Hoe zitten jullie paarden in hun vacht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:37

Hier alles dag en nacht buiten en strak in de zomervacht.

De fokker bedoelt het goed moet je maar denken.

Ik zou meer verontrust zijn over het feit dat hij zegt dat hij hem niet goed vindt lopen en daar nog eens kritisch zelf naar kijken.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:38

Mijn pony stond (nu in 's nachts in stal i.v.m. dracht)24/7 buiten, in de winter heel soms 's nachts binnen, allemaal zonder deken. De pony heeft bijna geen vacht gemaakt, huidje was bijna helemaal glad en nu heeft ze dr complete zomervacht al, alles is helemaal zacht en gelijk zegmaar, net alsof t dr huid is. De pony van een vriendin van mij heeft in de winter een deken opgehad, en is dr vacht nu nog niet kwijt... Ze heeft nu een best onregelmatige vacht, zoals jij t uitlegde maar is verder kerngezond :D

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:38

Onze kudde van 5 zit heel verschillend in hun vacht. 3 hebben al een super glad zomervelletje, 2 hebben nog behoorlijk wat wintervacht. Mijn tinker heeft echt nog super lange haren over heel zijn lijf, net varkenshaar ^^ en daar blijft dan alle vacht die loshangt in plakken. Terwijl zijn halfzus helemaal kaal is. Hangt echt gewoon van het paard en hun soort vacht af...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:47

De natuur loopt een aantal weken achter, dus het is helemaal niet gek dat je paard nog niet helemaal door zijn wintervacht heen is.
Die van ons zitten ook nog half in hun wintervacht en na een koude nacht ligt er een deken van losse haartjes op ze.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:30

Hier zit er eentje glad in de zomervacht en de ander heeft nog wat lang haar op het lijf en onder de buik.

Het is inderdaad nog steeds koud en weinig voorjaarsachtig, dus sommige paarden komen wat slechter door het haar heen.

Zie het als betrokkenheid bij hun pony van de oude eigenaars.
Al zou je natuurlijk wel aan kunnen geven dat je het niet zo prettig vind dat ze de hekken doorgaan als er niemand bij is.

quintyyy

Re: Hoe zitten jullie paarden in hun vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:14

mijn paarden staan dag en nacht buiten en zijn al bijna uit hun wintervacht ze staan nog wel met een deken. slaat trouwens nergens op dat die fokker bij jou het terrein op komt hij bedoelt het wel goed maarr het is alsnog onbeschoft

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:17

Mijne heeft nog niet dr zomervacht maar ook niet dr wintervacht.
er tussenin dus :)
ze staat dag en nacht buiten

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:19

Hier een die ook dag en nacht buiten staat, het gehele jaar en zonder deken. Groot deel van hem heeft al een mooi zomervelletje, maar een groter deel is nog lelijk, vlassig en roodbruin (op een bijna zwarte). Ziet er momenteel dus ook niet heel mooi uit :D Vooral de oren, bovenop de neus, de benen en de buik zitten nog best in het haar.

Verder natuurlijk ronduit onbeschoft om zomaar iemands erf op te gaan om een fokproduct te gaan bekijken (en te bekritiseren).

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:20

Oh dat is wel vervelend dat je hem niet kan poetsen.
Te weinig in de hand geweest of keer wat gebeurd?
Je kan ook altijd een foto plaatsen hier van zijn vacht...
Of een filmpje Hoe hij loopt is je twijfel ook weg.
Vind het erg brutaal zo op je terrein.

miisshOrse schreef:
Bedankt voor alle berichtjes. Ik heb netjes verzocht of het de volgende keer even kortgesloten kon worden, maar dat er vanaf de weg altijd gekeken mag worden. Dat kunnen fietsers tenslotte ook zien. Maar daar reageerden ze niet zo lekker op "ja inderdaad, vanaf daar kun je ook zien dat hij het slecht doet". Heb maar besloten de eer aan mezelf te houden en het contact te verbreken. Maar je gaat dan ongewild toch twijfelen aan jezelf...

Goed om te lezen dat het gewoon per paard verschilt. Wij hebben er ook een aantal wat strakker. De welshjes bij ons hebben ook wat meer "moeite". Ik kan mijn jaarling alleen echt nog niet poetsen. Ben blij dat ik hem nu zo kan vangen en zijn hoofd mag aaien. Op zijn lijf is hij nog niet zo ver...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:25

ZO wat associaal van die fokker om zomaar jou weiland in te stappen en je daarna nog eens uit te maken voor verwaarlozer van je pony. :S Ik zou inderdaad even een mail terugsturen dat als ze nog eens een opwelling heeft om je weiland of je terrein te betreden dat er een berichtje naar de politie gaat.

Mijn pony stond vorig jaar zelfs nog in juni met een stuk wintervacht aan haar buik.... betekent toch niet gelijk dat je ze slecht verzorgd. En dat onregelmatig lopen zal ook wel een verzinsel zijn van die fokker.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:26

Hier heeft mijn pony voor het eerst in de wat koudere maanden zonder deken gelopen ('s nachts wel op stal, overdag op de wei) dus zat dikker in haar vacht dan normaal. Wilde het haar ook wat moeilijker loslaten maar is nu zo goed als 'kaal', lekker strak in haar zomervelletje! :D

Ik vind het trouwens behoorlijk asociaal van de fokker om zomaar jouw terrein op te komen en te beoordelen of je paard er wel of niet goed bij staat, dat weet jij als eigenaar toch zeker het best?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:27

raar verhaal van die fokker zeg! Ik ken niet 1 fokker die zomaar spontaan bij zijn fokproducten gaat kijken en er dan ook nog commentaar op hebben...
Heel raar verhaal!

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:28

Mijn shetlander hengst van 23 jaar heeft van de winter op stal gestaan zonder deken- die zit nu in zijn zomervacht en glanst als een spiegel- staat sinds 1 april 24/7 op de wei. Mijn Paint ruin van 13 jaar- heeft ook deze winter op stal gestaan zonder deken- zit nu nog volop in de rui. Hij staat sinds 1 mei over dag op de wei.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:29

Hier en daar nog wat haar, op sommige plekken zomervacht :').
Paard heeft op zn benen nog dikke haren, maar verder zit ie al redelijk in zn vacht!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:29

Behoorlijk onbeschoft om zomaar jullie terrein op te gaan zonder toestemming en nog commentaar geven ook,in plaats van wat advies te geven.Ook het laatste antwoord is behoorlijk onbeschoft.

Ik heb 3 IJslanders die 24/7 buiten staan met schuilstal,om de dag trek ik daar nog een kleine emmer haar vanaf hoor.Het verschilt per paard en ook per regio,is maar net hoe koud het geweest is.

Een van de 3 heeft voor de zekerheid maar een -20gC vacht aangemaakt afgelopen winter :+ die moet er ook weer af.Inmiddels zijn er wel al delen in de zomervacht maar het duurt vast nog wel even voordat alles eraf is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:30

wat erg dat ze je dan via een berichtje laten weten hoe ze er over denken?
ik vind dat niet erg netjes, op zij minst doe je dat persoonlijk naar iemand toe.

bij ons is het grootste deel al in dr zomervacht,maar een paar nog niet, ook wat jonge dieren nog niet helemaal
alles krijgt zat ruwvoer,zat krachtvoer en eventueel aanvullende vitamines, paarden zij ook allemaal rond.
maar het is gewoon nog koud en sommige dieren vertraagd dan de stofwisseling.

Trek je er niks van aan :(:) en anders -stuur je ze in een berichtje ee linkje van dit topic }>

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 21:04

Bedankt voor jullie ervaringen! Jij ik vond het zelf ook vrij brutaal. Als er even gebelt wordt zodat er iemand even mee kan lopen zijn fokkers natuurlijk altijd welkom. Dit is ons 5e veulen en dit is ook voor het eerst dat wij het mee maken :-).

Ik heb het inmiddels wel aardig kunnen laten zakken. Maar het is zo zonde. Twee jaar geleden mijn paard verkocht aan een vrij goede ruiter. Hierdoor word ik nog vaak uitgenodigd om te komen kijken, dat is hartstikke leuk. Had het hun ook gegunt maar als de sfeer zo is hoeft het van mij niet. Al snap ik natuurlijk dat ze op hun manier het beste met het diertje voor hebben...
Laatst bijgewerkt door miisshOrse op 18-05-15 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:05

Bijna overal zomervacht en op de buik nog wat winterharen. (shet)