Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gypsy schreef:Dan een compromis, zet een ton wortelen oid voor je stal (kun je bij de boer soms heel goedkoop halen) en laat hem elke keer een wortel geven bij het in de wei zetten. Paarden hebben dat zo door, en dan kun je rustig het halster eraf halen omdat ze op die wortel wachten.
ElCamino schreef:ik zou het wel degelijk een issue vinden, ik wil absoluut mijn paard niet met halster om in de wei.
Heb al zoveel ellende gezien door "spelende" paarden die halsters pakken, vastzitten aan stroompaaltjes, voeten door halsters, schuurplekken etc etc....
Mijne gaat gewoon zónder halster op de wei.
En inderdaad eens meelopen met de stalhouder, voordeoen hoe het moet en hem erbij helpen.
Even week volhouden en dan moet het toch lukken ? of is de stalhouder misschien beetje angstig ?
Ragdollcat schreef:Sorry, ik vind dat als een paard zich bij een ander niet gedraagt, dat je al blij mag zijn dat ie wel buiten gezet wordt maar dan wel met een halster om, omdat ie niet netjes wacht voor de stalhouder zodat ie het halster af kan gaan doen. De wil is er wel bij de stalhouder maar je paard is hem te snel en te slim af.
Ik kan met de paarden omgaan maar als stalgenoot ga ik ook geen uren tijd besteden aan andermans paarden, omdat het niet is opgevoed en de eigenaar er geen tijd in steekt en nauwelijks naar omkijkt en of weinig komt.
Een voorbeeldje:
Als ik mijn paard binnenhaal en er is een paard dat ook naar binnen moet maar die staat bekend als zeer lastig te vangen en het heeft geen halster om, als ik hem niet met 5 minuten pakken kan omdat die een spelletje speelt met mij, haak ik ook af hoor (heb het vaker geprobeerd en het duurt dan een kwartier tot half uurtje), ik heb wel wat beters te doen en moet mijn paard nog doen na een lange werkdag.
Alleen maar omdat de eigenaar er vaak niet is voor de eigen paard paard en of geen zin in heeft..........dan haak ik snel af binnen 5 minuten als ie zelf niet zoveel moeite doet voor het eigen dier. Dan laat ik dat aan de stalhouder weten en kan ie het gaan oplossen en of contact opnemen met de eigenaar dat ie het zelf binnen mag gaan zetten.
Zo makkelijk ben ik ook, maar gaat het om mensen die veel tijd steken in hun paarden en ze goed opvoeden en wanneer ie in een ondeugende bui is, dan is dat voor mij heel anders en blijf ik net zolang wat proberen tot het mij is gelukt en of help ik ze als ze met iets zitten......
Voor de stalhouders is het meestal de bedoeling dat ze er niet teveel gedoe en werk aan moeten hebben. Mijn ervaring is dat ze vaak bereid zijn te helpen als jij ook meewerkt en met oplossingen komt en dat doe je, jouw paard is ondeugend en gedraagt zich niet bij je stalhouder, gewoon een zachte halster die niet schuurt maar wel openbreekt mocht ie aan ergens iets vast komen te staan, doe er een stukje niet al te stevige strotouwtje ofzo dat deze breekt.
Jammer dat het nu zover is gekomen dat het niet meer fijn gaat tussen jou en de staleigenaar.
Maar het belangrijkste is dat je jouw paard met een gerust hart kan achterlaten op de wei/ stalling bij de houders die je goed bevallen.
Succes met het zoeken naar een andere stalling.
Lisa__Beau schreef:Ik snap helemaal wat je bedoelt, echt waar! Maar ik heb tijdens mn zoektocht naar een nieuw paard met mn stal eigenaar rond de tafel gezeten met de vraag of het voor hem een probleem was als ik een 3 jarige zou kopen. Ik ben duidelijk geweest in het feit dat het dier niet veel in de hand was geweest en het dus meer tijd zal kosten dan de brave oudere paarden die nu op stal stonden. Dit alles was voor hem geen probleem! Als hij toen meteen duidelijk was geweest dat hij dat niet wilde had ik toen al andere stappen ondernomen.
Kahawa schreef:Lisa__Beau schreef:Ik snap helemaal wat je bedoelt, echt waar! Maar ik heb tijdens mn zoektocht naar een nieuw paard met mn stal eigenaar rond de tafel gezeten met de vraag of het voor hem een probleem was als ik een 3 jarige zou kopen. Ik ben duidelijk geweest in het feit dat het dier niet veel in de hand was geweest en het dus meer tijd zal kosten dan de brave oudere paarden die nu op stal stonden. Dit alles was voor hem geen probleem! Als hij toen meteen duidelijk was geweest dat hij dat niet wilde had ik toen al andere stappen ondernomen.
Gebruikt hij wel een halstertouw met buiten zetten?
Lisa__Beau schreef:Ragdollcat schreef:Sorry, ik vind dat als een paard zich bij een ander niet gedraagt, dat je al blij mag zijn dat ie wel buiten gezet wordt maar dan wel met een halster om, omdat ie niet netjes wacht voor de stalhouder zodat ie het halster af kan gaan doen. De wil is er wel bij de stalhouder maar je paard is hem te snel en te slim af.
Ik kan met de paarden omgaan maar als stalgenoot ga ik ook geen uren tijd besteden aan andermans paarden, omdat het niet is opgevoed en de eigenaar er geen tijd in steekt en nauwelijks naar omkijkt en of weinig komt.
Een voorbeeldje:
Als ik mijn paard binnenhaal en er is een paard dat ook naar binnen moet maar die staat bekend als zeer lastig te vangen en het heeft geen halster om, als ik hem niet met 5 minuten pakken kan omdat die een spelletje speelt met mij, haak ik ook af hoor (heb het vaker geprobeerd en het duurt dan een kwartier tot half uurtje), ik heb wel wat beters te doen en moet mijn paard nog doen na een lange werkdag.
Alleen maar omdat de eigenaar er vaak niet is voor de eigen paard paard en of geen zin in heeft..........dan haak ik snel af binnen 5 minuten als ie zelf niet zoveel moeite doet voor het eigen dier. Dan laat ik dat aan de stalhouder weten en kan ie het gaan oplossen en of contact opnemen met de eigenaar dat ie het zelf binnen mag gaan zetten.
Zo makkelijk ben ik ook, maar gaat het om mensen die veel tijd steken in hun paarden en ze goed opvoeden en wanneer ie in een ondeugende bui is, dan is dat voor mij heel anders en blijf ik net zolang wat proberen tot het mij is gelukt en of help ik ze als ze met iets zitten......
Voor de stalhouders is het meestal de bedoeling dat ze er niet teveel gedoe en werk aan moeten hebben. Mijn ervaring is dat ze vaak bereid zijn te helpen als jij ook meewerkt en met oplossingen komt en dat doe je, jouw paard is ondeugend en gedraagt zich niet bij je stalhouder, gewoon een zachte halster die niet schuurt maar wel openbreekt mocht ie aan ergens iets vast komen te staan, doe er een stukje niet al te stevige strotouwtje ofzo dat deze breekt.
Jammer dat het nu zover is gekomen dat het niet meer fijn gaat tussen jou en de staleigenaar.
Maar het belangrijkste is dat je jouw paard met een gerust hart kan achterlaten op de wei/ stalling bij de houders die je goed bevallen.
Succes met het zoeken naar een andere stalling.
Ik snap helemaal wat je bedoelt, echt waar! Maar ik heb tijdens mn zoektocht naar een nieuw paard met mn stal eigenaar rond de tafel gezeten met de vraag of het voor hem een probleem was als ik een 3 jarige zou kopen. Ik ben duidelijk geweest in het feit dat het dier niet veel in de hand was geweest en het dus meer tijd zal kosten dan de brave oudere paarden die nu op stal stonden. Dit alles was voor hem geen probleem! Als hij toen meteen duidelijk was geweest dat hij dat niet wilde had ik toen al andere stappen ondernomen.
Kahawa schreef:Lisa__Beau schreef:Voor zover ik het heb gezien en weet wel, maar ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken...
Maar dan moet hij er eerst nog achteraan om het touw van het halster te halen? Als dat lukt moet het halster zelf ook lukken zou ik denken..
ruitje schreef:Wij zetten alles buiten met halster( i.m.o. een stuk veiliger dan zonder, maar dat is weer een andere discussie) . Verschil is wel dat dat in de stalregels staat en dat we kunnen onderbouwen waarom. Een stalhouder die iets niet kan vanwege 'onkunde' vind ik best een kwalijk iets. Wij hebben er hier ook die niet te stuiten zijn naar het land, dan haal je een touwtje zonder knip door het halster: gaat het mis dan verliezen ze dat touw ergens wel.
Heb jij de stalhouder vrij baan gegeven wat betreft het opvoeden bij het naar buiten brengen? Misschien denkt hij: Ik laat 'm schieten want ik wil geen hommeles. Weet hij veel dat jij liever hebt dat het twee keer opvoeden is en dan rustig gaat?
Jolien87 schreef:Zou het helpen als de staleigenaar je paard met een hengstenketting naar het land brengt? Dan heeft hij hem misschien beter in de hand en kan hij wel het halster afdoen voor het paard wegspringt. Of heb ik eroverheen gelezen en is deze optie al eerder besproken?
Haalt de staleigenaar de paarden ook weer uit de wei en is je paard wellicht lastig te vangen? Dan kan ik het me nog wel voorstellen dat hij hem liever met halster op het land zet. Maar je zou toch haast denken dat dit met een consequente aanpak alsnog afgeleerd kan worden.
Lienboon schreef:Kijk eens naar het halster van bucas, die zijn superlicht. Een paard bij ons had dit ding om en bij het afdoen iedere keer verbaasde ik me hierover.
eilleen333 schreef:Lienboon schreef:Kijk eens naar het halster van bucas, die zijn superlicht. Een paard bij ons had dit ding om en bij het afdoen iedere keer verbaasde ik me hierover.
Klopt. Die bucas weidehalsters zijn top! Heb mijn paard hem ook aan met een graaskorf. Het hele jaar rond en de haren gaan wel iets kapot (maar die korf is erg zwaar) maar lang niet zo erg als met andere halsters.
De bontjes werkten bij mij averechts. Ze werden nat en vies en daardoor hard en maakten nog grotere plekken. Dagelijks uitwassen hielp ook niet echt.