Paard in plaats van 24/7 op land 16 uur, wie meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:25

Monster schreef:
Citaat:
Nu krijgt mijn shet voor 150kg bietenpulp en zij weegt 160 kg
Mijn Fell krijgt voor 200kg en weegt 420kg.

Mag toch hopen dat je 150 gram bedoelt :')

Is toch een prima oplossing ts? Mijn staat savonds vaak in de bak als hij weer eens tonnetje rond is. En die paar uurtjes zonder hooi overleven ze ook wel..

:D
Nee gelukkig geen 150gr, want dan zou ik mijn shet speedibeet geven voor een pony van 300kg.
Ik bedoel dus qua gewicht van 150kg, dus 75gr.

Hier ook een verharde paddock met een deel tegels en het grootste deel rubber, ook in de stal.
Alleen in de winter krijgen ze stro in de stal en verder heb ik nog een stuk met houtsnippers, waar ze kunnen liggen, alhoewel ze daar meer mesten :?

Yontheke

Re: Paard in plaats van 24/7 op land 16 uur, wie meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:29

Mijn rijpaard en zijn Shetlander vriendje staan elke dag van half 8 tot 17:15u op de weide (soms langer of korter dat hangt een beetje van mijn schema af) en de rest van de tijd staan ze op een paddock van 24 x 35m met onbeperkt hooi.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:13

Citaat:
:D
Nee gelukkig geen 150gr, want dan zou ik mijn shet speedibeet geven voor een pony van 300kg.
Ik bedoel dus qua gewicht van 150kg, dus 75 gram.

Aha, ik snap hem! Verkeerd gelezen ;)
Beetje offtopic dit..

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:23

Kermis schreef:
Zijn er meer mensen die dit doen en hoe bevalt dat?

Zo, we zijn twee dagen verder en inmiddels heb ik een goede eerste indruk kunnen vormen. In afwachting van het graasmasker dat zo dadelijk bezorgd wordt, heeft ponylief twee dagen hoofdzakelijk binnen gestaan op ruwvoer. Ook is hij enkele keren per dag gelongeerd en mocht hij wat tijd voor zichzelf buiten doorbrengen om lekker te rollen en beperkt te grazen.

Enkele ervaringen:
- Wat is het veel werk in vergelijking met 24/7 het land op! Ligt natuurlijk ook aan je plan van aanpak, het kan vele malen efficiënter dan hoe ik het doe. Maar toch. Meerdere keren per dag die kruiwagen erbij halen, de hoeveelheid hooi managen, de stal nakijken op ondeugend gedrag en dan nog de tijd die je om de zoveel uur met de pony doorbrengt om hem te longeren/poetsen/knuffelen;
- De pony is zo'n beetje in alle staten geweest. Van denken dat we hem vergeten waren tot in alle kalmte mee naar buiten sjokken alsof het binnen ook wel prima was;
- Ik vermoed dat de pony er letterlijk zijn buik vol van had toen we hiermee begonnen, van al dat rijke gras, maar dat het hem gewoonweg niet lukte om te stoppen met eten. Bedoel ik niet om mijn paard te vermenselijken hoor, maar hij is sowieso heel erg op eten gericht. Hij zal niet snel uit zichzelf de rem erop zetten.

Ik heb nog wel een vraag voor jullie Bokkers danwel TS. Stel dat je geheel vrij bent om te plannen hoe laat je naar stal gaat en wanneer je pony wáár staat. Op welk tijdstip van de dag zou je je paard dan binnen zetten en voor hoe lang wanneer afvallen-door-minder-grazen je doel is?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:32

Hier staan ze overdag op het land en 's nachts op de paddock met open stallen en veel ruwvoer.
Paarden zijn over het algemeen 's nachts toch net dat beetje minder actief dan overdag, dus die sprintjes trekken ze liever op de wei. Mijn paarden worden veel gelukkiger van dit systeem want ze hebben minder jeuk en andere ongemakken sinds ze minder gras krijgen. Een ideale oplossing vind ik :).

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:52

Hoi,
Ik heb het nu 2 dagen geprobeerd en het bevalt best goed. Mijn pony staat al vanaf maart een aantal uur opbouwend op het land. Wat sowieso al een verbetering is. Voorgaande jaren ging hij er gelijk vol op. Hij stond nu sinds maart bij goed weer 24/7 op de paddock. Met slecht weer op stal.

Hij heeft nu ongeveer een week 24/7 op het land gestaan en nu sinds 2 dagen heb ik hem om 12 uur op de paddock gezet en om 8 uur weer op het land. Ik ga zo weer naar stal uur of 8 om hem weer op het land te zetten. De paardjes maken er niet heel veel van. Vinden het wel prima.
Vandaag ook weer lekker zijn vliegendeken om.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:56

Die van mij wordt ook snel te dik helaas.
Daarom 's morgens van 8 tot 1 uur op de wei, en daarna in de paddock met een net haverstro/hooi.
Staat 's nachts op stal.

x_SvD_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:59

Kermis schreef:
Hoi,
Ik heb het nu 2 dagen geprobeerd en het bevalt best goed. Mijn pony staat al vanaf maart een aantal uur opbouwend op het land. Wat sowieso al een verbetering is. Voorgaande jaren ging hij er gelijk vol op. Hij stond nu sinds maart bij goed weer 24/7 op de paddock. Met slecht weer op stal.

Hij heeft nu ongeveer een week 24/7 op het land gestaan en nu sinds 2 dagen heb ik hem om 12 uur op de paddock gezet en om 8 uur weer op het land. Ik ga zo weer naar stal uur of 8 om hem weer op het land te zetten. De paardjes maken er niet heel veel van. Vinden het wel prima.
Vandaag ook weer lekker zijn vliegendeken om.

goed dat je het opbouwt! sommige mensen gaan zo houseflops gelijk van 24/7 naar 12/7

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 20:42

Net de paardjes weer op het land gezet. Ze waren heel blij! Morgen rond 12 uur zet ik ze weer op de paddock met hooi. Paardjes vinden het prima.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:30

Mijn paardje gaat snachts ook lekker op stal en vind ze prima! :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:40

Dat zouden die van mij helemaal niets vinden - op stal. Die hebben liever de vrijheid van mijn paddock met schuilstal en zeer ruim hooi (momenteel onbeperkt, want ze zitten vol zat van het gras van overdag, dat ze niet eens meer al het hooi opeten :D). Ze kunnen slapen, wandelen, sprinten, gek doen, eten, drinken, elkaar groomen en hebben veel te zien. Daar kan toch geen stal tegenop?

Mijn paarden zet ik regelmatig eind van de ochtend pas op het land tot ca. 18.00 a 20.00 uur. En ja, het is veel meer werk dan 24/7 op het land. Maar dat maakt me niet uit. Zolang zij maar happy zijn en er goed verzorgd bij staan. Daarbij heb ik inmiddels de handigheid wel, het nog vrij snel en goed te doen allemaal :) . Ik vind het ook fijn om voor ze te zorgen...... Zeker met zo'n weertje als vandaag +:)+ .

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 07:20

Mijn paard staat helemaal niet op stal, heb ik nu al meerdere keren gezegd,
Hij staat of op de paddock of op het land.
Stal komt rond november wel weer :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:06

Juist het in en uit kunnen lopen, vinden ze prettig. Ze staan er nauwelijks in, tenzij het enorm rotweer is. En dan nog staan ze liever onder het afdak, dan echt in de stal.....

thesoundxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:37

Die van ons staan er maar 4 uur op. Ik vind dat echt te weinig. Maarja, wie ben ik om daar iets over te zeggen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:31

Vier uur op de wei en verder dan? Stal of paddock? Ik hoop voor je paarden het laatste. En verder kun je als eigenaar natuurlijk een andere plek zoeken. Niet zo snel opgeven..... Ik heb ook een aantal keer op een plek gestaan, wat mijn IR paard geen goed deed, waar men niet open stond voor de grasproblemen en mijn wens voor hem mbt het buiten staan. En uiteindelijk via via toch een topplek gevonden met alles vrijwel voor mezelf en een schat van een Shetlander erbij ter gezelschap en voor mijn dochter. Overigens ook met superstallingsgenootjes. Nooit genoegen nemen, als je het niet optimaal vindt voor je paard (en).

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 14:18

Inderdaad. Soms is het ook gewoon zoeken naar de juiste plek. Ik sta nu echt op een fijne plek die zowel goed voor mijn paard is als voor mij.
En dat heeft helaas 3 stallingen geduurd. Overal is wel iets natuurlijk maar de juiste plek is echt wel te vinden!

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:21

Ik kom weer even om de hoek kijken in dit topic. We zijn nu geloof ik beiden precies één week bezig met deze manier van paard op rantsoen zetten. Hier heeft het paardje er al helemaal vrede mee. Het is allemaal veel makkelijker gegaan dan verwacht qua accentatie dat hij niet 24/7 meer buiten staat. Wel heb ik het idee dat ik het nóg effectiever zou kunnen doen, nu ga ik zo'n 4-5 keer per dag naar stal en dat is op drukke dagen wel wat belastend.

Anyway, waar ik vooral benieuwd naar ben is of anderen ook de ervaring hebben dat ze nú al denken resultaat te zien? Ik heb namelijk het idee dat bij mijn pony dat heel dikke er al een beetje vanaf is. Ik verwacht overigens niet dat dit alleen vet is hoor, het zal vast ook meespelen dat zijn darmen niet meer zo bomvol zitten en dat hij misschien wat gas kwijt is. Maargoed, hij oogt wel slanker.
Ook komt hij fitter over op zowel mijzelf als op anderen. Ik heb het idee dat hij zichzelf al meteen minder in de weg zit met bewegen nu die meest dikke aanblik verleden tijd lijkt.

Merken anderen ook al verschillen na één week? Is dit überhaupt mogelijk, of beeld ik het me in?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 16:41

Hoi
Ik ga nu 2 keer per dag naar stal. Een keer om ze op de paddock te zetten en 1 keer om ze op het land te zetten.
Hier pakken de paardjes het goed op. Zondag krijgen we een nieuwe stalgenoot en haar paardje komt bij de mijne als het klikt. Dus dan moet ik even bedenken hoe ik het aan ga pakken.

thesoundxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:49

Succes Kermis! ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:20

Basilicum, nou en of je snel verschil ziet. Mijn IR paard zie ik na een nacht van het gras al verschil. Zo opgeblazen haal ik hem er vanaf 's avonds, zo slank is hij weer een dag erna. Ik probeer hem echt bewust korter op het land te houden, maar soms staat hij er toch van 9 tot 20 uur op en dat is gewoon echt teveel. Al hoewel het ook ligt aan de hoeveelheid gras, de tijd van het jaar en het weer (fructaangehalte). Het blijft gedoe, maar ik gun hem ook zijn tijd op de wei.......... Ik heb het in elk geval in de hand, hij wordt niet bevangen ofzo. Maar die insuline resistentie is een hoop gedoe.......

Overigens geef ik hem wel heel veel hooi 's nachts. Je hebt mensen die een paard dan minder hooi gaan geven, omdat hij te dik zou zijn. Maar dat opgeblazen zijn, is vooral een allergische reactie, en niet eens zozeer vet. Vet verdwijnt ook niet in een nacht, he. :D

Fijn in elk geval dat je verbetering ziet en het beter bevalt. Mij ook.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:03

Bedankt voor het delen van jouw ervaring! Ik heb bij de mijne ook het idee dat hij per halve dag anders kan ogen, afhankelijk van of hij opgeblazen is of niet.

Ook ik geef de mijne trouwens nog voldoende hooi terwijl hij op stal staat. Dan gaat het afvallen maar wat langzamer hoor, beter langzaam maar gestaag dan een plotselinge fysieke verandering afdwingen.

Het moeilijkste voor mij is eigenlijk wat jij zelf ook zegt, dit besef ik me nu door jouw comment, dus dank daarvoor. Ik gun de mijne namelijk zo ontzettend hard zijn tijd op de weide. Hij vindt het zo leuk buiten, weer of geen weer. Maargoed, ik probeer dan maar vast te houden aan "wat als we dit niet zouden doen?". Er is dan namelijk een aanzienlijke kans dat hij hoefbevangen raakt, zijn lichaam sneller slijt en hij niet meer lekker in zijn vel zit... En ach, hij krijgt nu wel ontzettend veel aandacht overdag.

Weet iemand hoe je kan zien of het gras al minder "vetmakend" is? Willen jullie uiteindelijk weer terug naar 24/7 buiten? En zo ja, in blokken van hoeveel uren bouw je zoiets op?

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:08

Zal mijn ervaring ook even delen... Ik heb een haflinger en die stond vorig jaar ook met ontploffingsgevaar. Heb meerdere opties geprobeerd wat niet bleek te werken (waaronder graasmasker; afgesleten tanden, ze gooit hem af, schuurplekjes en bijna brandwonden op haar neus). Die van mij stopt ook gewoon niet met eten.. Waarom andere dingen doen als je op het groene goud staat?!

Nu staat ze meestal zo'n 6-8 uur per dag op de wei met de andere paardjes. Soms zo'n 4-5 uur (ik ben van mening dat sommige dagen wat minder grazen geen probleem is). Dan max 6 uur droog en dan krijgt ze 4-5 kilo hooi ('s nachts). Daarnaast ben ik verplicht om veel buitenritten te maken... :')

Ze valt er op dit moment nog niet enorm van af, maar ze komt ook niet enorm aan... En te lang zonder eten vind ik ook geen optie.

Maak om de paar weken foto's om het een beetje te kunnen blijven volgen allemaal, en dus ook het effect te zien.

28 april, al paar uur "droog" op de paddock
Afbeelding

19 mei, net van de wei af
Afbeelding

Onze stalhouder laat haar op de wei 's morgens, mijn stalgenootje haalt haar meestal eraf. Vaak ben ik er 's avonds en geef haar dan hooi :) En als ik er 's morgens of 's middags ben, dan rij ik of nog een keer heen en weer of ik vraag het aan de stalhouder of hij het hooinet op wil hangen..

Ik gun haar haar graastijd enorm.. Ook omdat dat de tijd is dat ze samen met de paarden van mijn stalgenootjes staat. Op de paddock staat ze alleen, dat is niet ideaal, maar het is niet anders. Ze staat vaak genoeg te kroelen over het draad heen. Als ze insulineresistent of hoefbevangen wordt kan ze sowieso niet meer op het gras, dus ik denk dat deze optie dan vele malen beter en gezonder is.. Met name omdat ze gewoon niet stopt met eten en ze wonden krijgt van de (verschillende soorten) graasmaskers. Het mentale aspect vind ik wel lastig, mijn pony heeft nogal een mening en het was eerst echt wel even wennen, maar het is wel beter zo. Zou willen dat ik het haar uit kon leggen dat dit echt beter is. Gelukkig staat (en ligt) die van mij ook regelmatig te slapen op de paddock, beetje chillen in de zon. Dat stelt me wel gerust.

Wellicht is zo'n constructie voor jou ook mogelijk TS, met je nieuwe stalgenootje? Dat je een keer minder heen en weer hoeft? (Weet natuurlijk niet hoe ver stal is van je huis ;) )

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 09:12

Het is helaas niet goed gegaan met het nieuwe paard.
Mijn paard is flink geschopt en heeft nu een bult :(
Ik baal echt heel erg, en ik ga ook niet meer andere paarden erbij zetten.
Het is misschien banketstaaf maar mijn paard is zo onderdanig dat hij zich gewoon in elkaar laat meppen.
Ik hou ze lekker met zijn 2en. Over 3 weken wedstrijd, ik hoop dat dat dat door kan gaan.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:49

He wat balen dat het niet gelukt is!! Hopelijk trekt het gauw weer bij..

CarloAstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:11

He wat vervelend zeg! Hopen dat ie snel op knapt.