Wat kan ik doen om teken te voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05

Re: Wat kan ik doen om teken te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:09

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:11

Veulen84 schreef:
Ik verkoop maar liefst 5 producten tegen teken. Dus de producten bestaan al wel. Probleem is dat je ze even moet vinden (zeker omdat ze vaak in combi zijn met anti-vliegenspray's).

Alle producten die ik tot nu toe heb geprobeerd helpen helaas niet of niet voldoende, teken blijven er op kruipen

Ja, de vlooien-/tekenband van de hond lijkt te werken maar die kan ik moeilijk om mn paard hangen :D

Die van Excellent kende ik nog niet, anders misschien Frontline eens proberen

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:17

ohjajoh6 schreef:
En dan zitten ze er dus ook echt niet in zulke grote getalen nog op Mette?
Want ik klooi idd iedere dag met een stick aan met DEET op het gezicht van mijn grote, want die heeft ze ook altijd te pakken (in vergelijking met pukkie nooit, dus ik geloof wel dat teken uit de bomen komen vallen eigenlijk) Maar als er iets is wat echt een aantal weken werkt, dan zeker graag!

Nee ik zie er dan heel enkel eentje (eens in de week).
Ze zitten echt in het gras en kruipen dan gewoon omhoog naar een plek waar de huid dun is. Het kan zijn dat ze jouw paard aantrekkelijker vinden omdat hij groter is? (ik ga ervan uit dat pukkie kleiner is)
Je mag ze alleen een aantal dagen voor en na het insprayen niet wassen. Het blijft echt een aantal weken werkzaam!! Ik denk dat ik 6 tot 8x per lente/zomer spray?

Edit: ik doe overigens alleen de plekken waar ze zitten bij mijn paard, dus de benen en oksels en een beetje op het hoofd, verder niet :)
Laatst bijgewerkt door Mette op 13-05-15 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:18

Santos_05 schreef:
http://www.agradi.nl/excellent-teek-weg-tekenspray.htm

Hoe lang is de werking hiervan? Onze honden en katten kunnen hier ook zeker baat bij hebben (en ik als baasje ook, hoef ik ze niet weg te halen ;-)

geen idee, ik hoop in ieder geval een paar uur, zodat ik niet met een paard vol teken uit het bos kom.

knip Teek Weg is een 100% biologisch afbreekbaar product voor de optimale bescherming van mens en dier tegen teken. Teek Weg werkt tot 6 uur lang en is daarom ook uitermate geschikt voor gebruik tijdens activiteiten in bossen, duinen en andere natuurlijke omgevingen.
Laatst bijgewerkt door haan op 13-05-15 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:22

superpony schreef:
Plakband is een serieuze oplossing, net als iets bedenken om ze te lokken. Natuurlijk helpt de kleur niet, maar zwart wordt het warmst. Dat ze niet aan een knuffel vastpakken snap ik, maar het gaat om het weglokken. Evt incl iets plakkends. Het zal wel minder worden als het gras korter is.

Weglokken helpt niet met een dood en stil voorwerp, ze zoeken lichaamswarmte én beweging. Wil je teken weghalen bij het paard? Loop dan met je blote benen rondjes om je paard heen de hele dag. Dan zal je paard wat minder teken opvangen omdat je ze al hebt op je lijf. Dus plak tape op jouw benen wil je echt serieus een oplossing hebben. Maar ja, dat is natuurlijk ook geen oplossing. T is lief bedacht van je, maar het zal geen ene klap uitmaken en zal de teken op paard of mens daar 0,0 verminderen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:27

Mette schreef:
ohjajoh6 schreef:
En dan zitten ze er dus ook echt niet in zulke grote getalen nog op Mette?
Want ik klooi idd iedere dag met een stick aan met DEET op het gezicht van mijn grote, want die heeft ze ook altijd te pakken (in vergelijking met pukkie nooit, dus ik geloof wel dat teken uit de bomen komen vallen eigenlijk) Maar als er iets is wat echt een aantal weken werkt, dan zeker graag!

Nee ik zie er dan heel enkel eentje (eens in de week).
Ze zitten echt in het gras en kruipen dan gewoon omhoog naar een plek waar de huid dun is. Het kan zijn dat ze jouw paard aantrekkelijker vinden omdat hij groter is? (ik ga ervan uit dat pukkie kleiner is)
Je mag ze alleen een aantal dagen voor en na het insprayen niet wassen. Het blijft echt een aantal weken werkzaam!! Ik denk dat ik 6 tot 8x per lente/zomer spray?

Edit: ik doe overigens alleen de plekken waar ze zitten bij mijn paard, dus de benen en oksels en een beetje op het hoofd, verder niet :)

Thanks voor de info Mette, ga hier zeker eens naar kijken!
En ja pukkie is de shet en grote ook gelijk 1.75 hoog, dus die duikt ook echt de bomen in met haar lange giraffennek...

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:30

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:32

Santos_05 schreef:
http://www.agradi.nl/excellent-teek-weg-tekenspray.htm

Hoe lang is de werking hiervan? Onze honden en katten kunnen hier ook zeker baat bij hebben (en ik als baasje ook, hoef ik ze niet weg te halen ;-)

In de link staat 6 uur lang werkzaam. Schiet je dus in de wei niet veel mee op tenzij je 4x per dag kan sprayen (24/7 buiten).

Die Frontline is de spray versie van een pipetje eigenlijk, ik ben er iig erg tevreden over. Een fles is wel duur maar je doet er veel langer mee dan die Excellent, als die maar 6 uur werkzaam is. Handig voor een keertje op buitenrit maar verder niet.

http://www.medpets.nl/frontline+spray/
Deze gebruik ik. Werkt afhankelijk vd infectie druk een maand tegen teken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:38

Vorig jaar heb ik veel last van teken gehad bij mijn paarden. Een goede spray die ook tegen teken werkt (Tri-tec) en een dagelijkse check met tekenpincet in de aanslag is wat ik er aan deed. Meer dan 90% haalde ik weg terwijl ze echt nog inieminie waren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:26

Annienke schreef:
Veulen84 schreef:
Ik verkoop maar liefst 5 producten tegen teken. Dus de producten bestaan al wel. Probleem is dat je ze even moet vinden (zeker omdat ze vaak in combi zijn met anti-vliegenspray's).

Alle producten die ik tot nu toe heb geprobeerd helpen helaas niet of niet voldoende, teken blijven er op kruipen

Ja, de vlooien-/tekenband van de hond lijkt te werken maar die kan ik moeilijk om mn paard hangen :D

Die van Excellent kende ik nog niet, anders misschien Frontline eens proberen

Heb je al eens een tekenspray voor paarden op basis van icaridin geprobeerd?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:59

butox pour on helpt (enkel dode teken plukte ik hier van pony's af). Maar vijand van teken op je weide houden is ook een optie. Kippen of liever (mits geen buren ivm herrie) parelhoenders, zijn goede insecteneters en werden vroeger ook wel voor dit doel gehouden.

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:08

Is er geen middel waarmee je je wei kan spuiten tegn die griezels"
Dat vraag ik me af Want kippen zien de buren vast niet zitten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 21:23

Kan dat Teekweg ook op het hoofd?

Want ik had Anky dazen- en tekenspray besteld, heb ik het ontvangen blijkt er op te staan 'niet oo het hoofd gebruiken'!

Het gaat bij mijn merrie juist om haar hoofd.
Vandaag een teek tussen haar oren bij haar voorpluk (ondanks de vliegenmuts)!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:26

simodi schreef:

Want ik had Anky dazen- en tekenspray besteld, heb ik het ontvangen blijkt er op te staan 'niet oo het hoofd gebruiken'!

Als het met opbrengen of zweten maar niet in de ogen komt kan het.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:36

Tea tree olie werkt goed tegen teken. Ik maak altijd m'n eigen vliegenspray met hertshoornolie, citronella, tea tree en azijn. Werkt als een tierelier :j

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 21:43

tamary schreef:
simodi schreef:

Als het met opbrengen of zweten maar niet in de ogen komt kan het.

Ik heb het zojuist besteld, maar eens proberen ...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 23:44

vuurneon schreef:
superpony schreef:
Plakband is een serieuze oplossing, net als iets bedenken om ze te lokken. Natuurlijk helpt de kleur niet, maar zwart wordt het warmst. Dat ze niet aan een knuffel vastpakken snap ik, maar het gaat om het weglokken. Evt incl iets plakkends. Het zal wel minder worden als het gras korter is.

Weglokken helpt niet met een dood en stil voorwerp, ze zoeken lichaamswarmte én beweging. Wil je teken weghalen bij het paard? Loop dan met je blote benen rondjes om je paard heen de hele dag. Dan zal je paard wat minder teken opvangen omdat je ze al hebt op je lijf. Dus plak tape op jouw benen wil je echt serieus een oplossing hebben. Maar ja, dat is natuurlijk ook geen oplossing. T is lief bedacht van je, maar het zal geen ene klap uitmaken en zal de teken op paard of mens daar 0,0 verminderen.

Tja, alles moet ooit uitgevonden worden, dus brainstormen kan, toch? De dazenval is ook ooit bedacht. Er zal vast wel iets komen, maar vaak net later dan dat je er veel last van hebt. De teken komen steeds meer voor, dus men is vast wel ergens mee bezig om te ontwikkelen, maar het ideale is er nu nog niet.Natuurlijk heeft een knuffel geen lichaamswarmte, net als een zwarte bal niet. Maar het wordt wel warm. En al zou je teken alleen weglokken, dan zijn ze iig daar en niet bij het paard.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:18

Kom hier even meelezen, heb precies hetzelfde probleem.. Paard is groot (1,76) en heeft een witte neus. Gister heb ik 25 teken van d'r neus afgehaald -O- en vandaag ook weer bergen.. Frontline spray al geprobeerd, eergister ingesprayd en de volgende dag de hoogste score gehaald.. Bij mij zijn het echt die hele kleintjes nog:
Afbeelding

Afbeelding

Durf niks van olie erop te doen.. Straks verbrand d'r neus! Zit nu wel te denken een anti teken band op d'r neus te naaien. Tenminste, op d'r halster ;-)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 22:43

Jeetje zeg, dat is heftig! Zeker met een witte neus die heel gevoelig is kun je weinig uitproberen, ik heb hetzelfde probleem hier.

Ik heb tekenspray bij de Agradi besteld, maar nog niet ontvangen.

Mijn merrie graasde vooral net over het lint in de rand onder bomen waar lang gras en onkruid etc staat.
Ik zet nu elke keer die strook af zodat ze op het korte gras loopt en dat helpt, geen teken meer erbij ontdekt! Ze zitten dus duidelijk in lang gras of struikgewas.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:56

Mijn paard staat bijna in het bos.. Dus dat zijn heel veel plekken die ik af zou moeten zetten.. Ben bang dat dat niet werkzaam is. Het rare is dat d'r weidegenootjes er eigenlijk helemaal geen last van hebben. Ben benieuwd naar het resultaat van je spray en ga eens op zoek naar een goede tekenband voor de hond!

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 23:10

__Nicky schreef:
Tea tree olie werkt goed tegen teken. Ik maak altijd m'n eigen vliegenspray met hertshoornolie, citronella, tea tree en azijn. Werkt als een tierelier :j

Dit inderdaad! Recept van iemand op bokt, werkt geweldig! Als ik hem trouw elke dag inspray (op het hoofd met een doekje of heel voorzichtig sprayen met de sprayflacon heel dicht bij de huid) heb ik het hele seizoen geen teek bij hem in de buurt!

750 - 1000ml water, afhankelijk van hoe sterk je je spray wilt hebben.
70 druppels hertshoornolie (werkt tegen dazen)
30 druppels tea tree olie (tegen teken)
30 druppels citronella olie (tegen muggen en knutten)
Scheutje afwasmiddel om het water en de olie te mengen

Tegen de echte vliegen kun je een deel van het water vervangen door azijn.

De aanschaf van de oliën kost even wat, pure oliën zijn nou eenmaal duur, maar ik hoef maar eens per zoveel jaar nieuwe te halen, want met die kleine flesjes olie maak je liters en liters spray!

Stalgenoten blijven maar teken op hun paarden vinden, die van mij heeft nergens last van, zolang ik trouw de spray gebruik.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:36

Bedankt voor het recept, ga van de week probren die olien te vinden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:12

Gydja schreef:
klopt :j

TS, je zou dus DEET kunnen sprayen op je paard. Eventueel eerst op een doekje en dan op het hoofd aanbrengen. Het zou handig geweest zijn als er een teken weerende hoofdkap bestond voor paarden. Helaas bestaat dat (nog) niet.

Inderdaad Deet eerst op een doekje spuiten. Die zooi wil je echt níét op het hoofd van je paard spuiten. Als ik het hier onder de buiken en in de liezen en oksels spuit kan ik al zowat aan de zuurstoftank. Moet je nagaan als je paard het zou inademen.

Ananas om die kleintjes hoef je je geen zorgen te maken. Als ze 6 poten hebben zal je paard er waarschijnlijk geen last van hebben, die teken zijn eerder op zoek naar een muis oid. Pas in een later stadium van de teek (dan hebben ze inmiddels 8 poten) zijn ze belust op paard.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:19

Butox pour on, officieel voor koeien geregistreerd maar ik behand mijn paard er ook mee. Daar haalde ik soms wel 50teken per dag (!) Af. Nu met de butox nog sporadisch 1 of 2..