schuurplekken halster, staleigenaar wilt halster niet af...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CoRiNa1983

Re: schuurplekken halster, staleigenaar wilt halster niet af...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:33

Bij mijn paard is bont geen succes als dat nat regende ging het ook schuren en kreeg hij alsnog kale plekken die van mij kan alleen een leren halster aan als het voor langere tijd aan moet.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:34

Bont lijkt me ook inderdaad lastige optie... met regen inderdaad zit je al. En of dat echt lekker is ook in de zomer als het hartstikke warm is, ook zo warm halster aan je hoofd...

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:36

Gypsy schreef:
Dan een compromis, zet een ton wortelen oid voor je stal (kun je bij de boer soms heel goedkoop halen) en laat hem elke keer een wortel geven bij het in de wei zetten. Paarden hebben dat zo door, en dan kun je rustig het halster eraf halen omdat ze op die wortel wachten.

Niet handig als je dan geen wortels hebt krijg je gedonder

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 14:16

ElCamino schreef:
ik zou het wel degelijk een issue vinden, ik wil absoluut mijn paard niet met halster om in de wei.
Heb al zoveel ellende gezien door "spelende" paarden die halsters pakken, vastzitten aan stroompaaltjes, voeten door halsters, schuurplekken etc etc....
Mijne gaat gewoon zónder halster op de wei.

En inderdaad eens meelopen met de stalhouder, voordeoen hoe het moet en hem erbij helpen.
Even week volhouden en dan moet het toch lukken ? of is de stalhouder misschien beetje angstig ?

Ik heb het hem in het begin voor gedaan toen we hem net hadden. 'Ja ja, ik snap je'.
In mn 2 weken meivakantie zelf gedaan dat hij er bij stond, maar wat hij niet snapt? Ik weet het ook niet... Angstig zou prima kunnen hoor! Hij is ooit koeienboer geweest en heeft de paarden als Hobby nu ipv koeien... Ik heb intussen een beetje het idee alles geprobeerd te hebben, dus mn laatste optie open gelaten. Ik ben op zoek naar een andere stal... Allemaal misschien drastisch, maar op de een of andere manier kan ik niet meer normaal communiceren met mn stal eigenaar.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:25

Ik vind het niet drastisch dat je wil verhuizen als je niet normaal kan communiceren met de staleigenaar hoor. Dan kan je nooit met een goed gevoel je paard daar achter laten want je kan hem niet vertrouwen als je niet normaal kan praten met hem.
Tot die tijd zou ik een zacht leren halster proberen. Mijn paard heeft ook jaren lang last gehad van schuurplekken en kale plekken van halsters. Neopreen, bontjes, andere stofjes, het werkte allemaal niet. Als laatste poging maar geinvesteerd in een kwalitatief zacht leren halster en alle problemen zijn verdwenen. Hij deed ook altijd vervelend met halster om en af doen en nu is er niks meer aan de hand. Deze kan ik uren om laten en hij geeft er niks om terwijl hij andere halsters dan per se af wilde krijgen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:37

Sorry, ik vind dat als een paard zich bij een ander niet gedraagt, dat je al blij mag zijn dat ie wel buiten gezet wordt maar dan wel met een halster om, omdat ie niet netjes wacht voor de stalhouder zodat ie het halster af kan gaan doen. De wil is er wel bij de stalhouder maar je paard is hem te snel en te slim af.

Ik kan met de paarden omgaan maar als stalgenoot ga ik ook geen uren tijd besteden aan andermans paarden, omdat het niet is opgevoed en de eigenaar er geen tijd in steekt en nauwelijks naar omkijkt en of weinig komt.

Een voorbeeldje:

Als ik mijn paard binnenhaal en er is een paard dat ook naar binnen moet maar die staat bekend als zeer lastig te vangen en het heeft geen halster om, als ik hem niet met 5 minuten pakken kan omdat die een spelletje speelt met mij, haak ik ook af hoor (heb het vaker geprobeerd en het duurt dan een kwartier tot half uurtje), ik heb wel wat beters te doen en moet mijn paard nog doen na een lange werkdag.

Alleen maar omdat de eigenaar er vaak niet is voor de eigen paard paard en of geen zin in heeft..........dan haak ik snel af binnen 5 minuten als ie zelf niet zoveel moeite doet voor het eigen dier. Dan laat ik dat aan de stalhouder weten en kan ie het gaan oplossen en of contact opnemen met de eigenaar dat ie het zelf binnen mag gaan zetten.

Zo makkelijk ben ik ook, maar gaat het om mensen die veel tijd steken in hun paarden en ze goed opvoeden en wanneer ie in een ondeugende bui is, dan is dat voor mij heel anders en blijf ik net zolang wat proberen tot het mij is gelukt en of help ik ze als ze met iets zitten......

Voor de stalhouders is het meestal de bedoeling dat ze er niet teveel gedoe en werk aan moeten hebben. Mijn ervaring is dat ze vaak bereid zijn te helpen als jij ook meewerkt en met oplossingen komt en dat doe je, jouw paard is ondeugend en gedraagt zich niet bij je stalhouder, gewoon een zachte halster die niet schuurt maar wel openbreekt mocht ie aan ergens iets vast komen te staan, doe er een stukje niet al te stevige strotouwtje ofzo dat deze breekt.

Jammer dat het nu zover is gekomen dat het niet meer fijn gaat tussen jou en de staleigenaar.

Maar het belangrijkste is dat je jouw paard met een gerust hart kan achterlaten op de wei/ stalling bij de houders die je goed bevallen.

Succes met het zoeken naar een andere stalling.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:39

Hier ook een pony met schuurplekken. Ik heb gekozen voor een eskadron Halster. Nooit meer wondjes

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:47

Kijk eens naar het halster van bucas, die zijn superlicht. Een paard bij ons had dit ding om en bij het afdoen iedere keer verbaasde ik me hierover.

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 15:41

Ragdollcat schreef:
Sorry, ik vind dat als een paard zich bij een ander niet gedraagt, dat je al blij mag zijn dat ie wel buiten gezet wordt maar dan wel met een halster om, omdat ie niet netjes wacht voor de stalhouder zodat ie het halster af kan gaan doen. De wil is er wel bij de stalhouder maar je paard is hem te snel en te slim af.

Ik kan met de paarden omgaan maar als stalgenoot ga ik ook geen uren tijd besteden aan andermans paarden, omdat het niet is opgevoed en de eigenaar er geen tijd in steekt en nauwelijks naar omkijkt en of weinig komt.

Een voorbeeldje:

Als ik mijn paard binnenhaal en er is een paard dat ook naar binnen moet maar die staat bekend als zeer lastig te vangen en het heeft geen halster om, als ik hem niet met 5 minuten pakken kan omdat die een spelletje speelt met mij, haak ik ook af hoor (heb het vaker geprobeerd en het duurt dan een kwartier tot half uurtje), ik heb wel wat beters te doen en moet mijn paard nog doen na een lange werkdag.

Alleen maar omdat de eigenaar er vaak niet is voor de eigen paard paard en of geen zin in heeft..........dan haak ik snel af binnen 5 minuten als ie zelf niet zoveel moeite doet voor het eigen dier. Dan laat ik dat aan de stalhouder weten en kan ie het gaan oplossen en of contact opnemen met de eigenaar dat ie het zelf binnen mag gaan zetten.

Zo makkelijk ben ik ook, maar gaat het om mensen die veel tijd steken in hun paarden en ze goed opvoeden en wanneer ie in een ondeugende bui is, dan is dat voor mij heel anders en blijf ik net zolang wat proberen tot het mij is gelukt en of help ik ze als ze met iets zitten......

Voor de stalhouders is het meestal de bedoeling dat ze er niet teveel gedoe en werk aan moeten hebben. Mijn ervaring is dat ze vaak bereid zijn te helpen als jij ook meewerkt en met oplossingen komt en dat doe je, jouw paard is ondeugend en gedraagt zich niet bij je stalhouder, gewoon een zachte halster die niet schuurt maar wel openbreekt mocht ie aan ergens iets vast komen te staan, doe er een stukje niet al te stevige strotouwtje ofzo dat deze breekt.

Jammer dat het nu zover is gekomen dat het niet meer fijn gaat tussen jou en de staleigenaar.

Maar het belangrijkste is dat je jouw paard met een gerust hart kan achterlaten op de wei/ stalling bij de houders die je goed bevallen.

Ik snap helemaal wat je bedoelt, echt waar! Maar ik heb tijdens mn zoektocht naar een nieuw paard met mn stal eigenaar rond de tafel gezeten met de vraag of het voor hem een probleem was als ik een 3 jarige zou kopen. Ik ben duidelijk geweest in het feit dat het dier niet veel in de hand was geweest en het dus meer tijd zal kosten dan de brave oudere paarden die nu op stal stonden. Dit alles was voor hem geen probleem! Als hij toen meteen duidelijk was geweest dat hij dat niet wilde had ik toen al andere stappen ondernomen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:58

Mijn paard staat ook veplicht met halster buiten en kreeg daar zomers een hele kale kop van. Ze draagt nu een zilco halster en daarmee blijft het beperkt. Alles met bont werd nat, zwaar en schuurde teveel. Mijn laatste optie zou een dun touwhalster zijn geweest, maar dit werkt goed genoeg.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:04

Lisa__Beau schreef:
Ik snap helemaal wat je bedoelt, echt waar! Maar ik heb tijdens mn zoektocht naar een nieuw paard met mn stal eigenaar rond de tafel gezeten met de vraag of het voor hem een probleem was als ik een 3 jarige zou kopen. Ik ben duidelijk geweest in het feit dat het dier niet veel in de hand was geweest en het dus meer tijd zal kosten dan de brave oudere paarden die nu op stal stonden. Dit alles was voor hem geen probleem! Als hij toen meteen duidelijk was geweest dat hij dat niet wilde had ik toen al andere stappen ondernomen.

Gebruikt hij wel een halstertouw met buiten zetten?

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 16:20

Kahawa schreef:
Lisa__Beau schreef:

Gebruikt hij wel een halstertouw met buiten zetten?

Voor zover ik het heb gezien en weet wel, maar ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:04

Lisa__Beau schreef:
Ragdollcat schreef:

Een voorbeeldje:

Jij doet tenminste veel voor je paard en je zoekt naar oplossingen en dat is heel fijn, het is alleen jammer dat het tussen jou en de stalhouder niet meer zo goed gaat.

Bij de bespreking met jouw stalhouder dat het meer tijd kost omdat hij jong is en hij het geen probleem vind is mooi, maar als ie al foetsie is voordat hij het halster af kon halen.......kan die er weinig aan doen, als het mij overkwam zou ik het ook laten lopen, want de kans dat ie uit blijheid gaat bokken en of niet gevangen wilt worden en je gaat trappen is groot en het halster om laten kan niet zoveel kwaad, wordt toch savonds weer op stal gezet en kan het ding er weer af.

En je kan zorgen voor een halster dat snel breekt als ie ergens achter mocht blijven vasthangen en met de tijd wordt je paard vanzelf ouder en wijzer en meer opgevoed en zal de stalhouder in de toekomst makkelijker het halster af gaan doen.....

Ja, jonge paarden kunnen ondeugend zijn en voelen perfect aan bij wie het gekke dingen kan gaan uithalen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:31

Lisa__Beau schreef:
Voor zover ik het heb gezien en weet wel, maar ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken...

Maar dan moet hij er eerst nog achteraan om het touw van het halster te halen? Als dat lukt moet het halster zelf ook lukken zou ik denken..

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 17:35

Kahawa schreef:
Lisa__Beau schreef:

Maar dan moet hij er eerst nog achteraan om het touw van het halster te halen? Als dat lukt moet het halster zelf ook lukken zou ik denken..

Klopt idd. Ik weet ook niet zo goed hoe hij denkt...

Ik heb even gekeken voor een Bucas halster of een Lederen halster. Maakt het bij de Bucas halsters uit welk model? Welk lederen halster is zacht genoeg?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:53

Wij zetten alles buiten met halster( i.m.o. een stuk veiliger dan zonder, maar dat is weer een andere discussie) . Verschil is wel dat dat in de stalregels staat en dat we kunnen onderbouwen waarom. Een stalhouder die iets niet kan vanwege 'onkunde' vind ik best een kwalijk iets. Wij hebben er hier ook die niet te stuiten zijn naar het land, dan haal je een touwtje zonder knip door het halster: gaat het mis dan verliezen ze dat touw ergens wel.

Heb jij de stalhouder vrij baan gegeven wat betreft het opvoeden bij het naar buiten brengen? Misschien denkt hij: Ik laat 'm schieten want ik wil geen hommeles. Weet hij veel dat jij liever hebt dat het twee keer opvoeden is en dan rustig gaat?

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 18:25

ruitje schreef:
Wij zetten alles buiten met halster( i.m.o. een stuk veiliger dan zonder, maar dat is weer een andere discussie) . Verschil is wel dat dat in de stalregels staat en dat we kunnen onderbouwen waarom. Een stalhouder die iets niet kan vanwege 'onkunde' vind ik best een kwalijk iets. Wij hebben er hier ook die niet te stuiten zijn naar het land, dan haal je een touwtje zonder knip door het halster: gaat het mis dan verliezen ze dat touw ergens wel.

Heb jij de stalhouder vrij baan gegeven wat betreft het opvoeden bij het naar buiten brengen? Misschien denkt hij: Ik laat 'm schieten want ik wil geen hommeles. Weet hij veel dat jij liever hebt dat het twee keer opvoeden is en dan rustig gaat?

Ik heb hem meerdere malen gevraagd of hij consequent wilt zijn en blijven in het buiten zetten. Het kan beter in 1x goed aangeleerd worden dan de fouten afleren.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:36

Zou het helpen als de staleigenaar je paard met een hengstenketting naar het land brengt? Dan heeft hij hem misschien beter in de hand en kan hij wel het halster afdoen voor het paard wegspringt. Of heb ik eroverheen gelezen en is deze optie al eerder besproken?

Haalt de staleigenaar de paarden ook weer uit de wei en is je paard wellicht lastig te vangen? Dan kan ik het me nog wel voorstellen dat hij hem liever met halster op het land zet. Maar je zou toch haast denken dat dit met een consequente aanpak alsnog afgeleerd kan worden.

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 18:43

Jolien87 schreef:
Zou het helpen als de staleigenaar je paard met een hengstenketting naar het land brengt? Dan heeft hij hem misschien beter in de hand en kan hij wel het halster afdoen voor het paard wegspringt. Of heb ik eroverheen gelezen en is deze optie al eerder besproken?

Haalt de staleigenaar de paarden ook weer uit de wei en is je paard wellicht lastig te vangen? Dan kan ik het me nog wel voorstellen dat hij hem liever met halster op het land zet. Maar je zou toch haast denken dat dit met een consequente aanpak alsnog afgeleerd kan worden.

Hengstenketting kan ik idd ook nog proberen... Paard is niet lastig te vangen. Terug naar stal is hij zo mak als een lammetje, en laat hij zelfs iedereen er mee terug lopen. (Hier hoef ik geen commentaar op. Ben hierover al meerdere malen 'boos' geworden daar doet hij vrij weinig mee)

Er zijn intussen andere halsters deze kant op! Bedankt voor alle tips zover :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:45

Lienboon schreef:
Kijk eens naar het halster van bucas, die zijn superlicht. Een paard bij ons had dit ding om en bij het afdoen iedere keer verbaasde ik me hierover.

Klopt. Die bucas weidehalsters zijn top! Heb mijn paard hem ook aan met een graaskorf. Het hele jaar rond en de haren gaan wel iets kapot (maar die korf is erg zwaar) maar lang niet zo erg als met andere halsters.
De bontjes werkten bij mij averechts. Ze werden nat en vies en daardoor hard en maakten nog grotere plekken. Dagelijks uitwassen hielp ook niet echt.

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 18:49

eilleen333 schreef:
Lienboon schreef:

Klopt. Die bucas weidehalsters zijn top! Heb mijn paard hem ook aan met een graaskorf. Het hele jaar rond en de haren gaan wel iets kapot (maar die korf is erg zwaar) maar lang niet zo erg als met andere halsters.
De bontjes werkten bij mij averechts. Ze werden nat en vies en daardoor hard en maakten nog grotere plekken. Dagelijks uitwassen hielp ook niet echt.

Welk merk Bucas halster heb jij? :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:53

Omdat dit niet echt een medisch probleem is, verplaats ik dit topic.

MD >> VSW

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:59

Mijn arabiertje had dit ook en ik kocht altijd licht gewicht halsters, het liefst met dunnere bandjes.
Dit werkte bij haar prima, dus geen zwaar scapa halster.
br 4-ever heeft zoiets en is ook nog fleece onderlegd en niet duur.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:11

ik ken je probleem. Mijn pony stond eigenlijks vaak zonder halster. Toch werd deze steeds weer omgedaan omdat ze hard naar der stal rende en werd ze dus naar binnen gelopen met getrek en geruk e.d. omdat ze zo stormde. Nu draagt ze al meer dan een jaar 24/7 een halster ( pensionstal, snap dat ze niet 30 paarden halters om gaan doen met uit de wei halen ) Nu heeft ze helemaal geen kale plekken meer en loopt fatsoenlijk en rustig naar der stal. Maar denk meer dat ze nu zo gewend is aan het halster dat dat niet meer schuurt dan elke keer om en dan weer af en dan weer om..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:15