Uitloopstal, do's en don'ts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:59

Nikki schreef:
Wie van jullie heeft een of meerdere uitloopstallen? Mijn paarden staan in de uitloopstal aan de Veerstalhoeve te Gouda. Dit is een uitloop stal van 3x3 binnen met 3x9 buiten.

Hoe groot zijn ze en voor hoeveel paarden? De maten heb ik zojuist genoemd. Wij hebben dit voor 36 paarden.

Hoe is de doorgang naar de uitloop? (deur of hele wandbreedte open). De staldeur staat altijd open, als het paard b.v. geblesseerd is kan de staldeur gewoon weer dicht.

Naar welke kant is de stal open, Noord/Oost/Zuid/West? Uit mijn hoofd zal ik dit zo niet weten, de stallen zijn zo geplaatst dat de regen in ieder geval niet in de stal regent. Dit komt dus altijd van achter.

Hoe zit het met insecten in de zomer? Nog geen enkel last van gehad.

Hoe gaat het met kou/wind in de winter? Ik doe ze altijd een deken op.

[ [url=m/oz75HN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik sta hier ook, hier nog wat meer foto's: http://www.deveerstalhoeve.nl/paardenpe ... -buitenbox

Aanvulling op de laatste vraag: De wind staat op de achterkant van de stallen (zo goed als altijd, het komt bijna nooit van voren), dus in de stallen is het niet heel koud :) Insecten hebben we ook geen last van in stal, in ieder geval, ik niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:01

Die van mij écht niet. Met 3 kwartier, uurtje is het wel bekeken. In die tijd gaan ze een paar keer zo'n 5 minuten gestrekt en dan dromen ze ook. Maar verder liggen ze op hun borstbeen. Ik zou me ernstige zorgen maken als ze zo lang zouden liggen. Zelfs toen mijn ruin ernstig kreupel was en niet meer kon staan van de pijn stond hij toch steeds weer op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:03

Hebben ze minder dan 10m2 per paard aan lig oppervlak dan zijn de verschillen het grootst waarbij het dominantere paard veel langer slaapt dan de rang lage paarden ivm groeps dynamiek. Hoe meer ruimte, hoe kleiner de individuele verschillen.
Ik weet overigens niet hoe het in NL geregeld is, maar de minimale ettelijke ligplek in een groepsstal in zwitserland is 7,5m2 per paard.

Een paard moet minimaal 1 rem cycle (40 min) per dag doormaken om niet gestressed te raken. Meer is beter.
Per etmaal staat geloof ik 2-3uur (niet aaneengesloten) slaap op de zij als optimaal.

Al mijn paarden sliepen duidelijk langer dan een uur.

Mungbean

Re: Uitloopstal, do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:10

Kwa maten: mijn vorige stal had een ingestrooide hal van 8x10 meter voor 11 paarden.
Mijn huidige stal heeft 4x7 + 2,5x4 voor 4 paarden.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:07

Momenteel strooi ik helemaal niet op, en gaan ze idd in het zand liggen. Als het weer kouder wordt, en het te koud wordt om buiten te liggen, heb ik vlas in het achterste deel, dat is ongeveer 2 x 6 m. Daar kunnen ze net met z'n 2 en liggen, en anders moeten ze het maar afwisselen hoor.
't Scheelt een hoop werk nu er geen vlas ligt, want dan plassen ze ook buiten.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:13

wij hebben zowel een schuilstal als een inloopstal. De schuilstal is 2 wanden, een dak en een hoekpaal. Vooral in de hoek plaatsen waar de wind het meeste vandaan komt zodat het er niet in waait.
Qua inloopstal zou ik als je meerdere paarden hebt een doorloopstal maken zodat ze elkaar niet gauw klem kunnen zetten. We merken nu dat een inloop met twee paarden niet ideaal is, met een beetje irritatie douwen ze elkaar plat.
Qua maten zal onze volgende of 6x4 of 6x8 worden. Of ze dan nog strooisel hebben dus ik niet hardop te zeggen, in een doorloop stal is het moeilijk binnen te houden.
Mijn dames doen het liefst hun behoeftes binnen dus ik heb wel strooisel liggen, vinden de meisjes wel fijn met plassen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:28

Koper, is zie trouwens de verwarring.
Het woord 'aaneengesloten' hoorde bij de 30-40 min, niet bij de 2 uur. Dat is het nadeel van op de foon typen ;)
De 2-3 uur zijn per etmaal.

Avelana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:32

DubbelDun schreef:
Ik heb een schuiltent van 3,6x4 met de opening op het noorden. De tent is van metaal met een schaduwdoek als wand en een zeil als dak. Als mijn bonte goed gemutst is dan mag mijn ouwetje er ook in staan :D
Toen de bonte een veulen had was dit haar kraamstal zodat ze lekker de ruimte had met haar veulen en daarna is ie eigenblijk blijven staan :D
Als bodem liggen er kunststof pallets in met daarop rubber matten en wat zand wat dagelijks naar binnen wordt gelopen :D
De waterton staat er en als het slecht weer is kan ik er ook hooi voeren.

Dit was nog van toen ze drachtig was.

[ Afbeelding ]

Mag je zo'n tent plaatsen zonder vergunning?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:47

Vast niet, maar zolang er niemand komt kontroleren blijft ie mooi staan :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:43

Nikki schreef:
Wie van jullie heeft een of meerdere uitloopstallen? Mijn paarden staan in de uitloopstal aan de Veerstalhoeve te Gouda. Dit is een uitloop stal van 3x3 binnen met 3x9 buiten.

Hoe groot zijn ze en voor hoeveel paarden? De maten heb ik zojuist genoemd. Wij hebben dit voor 36 paarden.

Hoe is de doorgang naar de uitloop? (deur of hele wandbreedte open). De staldeur staat altijd open, als het paard b.v. geblesseerd is kan de staldeur gewoon weer dicht.

Naar welke kant is de stal open, Noord/Oost/Zuid/West? Uit mijn hoofd zal ik dit zo niet weten, de stallen zijn zo geplaatst dat de regen in ieder geval niet in de stal regent. Dit komt dus altijd van achter.

Ik vind dit er erg mooi uitzien, maar het lijkt me net iets te smal. Komen de paarden niet vast te liggen als ze gaan rollen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:50

Sizzle schreef:
Koper, is zie trouwens de verwarring.
Het woord 'aaneengesloten' hoorde bij de 30-40 min, niet bij de 2 uur. Dat is het nadeel van op de foon typen ;)
De 2-3 uur zijn per etmaal.

Dat halen ze denk ik wel :j

Strooisel doe ik niet aan, juist omdat ze 't dan binnen op een zeiken zet. Ze heeft geloof ik 24 jaar in elk geval 's nachts op stal gestaan in de winter en daar heeft mevroi van die typische stalgewoontes aan overgehouden. Plus dat ik merriepis een stuk smeriger vind. Dat hoef ik echt niet binnen :r

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:13

Mijn dames plassen ook binnen hoor en die komen niet echt uit een stalregime ;)
Er liggen hier een dikke laag stropellets, die blijven eigenlijk goed droog en vormen een mooie verende mat.
Af en toe doen ze er een galopje doorheen en dan blijft het goed intact zonder geglij.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:21

Hier wordt zomers ook niet gestrooid. Begin oktober komt er 4 balen stro in, zodra dat enigszins vies en aangestampt is potten we de stal op met dagelijks een laag stro (enkel mestballen worden verwijderd). Eind april gaat de bovenste losse laag mijn moestuin in als mulch (permacultuur) en de 25 cm dikke aangestampte en inmiddels gecomposteerde laag daaronder gaat het land op.

Zolang je niet gaat wroeten in die aangestampte laag heb je geen last van stank en dergelijke, waardoor een goede potstal geen hoef- en luchtwegproblemen geeft. Daarnaast heb je minder werk, minder kosten en een fijne dikke zachte laag waar de paarden graag liggen :)

Zodra er geen strooisel meer in de stal ligt strooi ik enkel wat lavapoeder over de evt. aanwezige pisplekken. Dan stinkt het niet zo en houd vliegen beter op afstand.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:28

Wie van jullie heeft een of meerdere uitloopstallen? Ik ! :D 1 die uitloopt op de paddock
van 30 bij 40 en naar het land (die zet ik een aantal uur per dag open).

Hoe groot zijn ze en voor hoeveel paarden? Op dit moment een C pony en een mini Shetlander.
De stal is ongeveer 5 bij 4 meter groot. We willen er nog een klein paard bij en volgend jaar
hopelijk een veulen. Ik heb ook nog 4 'normale' boxen voor erg slecht weer. De pony's
hebben ook nog een lange wand om uit de wind te staan, dit is de achterkant van de 4 boxen.
Hier staat 90% van de tijd de wind op, dus ze kunnen altijd uit de wind staan.

Hoe is de doorgang naar de uitloop? (deur of hele wandbreedte open)Zie foto 1

Naar welke kant is de stal open, Noord/Oost/Zuid/West?Geen idee, de wind staat er niet op.

Hoe zit het met insecten in de zomer?Wel redelijk veel, er staan veel bomen/planten en er ligt
een slootje naast. Mijn pony's krijgen allebei een vliegendeken en een hoofdkap. In de stal zelf
komen geen vliegen.

Hoe gaat het met kou/wind in de winter? Weet ik ook nog niet. Want de stal is net af. Heb wel
2 keiharde pony's die niet naar binnen willen. Mijn rijpony doe ik wel een regendeken op met
veel neerslag.

Hetgene wat nu gras is, daar ga ik over een paar maandjes steltonplaten leggen. Dat gras is nu
leuk, maar wordt met neerslag natuurlijk heel snel blub. De paddock/bak is gelukkig heel
goed gedraineerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:51

Nikass schreef:
[naam] schreef:

Ik vind dit er erg mooi uitzien, maar het lijkt me net iets te smal. Komen de paarden niet vast te liggen als ze gaan rollen?

Dit is in het begin zeker gebeurd... nu hebben ze de onderkant dicht gemaakt, waardoor dit niet meer is voorgekomen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:39

Wellicht niet mogelijk, maar toch jammer dat het niet net een metertje breder is :)
Maar op zich goed geregeld hoor. Ik heb een uitloopstal van 3x3, 5 met verharde uitloop van 3x3, 5... overdag op de wei of in de paddock.
Ik ben wel heel blij dat mijn paard nooit meer in een dichte box hoeft te staan. Altijd frisse lucht en sociaal contact met de buurman. Maar ik had het allemaal graag wat groter gezien uiteraard ;)

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 20:25

Wauw, ik had al even niet in dit topic gekeken, maar wat een reacties! Super! ik zal ze even op mijn gemak door gaan lezen!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een klein afdakje van 3x3m ongeveer met rubber matten, opening op het oosten. Een plein met klinkers en een zandplek. Zo kunnen ze altijd kiezen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:45

@Amalarab: het ziet er mooi uit, maar persoonlijk vind ik het te klein voor 3 dieren. Ook heb ik mijn bedenkingen bij de waterdichtheid van het dak :) en de constructie op zich. Het dak lijkt nu al door te zakken nl, dus ik vraag me af hoe die zich met 20/30 cm sneeuw gaat houden....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:48

Bij die grootte en hoogte (laagte) van het dak zullen niet veel paarden dit als prettige plek zien en ze kunnen er ook niet alle 3 in liggen.
Zou voor mijn geen optie zijn :o