was, liggen hier nog gewoon in de winkel te koop.. Zou ook niet weten waarom je hem niet gewoon mag geven zonder onderzoek.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 00:45

Sinds de nieuwe regelgeving staat de kliniek in Utrecht "vol" met zieke paarden met wormen. Naar aanleiding daarvan geven steeds meer DA's weer kuren mee, zolang jouw paard maar onder zijn behandeling staat. Tevens zijn er bij ons mensen die ze in Belgie bestellen.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 06:26

Focussed schreef:
Gewoon melden dat je geen mestonderzoek wilt laten doen, en dat als hij de ontwormingen niet voorschrijft je een ander belt.
Toen deed mijn dierenarts spontaan niet meer moeilijk :D :+

:= :)*

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 07:06

Inderdaad gewoon mest onderzoek in de goede periodes laten doen.waarom meer en meer da's ze niet meer gewoon meegeven? Momenteel worden flinke controles gedaan door de voedsel en warenaut. Wie meegeeft zonder zich aan de regels te houden die krijgt een flinke boete. Grote kans dat je ze binnenkort nergens meer mee krijgt. Tuurlijk kun je ook in het buitenland bestellen, maar dan ben je denk ik dom bezig. De reden voor al deze voorzichtigheid is toch echt de resistentie en geen geldklopperij. Mest onderzoek kost ook tijd en moeite en ik denk als de dierenarts kon kiezen tussen meegeven of in 20 potjes mest zitten roeren ;) :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 07:24

Is het niet zo dat mestonderzoek onbetrouwbaar wordt omdat het niet vaak genoeg wordt gedaan?

Goede uitleg Mizora!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 07:26

Onze dierenarts deed ook nooit moeilijk. Je kon zelf zeggen hoeveel, wat en wanneer....
Tot 1 Januari. Er staan nu flinke boetes op voor de dierenarts als zijn administratie niet klopt. Heeft allemaal nog te maken met dat illegale paarden vlees wat fout verkocht werd. (wordt) Volgens mij wordt het steeds moeilijker.
Wel hoorde ik van een vriendin dat zij 1x mest onderzoek doet, bijvoorbeeld voorjaar, en dan in het voorjaar én in de zomer wormenkuren kan halen.
Haar paarden staan bij haar aan huis.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 07:28

Ik krijg ook niks meer mee zonder mest onderzoek.

Mijn paarden staan aan huis.
En elk keuteltje word snel verwijderd.

Ik snap het heel goed dat we de resistentie niet in de hand moeten werken.
Als we straks niks meer kunnen geven om die krengen te doden zijn we verder van huis.

Mest onderzoek zal soms niet alles kunnen op sporen.
Je eigen ogen kunnen ook een hoop zien.
Slecht in de vacht.
Wat timide indruk.
Je paard zit gewoon letterlijk minder goed in zijn vel.

En als je dant ontwormd met het verkeerde middel is helemaal funest.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:08

Even rondbellen en zijn altijd wel dierenartsen die hier niet zo moeilijk over doen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:13

Waar woon je in Overijssel?
Ik woon in Almelo en ik doe een belletje naar m'n da en dan legt hij het klaar :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:18

Er wordt inderdaad meer gecontroleerd, als een dierenarts praktijk een bepaald aantal kuren aan klanten levert, moet daar een bepaald aantal mestonderzoeken tegenover staan.

Dierenartsen merken inmiddels ook dat die onderzoeken niet betrouwbaar zijn, een paard wat barstensvol wormen zit kan toch schone mest geven, omdat de wormen op dat moment net geen eitjes uitscheiden.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:24

Mij is ooit verteld door da dat als je paard diarree heeft je eigenlijk geen mestonderzoek kan doen.
Dit werd mij verteld nadat ik het had laten doen :roll:
De uitslag was dan ook negatief terwijl mijn arme shet leegliep.

Ik had een maand daarvoor een kuur gegeven alleen deze had die winter daarvoor op stal gelegen en het had gevroren.
Dit had ik besproken met da of deze kuur wel goed was, geen probleem volgens da.

Ik ben naar een andere da gestapt en heb de situatie uitgelegd dat ik echt een nieuwe kuur nodig had.
Mijn shet was toendertijd 4 jaar en sowieso al heel bekend met bloedworm.
Deze da gaf mij groot gelijk dat ik een nieuwe kuur wilde en die kreeg ik meteen mee.
Deze da kon natuurlijk zijn collega da niet afzeiken, maar zijn gezicht sprak boekdelen.

Een week later was mijn shet van de diarree af.
En dan te bedenken dat da 1 mij bijna met mn shet naar Utrecht had gestuurd.

Zo zie je maar; mestonderzoek is niet altijd betrouwbaar maar veeartsen ook niet.
Ik denk dan ook dat je op je eigen gevoel af moet gaan en als jij denkt dat je een kuur nodig hebt met of zonder onderzoek, gewoon doen.

Mijn shet is inmiddels bijna 6 en heeft vorig jaar oktober haar laatste kuur gehad.
Zij is altijd net een radartje geweest, want zodra zij diarree kreeg dan had ze wormen, zand of het is te warm en ze moet geschoren worden.

Ik test dan ook altijd eerst zand dan hoe warm is het en dan eventueel het laatste.
Dit jaar is ze al geschoren zit hartstikke goed in haar vel en GEEN diarree *\o/*

Ik wil dan ook pas september een mestonderzoek gaan doen en hoe dan ook een wormenkuur geven.
Dan zou het betekenen dat zij hopelijk vanaf nu een keer per jaar een wormenkuur nodig heeft en dan natuurlijk wel de uitgebreide pramox.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:25

BillyBo@levensgevaarlijk....een pony met een bloedworm verleden in oktober voor het laatst hebben ontwormd.Als een pony diarree krijgt ben je te laat.Hij krijgt namelijk diarree omdat het darmslijmvlies beschadigd is door wormen.En dan pas in september weer ontwormen? :7

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:56

Ben ik helemaal mee eens.
ik ben wel vergeten te melden dat ik eind maart een mestondezoek heb laten doen.
ook heb ik een stukje wei waar ik al 3 zomers sta met mijn pony's en ieder dag ,als ze überhaupt gemest hebben,het meteen verwijder.
nu is dat stukje land zo klein dat ze er max ander half uur per dag op gaan.
Ook heb ik dit land al voor de tweede keer bemest met Perlka kalk,dit doodt slakjes en wormen.

Dus miss. niet zo uitgelegd,maar hopelijk zo beter.

Net als al eerder besproken is is dat vooral bloedworm ingekapseld kan zijn en daarom moet je dan ook de Equest Pramox geven om ingekapselde larven te verwijderen.

mijn shet heb ik nu 3 jaar en heb haar tot oktober vorig jaar minimaal 4 keer per jaar moeten ontwormen,vandaar dat ik dit wil minderen en hopelijk naar 1 max twee keer per jaar kan terugbrengen.

oh ja en zoals ik aangaf krijgt mijn shet door meerdere factoren diarree.
Nu test ik ieder maand haar mest op zand,krijgt dan als positief,meteen psyllium zaad.
En als die test negatief is dan weet ik al gauw of het te warm is en of ze geschoren moet worden.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 21:29

Ik krijg trouwens diverse PB'tjes van bokkers die nog een wormenkuur hebben liggen, lief aangeboden!
Ik ben opzoek naar deze, dus mocht iemand deze nog hebben liggen, stuur me maar een PB :D

Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:43

Even voor de duidelijkheid, is er een nieuwe regelgeving die mestonderzoek verplicht?

Enige regelgeving die ik ken is de verplichting van een da voorschrift voor het verkrijgen van de wormenspuit. Is er iets bijgekomen? Wij kregen ze van het voorjaar na wat overtuiging wel mee.

Ook ik vertrouw mestonderzoek niet. Althans, de vorm waarin het meestal wordt gedaan. Met beleid, planning en enkele dagen meerdere drollen achter elkaar kan ik de toegevoegde waarde er wel in zien. Eén drol random ingeleverd zonder overleg over het weidebeleid, nee dat vertrouw ik niet. Vandaar ook dat wij alsnog ontwormen.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 22:04

RianneH schreef:
Even voor de duidelijkheid, is er een nieuwe regelgeving die mestonderzoek verplicht?

Enige regelgeving die ik ken is de verplichting van een da voorschrift voor het verkrijgen van de wormenspuit. Is er iets bijgekomen? Wij kregen ze van het voorjaar na wat overtuiging wel mee.

Ook ik vertrouw mestonderzoek niet. Althans, de vorm waarin het meestal wordt gedaan. Met beleid, planning en enkele dagen meerdere drollen achter elkaar kan ik de toegevoegde waarde er wel in zien. Eén drol random ingeleverd zonder overleg over het weidebeleid, nee dat vertrouw ik niet. Vandaar ook dat wij alsnog ontwormen.

Ja, volgens mijn DA wel.
Ik had mijn DA gemaild of hij dus die Equest klaar wilde leggen.
Daarop antwoordde hij dat ik hem niet meekrijg zonder een mestonderzoek te laten doen, dit is verplicht vanwege de nieuwe regelgeving zei hij.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:19

Wat een wereld van verschil is er toch tussen de dierenartsen, hier loop ik naar de balie en vraag 3 kuren en de enige vraag die ik krijg is " welke wil je hebben?"

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:26

risky schreef:
Wat een wereld van verschil is er toch tussen de dierenartsen, hier loop ik naar de balie en vraag 3 kuren en de enige vraag die ik krijg is " welke wil je hebben?"

Dat is bij mij ook de enige vraag die ze stellen.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 08:34

Maar kon je eerder wel altijd wormenkuren gewoon zonder moeite online bestellen?
Want nu moeten er allemaal DA-verklaringen bij, of was dit eerder ook altijd al zo?

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:42

Maar hoe kun je nou ook met 2 shetjes of meer paarden die samen op een wei staan 24/7 weten dat je van allebei een mestbal te pakken hebt om te gaan laten testen??
Misschien heb je er wel 2 van shet1..