Ervaring met mengen van tapijtsvezels door mulle rijbak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:01

Ik heb deze tapijtvezels vorige maand door het zand gemengd. Ik ben er super tevreden over!
De bodem is nu stabiel en niet meer zwaar!

Ik heb ze ook bij zandcompleet besteld, maar je zou ook navraag kunnen doen bij Gerrit Netjes. Die is wel iets goedkoper dan zandcompleet. Dus daar zou je ze ook eventueel kunnen bestellen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 02-06-15 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: forumulering na overleg Rebell09 veranderd

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 10:06

Goed om te horen Rebell09 en bedankt voor de tip :)

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:18

Het is alleen wel zo dat je wel moet blijven sproeien als het lang droog is..
Niet zo vaak als daarvoor, de bodem blijft wel langer vochtig, maar sproeien
moet je wel!

De bak blijft bij mij ook mooi droog als het veel regent, vroeger had ik wel wat plassen,
maar nu helemaal niet meer!

Je moet ook even nadenken over het slepen van de bak.. Ze zeiden tegen mij dat de bak wel
gesleept kan worden (zonder punten/pinnen), maar dat is niet zo.. Zeker niet aan het begin, want
dan trek je de bodem juist weer open. Wij hebben zo'n landrol/gazonrol gekocht en nu rol ik de bak.
Dat gaat echt super!

Daan_O

Re: Ervaring met mengen van tapijtsvezels door mulle rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 10:23

Wederom dank :) Sproeien is op zich niet erg, maar nu moet ik zelfs nog sproeien als iedereen om mij heen zeiknatte bakken heeft... Dus een beetje minder sproeien zou erg fijn zijn ;)

Slepen is inderdaad ook iets om rekening mee te houden.

Suus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:10

Ik lees tot nu toe mee maar heb toch een paar vragen voor de ervaringsdeskundigen :)

1 hoe lastig is het om drollen uit de snippers te halen? Gooi je dan veel snippers op de mesthoop?

2 ik heb mijn bak naast het weiland liggen en ben bang dat er snippers het weiland in waaien. Eten de paarden dat niet op?
En wat voor een kantplanken hebben jullie op de grond staan om het weg waaien te voorkomen?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:01

@Suus17

Drollen scheppen is wel wat lastiger met tapijtvezels dan zonder. Je schept er toch altijd mee.

Onze bak ligt ook naast het weiland, hebben enkel een Heras/bekaert-omheining dus geen bakrand waardoor de vezels op het weiland waaien, zij het beperkt. De paarden eten dit niet op hoor.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:52

@ TS; ik heb inmiddels zoveel op internet gezocht en adviezen gevraagd dat ik het echt super lastig vond worden. Echter heb ik nu in mijn "paardenkring" wat mensen bevraagd en kwam erachter dat een aantal stallen al jaren enorm tevreden zijn met All Weather Tuft. Ik heb er zelf ook in gereden en was het hele jaar door te berijden, behalve met een pak sneeuw. Is ook erg onderhoudsvriendelijk! Het is vooral voor mijn zware bodem geschikt, omdat het er bovenop komt te liggen en je het er dus niet diep doorheen freest zoals bij polyvlokken en tapijtsnipper wel moet, waarmee je de kans loopt dat het alsnog niet bind. Plus je hoeft met AWT aanzienlijk minder te sproeien dan bij deze producten is mij verteld... Ik was een beetje bang om van de regen in de drup te komen (dus én een nieuwe bodem, én een sproeiinstallatie).

Ik ben dus serieus aan het overwegen om dit te gaan gebruiken! Hoop dat jij wat aan de info hebt :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 14:53

Bedankt voor de info essie34 :)

Suus17 ik heb hardhouten planken rondom om het zand binnen te houden. Dat is onderhoudsvrij en gaat lang mee.

Suus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:03

@ essie34: bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik ook AWT in mijn bak ga doen. De gemiddelde gebruiker op dit forum is behoorlijk positief.
Mijn bak is niet vreselijk mul in de zomer maar toch te zwaar voor mijn jonge paarden.
@Lukasje en DaanO: ik denk dat ik het eerst zonder kantplanken probeer. Dan kun je de weggewaaide snippers wat makkelijk terug de bak in harken. Mijn bak ligt wat lager dan het naast gelegen weiland dus daardoor waait het er hopelijk ook niet makkelijk in.

Ik vind het al met al wel behoorlijk prijzig worden. Ik probeer het zo goedkoop mogelijk te regelen met een bevriende kraanmachinist, transport zwart (sstt niet doorvertellen) en veel zelf doen.
Maar dan toch:
AWT + loonwerk = € 2800,-
Puls + pomp en sproeiers = €1200,-
Drainage = € 500,-

Ik overweeg de drainage voorlopig weg te laten. Er zit drainage onder mijn bak maar die ligt al 10 jaar en stroomt niet goed meer door. In de herfst en winter heb ik echt een droge dag nodig om de grote plassen weg te laten zakken. En als het iedere dag regent is hij dus nat. Maar de bodem is dan wel vlak dus meestal rijd ik gewoon. Wat voor een effect zou het AWT in dit geval hebben?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 20:33

Als er al een drainage ligt kun je beter deze een keer goed door te laten spuiten of zelf doen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 21:59

Ik heb hier de paddock en de rijdbak met AWT met een pak sneeuw erop gewoon kunnen gebruiken. Maar als het gedooid heeft en dan weer gaat vriezen is de bodem niet meer te berijden..maar ja..welke bodem dan nog wel?

Ook met AWT moet je sproeien bij droog weer. Ik was bij elkaar iets van 500 euro kwijt voor een pomp (60.000m3 per uur) sproeiers en slangen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 22:08

luffwinny schreef:
Hou er rekening mee dat als je tapijtvezels door de bodem doet de bodem vervuild is, waardoor als je de bak ooit weg wilt doen of gaat verhuizen het veel geld gaat kosten om de bak weg te halen .

Bij een aantal leveranciers krijg je een milieucertificaat dus dan speelt dat niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:24

luffwinny schreef:
Hou er rekening mee dat als je tapijtvezels door de bodem doet de bodem vervuild is, waardoor als je de bak ooit weg wilt doen of gaat verhuizen het veel geld gaat kosten om de bak weg te halen .
henshem schreef:
Bij een aantal leveranciers krijg je een milieucertificaat dus dan speelt dat niet.

Dan speelt het wel zeker nog :)
Oude (zand)grond kan gewoon als grond afgevoerd worden, dat wil elke loonwerker zo meenemen. Als er iets door zit kunnen ze het niet hergebruiken en moet het afgevoerd worden als 'vervuilde' grond, dwz naar de stort en dat is duur !!
Het mág dus wel afgevoerd worden, alleen zijn de kosten véél hoger.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:30

Bij ons op stal het zelfde probleem gehad. Nieuwe bodem erin, dus topzand besteld, maar bleef zwaar, sproeien en keiharde regen maakte niks uit, bak is top gedraineerd dus water was zo weg. Uiteindelijk dus van die tapijtvezels erdoor gedaan, en wow wat hebben we nu een fijne bak zeg! Echt super te rijden in zowel droge als natte periodes! Ik vind het echt een aanrader.

Suus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:16

@damian23: Wat heb je voor een pomp?
En hoeveel sproeiers?
En weet je toevallig ook nog de slangdiameter :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:47

Wat zijn de kosten van die tapijsnippers in een bak van 20x40 dan?
Edit, never mind. Zie het op de site.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:48

Als je niks te doen hebt. Kun je ook zelf tapijt kapot knippen/snijden.. Volgens de leverancier is dat precies hetzelfde. Maar niemand doet dat omdat het heel veel werk is!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:52

Wij hebben tapijtsnippers in de bak. De bak is wel wat zwaarder dan bv een achterberg bodem maar niet te zwaar om in te rijden. Met drollen weghalen komen er bij mij helaas ook aardig wat snippers mee... Ik moest wel erg wennen omdat je niet echt goed meer het verloop van de bodem kunt zien, of er kuilen zitten oid.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:54

Suus17 schreef:
@damian23: Wat heb je voor een pomp?
En hoeveel sproeiers?
En weet je toevallig ook nog de slangdiameter :)

Suus17, dat zijn wel ingewikkelde vragen :o?

Ik heb deze pomp met twee kanonsproeiers. In 1,5 uur is je bak zeiknat.
http://www.halvewerk.nl/Webwinkel-Produ ... l-uur.html

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:15

Oud topic terug even omhoog schoppen ;)

Ik heb nog enkele vragen i.v.m. de tapijtsnippers:
* Wat met onkruid dat er nog doorkomt? Valt dat mee?
* Hoeveel kg/m² hebben jullie gehanteerd?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:46

Bij ons op stal ligt een eb en vloed (buiten)rijbak, maar het zand is eigenlijk altijd te zwaar en na een regenbui enorm nat. Zouden tapijtsnippers iets uithalen in deze situatie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:57

miezelke schreef:
Oud topic terug even omhoog schoppen ;)

Ik heb nog enkele vragen i.v.m. de tapijtsnippers:
* Wat met onkruid dat er nog doorkomt? Valt dat mee?
* Hoeveel kg/m² hebben jullie gehanteerd?

Als er onvoldoende in een bak gelopen wordt zal er overal onkruid op groeien, dat is met tapijt niet anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:58

Minimus schreef:
Bij ons op stal ligt een eb en vloed (buiten)rijbak, maar het zand is eigenlijk altijd te zwaar en na een regenbui enorm nat. Zouden tapijtsnippers iets uithalen in deze situatie?
De snippers zuigen ook water op, dus het zou kunnen helpen. Maar in een eb/vloed-bak denkt ik eerder dat er iets in die situatie niet goed is.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:02

Thanks voor je antwoord! Alle drainage buizen werken en de pomp ook, dus mijn gok is dat er verkeerd zand in ligt. Mijn stalgenoten rijden er ook niet graag in omdat hij dus zo zwaar is en er heel makkelijk spoorvorming is. Ik ga het eens doorgeven aan de staleigenaren, misschien zien ze het wel zitten :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 21:20

Rebell09 schreef:
Ik heb deze tapijtvezels vorige maand door het zand gemengd. Ik ben er super tevreden over!
De bodem is nu stabiel en niet meer zwaar!

Ik heb ze ook bij zandcompleet besteld, maar je zou ook navraag kunnen doen bij Gerrit Netjes. Die is wel iets goedkoper dan zandcompleet. Dus daar zou je ze ook eventueel kunnen bestellen.

Hoe heb je die erin vermengd? Hier een landbouwer laten komen met rotoreg, maar zijn niet diep genoeg ingewerkt, en ontmengt weer bij droog weer. Piste blijft desondanks goed berijdbaar bij mul weer. Tuinbouwer met frees denkt dat de vlokken gewoon in zijn frees zullen blijven hangen, dus heeft het me afgeraden.

Met de pistesleep krijg ik het bij nat weer redelijk dooreen gemengd, dus ga toch es kijken voor beregening (heb gelukkig nog regenwater).